Jakość w Agile
Książka Jakość w Agile została w całości poświęcona szeroko rozumianej tematyce zarządzania jakością w zwinnych projektach IT – od organizacji procesów jakościowych, przez różne podejścia, aż po konkretne narzędzia i techniki wspierające zarządzanie jakością.
Na początku autorzy skupiają uwagę na kulturze organizacyjnej, jako niezbędnej podstawie do zbudowania ekosystemu zarządzania jakością w całej organizacji. Pokazują, co należy zrobić w przypadku konieczności zaplanowania i wdrożenia procesów zarządzania jakości w organizacji.
Następnie schodzą na poziom produktu i projektu. Kolejno omawiane zagadnienia poprowadzą Czytelnika przez cały proces wytwórczy, począwszy od pomysłu biznesowego, poprzez efektywne procesy zbierania i analizy wymagań, implementację i standardy deweloperskie, złożone procesy zarządzania i zapewnienia jakości, w tym oczywiście automatyzację, aż do etapu utrzymania na produkcji.
Zaprezentowane modele pokażą różnorodne podejścia do organizacji testów oraz pomogą zastosować hybrydy rozwiązań w kontekście różnych typów projektów.
W treść każdego rozdziału wpleciono narzędzia tak, aby maksymalnie wspierać Czytelnika w pełnym zrozumieniu tematu i możliwości jego praktycznego zastosowania. Wszystkie omawiane zagadnienia prezentowane są ze szczególnym naciskiem na wspieranie działań biznesowych - z jednej strony umożliwiając niczym nieskrępowaną, wydajną pracę zespołu wytwórczego, z drugiej dążąc do dostarczenia maksymalnej, możliwej wartości do użytkownika końcowego oraz zapewnienia jego satysfakcji wynikającej bezpośrednio z wygody użytkowania produktu oraz dostarczanej przez ów produkt funkcjonalności.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-20068-8
- ISBN druku: 978-83-01-19792-6
- Liczba stron: 250
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Przedmowa XI Wstęp XV Podziękowania XII 1. Zarządzanie jakością. Kultura jakości w organizacji 1 1.1. Koncepcja zarządzania jakością 1 Koncepcja jakości 1 Zarządzanie jakością 2 Zarządzanie przez jakość 3 1.2. Ustalenie procesu zarządzania jakością 4 1.3. Proces transformacji z podejścia tradycyjnego do zwinnego 12 Kontekst zarządzania jakością 15 Planowanie czynności zapewniania jakości i testowania 16 Postęp prac 17 Proces zgłaszania i naprawy defektów 19 1.4. Modele funkcjonowania zespołów – podejście tradycyjne a zwinne 20 Zapewnianie jakości w organizacji 20 Pojedyńczy zespół pracujący nad jednym produktem 20 Wiele zespołów pracujących nad jednym produktem 27 2. Inżynieria wymagań w projektach zwinnych 31 2.1. Wprowadzenie do inżynierii wymagań 31 Zadania i czynności inżynierii wymagań 34 Śledzenie powiązań 35 2.2. Interesariusze – z kim i dla kogo? 41 Wizja produktu 48 2.3. Metody oraz formy pozyskiwania i dokumentacji wymagań 51 Historyjki użytkownika 52 Model INVEST 53 Persona 54 Przypadki użycia 57 Prototypy, makiety, szkielety 59 2.4. Przegląd wymagań i zgłaszanie poprawek 62 Kontrola jakości 62 Definicja gotowości i ukończenia – kiedy można zacząć, a kiedy już skończyć 64 Walidacja wymagań i współpraca z biznesem – pielęgnacja rejestru produktu 72 2.5. Wsparcie narzędziowe 75 Mapy myśli 75 Modelowanie oprogramowania 76 Modelowanie procesów biznesowych 77 Prototypowanie 78 Narzędzia wspierające pracę grupową 81 3. Budowanie strategii testów w organizacji 87 3.1. Strategia na poziomie organizacji 87 3.2. Polityka i ogólna strategia testów 87 3.3. Poziomy testów 88 Pojęcie weryfikacji i walidacji 88 Poziomy testów 88 3.4. Piramida testów w Agile 92 3.5. Koncepcja kwadrantów testowych 96 3.6. Różne podejścia do testowania 98 Testowanie oparte na ryzyku 99 Testowanie oparte na modelach 101 3.7. Podejścia do tworzenia i wytwarzania architektury 109 TDD 109 BDD, SBE, ATDD… 112 Mikroserwisy 118 3.8. Zarządzanie ryzykiem – techniki i metody 121 Tradycyjne zarządzanie ryzykiem 123 Plan zarządzania ryzykiem 124 Zwinny proces zarządzania ryzykiem 125 Identyfikacja ryzyk w projektach zwinnych 126 Wartość zarządzania ryzykiem 129 Strategie reakcji na ryzyko 130 3.9. Strategia automatyzacji 131 Cel automatyzacji 132 Co warto i można automatyzować 132 Problemy związane z automatyzacją 134 Wykorzystanie narzędzi 135 Wprowadzanie nowych narzędzi w organizacji 135 Weryfikacja zakładanej koncepcji 136 Analiza porównawcza 137 3.10. Dokumentacja testów – szablony i dobre praktyki 140 3.11. Organizacja pracy w zespole 148 Wartości wspierające pracę zespołową 148 Praca w parach 150 Praca w zespołach rozproszonych 153 3.12. Wsparcie narzędziowe 156 Narzędzia wspierające pracę grupową 156 Narzędzia wspierające planowanie prac 156 Inne narzędzia 156 4. Planowanie testów w projekcie 159 4.1. Testowanie w projekcie 159 4.2. Organizacja i model pracy 160 Przygotowanie modelu 161 Budowa repozytorium scenariuszy testowych 161 Przepływ pracy dla scenariuszy testowych 163 Planowanie działań testowych 164 4.3. Realizacja kampanii testowej 165 4.4. Raportowanie wyników kampanii testowej 168 Raporty z procesów zarządzania jakością 169 4.5. Środowiska i dane testowe 170 4.6. Wsparcie narzędziowe 174 Narzędzia do zarządzania wiedzą 174 Narzędzia do zarządzania zgłoszeniami 175 Narzędzia do zarządzania testami 177 Narzędzia wspierające planowanie prac 183 Narzędzia wspierające pracę grupową 183 5. Techniczne zapewnienie jakości 185 5.1. Pojęcie długu technicznego 185 5.2. Standardy budowania kodu 189 5.3. Testy jednostkowe 194 Raportowanie z testów automatycznych 197 5.4. Statyczna analiza kodu 200 5.5. Przeglądy/inspekcje kodu 202 5.6. Agile a DevOps 205 Praktyki pracy ciągłej 208 5.7. Wsparcie narzędziowe 212 Zintegrowane środowisko programistyczne 212 Repozytoria kodu źródłowego 213 Narzędzia do testów jednostkowych 214 Narzędzia do raportowania pokrycia kodu testami jednostkowymi 214 Narzędzia do analizy statycznej 214 Narzędzia do budowania wersji 216 6. Testowanie wartości biznesowej produktu 219 Testy eksploracyjne 219 Zarządzanie testami oparte na sesjach 221 Inne rodzaje testów 224 6.1. Retrospekcja postępu prac 238 6.2. Wsparcie narzędziowe 245 Raportowanie z SBTM 245 Narzędzia wspierające testy na wielu przeglądarkach i systemach operacyjnych 245 7. Utrzymanie produktu 249 7.1. Zarządzanie incydentami 249 7.2. Koncepcje obsługi zgłoszeń na produkcji 252 Analiza przyczyn źródłowych problemu wraz z sugestią procesu naprawczego 257 7.3. Wsparcie narzędziowe 260 Narzędzia wspierające RCA 260 Narzędzia do monitoringu wsparcia produkcji 262 Narzędzia do zarządzania wiedzą 263 Wspólne tworzenie dokumentów 264 Tablice kanbanowe 265 8. Ciągłe zapewnienie jakości 269 Zwinne myślenie 269 8.1. Koncepcja łańcucha bramek jakości 271 8.2. Zapobieganie występowaniu problemów 272 Techniki i metody zapewniania jakości 276 Monitoring 278 8.3. Wsparcie narzędziowe 280 Narzędzia do monitoringu infrastruktury i systemów IT 280 9. Dobrze. Lepiej. Bardzo dobrze. Lepsze zarządzanie jakością w Agile 283 9.1. Wizualizacja potrzeb związanych z zarządzaniem jakością w organizacji plus edukacja wewnątrz firmy 283 Ewangelista zapewniania jakości 283 Zwinne gildie. Model Spotify 286 9.2. Jak i gdzie zdobywać wiedzę? 289 Szkolenia i certyfikacje 289 Coaching 296 Meetupy – cykliczne spotkania społeczności 298 Idea open space 303 Konferencje 305 Podsumowanie 311 Manifest zwinnego zarządzania jakością 311 Praktyki zwinnego zarządzania jakością 312 Bibliografia 315 Spis rysunków 319 Spis tabel 325