Lobbing w świetle teorii wyboru publicznego
Lobbing jest integralną częścią procesu podejmowania decyzji publicznych w systemie przedstawicielskim. Udział podmiotów zewnętrznych w procesie stanowienia prawa budzi jednak wśród komentatorów sceny publicznej nieustanne spory i kontrowersje.
Praktyka lobbingu podważa tezę, że instytucjonalizacja „wywierania wpływu na władzę” w bezpośredni sposób redukuje negatywne efekty społeczne tego zjawiska. Niniejsza publikacja stanowi próbę wyjścia poza obszar badań porównawczych w kierunku spojrzenia na zjawisko lobbingu poprzez cele, motywacje i reguły zachowań podmiotów współuczestniczących w procesie dochodzenia do decyzji publicznych.
Podstawowym celem książki jest zobrazowanie mechanizmu lobbingu, który funkcjonuje w oparciu o wybory dokonywane przez poszczególnych uczestników procesu politycznego, zasoby, jakimi dysponują, ich wzajemne relacje oraz wewnętrzne uwarunkowania systemu przedstawicielskiego - wspólne dla państw zachodnich demokracji.
Założona przez autora konwencja redukcjonistyczna zrodziła potrzebę odwołania się do teorii, która umożliwia badanie uwarunkowań systemowych demokracji jako wyniku łącznych skutków zachowania na poziomie jednostki lub grupy. Takie założenia wyjściowe spełnia teoria wyboru publicznego (
public choice theory), która powstała na gruncie amerykańskim na przełomie lat 50. i 60. XX wieku. Wykorzystuje ona klasyczne instrumentarium badawcze ekonomii do objaśniania meandrów procesu politycznego.
- Kategorie:
- ISBN: 978-83-8088-298-0
- ISBN druku: 978-83-8088-297-3
- Liczba stron: 220
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 11 Rozdział I. Zakres pojęciowy i podmioty lobbingu 19 1. Uwagi wprowadzające 19 2. Anglosaskie korzenie lobbingu 20 3. Pierwsze próby uregulowań prawnych 25 4. Czym jest współczesny lobbing? 27 4.1. Przegląd definicji politologicznych i socjologicznych 30 4.2. Lobbing a public relations 34 5. Strategie, metody i formy lobbingu 39 5.1. Partycypacja ustawodawcza 39 5.2. Przetargi polityczne 40 5.3. Patronat polityczny 42 5.4. Lobbing a korupcja 45 6. Działania lobbingowe w ujęciu podmiotowym 47 6.1. Klasyfikacja 47 6.2. Dylematy terminologiczne 50 7. Podsumowanie 55 Rozdział II. Program badawczy public choice – implikacje dla analizy sfery publicznej współczesnych demokracji 57 1. Uwagi wprowadzające 57 2. Geneza i rozwój szkoły wyboru publicznego 58 2.1. Echo recepty Keynesa 58 2.2. Spór wokół idei welfare state 64 2.3. Istota public choice 73 3. Podstawy metodologiczne 76 3.1. Indywidualizm metodologiczny 77 3.2. Homo oeconomicus w polityce 78 3.3. Polityka a wymiana rynkowa 82 4. Lobbing jako przedmiot badań szkoły wyboru publicznego 83 5. Podsumowanie 87 Rozdział III. Formowanie i organizacja grup nacisku 89 1. Uwagi wprowadzające 89 2. Rynkowy wymiar systemu przedstawicielskiego 90 3. Polityka gospodarcza rządu a formowanie grup nacisku 96 3.1. „Interwencyjny” obszar zainteresowania lobbystów 96 3.2. Quasi-publiczny charakter instrumentów polityki sektorowej 101 4. Zbieżność interesów jednostkowych w kontekście organizacji grupy nacisku 105 4.1. Pluralistyczne rozumienie współdziałania wewnątrz grupy 105 4.2. Logika działania kolektywnego - implikacje postawy free rider 107 5. Podsumowanie 119 Rozdział IV. Grupy nacisku w strukturze demokratycznego rynku politycznego 121 1. Uwagi wprowadzające 121 2. Niedoskonałości rynku wyborczego 122 2.1. Model Schumpetera 122 2.2. Model Downsa 128 2.2.1. Informacja a wybory publiczne 129 2.2.2. Przesłanki działań rządu 135 2.2.3. Przesłanki działań opozycyjnych partii politycznych 136 2.3. Implikacje demokratycznej konkurencji 139 3. Sfera relacji grup nacisku z administracją publiczną 145 3.1. Ekonomiczna teoria regulacji 145 3.2. Sygnalizacyjne modele lobbingu 151 3.3. Przesłanki kooperacji z biurokracją 154 3.4. Od artykulacji preferencji do transakcji - czym jest lobbing na płaszczyźnie konstruowania polityk sektorowych? 158 4. Podsumowanie 161 Rozdział V. Lobbing w funkcji dobrobytu ogólnospołecznego 163 1. Uwagi wprowadzające 163 2. Grupy nacisku w pluralistycznej koncepcji „przeciwwagi sił” 164 2.1. Klasyczne podejście pluralistyczne 164 2.2. Synteza teorii pluralistycznych na gruncie nauki ekonomii - model Gary’ego Beckera 168 2.3. Korporatywizm 173 2.4. Klientelizm 176 2.5. Próba analizy krytycznej176 3. Koszty lobbingu w koncepcji rent-seeking 188 4. Uwagi końcowe 194 Zakończenie 197 Bibliografia 203 Spis schematów, rysunków i wykresów 217