Komunikowanie interpersonalne w pielęgniarstwie
Rozmowa z chorym to jedno z najtrudniejszych zadań, przed jakim stają lekarze, pielęgniarki i bliscy osób chorych. Współczesna pielęgniarka nie może być prawdziwą profesjonalistką bez zdolności właściwego przekazywania swojej wiedzy i bez dobrej umiejętności odpowiedniej interpretacji wiadomości przekazywanych jej przez pacjenta. Niewiele jest jednak publikacji, które całościowo ujmują komunikację w praktyce pielęgniarskiej. Nawiązanie kontaktu z osobą chorą nie jest łatwe, dlatego sprawnego komunikowania powinno się nauczać już w podczas studiów. Znajomość komunikacji werbalnej i niewerbalnej pozwala pielęgniarce lepiej zrozumieć pacjenta i jego potrzeby, pacjent zaś ma zagwarantowane poczucie bezpieczeństwa i nie odczuwa negatywnych emocji wynikających z poczucia niezrozumienia. W książce, stworzonej przez zespół złożony z lekarzy, pielęgniarek, psychologów, logopedów i filozofów, przystępnie przedstawiono sposoby komunikowania w pielęgniarstwie.
- Kategorie:
- Redakcja: Anna Kwiatkowska
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-200-6172-7
- ISBN druku: 978-83-893-0911-2
- Liczba stron: 292
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 9 1. Spotkanie - komunikacja - dialog. Warunki wstępne, Małgorzata Jantos, Zygmunt Pucko 11 2. Podstawy teoretyczne procesu komunikowania, Wojciech Nyklewicz 29 3. Komunikowanie się w pielęgniarstwie - zasady ogólne 77 3.1. Wprowadzenie, Elżbieta Krajewska-Kułak 77 3.2. Komunikowanie jako integralna część pielęgniarstwa, Krystyna Wolska-Lipiec 78 3.3. Komunikowanie w pielęgnowaniu, Krystyna Wolska-Lipska 86 3.4. Komunikowanie z pacjentem i jego rodziną, Krystyna Wolska-Lipiec 96 3.5. Komunikowanie się z własną grupą zawodową, Krystyna Wolska-Lipiec 110 3.6. Komunikowanie się w obrębie zespołu terapeutycznego, Barbara Jankowiak, Anna Bartoszewicz 117 3.7. Komunikacja terapeutyczna, Marek Motyka 126 4. Specyficzne problemy komunikowania się z osobami w różnych stanach chorobowych 149 4.1. Wprowadzenie, Elżbieta Krajewska-Kułak 149 4.2. Komunikowanie z pacjentem z uszkodzonym słuchem, Agata Panas 151 4.3. Komunikowanie z pacjentem niedowidzącym i niewidomym, Jolanta Lewko, Barbara Jankowiak, Anna Bartoszewicz 166 4.4. Komunikowanie się pielęgniarki z dzieckiem, Anna Bartoszewicz 171 4.5. Komunikowanie z ludźmi starszymi, Jolanta Lewko 184 4.6. Komunikowanie się z pacjentem chorym psychicznie, Ewa Wilczek-Rużyczka 193 4.7. Komunikowanie z pacjentem neurologicznym, Wojciech Kułak, Elżbieta Krajewska-Kułak 203 4.8. Komunikacja w pracy położnej, Katarzyna Krajewska 211 4.9. Komunikowanie z pacjentem ciężko chorym, Hanna Rolka 221 4.10. Komunikowanie z pacjentem onkologicznym, Barbara Jankowiak 229 4.11. Komunikowanie z pacjentem umierającym, Barbara Jankowiak 238 5. Komunikacja interpersonalna w promocji zdrowia, Elżbieta Krajewska-Kułak, Beata Penar-Zadarko 249 6. Etyczne i prawne aspekty komunikowania się pielęgniarki z pacjentem, Zbigniew Zalewski 262 7. Komunikowanie w działalności badawczej i naukowej, Elżbieta Krajewska-Kułak, Jolanta Lewko 275