MENU

Komunikacja elektroniczna

(eBook)

Zagrożenia i ich skutki dla organizacji

0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Gdańsk, 2014

  • Autor: Piotr Wróbel

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena katalogowa: 46,00 zł
39,56
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Komunikacja elektroniczna

Internet i środki komunikacji elektronicznej rewolucjonizują nasze życie, w tym codzienność organizacji, w których funkcjonujemy. Nowoczesne narzędzia komunikacji zmieniają się bardzo szybko, tymczasem ludzka natura potrzebuje dużo więcej czasu na dostosowanie się. Poczta elektroniczna, komunikatory, portale intranetowe, wideokonferencje zwiększają szybkość obiegu informacji oraz ułatwiają dostęp do ludzi, przynoszą jednak także skutki uboczne.
Łatwość komunikacji przyczynia sie do "zalewu informacjami", pracownicy muszą sobie radzić z coraz większą ilością informacji w coraz krótszym czasie. Coraz trudniej jest znaleźć przestrzeń w czasie, wolną od zakłóceń, konieczną do rozwiązywania złożonych problemów. Popularyzacja nowych rozwiązań zwiększa dostępność pracowników dla pracodawcy, także w czasie wolnym od pracy. Nadmierne wykorzystywanie takich możliwości prowadzi do zaburzania równowagi między życiem osobistym i zawodowym wśród pracowników, a negatywne skutki zjawiska odczuwane są zarówno przez zatrudnionych jak i organizacje. Nowe środki komunikacji przyczyniają się do rozproszenia informacji cyfrowych w firmach. W rezultacie pogłębiają się trudności w wyszukiwaniu informacji oraz rośnie ryzyko ich wycieku. Dostępność internetu w miejscu pracy kreuje pokusy do nadużywania tego narzędzia do celów prywatnych kosztem obowiązków służbowych. Dodatkowo pojawia się ryzyko odpowiedzialności prawnej pracodawcy za nielegalne aktywności zatrudnionych w internecie przy wykorzystaniu służbowego sprzętu.
Celem monografii jest poznanie natury wybranych zagrożeń dla organizacji wynikających ze stosowania środków komunikacji elektronicznej oraz wskazanie możliwości ich minimalizowania. Badane zagrożenia obejmują: 1/ przeciążenia informacyjne, 2/ ograniczenie skuteczności procesów zarządzania informacjami, 3/ zaburzanie równowagi między życiem prywatnym a pracą w wyniku regularnego wykonywania obowiązków służbowych poza czasem pracy, 4/ nadużywanie internetu przez pracowników w czasie pracy do celów prywatnych.
Zagrożenia będące przedmiotem analizy występowały już w przeszłości, jednak zastosowanie nowych rozwiązań technicznych zmienia ich zasięg oraz częstotliwość występowania, inne są mechanizmy powstawania zagrożeń, a zagrożenia wymagają innych działań zapobiegających i minimalizujących. Oryginalność pracy, w zamyśle autora, polega na zbadaniu dotychczasowych zagrożeń w nowych uwarunkowaniach.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp	11

Rozdział 1. Istota komunikacji elektronicznej	21

1.1. Zmiany w sposobach komunikacji w wyniku rewolucji internetowej	21
1.1.1. Popularyzacja komunikacji elektronicznej w Polsce i wybranych krajach świata	21
1.1.2. Organizacyjne i społeczne skutki rewolucji internetowej	26
1.2. Podstawowa terminologia wykorzystana w monografii	34
1.3. Przegląd badań dotyczących komunikacji elektronicznej i związanych z nią zagrożeń	42
1.3.1. Komunikacja elektroniczna w badaniach naukowych	42
1.3.2. Badanie naukowe nad zagrożeniami związanymi z wykorzystaniem komunikacji elektronicznej	44
1.4. Prezentacja wybranych środków komunikacji elektronicznej	46
1.4.1. Zarys historii internetu	46
1.4.2. Oprogramowanie do wymiany informacji	49
1.4.3. Oprogramowanie wspierające współpracę przy niskim stopniu współzależności	51
1.4.4. Oprogramowanie wspierające współpracę przy wysokim stopniu współzależności	53

Rozdział 2. Uwarunkowania procesu komunikacji elektronicznej w organizacjach	57

2.1. Ewolucja teorii związanych z komunikacją elektroniczną	57
2.2. Teorie deficytu	59
2.2.1. Teoria obecności społecznej	59
2.2.2. Teoria redukcji sygnałów kontekstu społecznego	60
2.2.3. Teoria kontekstu społecznego	61
2.2.4. Teoria bogactwa środków przekazu	62
2.2.5. Teoria naturalności środków przekazu	64
2.3. Teorie alternatywne wobec teorii deficytu	64
2.3.1. Model SIDE	64
2.3.2. Teoria przetwarzania informacji społecznych	65
2.3.3. Teoria komunikacji hiperosobistej	66
2.3.4. Teoria rozwoju środków przekazu	67
2.4. Teorie deficytu a teorie alternatywne	68
2.5. Identyfikacja uwarunkowań przebiegu procesu komunikacji elektronicznej	74
2.5.1. Charakterystyka środków komunikacji elektronicznej	75
2.5.2. Charakterystyka uczestników komunikacji	83
2.5.3. Charakterystyka informacji	87
2.5.4. Kontekst organizacyjny	89
2.6. Wpływ i rola uwarunkowań na przebieg procesu komunikacji elektronicznej	92
2.6.1. Wpływ charakterystyki środków komunikacji na przebieg procesu	93
2.6.2. Wpływ charakterystyki uczestników komunikacji na przebieg procesu	95
2.6.3. Wpływ charakterystyki przekazywanej informacji na przebieg procesu	96
2.6.4. Wpływ kontekstu organizacyjnego na przebieg procesu	97
2.6.5. Rola uwarunkowań w kształtowaniu procesu komunikacji elektronicznej	98

Rozdział 3. Zastosowanie komunikacji elektronicznej w organizacjach: środki, polityki, skutki	101

3.1. Środki komunikacji elektronicznej stosowane w organizacjach	101
3.2. Polityki wykorzystania środków komunikacji elektronicznej przyjmowane przez organizacje	110
3.2.1. Model restrykcyjny	110
3.2.2. Model liberalny	119
3.3. Skutki stosowania środków komunikacji elektronicznej dla organizacji	120
3.3.1. Szanse dla organizacji	122
3.3.2. Zagrożenia dla organizacji	125
3.3.3. Niejednoznaczne skutki dla organizacji	128

Rozdział 4. Przeciążenia informacyjne w miejscu pracy	133

4.1. Istota i charakterystyka zagrożenia	133
4.2. Przyczyny powstawania zagrożenia i wynikających z niego skutków	138
4.2.1. Czynniki aktywizujące zagrożenie	141
4.2.2. Czynniki bezpośrednio wywołujące skutki zagrożenia	146
4.3. Skutki występowania zagrożenia	147
4.3.1. Wyniki pracy	147
4.3.2. Zdrowie pracowników	150
4.4. Zapobieganie i minimalizowanie zagrożeń oraz ich skutków	152
4.4.1. System informacyjny	154
4.4.2. Postawy i zachowania pracowników	156
4.4.3. Rozwiązania techniczne	160

Rozdział 5. Wykorzystywanie środków komunikacji elektronicznej w procesach informacyjnych prowadzące do ograniczania sprawności tych procesów	163

5.1. Istota i charakterystyka zagrożenia	163
5.1.1. Ograniczenia wynikające ze stosowania środków komunikacji elektronicznej w procesach informacyjnych	163
5.1.2. Zachowywanie, przechowywanie i usuwanie informacji	169
5.1.3. Wyszukiwanie informacji	171
5.1.4. Uzyskiwanie dostępu i wykorzystywanie informacji	173
5.1.5. Zapewnianie bezpieczeństwa informacji oraz bezpieczeństwa systemu informatycznego	174
5.2. Przyczyny powstawania zagrożenia i wynikających z niego skutków	175
5.2.1. Czynniki aktywizujące zagrożenie	176
5.2.2. Czynniki bezpośrednio wywołujące skutki zagrożenia	180
5.3. Skutki występowania zagrożenia	181
5.3.1. Zaburzenia w działalności operacyjnej	183
5.3.2. Naruszenia bezpieczeństwa informacji oraz bezpieczeństwa systemu informatycznego	185
5.3.3. Odpowiedzialność prawna związana z procesami informacyjnymi, w których wykorzystywana jest komunikacja elektroniczna	186
5.4. Zapobieganie i minimalizowanie zagrożeń oraz ich skutków	192
5.4.1. Ogólne podejście	192
5.4.2. Kształtowanie procesów informacyjnych	199
5.4.3. Usprawnianie procesów informacyjnych, w których stosowane są środki komunikacji elektronicznej	200

Rozdział 6. Trudności w równoważeniu życia zawodowego i życia osobistego w wyniku nadużywania środków komunikacji elektronicznej przez pracodawców i pracowników	209

6.1. Koncepcja równowagi między życiem zawodowym a życiem osobistym	209
6.1.1. Istota i charakterystyka równowagi między życiem zawodowym a życiem osobistym	211
6.1.2. Skutki nierównowagi między życiem zawodowym a życiem osobistym dla pracowników i organizacji	214
6.1.3. Komunikacja elektroniczna a równowaga między życiem zawodowym a życiem osobistym	216
6.2. Nadużywanie przez pracodawców dostępności pracowników poza czasem pracy	218
6.2.1. Istota i charakterystyka zagrożenia	219
6.2.2. Przyczyny powstawania zagrożenia i wynikających z niego skutków	226
6.2.2.1. Czynniki aktywizujące zagrożenie	227
6.2.2.2. Czynniki bezpośrednio wywołujące skutki zagrożenia	229
6.2.3. Skutki występowania zagrożenia	230
6.2.4. Zapobieganie i minimalizowanie zagrożeń oraz ich skutków	233
6.3. Nadużywanie przez pracowników internetu w czasie pracy do celów prywatnych	237
6.3.1. Istota i charakterystyka zagrożenia	237
6.3.2. Przyczyny powstawania zagrożenia i wynikających z niego skutków	242
6.3.2.1. Czynniki aktywizujące zagrożenie	244
6.3.2.2. Czynniki bezpośrednio wywołujące skutki zagrożenia	246
6.3.3. Skutki występowania zagrożenia	247
6.3.4. Zapobieganie i minimalizowanie zagrożeń oraz ich skutków	249

Rozdział 7. Analiza zagrożeń w badanych organizacjach. Studia przypadków	253

7.1. Problem badawczy, cele badań empirycznych	253
7.2. Metodyka badania empirycznego	254
7.2.1. Paradygmat badawczy	254
7.2.2. Metody i techniki badawcze	254
7.2.3. Próba badawcza	260
7.2.4. Kryteria wyróżnienia zagrożeń	260
7.3. Studium przypadku: firma informatyczna A	264
7.3.1. Zastosowanie środków komunikacji elektronicznej	265
7.3.2. Przeciążenia informacyjne	265
7.3.3. Wykorzystywanie środków komunikacji elektronicznej w procesach informacyjnych prowadzące do ograniczania sprawności tych procesów	267
7.3.4. Nadużywanie przez pracodawców dostępności pracowników poza czasem pracy	271
7.3.5. Nadużywanie przez pracowników Internetu do celów prywatnych w czasie pracy	273
7.3.6. Działania podejmowane przez organizację	273
7.3.7. Znaczenie występujących zagrożeń dla organizacji i pracowników	274
7.4. Studium przypadku: firma doradcza B	276
7.4.1. Zastosowanie środków komunikacji elektronicznej	277
7.4.2. Przeciążenia informacyjne	278
7.4.3. Wykorzystywanie środków komunikacji elektronicznej w procesach informacyjnych prowadzące do ograniczania sprawności tych procesów	284
7.4.4. Nadużywanie przez pracodawców dostępności pracowników poza czasem pracy	286
7.4.5. Nadużywanie przez pracowników Internetu do celów prywatnych w czasie pracy	289
7.4.6. Działania podejmowane przez organizację	290
7.4.7. Znaczenie występujących zagrożeń dla organizacji i pracowników	290
7.5. Studium przypadku: firma farmaceutyczna C	292
7.5.1. Zastosowanie środków komunikacji elektronicznej	292
7.5.2. Przeciążenia informacyjne	294
7.5.3. Wykorzystywanie środków komunikacji elektronicznej w procesach informacyjnych prowadzące do ograniczania sprawności tych procesów	296
7.5.4. Nadużywanie przez pracodawców dostępności pracowników poza czasem pracy	299
7.5.5. Nadużywanie przez pracowników Internetu do celów prywatnych w czasie pracy	301
7.5.6. Działania podejmowane przez organizację	302
7.5.7. Znaczenie występujących zagrożeń dla organizacji i pracowników	303
7.6. Studium przypadku: spółka zarządzająca holdingiem D	305
7.6.1. Zastosowanie środków komunikacji elektronicznej	306
7.6.2. Przeciążenia informacyjne	307
7.6.3. Wykorzystywanie środków komunikacji elektronicznej w procesach informacyjnych prowadzące do ograniczania sprawności tych procesów	309
7.6.4. Nadużywanie przez pracodawców dostępności pracowników poza czasem pracy	312
7.6.5. Nadużywanie przez pracowników Internetu do celów prywatnych w czasie pracy	313
7.6.6. Działania podejmowane przez organizację	314
7.6.7. Znaczenie występujących zagrożeń dla organizacji i pracowników	315
7.7. Studium przypadku: firma informatyczna E	316
7.7.1. Zastosowanie środków komunikacji elektronicznej	317
7.7.2. Przeciążenia informacyjne	318
7.7.3. Wykorzystywanie środków komunikacji elektronicznej w procesach informacyjnych prowadzące do ograniczania sprawności tych procesów	320
7.7.4. Nadużywanie przez pracodawców dostępności pracowników poza czasem pracy	323
7.7.5. Nadużywanie przez pracowników Internetu do celów prywatnych w czasie pracy	324
7.7.6. Działania podejmowane przez organizację	324
7.7.7. Znaczenie występujących zagrożeń dla organizacji i pracowników	325
7.8. Zagrożenia w badanych organizacjach – podsumowanie	327
7.8.1. Występowanie analizowanych zagrożeń	327
7.8.2. Przyczyny powstawania zagrożeń i wynikających z niego skutków	333
7.8.3. Skutki występowania zagrożeń	336
7.8.4. Działania podejmowane przez badane podmioty	338
7.8.5. Ograniczenia przeprowadzonych badań	340

Zakończenie	341
Załączniki	353
Bibliografia	365
Spis rysunków	390
Spis tabel	392
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

13,50 zł
15,00 zł

Rozmowy o rynku książki 12

Kolejny, dwunasty już tom publikacji „Rozmowy o rynku książki” to zbiór 32 wywiadów publikowanych w dwutygodniku „Biblioteka Analiz” w 2012 roku. Bohaterami drukowanych w tomie obszernych rozmów byli przeds...
11,70 zł
13,00 zł

Rozmowy o rynku książki 2011

Kolejny, jedenasty już tom publikacji „Rozmowy o rynku książki” to zbiór 41 wywiadów publikowanych w dwutygodniku „Biblioteka Analiz” w 2011 roku. Bohaterami drukowanych w tomie obszernych rozmów byli przeds...
21,60 zł
24,00 zł

Asertywność z ludzką twarzą. Praktyka psychologii dobrej komunikacji. Ćwiczenia

Asertywność z ludzką twarzą. Książka zawiera praktyczne zasady dobrej psychologii komunikacji między ludźmi. Jest owocem prowadzonych przez wiele lat kursów z psychologii komunikacji. Sprawdza się w rozwiązywaniu konfliktów małżeńskich i...
15,01 zł
17,45 zł

Komunikacja społeczna w samorządzie terytorialnym

Oswajanie cyfrowej rzeczywistości XXI wieku nie jest łatwe. Oczekiwania obywateli i przedsiębiorców w zakresie szybkości i łatwości dostępu do istotnych informacji wciąż stanowią problem mentalny i organizacyjny dla administracji publicznej. W k...
18,92 zł
22,00 zł

Komunikacja w logopedii. Terapia, wspomaganie, wsparcie

Rozmowa, dialog, komunikowanie się przenikają całe nasze życie. Stanowią one ważny wymiar życia społecznego. Wysoka jakość komunikowania się jest jedną z najistotniejszych kompetencji życiowych współczesnego człowieka. Każdy komunikat składa si...
15,66 zł
17,40 zł

Komunikacja wizualna Public relations Reklama Branding

Autorka książki Monika Bronowicz absolwentka Akademii Humanistycznej im. Aleksandra Gieysztora w Pułtusku, specjalista w dziedzinie komunikacji medialnej w swojej książce KOMUNIKACJA WIZERUNKOWA. Public relation. Reklama.Branding. postanowiła przybliży...
20,80 zł
26,00 zł

NORMA I ZABURZENIA KOMUNIKACJI JEZYKOWEJ W KONTEKSCIE EDUKACYJNYM

Prezentowana monografia stanowi nawiązanie do konferencji naukowej, która odbyła się w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w 2016 roku. Było to kolejne spotkanie osób, którym bliskie są zagadnienia z pogranicza...
17,94 zł
23,00 zł

Komunikacja niewerbalna w filmach animowanych

Głównym celem autorki jest udowodnienie, że animacja filmowa mogłaby być postrzegana jako ważny element sztuki, który wytwarza znaczenie, i jednocześnie wspiera badania nad komunikacją niewerbalną. Poprzez fakt, iż ludzkie rozumienie i my...
195,62 zł
241,50 zł

Łączenia i podziały spółek. Praktyczny poradnik z wzorami dokumentów (e-book z suplementem elektronicznym)

Opracowany z myślą o praktykach poradnik omawiający wszystkie najważniejsze zagadnienia związane z łączeniem i podziałem spółek. Autor krok po kroku wyjaśnia procedury związane z takimi przekształceniami w oparciu o obowiązujące przepisy oraz z uwzglę...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!