Homo legens czy homo consumens?
: Jaki jest status książki w zmediatyzowanej kulturze konsumpcyjnej? Czy utraciła ona uprzywilejowaną dlań pozycję, przestała być dominującym nośnikiem informacji oraz podstawową formą spędzania czasu wolnego? A może jednak stale zajmuje znaczące miejsce, podlegając rozmaitym wpływom nowoczesnych przekaźników i technologii, sama w sposób istotny oddziałując na ich kształt, rozwój i funkcjonowanie? Celem niniejszej książki jest próba odpowiedzi na powyższe pytania i podjęcie dyskusji nad tożsamością czytelnika i książki w społeczeństwie konsumpcyjnym, kondycją współczesnego czytelnictwa w kontekście kultury wyrastającej z transformacji mechanizmów generujących nowe formy konsumpcji oraz dokonanie diagnozy stanu kultury czytelniczej na początku XXI wieku.
- Kategorie:
- Redakcja: Anita Has-Tokarz, Renata Malesy
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7784-570-7
- ISBN druku: 978-83-7784-570-7
- Liczba stron: 229
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 I. Czytelnik czy konsument? Obraz czytelnika w kulturze współczesnej 11 Małgorzata Kisilowska 15 Konsumpcjonizm informacyjny a kultura czytelnicza 15 Renata Aleksandrowicz, Małgorzata Góralska 25 Typizacja czytelników w kontekście problemów współczesnej kultury książki 25 Bartłomiej Tomaszewski 37 Czytelnik w literackim ogródku i nieliterackiej rzeczywistości 37 Joanna Sosnowska 45 Widz i czytelnik XXI wieku, czyli promocja czytelnictwa w polskiej telewizji 45 Agnieszka Kida-Bosek 61 Identyfikowanie odbiorcy w katalogach wystaw plakatu 61 II. Książka czy produkt? Tożsamość książki w kontekście mechanizmów rynkowych i technologicznych 69 Bożena Hojka 73 Książka i czytanie jako elementy tożsamości kulturowej – na przykładzie wirtualnych społeczności czytelniczych 73 Anita Has-Tokarz 81 (S)konsumujmy małe Conieco… Książki kucharskie dla dzieci i młodzieży (rekonesans) 81 Agnieszka Karp-Szymańska 107 Marketing książki skierowany do rodziców i dzieci jako konieczność w kontekście wychowania świadomych i aktywnych uczestników XXI wieku 107 Bożena Rejakowa 115 Książka do konsumowania. Metaforyka kulinarna w recenzjach i tekstach reklamujących książki 115 Lidia M. Jarska 125 Książka czy gadżet? Wpływ nowych technologii na zmianę oblicza książki – próba analizy zjawiska z uwzględnieniem problematyki prawnej 125 Kamil Stępień 141 Formy funkcjonowania książki w przestrzeni sieciowej 141 Mariya Holoschuk, Roman Holoschuk 157 On the experience of developing an electronic textbook Fundamentals of the electronic circuits theory 157 III. Quo vadis biblioteko? Biblioteka wobec potrzeb współczesnego czytelnika/użytkownika/klienta 169 Agnieszka Wasilewska 173 Konsumując informacje – kilka refleksji o kliencie i bibliotece w ponowoczesnym świecie 173 Anna Wołosiak-Tomaszewska 183 Promocja w bibliotece, czyli jak wkroczyć w XXI wiek i przetrwać 183 Renata Malesa 195 Formy promocji biblioteki i czytelnictwa – teoria i praktyka (z działalności małych bibliotek gminnych) 195 Grzegorz Woźniak 209 Moda na bibliotekę na przykładzie lubelskiej Mediateki Biblio 209 Danuta Domalewska, Aureliusz Potempa 219 Działalność promocyjna Biblioteki Głównej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie 219