Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela
We współczesnej pedeutologii sięga się do źródeł, o czym świadczy powrót do filozoficznych pytań o człowieka i jego miejsce w świecie, do kwestii nierozerwalnego związku pedagogiki i filozofii, a zwłaszcza do jej związku z etyką. Nie polega to jednak na powtarzaniu starych pytań, ani tym bardziej powtarzaniu dawnych odpowiedzi. Podejmowane bowiem muszą być nowe zagadnienia, wynikające ze swoistości naszych czasów i naszej rzeczywistości. Szczególne miejsce w analizach badawczych prowadzonych w obrębie pedeutologii zajmuje problematyka etyki i
profesjonalizmu w zawodzie
nauczyciela.
Na pracę nauczyciela-wychowawcy autorzy tomu patrzą z dwóch perspektyw: teorii, jako podstawy poznawczej jego działania, i praktyki, jako źródła jego doświadczeń zawodowych. Wspólnym celem autorów tworzących tę pracę było ożywienie dyskusji naukowej nad nauczycielem i jego zawodem, a w szczególności zwrócenie uwagi na szereg pytań i problemów wpisujących się w zagadnienia tytułowe niniejszej książki: etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela.
Treści zawarte w niniejszej pracy zbiorowej warto postrzegać jako wyznaczające otwarty układ odniesienia dla pracy nauczycielskiej, którą można określić jako nieskończenie bogatą w swej różnorodności. Niniejsza książka dostarczając wiedzy i wskazując na „miejsca wrażliwe" w pracy nauczyciela, może przyczynić się do otwarcia nowych obszarów refleksji i zachęcić do stawiania pytań oraz do poszukiwania nań odpowiedzi. Należy przypuszczać, że zamieszczone tutaj teksty staną się przedmiotem refleksji i dyskusji tych Czytelników, którym problem profesjonalizmu i etyki w zawodzie nauczyciela jest szczególnie bliski.
Joanna M. Michalak
- Kategorie:
- Redakcja: Joanna M. Michalak
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7525-456-3
- ISBN druku: 978-83-7525-456-3
- Liczba stron: 462
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WSTĘP 7 Część pierwsza. ETYKA – PEDAGOGIKA – PROFESJONALIZM 11 Andrzej M. Kaniowski, Etyka i pedagogika. Etyczne aspekty pracy nauczyciela: wyzwania dla profesjonalizmu nauczycielskiego 13 Urszula Ostrowska, Heroiczny wymiar etyki nauczyciela: między ideą a realnością 49 Henryka Kwiatkowska, Nauczyciel – zawód „niemożliwy”, ale nieunikniony 67 Joanna M. Michalak, Profesjonalizm w zawodzie nauczyciela 87 Anna Sajdak, Profesjonalizm dydaktyczny nauczycieli. Możliwości i ograniczenia akademickiego kształcenia 123 Bogusława Dorota Gołębniak, Ku pedeutologii refleksyjnej 143 Część druga. ETYCZNE PODSTAWY PROFESJONALIZMU NAUCZYCIELA 167 Joanna Miksa, Miejsce powinności w etyce zawodowej nauczyciela 169 Stanisław Kowal, Odpowiedzialność nauczyciela 199 Anna Walczak, (Samo)świadomość – w kierunku dojrzałości etycznej nauczyciela 209 Dariusz Zając, Wiedza etyczna nauczyciela 235 Anna Walczak, Tożsamość narracyjna i „choroby serca” nauczyciela 253 Monika Świgulska, Momenty „nadzwyczajnych spotkań”. Osoby znaczące w biografiach nauczycielskich 281 Magdalena Błędowska, Autorytet jako czynnik (de)formujący proces wychowawczy? 301 Sebastian Ciszewski, Podmiotowość ucznia i nauczyciela: dylematy teorii i praktyki 315 Piotr Zamojski, Miejsce normatywności w dyskursie pedagogiki: ku pojmowaniu działania edukacyjnego jako kwestii etycznej 327 Małgorzata Szpunar, Profesjonalność działania nauczyciela 341 Alina Wróbel, Intencjonalność działania nauczyciela jako właściwość praktyki formującej 357 Część trzecia. ETYCZNE WYZWANIA W EDUKACJI NAUCZYCIELSKIEJ 365 Piotr Kostyło, Etyka profesjonalizmu i powołania nauczycielskiego 367 Urszula Ostrowska, Etyczne aspekty relacji mistrz – uczeń w edukacji akademickiej 385 Małgorzata Rosin, Etyczne aspekty kształcenia, dokształcania i doskonalenia nauczycieli 403 Joanna M. Michalak, Studencka praktyka naukowo-badawcza. Zagadnienia etyczne 423 Marcin Rojek, Etyczny wymiar prowadzenia badań przez nauczycieli 445