Finansowanie dłużne w jednostkach samorządu terytorialnego
Nieodłącznym elementem warunkującym spójność prowadzonych działań w samorządach jest uwzględnienie w planowaniu finansowym i wieloletnich zamierzeniach inwestycyjnych - poza aspektem zarządzania płynnością budżetu - wizji zadłużenia. Takie ujecie pozwala na kompleksowe podejście do utrzymania równowagi finansowej, w tym równowagi bieżącej budżetu. Poradnik przedstawia zbiór zagadnień dotyczących wyboru źródeł finansowania potrzeb pożyczkowych jednostek samorządu terytorialnego. Szczególny nacisk został położony na kwestie aktywnego kształtowania zadłużenia, zarówno w aspekcie podsektora samorządowego, jak i całego sektora finansów publicznych.
Adresaci:
Publikacja jest przeznaczona dla pracowników jednostek finansowych sektora publicznego, w tym banków oraz instytucji nabywających skarbowe i municypalne papiery wartościowe.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-264-5245-1
- ISBN druku: 978-83-264-3953-7
- EAN: 9788326452451
- Liczba stron: 236
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów str. 9 Wstęp str. 11 Rozdział 1. Sektor finansów publicznych i jego przemiany str. 15 1. Uwagi ogólne str. 15 2. Zakres sektora publicznego i obecne przemiany str. 16 3. Rozwój i znaczenie podsektora samorządowego finansów publicznych str. 18 4. Podział sektora publicznego i zasilanie podsektora samorządowego str. 22 Rozdział 2. Zasady budżetowania a zasady finansowania str. 35 1. Zasady budżetowania w ramach sektora publicznego str. 35 2. Potencjał finansowania dłużnego w sektorze publicznym str. 37 3. Zdolność do finansowania dłużnego przez jednostki samorządu terytorialnego str. 40 4. Pojęcie potrzeb pożyczkowych i charakter ich zaspokojenia str. 45 5. Zasady finansowania dłużnego - odmienności i podobieństwa na szczeblu rządowym i samorządowym str. 48 Rozdział 3. Planowanie finansowe str. 53 1. Założenia planu finansowania wieloletniego str. 53 2. Planowanie finansowania dłużnego a finansowanie inwestycji str. 57 3. Założenia budowania strategii finansowania na szczeblu rządowym i samorządowym - strategia sektora str. 60 4. Planowanie finansowe na szczeblu samorządowym str. 64 5. Forma zabezpieczenia środków pod projekty unijne str. 68 6. Planowanie finansowania dłużnego jednostek samorządu terytorialnego - doświadczenia wybranych krajów europejskich str. 71 7. Strategia finansowania dłużnego (zadłużenia sektora finansów publicznych) - dylematy str. 72 Rozdział 4. Zarządzanie płynnością finansową w jednostkach samorządu terytorialnego str. 76 1. Podejście do płynności w sektorze publicznym str. 76 2. Kryteria płynności i mierniki str. 80 3. Zdolność planowania i kontrolowania strumieni finansowych - zarys problemu str. 85 4. Modele płynności budżetu w różnych strategiach finansowania i zarządzania długiem str. 89 5. Płynność jako funkcja finansowania. Polityka lokowania nadwyżek w ciągu roku 91 Rozdział 5. Ocena ratingowa jako miara efektywności jednostek samorządu terytorialnego str. 96 1. Uwagi ogólne str. 96 2. Założenia wyboru firm ratingowych str. 96 3. Metodologia ocen ratingowych - wybrane problemy str. 97 4. Kryteria oceny i ryzyka str. 107 5. Rating a efektywność finansowania str. 108 6. Oceny ratingowe a kryteria zadłużenia str. 109 7. Ocena zdolności kredytowej poza ratingiem agencji ratingowych str. 113 Rozdział 6. Uwarunkowania wyboru instrumentów finansowania dłużnego str. 118 1. Uwagi ogólne str. 118 2. Kryteria wyboru rynku str. 121 3. Zapadalność instrumentów str. 122 4. Koszt a ryzyko str. 124 5. Efektywność finansowania dłużnego, wzory i założenia str. 126 6. Strategia finansowania dłużnego a efektywność str. 129 7. Zmienność parametrów obligacji a analiza płynności budżetu str. 132 8. Kryteria wyboru firm wspomagających, kancelarii prawnych, agentów emisji str. 134 8.1. Wybór kancelarii prawnej str. 136 8.2. Wybór kierownika konsorcjum emisyjnego - banku str. 142 9. Procedury i procesowanie zadań w finansowaniu dłużnym str. 147 10. Zabezpieczenia i poręczenia związane z emisją obligacji str. 154 Rozdział 7. Finansowanie kredytami bankowymi str. 158 1. Profil kredytu, pożyczki str. 158 2. Dodatkowe czynniki określające warunki kredytowe str. 163 3. Zakres współpracy jednostek samorządu terytorialnego z bankiem kredytującym str. 166 4. Kryteria wyboru banków komercyjnych str. 168 5. Rodzaje zabezpieczeń str. 169 6. Pozyskiwanie kredytów z międzynarodowych instytucji finansowych str. 170 Rozdział 8. Zarządzanie długiem w sektorze finansów publicznych str. 174 1. Finansowanie sektora a zarządzanie długiem str. 174 2. Planowanie finansowe a zarządzanie aktywami i pasywami str. 178 3. Ujęcie makroekonomiczne a mikroekonomiczne zarządzania długiem w sektorze publicznym str. 182 3.1. Ujęcie makroekonomiczne str. 182 3.2. Ujęcie mikroekonomiczne str. 184 4. Aktywne a pasywne zarządzanie długiem w sektorze finansów publicznych str. 186 5. Określenie celów zarządzania długiem str. 188 6. Proces zarządzania długiem w jednostkach samorządu terytorialnego str. 191 6.1. Wybrane metody zarządzania długiem str. 192 6.2. Portfel odniesienia (benchmarkowy) długu jednostek samorządu terytorialnego str. 194 7. Zarządzanie ryzykiem str. 198 7.1. Ryzyko stopy procentowej str. 199 7.2. I nne ryzyka związane z zarządzaniem długiem str. 201 7.3. Równowaga między ryzykiem i kosztem obsługi długu str. 207 8. Sterowanie kosztami str. 209 9. Dobre praktyki w zarządzaniu długiem publicznym str. 212 10. Zarządzanie długiem potencjalnym str. 216 Rozdział 9. Mechanizm synchronizacji finansowania dłużnego podmiotów sektora finansów publicznych str. 219 Bibliografia str. 223 Słowniczek pojęć str. 227