Kulturowe ramy zachowań społecznych
Pierwsze wydanie podręcznika Kulturowe ramy zachowań społecznych, opublikowane w 2009 roku, zostało z dużym uznaniem przyjęte przez środowisko naukowe. Wkrótce po wydaniu publikacja otrzymała Nagrodę Teofrasta i tytuł najlepszej książki psychologicznej oraz nagrodę im. Władysława Witwickiego. Intensywny rozwój dyscypliny i przyrastająca liczba przeprowadzonych badań naukowych przyniosły potrzebę przygotowania zaktualizowanego i poszerzonego wydania podręcznika, które oddajemy do rąk Czytelników.
Nowe wydanie podręcznika Kulturowe ramy zachowań społecznych przedstawia warunki kulturowe stwarzające ramy, tj. mechanizmy różnorodnych zachowań i procesów psychicznych wychodzących poza zakres psychologii społecznej. Książka ta promuje suwerenną dziedzinę wiedzy w rodzinie nauk psychologicznych – psychologię międzykulturową. Jest to pierwsza na naszym rynku książka polskiego autora, oparta na jego długoletnim doświadczeniu badawczym i dydaktycznym, i równie aktywnym udziale w międzynarodowym ruchu naukowym w obrębie tej dyscypliny.
Podręcznik realizuje dwie funkcje. Po pierwsze, przedstawia próby pomiaru i interpretacji kultur w języku psychologii. Po drugie, podejmuje problematykę kulturowych uwarunkowań jednostkowych procesów psychicznych (własnego ja, tożsamości) oraz dynamiki interakcji międzykulturowej.
W podręczniku "Kulturowe ramy zachowań społecznych" czytelnik znajdzie kompendium wiedzy na temat:
- Ekokulturowego modelu uwarunkowań psychiki i wpływu środowiska naturalnego na kształt życia zbiorowości je zamieszkujących oraz na psychologiczne wyposażenie jednostek będących członkami tych społeczności.
- Psychologicznych wymiarów kultury poczynając od koncepcji Geerta Hofstede, do bliższych czasowo kontynuatorów i krytyków (np. autorzy projektu GLOBE).
- Zagadnienia wartości jako atrybutów kultur w ujęciu Shaloma Schwartza oraz Ronalda Ingleharta.
- Epistemologicznych wymiarów kultury – atrybucji przyczynowych, społecznych aksjomatów oraz światopoglądów, a także kultury myślenia oraz różnic epistemologicznych w kulturach Wschodu i Zachodu.
- Tożsamości rodzajowej, kulturowej oraz problematyki stereotypów.
- Charakterystyki Polski na kulturowej mapie Europy, czynników kulturotwórczych oraz wewnętrznych podziałów kulturowych.
- Problematyki migracji i akulturacji – z nakreśleniem historii 200 lat polskiego wychodźstwa.
- Idei wielokulturowości i etnorelatywizmu oraz ich realizacji w polityce społecznej i działalności edukacyjnej.
Struktura podręcznika odpowiada harmonogramowi wykładów w trakcie roku akademickiego. Autor przekazuje wiedzę barwnym, przystępnym językiem. Analizowane zjawiska, nierzadko odległe kulturowo od doświadczeń polskiego czytelnika, przybliża za pomocą opisu wyników badań, lecz także ilustruje je blokami poszerzającymi wiedzę i obszernym, unikatowym materiałem ilustracyjnym.
(…) Wszystkich ludzi na świecie jest ponad 7 miliardów. Żyją oni w 193 suwerennych krajach będących członkami ONZ i posługują się około 6000 języków. Co z tych wielkości, rozproszenia i dysproporcji regionalnych/kontynentalnych wynika dla psychologii? Do niedawna wynikało niewiele. Większości psychologów i obywateli naszego kraju wystarczało, aby rozumieć myśli, uczucia i działania tych 40 mln ludzi mówiących jednym językiem, splecionych historią i wspólnymi warunkami życia codziennego. Pozostałą niemal całością (99,4% ludzi) można było mniej się przejmować albo uważać, że stosują się do nich, tak samo zresztą jak do nas, powszechne prawa psychologii euroamerykańskiej.
Ale pod koniec XX w. nasza perspektywa uległa znacznemu rozszerzeniu, przez co – paradoksalnie – świat bardzo się skurczył. Każdy z Was może dziś realnie udać do dowolnego zakątka naszej planety bądź też oczekiwać, że spotka jutro u siebie osobę z dowolnego kraju.
Tak wyraziste zmiany w kontaktowaniu się ludzi nie mogły ujść uwadze psychologów. Rozwój nauki wymagał postawienia nowych pytań badawczych o kulturowe uwarunkowania ludzkich myśli, uczuć i zachowań społecznych. Sprostanie wyzwaniom praktyki społecznej w środowiskach zróżnicowanych kulturowo wymagało rozwinięcia nowych programów interwencji i oddziaływań korekcyjnych. Osiągnięty na dziś stan zaawansowania pozwala na prowadzenie pełnych studiów w zakresie psychologii międzykulturowej.
Zapewnią Wam one zarówno fascynującą przygodę intelektualną, jak i przygotowanie do coraz bardziej poszukiwanego zawodu psychologa międzykulturowego.
Z tekstu
Zachęcamy do zapoznania się z filmem:
Strony XVII-XXVIII_REP_Compressed.pdf(pdf)
150 KB
Postscriptum - do pobrania.pdf(pdf)
67 KB
Strony XIII-XVI_REP.pdf(pdf)
68 KB
Paweł Boski
Prof. dr hab. Paweł Boski studiował socjologię, filozofię i psychologię na Uniwersytecie Łódzkim i Uniwersytecie Warszawskim w latach 1963−1970. W roku 1970 rozpoczął studia doktoranckie w Instytucie Psychologii UW, który był od 1973 r. jego pierwszym miejscem pracy akademickiej. Praca doktorska pt. Egocentryczne i prospołeczne mechanizmy motywacji osiągnięć została ukończona w 1975 r.; jej promotorem był prof. dr hab. Janusz Reykowski. W latach 1977−1984 był zatrudniony w Nigerii, gdzie dzięki pracy dydaktycznej i badawczej na University of Jos przyjął orientację psychologa międzykulturowego. Jego ówczesne zainteresowania naukowe dotyczyły percepcji osób i relacji między grupami etnicznymi. Kolejny okres siedmiu lat (1984−1990) związany był z pracą na uniwersytetach w Kanadzie i w Stanach Zjednoczonych, gdzie Paweł Boski rozpoczął cykl badań z zakresu psychologii akulturacji. Były one podstawą publikacji habilitacyjnej (Tożsamość a odmienność kulturowa: O byciu Polakiem w ojczyźnie i zmianach tożsamości kulturowej na obczyźnie; 1992). W związku z powrotem do Polski został zatrudniony w Instytucie Psychologii PAN, gdzie utworzył pierwszą w kraju Pracownię Psychologii Kulturowej i Badań Międzykulturowych (1994). Od początku istnienia uczelni, jest związany z Uniwersytetem SWPS. Tam powstała pierwsza w Polsce Katedra psychologii międzykulturowej, którą kierował przez 25 lat, tworząc unikatowy w skali naszego kraju program dydaktyczno-badawczy w języku polskim i (równolegle) angielskim. W okresie tym był promotorem 228 prac magisterskich i 11 doktorskich. W 2005 przyznano mu tytuł profesora. W roku 2009 ukazała się wydana przez PWN pierwsza edycja Kulturowych ram zachowań społecznych. Książka ta została w roku następnym uhonorowana nagrodami Teofrasta (wydawnictwo Charaktery) oraz W. Witwickiego (przyznana przez PAN). Obecnie czytelnik otrzymuje do ręki drugie: zaktualizowane, pogłębione i poszerzone wydanie KRZS. W ciągu minionych 40 lat prof. Paweł Boski był aktywnym członkiem międzynarodowej wspólnoty psychologów międzykulturowych, pełniąc funkcje w zarządzie International Association for Cross-Cultural Psychology), organizując w Polsce dwa kongresy IACCP oraz pełniąc funkcje redaktora w Journal of Cross-Cultural Psychology oraz International Journal of Intercultural Relations. W trakcie ponad pięćdziesięciu lat pracy akademickiej, szesnaście spędził za granicą, pracując na uniwersytetach Afryki, Ameryki Północnej oraz Europy. Jest autorem, współautorem i redaktorem ponad 200 prac naukowych (artykułów i książek). Został odznaczony medalem Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej, Medalem 25-lecia Uniwersytetu SWPS oraz Krzyżem Wolności i Solidarności.
Przeczytaj fragment
Strony XVII-XXVIII_REP_Compressed.pdf(pdf)
150 KB
Postscriptum - do pobrania.pdf(pdf)
67 KB
Strony XIII-XVI_REP.pdf(pdf)
68 KB
Zobacz więcej
Zobacz mniej
Seria Studia z psychologii
„Studia z psychologii” to uruchomiona w 2020 roku seria podręczników do podstawowych przedmiotów na studiach psychologicznych. Publikujemy tu nowe wydania klasycznych, znanych od lat studentom i wykładowcom publikacji (Biologiczne podstawy psychologii, Zrozumieć Emocje, Psychologia poznawcza), jak i podręczniki zupełnie nowe (Psychologia biznesu). Czytelnik znajdzie tu podstawową i aktualną, a jednocześnie przystępnie podaną wiedzę.