Międzypokoleniowy transfer wiedzy a wydłużanie okresu aktywności zawodowej
Obecnie coraz częściej uwaga skupiona jest na szansach, jakie niosą za sobą zjawiska towarzyszące procesowi starzenia się społeczeństw. Stawiana w centrum zainteresowania koncepcja aktywnego starzenia się koncentruje się na optymalizacji szans związanych ze zdrowiem, uczestnictwem i bezpieczeństwem osób starszych tak, aby w miarę postępującego procesu starzenia pozostali produktywni – dla społeczeństwa i gospodarki. Książka wpisuje się w nurt badań nad aktywnym starzeniem się, wnosząc szersze spojrzenie na problematykę wydłużania okresu aktywności zawodowej osób w wieku 50+. Przedstawiono w niej uwarunkowania decyzji o kontynuowaniu zatrudnienia przez osoby po 50. roku życia – zarówno te indywidualne, jak i leżące po stronie pracodawców. W szczególności zwrócono uwagę na znaczenie międzypokoleniowego transferu wiedzy w tym zakresie. Wartością dodaną publikacji jest diagnoza potencjału funkcjonujących w miejscu pracy pokoleń, zwłaszcza w kontekście szerszego wdrożenia międzypokoleniowego transferu wiedzy, a w odniesieniu do pokolenia wyżu demograficznego – także opóźnienia decyzji o przejściu na emeryturę. Wśród istotnych zagadnień poruszanych w książce znalazły się tym samym kapitał ludzki i społeczny. Książka kierowana jest nie tylko do naukowców i studentów, ale także do osób odpowiedzialnych za politykę społeczną i zarządzanie organizacjami, jak również do pracowników w wieku 50+.
- Kategorie:
- ISBN: 978-83-8088-184-6
- ISBN druku: 978-83-8088-183-9
- Liczba stron: 354
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 9 Rozdział 1. Główne założenia metodologiczne 13 Rozdział 2. Starzenie się zasobów pracy – aspekty teoretyczne 23 2.1. Wstęp 23 2.2. Starzenie się ludności i jego skutki z perspektywy makroekonomicznej 24 2.3. Mikroekonomiczne aspekty starzenia się zasobów pracy 30 2.4. Starzenie się populacji jako szansa dla społeczeństw i gospodarek 41 2.5. Kapitał ludzki jako główny wyznacznik produktywności starszych pracowników 49 2.6. Kapitał społeczny i jego związki z aktywnością zawodową osób starszych 57 2.7. Podsumowanie 63 Rozdział 3. Potencjał starszych pracowników na tle młodszych pokoleń 65 3.1. Wstęp 65 3.2. Kategoria pokolenia w analizach kohortowych 66 3.3. Jakościowa charakterystyka pokoleń w kontekście ich funkcjonowania w miejscu pracy 72 3.4. Pokolenia na rynku pracy w Polsce – ogólna charakterystyka 78 3.5. Ogólna ocena kapitału ludzkiego – pokolenie 50+ na tle młodszych generacji Polaków 83 3.6. Wielowymiarowa analiza kompetencji Polaków 93 3.7. Kapitał społeczny z perspektywy pokoleń 106 3.8. Podsumowanie 108 Rozdział 4. Ekonomiczne i społeczne uwarunkowania wydłużania okresu aktywności zawodowej 113 4.1. Wstęp 113 4.2. Ekonomia behawioralna a problematyka aktywności zawodowej w późnej fazie dorosłości 114 4.3. Uwarunkowania aktywności zawodowej starszych pracowników – ogólna charakterystyka 118 4.4. Indywidualny kontekst wydłużania okresu aktywności zawodowej w świetle desk research 122 4.5. Uwarunkowania aktywności zawodowej Polaków w wieku 50+ z perspektywy jednostkowej – wyniki badań własnych 128 4.6. Uwarunkowania organizacyjne wydłużenia okresu aktywności zawodowej 149 4.7. Działania w obszarze polityki zatrudnienia służące zwiększeniu aktywności zawodowej osób w wieku 50+ 151 4.8. Podsumowanie 156 Rozdział 5. Międzypokoleniowa wymiana wiedzy i umiejętności – jak wykorzystać potencjał starszych pracowników 159 5.1. Wstęp 161 5.2. Wiedza i jej znaczenie z perspektywy ekonomicznej 162 5.3. Transfer wiedzy wewnątrz organizacji w perspektywie między pokoleniowej 169 5.4. Znaczenie międzypokoleniowego transferu wiedzy 178 5.5. Instrumenty międzypokoleniowego transferu wiedzy wewnątrz organizacji 192 5.6. Uwarunkowania rozwoju międzypokoleniowego transferu wiedzy 202 5.7. Podsumowanie 215 Rozdział 6. Międzypokoleniowy transfer wiedzy w Polsce i jego związki z aktywnością zawodową starszych osób – perspektywa pracodawcy 219 6.1. Wstęp 219 6.2. Skala wdrożenia międzypokoleniowego transferu wiedzy w Polsce– próba ilościowej oceny w świetle wyników desk research 221 6.3. Wdrażanie instrumentów międzypokoleniowego transferu wiedzy w polskich organizacjach w świetle badań własnych 232 6.4. Syntetyczna ocena poziomu rozwoju międzypokoleniowego transferu wiedzy w Polsce 241 6.5. Międzypokoleniowy transfer wiedzy a zatrudnienie starszych pracowników 248 6.6. Znaczenie zarządzania wiekiem z perspektywy międzypokoleniowego transferu wiedzy i skłonności do zatrudniania starszych pracowników 261 6.7. Podsumowanie 266 Rozdział 7. Międzypokoleniowy transfer wiedzy z perspektywy starzenia się zasobów pracy – ujęcie syntetyczne 271 Zakończenie 285 Aneks 287 Bibliografia 311 Spis tabel 337 Spis rysunków 339 Od Redakcji 353