Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
MENU
Mądry prezent na święta

Jakościowe metody badań społecznych. Podejście aplikacyjne

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Warszawa, 2022

  • Autor: Dominika Maison

  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN

  • Formaty:
    mobi
    ePub
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena detaliczna: 79,00 zł
59,25
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 19,75 zł
Dodaj do schowka
Wysyłka: online

Jakościowe metody badań społecznych. Podejście aplikacyjne

Jakościowe metody badań społecznych – podejście aplikacyjne to kompleksowy przewodnik po tym jak planować i prowadzić badania jakościowe w obszarze nauk społecznych, a także jak wyciągać z nich prawidłowe wnioski i przekładać je na praktyczne rozwiązania problemów społecznych. Autorka prowadzi Czytelnika przez wszystkie etapy procesu badawczego z zastosowaniem metod jakościowych, swój wywód ilustrując barwnymi przykładami z praktyki.

Jakościowe metody badań nie są metodą ani lepszą, ani gorszą od badań ilościowych. Każda z nich służy innym celom, odpowiada na inne pytania badawcze, każda daje możliwość uzyskania innego typu informacji. Dlatego obie metody znakomicie się uzupełniają i dopiero wykorzystywane razem dają pełen obraz badanych przez nas zjawisk. Wynikami badań ilościowych możemy całkiem dobrze opisać człowieka, ale nie jesteśmy w stanie go w pełni zrozumieć – to dają nam właśnie wyniki badań jakościowych.
We współczesnym świecie zadaje się coraz więcej pytań dotyczących wpływu społecznego, czyli o to, jak zmienić różne zachowania ludzi: co zrobić, żeby ludzie jeździli bezpieczniej samochodami, nie stosowali przemocy w rodzinie, żyli w zdrowszy sposób, uprawiali więcej sportu, jedli wartościowe jedzenie, bardziej dbali o planetę czy pomagali słabszym lub biedniejszym. Są to typowe przykłady pytań, na które odpowiedzi poszukujemy w tzw. aplikacyjnych badaniach społecznych – badaniach z pogranicza psychologii i socjologii odpowiadających na pytania o psychologiczną i społeczną naturę obserwowanych zjawisk.
W naukowych badaniach psychologicznych podstawową metodą badawczą są eksperymenty, z których wnioskuje się o związkach przyczynowo-skutkowych. Badania eksperymentalne dobrze testują teorie naukowe, dają dosyć precyzyjną odpowiedź na temat zależności między kilkoma wyodrębnionymi zmiennymi, jednak zazwyczaj nie przystają do złożoności realnych problemów, których rozwiązania oczekujemy w aplikacyjnych badaniach społecznych. Jeżeli chcemy rozwiązać konkretny życiowy problem, np. pomóc organizacji społecznej w osiągnięciu jej celu, musimy sięgnąć po odmienne narzędzia badawcze, często pochodzące z tradycji badań socjologicznych i marketingowych, takie jak sondaże czy właśnie metody jakościowe.
Z tekstu

Praca jest interesująca, zwięzła, dobrze napisana, dotyczy ważnych problemów w zakresie metodologii jakościowych aplikacyjnych badań społecznych.
Z recenzji prof. dr hab. Piotra T. Kwiatkowskiego

Opracowanie zawiera ciekawe i ważne spostrzeżenia, oparte nie tylko na ogromnym doświadczeniu badawczym Autorki, ale też na dobrze dobranych, adekwatnych i uzasadnionych nawiązaniach literaturowych. Z jednej strony w książce znajdujemy więc odniesienia do tła teoretycznego, z drugiej zaś wyraźne i konkretne wskazówki (wręcz know-how) jak krok po kroku stworzyć dobry projekt i nie popełnić błędów, które mogłyby sprawić, że badanie nie będzie poprawne metodologicznie i nie zrealizuje zakładanych celów badawczych.
Z recenzji dr Katarzyny Archanowicz-Kudelskiej

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie   XI
Rozdział 1. Co to są badania jakościowe i kiedy je stosować?   1
	1.1. Aplikacyjne badania społeczne  2
	1.2. Ilościowe vs. jakościowe – główne żnice między metodami  3
		1.2.1. Cel badania i pytania badawcze  3
		1.2.2. Rodzaj próby do badania   4
		1.2.3. Wielkość próby   7
		1.2.4. Narzędzie badawcze 7
		1.2.5. Analiza wyników 8
		1.2.6. Jaką metodę wybrać?  11
	1.3. Przykładowe obszary badawcze w jakościowych badaniach społecznych   15
		1.3.1. Badania motywów i barier   17
		1.3.2. Badania postaw, przekonań, opinii   18
		1.3.3. Badania segmentacyjne  21
		1.3.4. Badanie doświadczeń  25
		1.3.5. Badania konceptów proponowanych rozwiązań   27
		1.3.6. Badania komunikacji i reklamy  30
		1.3.7. Badania z obszaru zarządzania – badania przedsiębiorczości, pracowników i zachowań w miejscu pracy  34
Rozdział 2. Metody badań jakościowych – nie tylko wywiady indywidualne i grupowe 37
	2.1. Ewolucja metod jakościowych – kierunki zmian  38
		2.1.1. Od wywiadów grupowych do indywidualnych – od słuchania grupy do zrozumienia człowieka   38
		2.1.2. Kierunek poszukiwania informacji – od wertykalnych do horyzontalnych   39
		2.1.3. Więcej wykorzystywanych technik projekcyjnych i wspomagających 40
		2.1.4. Wydłużenie czasu trwania wywiadów 41
		2.1.5. Redukcja liczby uczestników wywiadu grupowego 42
		2.1.6. Zmniejszanie liczby wywiadów w projekcie  44
		2.1.7. Warunki testowania 45
	2.2. Klasyka badań jakościowych: pogłębiony wywiad indywidualny (IDI) i zogniskowany wywiad grupowy (FGI/FGD) 47
		2.2.1. Pogłębiony wywiad indywidualny  48
		2.2.2. Zogniskowany wywiad grupowy (fokus) 49
		2.2.3. Wybór między wywiadem indywidualnym a grupowym   49
	2.3. Diady – kompromis między wywiadem indywidualnym a grupowym 55
	2.4. Inne jakościowe metody badań: mniej, dłużej, inaczej   57
		2.4.1. Minigrupa  58
		2.4.2. Grupa wydłużona (extended group)  59
		2.4.3. Grupa powtarzana/powracająca/panelowa (reconvened group)  60
		2.4.4. Grupa prowadzona dynamicznie (concept lab)   62
		2.4.5. Grupa ze znającymi się osobami (affi nity groups) 65
		2.4.6. Grupy konfrontacyjne (clash groups)   66
		2.4.7. Grupa kreatywna 69
		2.4.8. Obserwacja  72
	2.5. Badania etnograficzne   73
	2.6. Badania jakościowe przez Internet   78
Rozdział 3. Techniki projekcyjne i techniki wspomagające – sposób na lepsze zrozumienie badanego problemu? 83
	3.1. Techniki projekcyjne i wspomagające w badaniach społecznych   84
	3.2. Od czego zależy skuteczność techniki projekcyjnej?   89
		3.2.1. Techniki indywidualne a techniki grupowe  90
		3.2.2. Techniki werbalne a techniki niewerbalne 91
		3.2.3. Dobór materiałów badawczych  92
		3.2.4. Wprowadzenie techniki projekcyjnej do wywiadu 93
	3.3. Przykłady technik projekcyjnych   94
		3.3.1. Test zdań niedokończonych (technika indywidualna)  95
		3.3.2. Bubble test/„Chmurki” (technika indywidualna) 96
		3.3.3. „Drzewo emocji” (technika indywidualna)  98
		3.3.4. Personifikacja (technika indywidualna lub grupowa)  101
		3.3.5. Wizerunek użytkownika/osoby podejmującej jakieś działanie  103
		3.3.6. Animalizacja (technika indywidualna lub grupowa) 105
		3.3.7. Skojarzenia werbalne i niewerbalne (technika indywidualna lub grupowa)  107
		3.3.8. Kolaż (collage – technika grupowa lub indywidualna)  109
		3.3.9. Portret (technika indywidualna)  112
		3.3.10. Archetypy (technika indywidualna)   112
		3.3.11. Analiza ukrytych metafor – ZMET (technika indywidualna) 116
	3.4. Techniki wspomagające   117
	3.5. Analiza i interpretacja technik projekcyjnych   123
Rozdział 4. Planowanie badania – schemat badania i decyzje organizacyjne  127
	4.1. Kryteria rekrutacyjne – czyli z kim powinniśmy rozmawiać?  128
	4.2. Ile wywiadów i z jakimi osobami – planowanie schematu badania   132
		4.2.1. Schemat badania a liczba wywiadów w badaniu   132
		4.2.2. Od prostych do bardziej złożonych schematów badawczych 136
	4.3. Dobór osób do badania jakościowego – kryteria selekcyjne  142
		4.3.1. Główne kryteria doboru celowego  142
		4.3.2. Dodatkowe kryteria doboru do badań jakościowych  145
	4.4. Rekrutacja uczestników badań jakościowych 157
		4.4.1. Rekruter czy badacz – kto odpowiada za rekrutację?  157
		4.4.2. Najczęstsze problemy z rekrutacją respondentów 158
	4.5. Dodatkowe informacje organizacyjne  161
		4.5.1. Gdzie prowadzić wywiad jakościowy – rola fokusowni   161
		4.5.2. Koszty badania jakościowego 163
Rozdział 5. Scenariusz wywiadu – o czym i jak powinniśmy rozmawiać podczas badania jakościowego?   167
	5.1. Rola scenariusza wywiadu jakościowego  168
	5.2. Podstawowe zasady dobrego scenariusza  169
		5.2.1. Dopasowanie do celów badania  169
		5.2.2. Pytania badawcze a pytania w scenariuszu  170
		5.2.3. Pytania czy zagadnienia   172
		5.2.4. Liczba poruszanych zagadnień (obszarów)  178
		5.2.5. Kolejność poruszanych zagadnień  178
		5.2.6. Miejsce technik projekcyjnych i wspomagających 180
		5.2.7. Czas trwania wywiadu i plan trwania poszczególnych części 181
	5.3. Struktura wywiadu  183
		5.3.1. Swobodny czy ustrukturyzowany  183
		5.3.2. Główne sekcje scenariusza wywiadu jakościowego 185
	5.4. Wywiad pilotażowy  186
Rozdział 6. Prowadzenie wywiadu jakościowego 191
	6.1. Dobry moderator: wykształcenie, osobowość, talent czy doświadczenie?   192
	6.2. Dobór moderatora do konkretnego projektu badawczego – czy każdy może prowadzić każde badanie? 194
		6.2.1. Dopasowanie do tematu wywiadu i znajomość tematyki   195
		6.2.2. Dopasowanie stylu moderowania do specyfi ki wywiadu  197
		6.2.3. Dopasowanie do cech demografi cznych respondentów  197
	6.3. Cechy dobrego moderatora 199
		6.3.1. Cechy osobowości (cechy indywidualne) 199
		6.3.2. Umiejętności poznawcze   201
		6.3.3. Umiejętności związane z prowadzeniem wywiadu 203
	6.4. Rodzaje metod jakościowych a pożądane rodzaje umiejętności moderatora   207
		6.4.1. Procesy grupowe jako wyzwanie moderowania badań fokusowych   208
		6.4.2. Typy respondentów jako wyzwanie moderowania 212
		6.4.3. Pogłębiony wywiad indywidualny (IDI) 214
		6.4.4. Badanie etnograficzne/badanie w domu respondenta  215
	6.5. Dodatkowe umiejętności niezbędne w badaniach jakościowych   216
		6.5.1. Aktywne słuchanie – metoda podtrzymywania kontaktu   216
		6.5.2. Komunikacja niewerbalna – narzędzie pracy moderatora   220
	6.6. Język wywiadu i rodzaje pytań   222
		6.6.1. Język wywiadu   222
		6.6.2. Sposób formułowania pytań 223
	6.7. Zasady szeregowania pytań w wywiadzie   226
		6.7.1. Kolejność pytań w zależności od rodzaju pytania 226
		6.7.2. Kolejność zagadnień w wywiadzie   227
	6.8. Najczęstsze błędy moderowania 230
Rozdział 7. Analiza i interpretacja badań jakościowych  235
	7.1. Dlaczego analiza wyników badań jakościowych jest trudna?  236
	7.2. Etapy analizy jakościowej 238
		7.2.1 Przygotowanie danych  238
		7.2.2 Redukcja danych   241
		7.2.3 Opis wyników, interpretacja i wnioski 244
		7.2.4 Rekomendacje  246
	7.3. Zasady jakościowej analizy danych 248
		7.3.1. Prowadzenie wywiadów – początek analizy jakościowej  248
		7.3.2. Rozumienie wagi i znaczenia wypowiedzi  249
		7.3.3. Powtarzalność obserwacji   250
		7.3.4. Pułapka myślenia ilościowego – częstotliwość a znaczenie   251
		7.3.5. Dostrzeganie wzorców i powiązań   252
		7.3.6. Poszukiwanie szerszego kontekstu   253
		7.3.7. Dążenie do jak największego obiektywizmu  254
	7.4. Raport z badania jakościowego   255
		7.4.1. Ogólne zasady pisania raportu z badania jakościowego   255
		7.4.2. Główne elementy raportu   256
		7.4.3. O czym jeszcze należy pamiętać, pisząc raport z badania jakościowego?  261
	7.5. Inne rodzaje analizy i prezentacji wyników badań jakościowych   266
		7.5.1. Debriefing – ustne podsumowanie wyników   266
		7.5.2. Top-line – pisemne podsumowanie wyników   267
		7.5.3. Ustna prezentacja wyników 268
	7.6. Różne podejścia teoretyczne do analizy badań jakościowych  270
		7.6.1. Analiza tematyczna 271
		7.6.2. Teoria ugruntowana 272
		7.6.3. Interpretacyjna analiza fenomenologiczna  273
		7.6.4. Psychologia narracyjna (narraitive psychology)   274
Aneks   277
Bibliografia  305
Indeks rzeczowy 311
O Autorce  319
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(epub)
Brak informacji
(mobi)
Brak informacji

Inni Klienci oglądali również

4,60 zł

EDUKACJA ELIT XXI WIEKU Kompetencyjne pojęcie elit społecznych - KSZTAŁCENIE I KOMPETENCJE PEDAGOGA DO PRACY Z DZIECKIEM PRZEWLEKLE I TERMINALNIE CHORYM

Współczesny świat ogarnięty jest ideą elitarności, która wpływa na strukturę stosunków międzynarodowych oraz wyznaczanie kierunków rozwoju cywilizacyjnego. Członkostwo w zacnym gronie elitarnym, niezależnie gdzie i kiedy, i ...
2,00 zł

Język hiszpański metodą skojarzeń - Język hiszpański metodą skojarzeń – Rozdział 2

Niniejsza książka jest dla każdego, kto pragnie szybko nauczyć się podstaw języka hiszpańskiego. Może być używana zarówno przez dorosłych jak i dzieci. Nawet bardzo małe dzieci mogą skorzystać z tego kursu pod warunkiem, że rodzice będą odczytyw...

Kobiety uzależnione od alkoholu – w gąszczu ról i oczekiwań społecznych

Proponowana czytelnikom książka powstała w latach 2016–2020, a zamysłem, który przyświecał mi podczas analizy specyfiki uzależnienia alkoholowego kobiet, było zaakcentowanie jego kontekstu rodzinnego. Na gruncie nauk społecznych powstało w...

Kultura emocjonalna szkoły – czasoprzestrzenie doświadczania emocji - 3 Katarzyna Szorc: Emocje w szkole – pojęcie, przegląd teorii i badań

W monografii „Kultura emocjonalna szkoły – czasoprzestrzenie doświadczania emocji” autorzy podejmują wątki w ramie pojęciowej wyznaczanej kategorią kultury emocjonalnej. Mówią różnymi głosami, ale każdy z nich sprzeciwia...

Terapia dzieci i młodzieży z wykorzystaniem metody amatorskiego teatru młodzieżowego

Teatr jest ciekawą podróżą do niesamowitego świata, niewyczerpanie nieodgadnionego, przestrzenią do uzewnętrznienia siebie, choć za pośrednictwem wykreowanej postaci – i właśnie to sprawia, że przyciąga on do siebie ludzi w różnym w...

Koncepcje oporu we współczesnych naukach społecznych - 03 Rozdz. 3-4. Opór jako pochodna refleksyjności, podmiotowości i kapitału kulturowego; Społeczny kontekst oporu

Przedmiotem pracy jest kategoria oporu analizowana w kontekście założeń wybranych teorii funkcjonujących w obrębie nauk społecznych. Opór został przedstawiony jako kategoria związana ze strategiami transgresyjnymi i emancypacyjnymi, odniesiono g...

Cyberprzemoc wśród młodzieży ze szkół wiejskich - 04 Koncepcja metodologiczna badań własnych

Problematyka pracy koncentruje się wokół szeroko pojętego zagadnienia cyberprzemocy występującej wśród młodzieży – uczniów wiejskich szkół gimnazjalnych. W książce scharakteryzowano problem cyberprzemocy z perspektywy ...

Innowacje i przedsiębiorczość - ujęcie makro- i mikroekonomiczne - Szanse i zagrożenia outsourcingu jako innowacyjnej metody w rentgenodiagnostyce

Współczesna gospodarka poszukuje źródeł, czynników, mechanizmów i strategii rozwoju, umożliwiającej sprostanie wyzwaniom, jakie niesie integracja z Unią Europejską. Fundamentem tej strategii jest innowacyjność stanowiąca war...

Edukacja Jutra. Aktywność fizyczna – zdrowie – problematyka czasu wolnego - Bożena Dusza, Monika Zielińska: Organizacja czasu wolnego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (doniesienie z badań pilotażowych)

We współczesnym świecie obserwujemy fakt zacierania się różnic pomiędzy czasem wolnym a czasem, w którym człowiek spełnia swoje powinności. Stąd pojawia się trudność metodologiczna kategoryzacji, definicji i przed¬miotu badań...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!