MENU

Monizm i pluralizm władzy lokalnej

(eBook)

Studium prawno-polityczne

0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Łódź, 2009

  • Autor: Michał Kasiński

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena katalogowa: 22,80 zł
19,61
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Monizm i pluralizm władzy lokalnej

Prezentowana praca poświęcona jest prawnym i politycznym zagadnieniom władzy lokalnej. Rozważane są one w perspektywie monizmu i pluralizmu jako dwóch typach idealnych władzy publicznej realizowanej na wszystkich poziomach organizacji społeczeństwa, a więc także w skali jednostek lokalnych. Inspirację do tego czerpałem głównie z twórczości naukowej Roberta Dahla, jego kontynuatorów i krytyków, wśród nich – z pionierskich na gruncie polskim opracowań Stanisława Ehrlicha. Dzięki uniwersalnemu charakterowi takiego podejścia możliwe stało się objęcie myślą struktur i procesów funkcjonowania władzy lokalnej w różnych epokach historycznych, na rozmaitych obszarach geograficznych, w państwach o bardzo odmiennym charakterze ustroju politycznego. Refleksje na powyższe tematy poprzedzają rozważania natury metodologicznej. Koncentruję je wokół możliwości wykorzystania w badaniach prowadzonych z punktu widzenia ustrojowego prawoznawstwa narzędzi i osiągnięć poznawczych nauk o polityce: filozofii, socjologii, psychologii politycznej, ekonomii politycznej, politologii itd.

Ze wstępu

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie    7
	
Część pierwsza: MONIZM I PLURALIZM A PRZEMIANY USTROJU WŁADZY LOKALNEJ   11
	
I. Monizm i pluralizm jako dwie koncepcje władzy lokalnej   11
1. Monizm i pluralizm jako typy idealne organizacji społeczeństwa 11
1.1. Pojęcie władzy lokalnej 11 
1.2. Istota monizmu i pluralizmu w politycznej organizacji społeczeństwa 14 
1.3. Monizm i pluralizm modeli ustrojowych władzy lokalnej 26
1.4. Monistyczny typ władzy lokalnej 29
1.5. Pluralistyczny typ władzy lokalnej 32	
2. Monizm i pluralizm władzy publicznej w naukach o państwie i prawie 	36
2.1. Kontrowersje semantyczne i spór o metodę 36
2.2. Istota i pochodzenie sporu o sposób badania charakteru władzy publicznej 40
2.3. Idee pluralizmu wobec nauki o państwie i prawie oraz teorii prawa publicznego 45
2.3.1. Odmiany prawniczego pluralizmu 45
2.3.2. Pluralizm francuski 46
2.3.3. Pluralizm niemiecki 48
2.3.4. Pluralizm angielski 51 
2.3.5. Plura-lizm amerykański 52	
3. Drogi myśli ustrojowej od pluralizmu do monizmu i z powrotem (doświadczenie niemieckie)    54
3.1. Szkoła klasyczna: ku pozytywistycznemu pluralizmowi 54 
3.2. Szkoła neoklasyczna: ku pozytywistycznemu monizmowi 57
3.3. Niemiecka nauka prawa publicznego w godzinie próby 57
3.4. Niemiecka nauka prawa publicznego po II wojnie światowej: ciągłość i zmiana 60	
	
II. Monizm i pluralizm w klasycznych ustrojach samorządowych  71
1. Samorząd terytorialny jako wartość cywilizacyjna  71
1.1. Samorząd a idea pluralizmu i pomocniczości 71
1.2. Samorząd a zasada pomocniczości w świetle filozofii polityki oraz prawoznawstwa ustrojowego 76
1.3. Samorząd terytorialny a demokracja lokalna 85
1.4. Samorząd terytorialny a społeczeństwo obywatelskie 93	
2. Samorząd wobec państwa i miejscowej ludności   96
2.1. Istota relacji między samorządem a państwem i miejscową ludnością 96
2.2. Samorząd wobec państwa w doktrynach prawnych 98	
3. Monizm i pluralizm władzy w samorządzie odrębnym od państwa  102
4. Monizm i pluralizm w samorządzie włączonym do państwa nowożytnego 	107
4.1. Pluralizm władzy lokalnej przeciw monizmowi państwa (Węgry, ziemie polskie) 107
4.2. Pluralizm władzy lokalnej jako trwała podstawa ustroju państwa (Anglia) 109
4.3. Pluralizm władzy lokalnej jako trwała podstawa demokracji Stany Zjednoczone 110
4.4. Pluralizm władzy lokalnej w scentralizowanym państwie (Francja) 116
4.5. Pluralizm władzy lokalnej współdziałającej z państwem (wersja niemiecka) 122
4.6. Pluralizm władzy lokalnej w Polsce międzywojennej 127
4.7. Pluralizm władzy lokalnej pod rządami komunistów: ku państwu niewolnemu 136	
	
III. Monizm i pluralizm władzy lokalnej w XX-wiecznych państwach niewolnych i po ich upadku 141
1. Uwagi wprowadzające  141
2. Władza lokalna w doktrynie i praktyce państw faszystowskich i autorytarnych 142
2.1. Faszystowskie Włochy 142
2.2. Państwa faszyzujące i autorytarne 145
2.3. III Rzesza 146
2.4. Austria 148	
3. Władza lokalna w doktrynie i praktyce państwa socjalistycznego 149
3.1. Władza lokalna w doktrynie marksistowskiej 149
3.2. Porewolucyjne modele ustrojowe władzy radzieckiej w terenie 151
3.3. Stalinowski model władzy lokalnej 158
3.4. Postalinowskie modele władzy lokalnej 163
3.5. Antystalinowski model władzy lokalnej w Jugosławii 174	
4. Kres państw niewolnych a pluralizm władzy lokalnej w nowych demokracjach  u schyłku XX wieku  180
4.1. Trzecia fala demokratyzacji: upadek państw niewolnych i nowe demo-kracje 180
4.2. Ku nowym modelom władzy lokalnej w państwach postkomunistycznych 184	
	
IV. Monizm i pluralizm a reformy władzy lokalnej we współczesnej Europie 	189
1. Przemiany relacji między samorządem i państwem  189
1.1. Podstawowe kierunki reform 189
1.2. Decentralizacja i dekoncentracja we Francji 199
1.3. Konfrontacja lokalizmu i centralizmu w Wielkiej Brytanii 207
1.4. Samodzielność władz lokalnych i ujednolicenie ustroju w Niemczech 213	
2. Monizm i pluralizm nowego lokalnego ładu ustrojowego w Europie 217
2.1. Problem decentralizacji 217
2.2. Problem integracji 220	
3. Samorząd wobec miejscowej ludności: lokalne przywództwo a de-mokracja  226
3.1. Główne linie przemian ustroju władzy lokalnej 226
3.2. Trzy koncepcje reformy modelu organu wykonawczego 232
Motywy i efekty reform (248)	
4. Refleksje końcowe części pierwszej: tradycje myślenia o władzy lo-kalnej i jej współczesny charakter 250
	
Część druga: MONIZM I PLURALIZM SAMORZĄDOWEJ WŁADZY LOKALNEJ W POLSCE WSPÓŁCZESNEJ 255
	
V. Samorządowa władza lokalna w systemie władzy terytorialnej  255
1. Podstawy i struktura władzy terytorialnej 255
1.1. Dualizm władzy terytorialnej 255
1.2. Struktura i funkcje terenowej administracji rządowej a samorząd terytorialny 260
1.3. Samorząd lokalny i regionalny 274
1.4. Wspólnota samorządowa jako podmiot władzy publicznej 282 
1.5. Obywatelskie prawo do samorządu 286 	
2. Wspólnota mieszkańców jako pierwotny podmiot samorządowej władzy terytorialnej 288
2.1. Kryteria podmiotowości wspólnoty mieszkańców 288
2.2. Wspólnota mieszkańców a organy samorządowe 290 	
3. Organy stanowiące i organy wykonawcze jako pochodne podmioty samorządowej władzy terytorialnej  293
3.1. Wyodrębnienie prawne organów stanowiących i organów wykonawczych 293
3.2. Organ stanowiący i organ wykonawczy a przedstawicielstwo wspólnoty samorządowej 296
3.3. Ku nowym koncepcjom organów wspól-noty samorządowej 302	
	
VI. Podział władzy między organy wspólnoty samorządowej  307
1. Zasady podziału władzy we wspólnocie samorządowej  307
1.1. Trzy warianty podziału funkcji organów samorządowych 307
1.2. Względność kryteriów podziału funkcji 311	
2. Podział funkcji w zakresie kształtowania polityki samorządowej  312
2.1. Określanie kierunków działania organu wykonawczego 312
2.2. Podejmowanie aktów o charakterze programowym 314 	
3. Podział funkcji w zakresie zarządzania jednostką samorządu terytorialnego 322
3.1. Podział kompetencji w zakresie stanowienia aktów prawa miejscowego w dziedzinie zarządzania 322
3.2. Kompetencje wyłączne organu stanowiącego w dziedzinie zarządzania 328
3.3. Funkcje organu wykonawczego  i innych podmiotów w zakresie zarzadzania 331	
4. Podział funkcji w zakresie kształtowania wewnętrznego ustroju i struktur zarządzania j.s.t.    340
4.1. Określanie ustroju wewnętrznego jednostki 340
4.2. Określanie organizacji wewnętrznej i trybu pracy organów j.s.t. 346
4.3. Określanie organizacji wewnętrznej aparatu zarządzania 346
4.4. Wpływ na inne struktury administracji terytorialnej 350	
5. Podział funkcji w zakresie kierowania aparatem zarządzania  350
5.1. Obsada stanowisk i kierowanie pracą skarbnika i sekretarza j.s.t. 350
5.2. Wpływ organu stanowiącego na działalność aparatu zarządzania 353
5.3. Kierowanie aparatem zarządzania przez organ wykonawczy (i jego przewodniczącego) 354	
	
VII. Podległość organu wykonawczego wobec organu stanowiącego wspólnoty samorządowej   361
1. Prawnoustrojowy charakter relacji między organami wspólnoty samorządowej   361
1.1. Ewolucja modelu organu wykonawczego a jego podległość wobec organu stanowiącego 361
1.2. Wójt wobec rady gminy 363
1.3. Zarząd i starosta wobec rady powiatu 371
1.4. Zarząd i marszałek wobec sejmiku województwa 374	
2. Powiązania personalne między organami wspólnoty samorządowej 	375
2.1. Sens ustrojowy relacji personalnych 375
2.2. Wójt jako piastun mandatu publicznego wobec rady gminy 376
2.3. Wójt jako pracownik samorządowy wobec rady gminy 379
2.4. Ingerencje zewnętrzne w sprawach personalnych wójta a jego podległość wobec rady gminy 385
2.5. Powią-zania personalne między członkami organu wykonawczego a organem stanowiącym powiatu i województwa 388
2.6. Tendencje ograniczania wpływu organu stanowiącego na sprawy personalne piastunów organu wykonawczego 394 	
3. Powiązania kontrolne między organami wspólnoty samorządowej  395
3.1. Zależności kontrolne a zakres podległości organu wykonawczego 395
3.2. Zakres kontroli samorządowego aparatu zarządzania przez organ stanowiący 398
3.3. Szczególna pozycja komisji rewizyjnej 400 	
VIII. Odpowiedzialność demokratyczna organów wspólnoty samorządowej 	405
1. Odpowiedzialność demokratyczna organów wspólnoty samorządowej jako instytucja prawa ustrojowego 405
1.1. Porządek myślenia o odpowiedzialności władz publicznych 405
1.2. Pojęcie demokratycznej odpowiedzialności organów samorządowych 408
1.3. Odpowiedzialność demokratyczna organów samorządowych jako forma odpowiedzialności prawnej 413
1.4 Szczególne cechy praw-ne demokratycznej odpowiedzialności organu wspólnoty samorządowej 416
1.5. Struktura odpowiedzialności demokratycznej 418 	
2. Bezpośrednia odpowiedzialność organów wspólnoty przed wspólnotą   420
2.1. Rodzaje odpowiedzialności demokratycznej organów samorządowych 420
2.2. Mechanizmy odpowiedzialności demokratycznej 423	
3. Odpowiedzialność organu wykonawczego przed organem stanowiącym wspólnoty samorządowej   429
3.1. W myśl klasycznych kanonów parlamentaryzmu ten rodzaj odpowiedzialności ciał wykonawczych jest podstawowy 429
3.2. Odwołanie organu wykonawczego z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium 451	
4. Zanik odpowiedzialności demokratycznej jako symptom kryzysu demokracji lokalnej 455
	
IX. Refleksje końcowe i konkluzje: kierunki doskonalenia modelu władzy lokalnej w Polsce 459
1. Interpretacja przemian: od wielkich nadziei do kryzysu samorządu terytorialnego 459
1.1. Swoistość polskiej drogi do samorządu terytorialnego 459
1.2. Diagnoza choroby i pierwsze próby terapii władzy lokalnej 465
1.3. Zmiana oczekiwań pod adresem władzy lokalnej, nowe rozwiązania ustrojowe i nowe rozczarowania 467	
2. Propozycja drogi wyjścia z kryzysu: ku rzeczywistemu pluralizmowi władzy lokalnej   476
2.1. Idea pluralizmu związanego z aktywnym uczestnictwem obywateli w ramach przedstawicielskich i bezpośrednich form demokracji lokalnej jest kluczem do przyszłej reformy 476
2.2. Podstawowe znaczenie ma reforma ustroju władzy w gminach 484
2.3. Radykalnej zmiany wymaga model ustrojowy powiatu 486
2.4. Istotnych zmian wymaga model władz publicznych województwa 486
2.5. Zakończenie 488 	
	
Bibliografia  491
	
Od Redakcji  515
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

19,24 zł
22,90 zł

Boginie zła, czyli kobiety okrutne, żądne władzy i występne

Sylwetki kilkudziesięciu kobiet, które zasłynęły w historii jako wyjątkowo okrutne, żądne władzy, dokonujące wątpliwych moralnie wyborów. Galerię postaci otwiera Kleopatra i Lukrecja Borgia, a zamyka Patricia Hearst. Oprócz kobiet ...
54,39 zł
77,70 zł

Metropolizacja a lokalne „governance”

Globalizacja jest niewątpliwie jednym z tych współczesnych procesów, które znajdują się u źródeł najistotniejszych przemian współczesnych społeczeństw. Zachodzące dotąd niezależnie w obrębie państw narodowych zjawiska...
24,97 zł
33,29 zł

We władzy wisielca

Bohaterem tej książki jest wisielec – jedna z głównych i najbardziej wymownych figur śmierci w kulturze Zachodu. Wisielec bowiem to nie tylko zewnętrzny emblemat europejskiego doświadczenia śmierci, lecz postać ze wszech miar dwuznaczna, z...
187,11 zł
231,00 zł

Lokalne organizacje społeczne. Koła gospodyń wiejskich oraz stowarzyszenia i fundacje. Zasady działalności – Relacje z otoczeniem – Współpraca z samorządem (e-book z suplementem elektronicznym)

Małe organizacje lokalne powstają najczęściej jako odpowiedź na konkretną potrzebę społeczną lub problem, na którego skuteczne rozwiązanie przez instytucje centralne, w odczuciu społecznym, istnieją niewielkie szanse. Powodem powołania do życia ...
19,60 zł
28,00 zł

Wpływ polityki lokalnej na warunki i jakość życia

Książka, którą Czytelnik trzyma w ręku, wprowadza w teoretyczne zagadnienia badań nad polityką lokalną oraz jakością życia. Praca koncentruje się na analizie kompetencji samorządu gminy w podstawowych obszarach polityki społecznej, gospodarczej ...
15,40 zł
22,00 zł

Sto lat władzy lokalnej na polskiej wsi

Problematyka władzy lokalnej jest z natury rzeczy bardzo szeroka i podejmowana przez przedstawicieli różnych dyscyplin naukowych. Każda z nich koncentruje się na nieco innym aspekcie funkcjonowania władzy lokalnej. W niniejszej monografii, mając...
31,32 zł
36,00 zł

We władzy szejka

Polski konsul Tomek trafia do pogrążonego w chaosie muzułmańskiego Jemenu, gdzie szerzy się rebelia, a Al-Kaida znajduje bezpieczną przystań. Ma z ogarniętego wojenną pożogą terenu ewakuować polsko-jemeńskie rodziny, ale przy okazji wplątuje się w nieb...
35,93 zł
47,90 zł

W kręgach władzy. Władza absolutna

Po zamachu pod sejmem Polska znalazła się na skraju anarchii. Konstytucja nie przewiduje, kto powinien przejąć władzę, a do walki o nią gotowe są stanąć wszystkie siły polityczne. W sytuacji poważnego kryzysu rozpoczyna się najbardziej bezkompromisowa ...
36,75 zł
52,50 zł

Teatr historii lokalnych w Europie Środkowej

Współczesne teatry — zwłaszcza w mniejszych ośrodkach — coraz częściej angażują się w życie lokalnych społeczności. W proponowanych spektaklach chętnie podejmują tematy związane z historią oraz kulturową i etniczną tożsamością miejsc...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!