Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
MENU

Inżynieria wymagań w praktyce(eBook)

0.00  [ 0 ocen ]
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły »
  • Wydanie: Warszawa, 1, 2015

  • Autor: Bartosz Chrabski, Karolina Zmitrowicz

  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN

  • Formaty:
    Mobi
    Epub
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Cena detaliczna: 43,00 zł
27,95
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 15,05 zł
Dodaj do schowka
Wysyłka: online

Inżynieria wymagań w praktyce

W ostatnich latach rośnie zainteresowanie dziedziną inżynierii wymagań i zagadnień z nią bezpośrednio związanych, takich jak modelowanie biznesowe czy zarządzanie projektem. Istniejące książki i publikacje z reguły koncentrują się na wybranych aspektach czy narzędziach inżynierii wymagań, brak jest natomiast publikacji opisujących całościowo proces inżynierii wymagań, jego kontekst w wytwarzaniu produktu, czynności i ich praktyczne zastosowanie, możliwe ryzyka i sposoby ich uniknięcia. Książka skierowana jest do osób zawodowo zajmujących się analizą biznesową i systemową, odpowiedzialnych za jakość oprogramowania i systemów oraz architektów czy kierowników projektów, jak również osób pragnących zrozumieć wyzwania związane z inżynierią wymagań i jej wzajemne zależności z innymi procesami w ogólnym procesie wytwarzania produktu. Dowiesz się: - jak zarządzać wymaganiami w różnych projektach od formalnych po zwinne (ang. Agile), - jak przekładać język i potrzeby biznesu na ich realizację w systemach informatycznych, - jak łatwo weryfikować możliwość realizacji wymagań przed rozpoczęciem projektu, - jak zadawać pytania klientowi, aby uniknąć problemów po zakończeniu projektu. Powinieneś znać: - podstawowe zagadnienia inżynierii oprogramowania, - podstawowe zagadnienia zarządzania projektami informatycznymi, - realia pracy z klientami i wyzwania z tym związane.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Od Autorów          11

1. Wprowadzenie do inżynierii wymagań     13

1.1. Wyzwania związane z projektami IT      15
1.1.1. Cele i wizja       16
1.1.2. Złe planowanie projektu      16
1.1.3. Słaba komunikacja        19
1.1.4. Złe zarządzanie oczekiwaniami interesariuszy        20
1.1.5. Problemy z wymaganiami i ich zakresem     21
1.1.6. Brak umiejętności miękkich         22
1.1.7. Nierealistyczne oczekiwania         23
1.1.8. Brak zasobów ludzkich      24
1.1.9. Brak odpowiedniego wsparcia narzędziowego i metodycznego      26
1.2. Podstawowe definicje oraz klasyfikacje       27
1.2.1. Wymagania biznesowe      29
1.2.2. Wymagania interesariuszy        29
1.2.3. Wymagania rozwiązania      30
1.2.4. Wymagania przejścia          30
1.3. Atrybuty wymagań       31
1.4. Kryteria jakości wymagań        34
1.5. Wymagania w procesie zapewnienia jakości oprogramowania     36
1.6. Inżynieria wymagań oraz jej znaczenie w projekcie        37
1.7. Podstawowe role w procesie inżynierii wymagań     39
1.8. Koncepcja interesariuszy       40
1.9. Standardy oraz normy          42
1.9.1. ISO 9000           43
1.9.2. ISO/IEC 25000 – Software Engineering – Software Product Quality Requirements and Evaluation (SQuaRE) – Guide to SQuaRE    43
1.9.3. ISO 9241           43
1.9.4. ISO 31000: Risk Management       44
1.9.5. IEEE 610:1990: Standard Glossary of Software Engineering Terminology     44
1.9.6. IEEE 828-2012: Standard for Configuration Management in Systems and Software Engineering         44
1.9.7. IEEE 830-1998: Recommended Practice for Software Requirements Specifications   . 44
1.9.8. IEEE 1233-1996: Guide for Developing of System Requirements Specifications     45
1.9.9. IEEE 1362-1998: Guide for Information Technology – System Definition – Concept of Operations (ConOps) Document     45
1.9.10. IEEE 29148-2011 – Systems and software engineering – Life cycle processes – Requirements engineering         45
1.9.11. IEEE 1028:2008 Standard for Software Reviews and Audits     45
1.9.12. SWEBOK: The Guide to the Software Engineering Body of Knowledge (ISO Technical Report 19759)       46
1.9.13. CMMI         46
1.9.14. BABOK – A Guide to the Business Analysis Body of Knowledge    46
1.10. Słowniki          47

2. Proces inżynierii wymagań          49

2.1. Definicja procesu           51
2.2. Inżynieria wymagań a analiza biznesowa         56
2.3. Zasady tworzenia udanych wymagań      58
2.3.1. Zrozum krytyczne cele najwyższego poziomu        59
2.3.2. Koncentruj się na dostarczeniu wartości     60
2.3.3. Zdefiniuj wymaganie jako „stan końcowy o wartości dla interesariusza”    60
2.3.4. Wyrażaj wymagania ilościowo      61
2.3.5. Nie mieszaj środków z celami      63
2.3.6. Skup się na pożądanej jakości systemu, nie tylko na jego funkcjonalności    65
2.3.7. Zapewnij „bogatą specyfikację”       65
2.3.8. Wykonuj kontrolę jakości specyfikacji       68
2.3.9. Uznaj, że wymagania się zmieniają     69

3. Inżynieria wymagań a inne procesy       71

3.1. Zarządzanie projektem          73
3.2. Zarządzanie ryzykiem         77
3.3. Testowanie i zapewnienie jakości         83
3.4. Wpływ wymagań na inne artefakty projektu       86

4. Inżynieria wymagań w procesach tworzenia oprogramowania    89

4.1. Model V jako przykład kaskadowego wytwarzania systemów    91
4.2. IBM Rational Unified Process          94
4.2.1. Zarządzania wymaganiami w IBM Rational Unified Process   96
4.2.2. Przepływ prac dla wymagań w IBM Rational Unified Process     97
4.2.3. Role i artefakty w IBM Rational Unified Process    99
4.3. Zwinne metodyki w zarządzaniu wymaganiami     100
4.4. Programowanie ekstremalne          102
4.5. Scrum (według Scrum.org)        107
4.5.1. Rejestr produktowy, czyli metoda na zorganizowanie wymagań      111
4.5.2. Wyzwania związane z migracją do Scrum     114
4.6. Disciplined Agile Delivery        115
4.7. Przypadek biznesowy         116
4.7.1. Informacja o firmie i sytuacja rynkowa        116
4.7.2. Potrzeba         116
4.7.3. Rozwiązanie       116
4.7.4. Zyski        117

5. Identyfikacja wymagań       119

5.1. Źródła wymagań           122
5.2. Wizja oraz cel przedsięwzięcia          122
5.3. Identyfikacja interesariuszy projektu      128
5.4. Techniki identyfikacji wymagań        130
5.4.1. Warsztat wymagań        131
5.4.2. Wywiad         134
5.4.3. Ankieta – kwestionariusz        138
5.4.4. Samodzielna rejestracja        142
5.4.5. Reprezentant klienta po stronie dostawcy      144
5.4.6. Identyfikacja na podstawie istniejących dokumentów     147
5.4.7. Ponowne użycie specyfikacji      150
5.4.8. Obserwacja w terenie      153
5.4.9. Mentorowanie/praktykowanie       156
5.4.10. Burza mózgów          158
5.4.11. Prototypowanie       163
5.4.12. Przypadki użycia       166
5.4.13. Scenorys           171
5.5. Wymagania funkcjonalne i niefunkcjonalne     174

6. Analiza wymagań       183

6.1. Analiza problemu biznesowego      186
6.2. Oganizacja wymagań         189
6.3. Powiązania i zależności między wymaganiami        190
6.4. Usuwanie konfliktów i duplikatów wymagań       194
6.5. Kontrola jakości           198
6.6. Szacowanie wysiłku         198
6.6.1. Techniki wykorzystujące algorytmy         200
6.6.2. Techniki wykorzystujące przybliżenia     207
6.7. Priorytetyzacja wymagań       210
6.8. Modelowanie rozwiązania        213
6.8.1. Model dziedziny          214
6.8.2. Diagram przepływu danych (ang. Data Flow Diagram)     216
6.8.3. Diagram związków encji (ang. Entity Relationship Diagram)     216
6.8.4. Modelowanie interfejsu użytkownika       218
6.8.5. Unified Modeling Language (UML)     219
6.8.6. System Modeling Language (SysML)     228
6.8.7. Inne notacje do modelowania      231
6.9. Akceptacja wymagań         235

7. Specyfikacja wymagań       239

7.1. Pojęcie specyfikacji       241
7.2. Rodzaje specyfikacji         241
7.2.1. Specyfikacja wymagań      242
7.2.2. Specyfikacja rozwiązania        243
7.2.3. Specyfikacja techniczna      245
7.3. Szablony dla specyfikacji wymagań (na podstawie IEEE 830)    246
7.3.1. IEEE 830           246
7.3.2. Wzorzec Volere          251
7.3.3. Historie użytkownika      252
7.3.4. Przypadki użycia jako sposób na wymagania funkcjonalne   252
7.4. Jakość specyfikacji wymagań          256

8. Zarządzanie wymaganiami       259

8.1. Śledzenie wymagań         261
8.2. Zarządzanie konfiguracją        268
8.3. Zarządzanie zmianą         271
8.4. Zarządzanie wymaganiami dotyczącymi projektu oraz systemu     275
8.5. Plan zarządzania wymaganiami        277
8.6. Przypadek biznesowy – wdrożenie procesu zarządzania wymaganiami      278
8.6.1. Informacja o firmie i sytuacja rynkowa        278
8.6.2. Potrzeba         278
8.6.3. Rozwiązanie       279
8.6.4. Zyski        284

9. Wymagania a zarządzanie jakością       287

9.1. Planowanie jakości       289
9.2. Kontrola jakości           295
9.2.1. Przeglądy           296
9.2.2. Inspekcje           304
9.2.3. Listy kontrolne          307
9.3. Miary jakości wymagań          309
9.4. Doskonalenie procesu          311

10. Narzędzia wspierające proces inżynierii wymagań       315

10.1. Narzędzia służące do zarządzania wymaganiami         317
10.1.1. IBM Rational Requirements Composer     317
10.1.2. Borland Caliber RM          319
10.1.3. Serene Dimensions          320
10.1.4. Rational DOORS (Dynamic Object Oriented Requirements System)  321
10.1.5. Blueprint Requirements Center         322
10.1.6. Open Source Requirements Management Tool/aNimble Platform    323
10.1.7. Cechy dobrego narzędzia do zarządzania wymaganiami   324
10.1.8. Wdrożenie narzędzia do zarządzania wymaganiami    325
10.2. Czynniki istotne przy doborze odpowiednich narzędzi   328
10.3. Narzędzia do modelowania wymagań     329
10.3.1. Sparx Enterprise Architect      329
10.3.2. IBM Rational Software Architect     330
10.3.3. StarUML       331
10.4. Narzędzia służące do modelowania procesów biznesowych    332
10.4.1. Boc Group Adonis        332
10.4.2. iGrafx Process          333
10.4.3. BizAgi Process Modeler        334
10.4.4. Rational System Architect      335
10.5. Narzędzia do zarządzania konfiguracją      336
10.5.1. GIT        336
10.5.2. Subversion         337
10.5.3. IBM ClearCase       339
10.6. Narzędzia do zarządzania zmianami     339
10.6.1. Atlassian Jira          339
10.6.2. IBM Rational Team Concert      340
10.7. Zarządzanie procesem testowania oprogramowania        342
10.7.1. HP Quality Center          342
10.7.2. IBM Rational Quality Manager         343
10.7.3. Testia Tarantula       344
10.7.4. Requirements Testing Hub      345
10.7.5. TestLink       346
10.8. Ryzyko związane ze złym zakupem narzędzia        347

Podsumowanie        349

Przypadki biznesowe      353

Projekt 1 - Wdrażanie procesu inżynierii wymagań        355

Informacja o firmie i sytuacja rynkowa       355
Potrzeba        355
Rozwiązanie           356
Zyski          361

Projekt 2 – Integracja narzędzi w procesie wytwarzania      362

Informacja o firmie i sytuacja rynkowa       362
Potrzeba        362
Rozwiązanie           362
Etap 1 – Integracja wymagań z procesem zarządzania testami     364
Etap 2 – Integracja wymagań z zarządzaniem konfiguracją       365
Etap 3 – Integracja wymagań z zarządzaniem zmianami    366
Zyski          368

Projekt 3 – Kontrola jakości wymagań na wczesnych etapach projektu   370

Informacja o firmie i sytuacja rynkowa       370
Potrzeba        370
Skutek            371
Przyczyna          371
Rozwiązanie           371

Projekt 4 – Zarządzanie wymaganiami przy użyciu historii użytkownika      372

Informacja o firmie i sytuacja rynkowa       372
Potrzeba        372
Rozwiązanie           372
Zyski          373

Bibliografia          375
Spis rysunków           377
Spis tabel        379
Indeks	380
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Karolina Zmitrowicz

Pracuje w branży IT od ponad 10 lat. Posiada międzynarodowe doświadczenie w zakresie analizy biznesowej i inżynierii wymagań, zarządzania jakością i zarządzania projektami. Podczas swojej kariery pracowała jako tester, analityk, projektant i koordynator projektów, co umożliwiło jej poznanie wielu aspektów realizacji projektów IT i nauczyło postrzegania podejmowanych tematów z różnych punktów widzenia. Praca w międzynarodowych, wielokulturowych zespołach projektowych wykształciła w niej nie tylko umiejętności efektywnego planowania i koordynacji złożonych działań, lecz także doskonałe umiejętności interpersonalne.

Obecnie pracuje jako niezależny konsultant IT w obszarze biznesu i technologii wspierając organizacje m.in. w planowaniu i realizacji procesów analitycznych oraz czynności zarządzania jakością na przestrzeni całego cyklu życia rozwiązania. Zdobyte doświadczenie wykorzystuje jako podstawę do rozwoju własnych metod doskonalenia procesów wytwarzania kładąc nacisk przede wszystkim na transparentność, efektywność i spójność procesów z celami biznesowymi przy jednoczesnej elastyczności i uniwersalności zastosowanych rozwiązań.

Jest autorką kilkunastu publikacji z obszaru zarządzania jakością, testowania, analizy biznesowej i zarządzania zespołem oraz książek m.in. Inżynieria wymagań w praktyce (WN PWN 2014) oraz Inżynieria wymagań. Studium przypadków (WN PWN 2017). Wykładowca akademicki w WSB w Gdańsku na studiach podyplomowych na kierunku Tester oprogramowania oraz kierownikiem studiów podyplomowych na kierunku Inżynieria wymagań w projektach informatycznych.

Inni Klienci oglądali również

2,00 zł

Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej. T. 1 - Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych beneficjentem skutecznej profilaktyki logopedycznej

Prezentowana publikacja stanowi odpowiedź na potrzeby logopedów i nauczycieli realizujących profilaktyczne strategie podejmowane wobec dzieci, rodziców lub opiekunów dziecka. Zawarto w niej zarówno treści związane z działani...
2,00 zł

Psychologiczne i interdyscyplinarne problemy w opiniodawstwie sądowym w sprawach cywilnych - 01 Wybrane etyczne i metodologiczne aspekty opiniodawstwa sądowego jako praktyki ekspertalnej psychologa

Praca poświęcona jest rozległej i złożonej naukowo problematyce z dziedziny psychologii sądowej dotyczącej teoretycznych, metodologicznych i warsztatowych zagadnień mieszczących się w szeroko pojętym obszarze stosowania prawa cywilnego. W ramach wyprac...
3,00 zł

Znakowanie trawy albo praktyki filologii - 10 Rozdz. 11-12. Wuj Tarabuk i nędza pisania; Znakowanie trawy

Książka jest zbiorem esejów poświęconych twórcom literatury XX wieku takim, jak: Boy, Brzozowski, Konopnicka, Leśmian czy Tuwim. Autor przedstawia w nich nowe interpretacje starych utworów (m.in. Katarynki, Naszej szkapy, W pustyni...
3,00 zł

Znakowanie trawy albo praktyki filologii - 02 Kompleks Darwina

Książka jest zbiorem esejów poświęconych twórcom literatury XX wieku takim, jak: Boy, Brzozowski, Konopnicka, Leśmian czy Tuwim. Autor przedstawia w nich nowe interpretacje starych utworów (m.in. Katarynki, Naszej szkapy, W pustyni...
19,50 zł

Twój typ osobowości: Praktyk (ISTP)

Książka „Twój typ osobowości: Praktyk (ISTP)” to kompendium wiedzy na temat „praktyka” – jednego z 16 typów osobowości. Jest ona częścią serii, w skład której wchodzą pozycje poświęcone poszczegó...
19,90 zł

Jak w praktyce wygląda zewnętrzne wspomaganie szkoły

Zewnętrzne wspomaganie szkoły to jedno z nowych zadań placówek oświatowych. Dyrektorzy szkół często jednak zastanawiają się, czym jest zewnętrzne wspomaganie, jak je skutecznie zapewnić i jak wygląda w praktyce. Przedstawiamy praktyczne p...

Asystentura rodziny. Teoria, praktyka, badania - Monika Kornaszewska-Polak: Analiza wyników Inwentarza Osobowości NEO-FFI

Część teoretyczna pt. Zadania i wyzwania asystentury rodzin jako nowej profesji w dziedzinie pracy socjalnej zawiera dziesięć rozdziałów podejmujących kwestie historycznych i współczesnych czynników kształtujących pracę asystent&oa...
79,00 zł

Excel w praktyce, wydanie marzec-kwiecień 2015 r.

E-BOOK ZAWIERA NASTĘPUJĄCE TEMATY: PYTANIA CZYTELNIKÓW: 1.Jak wyświetlać dane w kolumnie za pomocą listy rozwijanej? 2.Jak automatycznie przesuwać w arkuszu wykres? 3.Jak odwoływać się do komórek w tabeli przestawnej? NAJNOWSZE TRIKI: 4.B...
24,48 zł

Stawka minimalna zleceniobiorców od 2017 roku – 8 przykładów, jak stosować nowe przepisy w praktyce

Od stycznia 2017 r. nowe przepisy wprowadzą do ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę regulacje dotyczące minimalnej wysokości wynagrodzenia przysługującej przyjmującemu zlecenie lub osobie świadczącej usługi za każdą godzinę wykonywania zlecenia l...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!