Europejskie kino gatunków 2
Drugi tom Europejskiego kina gatunków stanowi kontynuację pionierskiej publikacji z 2017 roku. Jego redaktorzy podjęli się odważnej próby zaprezentowania wielu niezwykle interesujących i dotychczas bardzo rzadko opisywanych gatunków filmowych, takich jak poliziotteschi, macaroni combat, peplum czy ballada filmowa. Większość omówionych w niniejszej książce fenomenów pozwala postawić pod znakiem zapytania klasyczne kategorie filmowej rozrywki i komercji, które zazwyczaj przeciwstawia się konwencjom i typologizacjom spod znaku kina autorskiego i artystycznego. Za sprawą analiz poszczególnych badaczy – zarówno profesjonalnych filmoznawców, jak i doświadczonych entuzjastów popularnej sztuki filmowej – gatunkowe produkcje autorów takich jak Mario Bava, Jean Rollin, Lars von Trier, Just Jaeckin czy Sergio Sollima jawią się jako skarbce wiedzy historycznej, nośniki istotnych kontekstów kultury europejskiej oraz źródła inspiracji dla współczesnych filmowców na całym świecie. „Autorzy prac wywodzą się z różnych środowisk, co pozwala podkreślić skomplikowaną naturę sposobów funkcjonowania kina gatunków w Europie, ale także zapoznać się z różnorakimi perspektywami analitycznymi i interpretacyjnymi, które nie zawsze i z niejakim trudem mają okazję pojawiać się w filmoznawczym obiegu akademickim (…). Ten zbiór tekstów jest pracą, która – choć na różne sposoby – zainteresuje zarówno filmoznawców, jak i pasjonatów kina. To lektura, która uświadamia, że debata o filmie toczy się nie tylko w Akademii, lecz również w innych obszarach specjalistycznej komunikacji i ma ona walor poznawczy, którego nie można nie docenić”. Z recenzji dr hab. Barbary Gizy, prof. USWPS
- Kategorie:
- Redakcja: Maciej Peplinski, Piotr Kletowski
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-233-7090-1
- ISBN druku: 978-83-233-4803-0
- Liczba stron: 412
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
PIOTR KLETOWSKI, MACIEJ PEPLINSKI Słowo wstępne do tomu drugiego 7 GRZEGORZ FORTUNA JR. Zjawisko włoskiego kina gatunkowego jako fenomenu produkcyjnego 13 ALEKSANDRA IDCZAK Między Autorem a Gatunkiem. Europejskie kino arthouse’owe wobec konwencji gatunkowych 25 MARCIN ZEMBRZUSKI Peplum. Antyk w Krainie Czarów 49 RAFAŁ CHRIST Cena sprawiedliwości – fenomen polizioteshi 69 JAKUB HACZEK Macaroni combat, czyli wojna w stylu włoskim 89 MAREK LYSZCZYNA Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego - złota era francuskiego kina płaszcza i szpady 111 PATRYCJUSZ PAJĄK Słowacka ballada fi lmowa na przestrzeni lat 129 ROBERT DUDZIŃSKI Dziki Zachód nad Wisłą. Westerny Polski Ludowej 149 PIOTR KORCZYŃSKI Jeździec znikąd? Nie – z Bojszowów. Western śląski Józefa Kłyka 181 MACIEJ PEPLINSKI Wzlot, orbitowanie i upadek. Filmowa fantastyka naukowa w Niemieckiej Republice Demokratycznej 197 MAGDALENA KAMIŃSKA Duchy polskie w teatrze wampirów. Peerelowski horror telewizyjny 217 MICHAŁ WOLSKI Pieriestrojka w Straży Nocnej. Przemiany współczesnego rosyjskiego filmu wampirycznego 235 BARTŁOMIEJ PASZYLK Potwory Lovecrafta pożerają Europę, czyli hiszpańska robota Briana Yuzny i Stuarta Gordona 259 KONRAD SZLENDAK Schwytani w ekstazie, czyli na tropie pionierów europejskiego kina erotycznego 271 JAKUB SKURTYS Niejaki Jean Rollin: gatunek w służbie wyobraźni 295 PIOTR KLETOWSKI Kobiece ciało jako azyl – o egzy-erotycznym kinie Waleriana Borowczyka 317 RAFAŁ KOSCHANY „Kino gatunków jest nie do przyjęcia”. Lars von Trier i jego niedogmatyczna genologia 333 Bibliografia 351 Filmografia 367 Noty autorskie 389 Indeks nazwisk 395