Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrazasz zgode na uzycie tych ciasteczek. Wiecej informacji, w tym o mozliwosci zmiany ustawien cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatnosci.
MENU

Zasady w prawie administracyjnym. Teoria, praktyka, orzecznictwo(eBook)

0.00  [ 0 ocen ]
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły »
Cena detaliczna: 170,00 zł
153,00
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 17,00 zł
Dodaj do schowka
Wysyłka: online

Zasady w prawie administracyjnym. Teoria, praktyka, orzecznictwo

W książce omówiono ogólne, systemowe zasady prawa administracyjnego, ich charakter i znaczenie, a także konstrukcję nadużycia prawa. Monografia uwzględnia dokonane ostatnio zmiany dotyczące m.in. prawa administracji skarbowej, oświatowego, ochrony środowiska, budowlanego, planowania i zagospodarowania przestrzennego. Rozważaniom poddano m.in. zasady ustrojowe, zasady materialnego prawa administracyjnego oraz zasady proceduralne w postępowaniu administracyjnym i sądowoadministracyjnym. W opracowaniu przedstawiono m.in.: konstrukcję nadużycia prawa w kontekście zasad ogólnych prawa administracyjnego, zagadnienie zaufania do władz publicznych w świetle zasady demokratycznego państwa prawnego, zasadę sprawności, zespolenia i hierarchiczności, instrumenty wdrażania idei dobrej administracji na gruncie zasady parlamentarnego systemu rządów, ideę dobrej administracji, zasadę ochrony godności człowieka i dobra człowieka, zasady prawa żywnościowego, zasadę wnikliwości, szybkości i prostoty postępowania w sprawach z zakresu pomocy społecznej, zasadę powszechnej ochrony zabytków, zasady prawne regulujące organizowanie publicznego transportu zbiorowego, zasadę trwałości decyzji w postępowaniach administracyjnych zintegrowanych z prawem Unii Europejskiej, anonimizację orzeczeń sądów administracyjnych w kontekście zasady jawności postępowania sądowoadministracyjnego. Adresaci: Publikacja przeznaczona jest dla przedstawicieli nauki prawa, pracowników administracji publicznej, sędziów, adwokatów i radców prawnych. Będzie także cennym źródłem wiedzy dla studentów i doktorantów.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów ................................................................................................................. 19
 
 CZĘŚĆ I. ZASADY PRAWA – ZAGADNIENIA OGÓLNE
 
 Małgorzata Stahl
 Zasady w prawie administracyjnym – zagadnienia ogólne ..................................... 25
 
 Zofia Duniewska
 Z refleksji nad pojęciem i charakterem zasad prawa ................................................ 32
 
 Eliza Komierzyńska-Orlińska
 Charakter i rola (znaczenie) zasad prawa administracyjnego ................................ 45
 
 Marcin Kamiński
 Normy-zasady prawa administracyjnego i ich konkretyzacja ................................ 59
 1. Normy-reguły i normy-zasady w ogólnej teorii prawa ................................ 59
 2. Normy-zasady prawa administracyjnego i ich cechy charakterystyczne ..................... 62
 3. Zagadnienie konkretyzacji norm-zasad prawa administracyjnego ............................ 66
 4. Uwagi końcowe .................................................................................................. 70
 
 Piotr Ruczkowski
 Zasada nadrzędności prawa międzynarodowego nad prawem krajowym w systemie zasad prawa administracyjnego ............................................................... 72
 1. Wprowadzenie ................................................................................................... 72
 2. Zagadnienia szczegółowe .................................................................................. 76
 3. Konkluzje ............................................................................................................ 82
 
 Jerzy Parchomiuk
 Konstrukcja nadużycia prawa w kontekście zasad ogólnych prawa administracyjnego ...................... 84
 1. Wprowadzenie – uwagi metodologiczne i terminologiczne ....................... 84
 2. Nadużycie prawa a zasada demokratycznego państwa prawnego .............. 86
 3. Nadużycie prawa a zasada praworządności ................................................... 87
 4. Nadużycie prawa a zasada pewności prawa ................................................... 91
 5. Nadużycie prawa a zasada harmonizowania interesu publicznegoi interesu jednostki ................. 93
 6. Nadużycie prawa a zasada proporcjonalności ............................................... 94
 7. Zasada równości i sprawiedliwości ................................................................. 96
 8. Zasada ochrony zaufania .................................................................................. 98
 9. Podsumowanie ...................................................................................................101
 
 Krystian Ziemski
 Weryfikacja zasad prawa administracyjnego .............................................................103
 
 Matej Horvat, Mária Srebalová, Mária Havelková
 Principles of Administrative Penalty in the Statutory Law of the Slovak Republic .......................118
 1. Administrative penalty legislation in the Slovak Republic .......................... 118
 1.2. Concept of the terms „criminal charge” and „criminal nature” ........120
 1.3. Nature of the administrative offences in the Slovak Republic ...........121
 1.4. Criminal principles in the administrative punishment ......................122
 2. Case-law of courts on the criminal principles in the administrative punishment ..................123
 2.1. Criminal nature of the administrative offences ...................................123
 2.2. Judicial review (full jurisdiction, rule of law – separation of powers) ...........................124
 2.3. Ne bis in idem ............................................................................................126
 2.4. Presumption of innocence and in dubio pro reo ................................. 127
 2.5. Nemo tenetur se ipso accusare .................................................................128
 3. Principles of the administrative punishment in the legislation
 of the Slovak Republic .......................................................................................128
 3.1. Principle nullum crimen/nulla poena sine lege .....................................129
 3.2. Principle ne bis in idem ........................................................................... 131
 3.3. Right to appeal ..........................................................................................132
 4. Conclusions ........................................................................................................134
 Bibliography ...............................................................................................................134
 
 CZĘŚĆ II. ZASADY W PRAWIE USTROJOWYM
 
 Iwona Niżnik-Dobosz
 Zasady ustroju polskiej administracji publicznej ..................................................... 139
 1. Wprowadzenie ................................................................................................... 139
 1.1. Pojęcie i klasyfikacja zasad ......................................................................139
 1.2. Zasady ustrojowe ......................................................................................140
 2. Zasady ustroju (ustrojowe) administracji publicznej wobec zasad ustroju politycznego oraz zasad technicznych .............................................. 141
 3. Ograniczenia zasad ustroju administracji przez przedmiotowe wyodrębnianie ustrojowego prawa administracyjnego ................................142
 3.1. Przedmiotowe ujęcie ustrojowego prawa administracyjnego ............142
 3.2. Opisowe zasady ustrojowego prawa administracyjnego .................... 142
 4. Prawne zasady ustroju a prawne zasady organizacji administracji publicznej .....................143
 5. Prawne zasady ustroju administracji publicznej ...........................................144
 5.1. Forma państwa, ustrój terytorialno-prawny ........................................ 144
 5.2. Zasady ustroju politycznego Rzeczypospolitej Polskiej w świetle Konstytucji RP a zasady ustroju administracji publicznej – typu zasad ustroju państwa ................................................................. 145
 5.3. Zasady ustroju administracji publicznej stanowiące rozwinięcie zasad ustroju administracji typu zasada ustroju państwa .................. 149
 5.4. Prawne zasady organizacji administracji publicznej ...........................151
 6. Podsumowanie ...................................................................................................154
 
 Michał Kasiński
 Zaufanie do władz publicznych w świetle zasady demokratycznego państwa
 prawnego ........................................................................................................................... 156
 
 Łukasz Buczkowski
 Instrumenty wdrażania idei dobrej administracji na gruncie zasady parlamentarnego systemu rządów ..... 165
 
 Ewa Olejniczak-Szałowska
 O zasadzie sprawności działania administracji – uwagi na tle koncepcji prakseologicznych ocen i dyrektyw Tadeusza Kotarbińskiego .............................. 185
 1. Zagadnienia wstępne .........................................................................................185
 2. Pojęcie i cechy działania sprawnego w ujęciu prakseologicznym ...............187
 3. Prakseologiczne dyrektywy (wytyczne) działania sprawnego .....................190
 4. Uwagi końcowe ..................................................................................................193
 
 Rafał Budzisz
 Zasada sprawności w działaniu organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego .............195
 1. Wprowadzenie ................................................................................................... 195
 2. Zasada sprawności .............................................................................................196
 3. Płaszczyzny działania organów stanowiących samorządu terytorialnego ..................................... 197
 4. Czynniki wpływające na sprawność działania organów stanowiących jednostek samorządu 
 terytorialnego ...............................................................198
 5. Kolizja zasad .......................................................................................................202
 6. Podsumowanie ...................................................................................................203
 
 Agnieszka Żywicka
 Aktualny model struktur administracji niezespolonej a zasada sprawności i efektywności działań administracji publicznej w gospodarce ..............................205
 1. Wprowadzenie ................................................................................................... 205
 2. Pojęcie sprawności działań administracji publicznej ................................... 206
 3. Istota niezespolenia administracji publicznej – uwarunkowania prakseologiczne ........................207
 4. Organy niezespolonej administracji rządowej i ich prawne determinanty ..................................... 209
 5. Powiązania prawne między rządową administracją zespoloną
 i niezespoloną w kontekście sprawności ........................................................ 211
 6. Podział administracyjny kraju a sprawność działań administracji niezespolonej .........................213
 7. Podsumowanie ...................................................................................................215
 
 Anna Gross
 Zasady konsultacji społecznych w prawie administracyjnym ................................ 217
 
 Michał Ulasiewicz
 Zasada jawności administracyjnej w jednostkach samorządu terytorialnego .... 228
 1. Uwagi wstępne ................................................................................................... 228
 2. Jawność obrad organów kolegialnych jednostek samorządu terytorialnego .................................. 230
 3. Dostęp do dokumentów ................................................................................... 234
 4. Jawność finansów samorządu terytorialnego ................................................ 237
 5. Jawność oświadczeń majątkowych składanych przez funkcjonariuszy samorządowych ................. 239
 6. Uwagi końcowe ..................................................................................................241
 
 Mateusz Karciarz
 Zasada jawności w działalności organów uchwałodawczych jednostek samorządu terytorialnego ..........242
 1. Wprowadzenie ................................................................................................... 242
 2. Normatywne podstawy zasady jawności ........................................................243
 3. Jawność działalności organów jednostek samorządu terytorialnego ......... 246
 4. Jawność posiedzeń organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego ......................... 247
 5. Pozostały zakres przedmiotowy zasady jawności ..........................................250
 6. Ograniczenia jawności ...................................................................................... 251
 7. Podsumowanie ...................................................................................................254
 
 Dominik Kościuk
 Zasada informowania w kontekście prawa administracji elektronicznej ............ 255
 1. Wstęp ...................................................................................................................255
 2. Istota zasady informowania ............................................................................. 256
 3. Pojęcie prawa administracji elektronicznej ....................................................262
 4. Wybrane regulacje normatywne wzmacniające zasadę informowania w prawie e-administracji ......... 262
 5. Zakończenie ........................................................................................................266
 
 Konrad Kędzierski
 Hierarchiczność jako podstawowa zasada organizacji w Policji ............................267
 1. Uwagi wstępne ................................................................................................... 267
 2. Hierarchiczność w Policji .................................................................................271
 3. Podsumowanie ...................................................................................................278
 
 CZĘŚĆ III. ZASADY W PRAWIE POMOCY SPOŁECZNEJ
 Artur Krakała
 Zasada godności człowieka – wybrane zagadnienia ................................................. 281
 1. Koncepcje i geneza godności człowieka ......................................................... 281
 2. Podstawy prawne godności człowieka ............................................................283
 3. Godność człowieka w prawie polskim ............................................................285
 4. Poszanowanie i ochrona godności człowieka ................................................289
 5. Podsumowanie ...................................................................................................292
 
 Mirosław Wincenciak
 O respektowaniu zasad prawa na przykładzie świadczeń opiekuńczych ............. 294
 1. Wstęp ...................................................................................................................294
 2. Naruszenia zasad prawa przez ustawodawcę .................................................295
 2.1. Zasada równości .......................................................................................295
 2.2. Zasada poprawnej legislacji .................................................................... 298
 2.3. Zasada ochrony praw nabytych oraz zasada zaufania do państwa i stanowionego prawa ............299
 3. Respektowanie zasad prawa w procesie stosowania prawa ......................... 301
 Zasady: równości, pogłębiania zaufania do państwa i stanowionego prawa, informowania ................ 301
 4. Zakończenie ........................................................................................................304
 
 Ryszarda Michalska-Badziak
 Zasada pomocniczości w prawie pomocy społecznej ............................................... 306
 
 Przemysław Wilczyński
 Dobro człowieka jako zasada administracyjnoprawnych regulacji przeciwdziałania uzależnieniu od alkoholu i jego skutkom ................................... 317
 1. Wprowadzenie ................................................................................................... 317
 2. Problemy alkoholowe ........................................................................................319
 3. Ingerencja państwa w sferę problemów alkoholowych
 a wolność człowieka .......................................................................................... 323
 4. Ingerencja państwa w sferę problemów alkoholowych
 a wolność gospodarcza ......................................................................................326
 5. Reglamentacja alkoholowa jako instrument realizacji dobra człowieka
 dotkniętego problemami alkoholowymi ........................................................ 328
 6. Zakończenie ........................................................................................................333
 
 CZĘŚĆ IV. ZASADY W PRAWIE ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO, PRAWIE BUDOWLANYM I PRAWIE GOSPODARKI NIERUCHOMOŚCIAMI
 
 Marta Woźniak
 O potrzebie wartościowania w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ...........................339
 1. Wprowadzenie ................................................................................................... 339
 2. Przestrzeń jako wartość .................................................................................... 341
 3. Ustawowy sposób artykulacji wartości ...........................................................343
 4. Cechy charakterystyczne wartości planowania przestrzennego ................. 344
 5. Wnioski końcowe i uwagi de lege ferenda ......................................................348
 
 Jacek Jaworski
 Zasada ochrony interesu indywidualnego w planowaniu przestrzennym ...........350
 
 Łukasz Stelmaszczyk
 Zasada sprawności (skuteczności) działań administracji w obszarze realizacji publicznych inwestycji infrastrukturalnych ...............................................................361
 1. Wprowadzenie ................................................................................................... 361
 2. Skuteczność rozwiązań prawnych w obszarze realizacji publicznych inwestycji infrastrukturalnych ......363
 3. Skuteczność lex specialis o charakterze materialnoprawnym w realizacji inwestycji infrastrukturalnych ....364
 4. Skuteczność lex specialis o charakterze procesowym w realizacji inwestycji infrastrukturalnych ........368
 5. Sprawność w prowadzeniu postępowań administracyjnych dotyczących publicznych inwestycji infrastrukturalnych ...................................................374
 6. Podsumowanie ...................................................................................................377
 
 Sławomir Pawłowski
 Zasada zaufania obywatela do państwa w materialnym prawie administracyjnym na przykładzie 
 art. 98 u.g.n. ...........................................379
 1. Zasady ogólne prawa administracyjnego ....................................................... 379
 2. Zasada zaufania jednostki do państwa jako jedna z zasad ogólnych prawa administracyjnego .........381
 3. Artykuł 98 u.g.n. a władztwo planistyczne gminy ........................................ 383
 4. Zastosowanie instytucji zwrotu wywłaszczonej nieruchomości do odwrócenia skutków podziału nieruchomości w trybie art. 98 u.g.n. w przypadku zmiany planu i niezrealizowania drogi publicznej ................386
 5. Podsumowanie ...................................................................................................389
 
 Łukasz Kamiński
 Konstytucyjna zasada ochrony własności a administracyjnoprawna ochrona obszarów uzdrowiskowych ..... 392
 
 Maciej Kruś
 Zasady w Prawie budowlanym ......................................................................................405
 1. Wprowadzenie ................................................................................................... 405
 2. Zasady prawa w obu ujęciach ...........................................................................407
 3. Zasady w ujęciu klasycznym ............................................................................ 409
 4. Zasady w ujęciu koncepcji R. Alexy’ego .........................................................411
 5. Wnioski ...............................................................................................................413
 
 Ewelina Dziuban, Mariusz Kotulski
 Dobre sąsiedztwo jako norma-reguła ..........................................................................414
 
 Anna Ostrowska
 Obowiązek poszanowania uzasadnionych interesów osób trzecich w procesie budowlanym – zasada prawa czy ornament? ............................................................................................................................ 430
 1. Obowiązek poszanowania uzasadnionych interesów osób trzecich w procesie budowlanym w świetle doktrynalnych koncepcji zasad prawa ...............................................................................430
 2. Zasada poszanowania uzasadnionych interesów osób trzecich w ujęciu dyrektywalnym (modelowym) ....433
 3. Zasada poszanowania uzasadnionych interesów osób trzecich w ujęciu opisowym (konkretnym) .........438
 4. Podsumowanie ...................................................................................................447
 
 CZĘŚĆ V. ZASADY W PRAWIE OCHRONY ŚRODOWISKA
 
 Anna Haładyj
 Skuteczność prawa ochrony środowiska wobec dezintegracji jego zasad ogólnych .......................451
 1. Pojęcie zasady prawa w teorii prawa i jego przełożenie na prawo ochrony środowiska ..................... 451
 2. Kluczowe cechy współczesnego prawa ochrony środowiska – dekodyfikacja i dekonsolidacja .............458
 3. Skutki dezintegracji zasad ogólnych prawa ochrony środowiska ...............460
 
 Piotr Korzeniowski
 Wybrana problematyka zasady prewencji jako podstawy wykładni pojęcia przedsięwzięcia w procedurze indywidualnej oceny oddziaływania na środowisko ................................................................463
 1. Wprowadzenie ................................................................................................... 463
 2. Procedura ocen oddziaływania na środowisko ............................................. 464
 3. Zasada prewencji ............................................................................................... 467
 4. Zapobieganie szkodliwym oddziaływaniom na środowisko w związku z realizacją przedsięwzięcia ..... 468
 5. Wydanie decyzji środowiskowej dla zrealizowanego przedsięwzięcia .......472
 6. Podsumowanie ...................................................................................................475
 
 Anna Barczak, Adrianna Ogonowska
 Zasada proporcjonalności w zakresie zbierania i przetwarzania odpadów .........476
 1. Uwagi wstępne ................................................................................................... 476
 2. Pojęcie i istota zasady proporcjonalności .......................................................477
 3. Rola zasady proporcjonalności w zakresie zbierania i przetwarzania odpadów .......................479
 4. Uwagi końcowe ..................................................................................................484
 
 Agnieszka Jaworowicz-Rudolf
 Zasada ne bis in idem w prawie ochrony środowiska? Uwagi na tle postulatu recypowania zasady dla sankcji administracyjnych w ochronie środowiska oraz zbiegu odpowiedzialności karnej z administracyjną .........485
 
 Artur K. Modrzejewski
 Zasada „zanieczyszczający płaci” a odpady promieniotwórcze wśród odpadów komunalnych ............. 496
 1. Wstęp ...................................................................................................................496
 2. Zasada „zanieczyszczający płaci” .....................................................................497
 3. Zdarzenie radiacyjne .........................................................................................498
 4. Władztwo nad odpadem komunalnym ..........................................................500
 5. Odpady radioaktywne wśród odpadów komunalnych ................................ 502
 6. Wnioski ...............................................................................................................503
 
 Elżbieta Wituska
 W kierunku centralizacji? Kilka uwag natury organizacyjno-prawnej na gruncie proponowanych reform systemowych w zakresie zespolenia administracyjnego na przykładzie służb ochrony środowiska ........505
 
 CZĘŚĆ VI. ZASADY PRAWA W INNYCH DZIEDZINACH PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
 
 Agnieszka Wilczyńska
 Aksjologia zasady stabilizacji nazwisk ........................................................................ 523
 1. Wprowadzenie ................................................................................................... 523
 2. Nazwisko jako wartość osobowa ..................................................................... 527
 3. Nazwisko jako wartość rodowa ....................................................................... 534
 4. Nazwisko jako wartość ogólnospołeczna ....................................................... 539
 5. Zakończenie ........................................................................................................541
 
 Małgorzata Korzycka, Paweł Wojciechowski
 Zasady prawa żywnościowego .......................................................................................545
 1. Zagadnienia wstępne .........................................................................................545
 2. Pojęcie zasady w prawie ....................................................................................547
 3. Zasady prawa żywnościowego ......................................................................... 548
 3.1. Zasada regulacji łańcucha żywnościowego od produkcji pierwotnej do konsumenta finalnego ......... 549
 3.2. Zasada odpowiedzialności podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa spożywcze za zapewnienie bezpieczeństwa żywności i pasz ......................................................................................... 550
 3.3. Zasada śledzenia (traceability) ............................................................... 552
 3.4. Zasada analizy ryzyka ..............................................................................554
 3.4.1. Pojęcie ryzyka ................................................................................ 554
 3.4.2. Analiza ryzyka ............................................................................... 556
 2.4.2.1. Ocena ryzyka ...................................................................557
 2.4.2.2. Zarządzanie ryzykiem ....................................................561
 2.4.2.3. Informowanie o ryzyku .................................................564
 3.5. Zasada ostrożności ...................................................................................564
 3.6. Zasada informowania ..............................................................................567
 4. Zakończenie ........................................................................................................570
 
 Monika Majak
 Zasada wolności gospodarczej a działalność związana z obrotem produktami leczniczymi ................572
 
 Anna Fogel
 Zasada powszechnej ochrony zabytków ......................................................................584
 1. Wprowadzenie ................................................................................................... 584
 2. Pojęcie zabytku ...................................................................................................584
 3. Zasada powszechnej ochrony zabytków bez względu na stan zachowania ................................ 587
 4. Znaczenie powszechnej ochrony zabytków dla uwarunkowań prawnych ochrony dóbr kultury niebędących zabytkami ..............................................590
 5. Uwagi końcowe ..................................................................................................592
 
 Adrian Misiejko
 Zasady prawne regulujące organizowanie publicznego transportu zbiorowego w transporcie drogowym przez jednostki samorządu terytorialnego .................. 593
 1. Wprowadzenie ................................................................................................... 593
 2. Zasady prawa ......................................................................................................595
 3. Zasada konkurencji regulowanej i zasada względnego uprzywilejowania operatorów ..................596
 4. Zasada zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego ...................................598
 5. Zasady niedyskryminacyjne .............................................................................599
 6. Próba wskazania zasady naczelnej .................................................................. 600
 7. Wnioski ...............................................................................................................601
 
 Anna Lichosik
 Zasada administracyjnego nadzoru nad rynkiem kapitałowym ............................605
 1. Wprowadzenie ................................................................................................... 605
 2. Zasady prawa ......................................................................................................605
 3. Aksjologia prawa rynku kapitałowego ............................................................608
 4. Zasady prawa rynku kapitałowego ..................................................................609
 5. Zasada administracyjnego nadzoru ................................................................ 612
 5.1. Zakres podmiotowy nadzoru KNF ........................................................614
 5.2. Zakres przedmiotowy nadzoru KNF .....................................................616
 6. Podsumowanie ...................................................................................................617
 
 CZĘŚĆ VII. ZASADY W POSTĘPOWANIU ADMINISTRACYJNYM
 
 Jan Olszanowski
 Zasada praworządności w postępowaniu administracyjnym z perspektywy konstytucyjnej ................. 621
 1. Uwagi ogólne ......................................................................................................621
 2. Treść zasady praworządności ...........................................................................624
 3. Zasada praworządności w orzecznictwie sądowym ......................................628
 4. Podsumowanie ...................................................................................................631
 
 Anna Ważbińska-Dudzińska
 Zasada zaufania do organów państwa a konsekwencje błędnych pouczeń strony w postępowaniu administracyjnym .............................. 632
 
 Paulina Ura, Ewa Kubas
 Realizacja zasady przekonywania w postępowaniu administracyjnym ................641
 1. Uwagi ogólne ......................................................................................................641
 2. Zasada przekonywania a zasada zaufania do organów państwa .................642
 3. Realizacja zasady przekonywania w toku postępowania administracyjnego .......................643
 4. Realizacja zasady przekonywania poprzez uzasadnienie decyzji administracyjnej ...................645
 5. Znaczenie zasady przekonywania w warunkach uznania administracyjnego i luzu decyzyjnego 
 administracji .....................................................................................................................648
 6. Zasada przekonywania w postanowieniach organu administracji publicznej ...............................651
 7. Realizacja zasady przekonywania w toku zawierania ugód administracyjnych ............................. 652
 8. Podsumowanie ...................................................................................................654
 
 Katarzyna Celińska-Grzegorczyk
 Realizacja zasady przekonywania w ogólnym postępowaniu administracyjnym ................................ 655
 
 Alina Miruć
 Zasada wnikliwości, szybkości i prostoty postępowania w sprawach z zakresu pomocy społecznej .........665
 1. Zagadnienia wprowadzające ............................................................................ 665
 2. Zasady ogólne pomocy społecznej .................................................................. 668
 3. Istota zasady wnikliwości, szybkości i prostoty postępowania w ogólności i w odniesieniu do postępowania w sprawach z zakresu pomocy społecznej ............................................................................................ 670
 4. Terminowość załatwiania spraw z zakresu administracji publicznej jako realizacja zasady wnikliwości, szybkości i prostoty postępowania ................................................................................................673
 5. Podsumowanie ...................................................................................................675
 
 Martyna Wilbrandt-Gotowicz
 Zasada trwałości decyzji w postępowaniach administracyjnych zintegrowanych z prawem Unii 
 Europejskiej ............................................................ 677
 1. Uwagi wstępne ................................................................................................... 677
 2. Zasada trwałości decyzji w Kodeksie postępowania administracyjnego i prawie unijnym ...............678
 3. Tryby uchylenia lub zmiany decyzji ostatecznych w projektach kodyfikacji postępowania administracyjnego Unii Europejskiej ..........................................................................................................681
 4. Tryby uchylenia lub zmiany decyzji ostatecznych w unijnych aktach sektorowych .........................685
 5. Podsumowanie ...................................................................................................691
 
 Wojciech Piątek
 Znaczenie zasad ogólnych postępowania administracyjnego w wybranych ustawach z zakresu prawa administracyjnego ............................................................................ 693
 1. Wprowadzenie do rozważań ............................................................................693
 2. Obowiązywanie zasad ogólnych Kodeksu postępowania administracyjnego na obszarze administracyjnego postępowania egzekucyjnego .................................................................................................... 694
 3. Obowiązywanie zasad ogólnych Kodeksu postępowania administracyjnego w postępowaniu o przyznanie świadczenia z zakresu pomocy społecznej .................................................................................. 697
 4. Obowiązywanie zasad ogólnych Kodeksu postępowania administracyjnego w postępowaniu o udzielenie pozwolenia na budowę ...........................................................................................................699
 5. Podsumowanie ...................................................................................................700
 
 Paulina Bieś-Srokosz
 Zasady Kodeksu postępowania administracyjnego w postępowaniach administracyjnych prowadzonych przez organy agencji rządowych ..........................................................................................................702
 1. Wstęp ...................................................................................................................702
 2. Zasady ogólne postępowania administracyjnego a przepisy ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa .........................................................................................................................703
 3. Odstąpienie przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa od obowiązku doręczenia decyzji administracyjnej stronie ............................................................................................................ 704
 4. Rozważania nad zasadnością odstąpienia od zasady pisemności i doręczenia pism w postępowaniach 
 administracyjnych prowadzonych przez organy Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ............. 707
 
 Magdalena Strożek-Kucharska
 Zasady prawa stosowane w postępowaniu egzekucyjnym w administracji ............................. 709
 1. Wprowadzenie ................................................................................................... 709
 2. Definiowanie pojęcia zasad prawa .................................................................................... 711
 3. Zasady prawa zawarte w Konstytucji RP, a stosowane w egzekucji administracyjnej ..................... 718
 4. Zasady prawa wynikające z Kodeksu postępowania administracyjnego stosowane w egzekucji administracyjnej .....................................................................................................................720
 5. Zasady prawa wynikające z ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji ......................723
 6. Zasady prawa wynikające z ustaw szczególnych modyfikujące ogólne zasady stosowane w egzekucji administracyjnej ............................................................................................... 723
 7. Podsumowanie ...................................................................................................725
 
 CZĘŚĆ VIII. ZASADY W POSTĘPOWANIU PRZED SĄDAMI ADMINISTRACYJNYMI
 
 Renata S. Lewicka, Marek Lewicki
 Konstytucja a jednolitość orzecznictwa sądowoadministracyjnego ..................... 729
 
 Konrad Łuczak
 Zasady stosowania prawa przez sądy administracyjne a pragmatyzm prawny ................... 739
 1. Uwagi wprowadzające .......................................................................................739
 2. Zarys pragmatyzmu prawnego ........................................................................ 741
 Najlepsze konsekwencje ....................................................................................743
 Teraźniejszość i przyszłość ...............................................................................744
 Empiryzm ........................................................................................................... 745
 Sytuacyjność ....................................................................................................... 745
 Praktyczne rozumowanie ................................................................................. 746
 3. Kilka uwag o stosowaniu prawa materialnego przez sądy administracyjne ............................ 747
 4. Pragmatyczne spojrzenie na zasady stosowania prawa ................................748
 5. Uwagi końcowe ..................................................................................................753
 
 Magdalena Sieniuć
 Zasada jawności postępowania i skutki jej naruszenia w postępowaniu sądowoadministracyjnym .......... 755
 
 Ewa Wójcicka
 Zasada informacji procesowej jako przejaw rzetelnego postępowania sądowoadministracyjnego ........ 764
 1. Wprowadzenie ................................................................................................... 764
 2. Istota i funkcje zasady informacji procesowej ...............................................765
 3. Zakres podmiotowy ...........................................................................................768
 4. Realizacja zasady udzielania informacji prawnej .......................................... 769
 5. Forma udzielanych pouczeń ............................................................................ 773
 6. Konsekwencje naruszenia zasady informacji procesowej ............................774
 7. Podsumowanie ...................................................................................................775
 
 Jakub Polanowski
 Anonimizacja orzeczeń sądów administracyjnych w kontekście zasady jawności postępowania sądowoadministracyjnego ...................................................................................................777
 
 Bibliografia ....................................................................................................................... 793
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

12,00 zł

Decyzje optymalne w wybranych obszarach praktyki gospodarczej

Opracowanie dokumentuje działalność polskiej sekcji INFORMS. Sekcja ta zorganizowała kolejne spotkanie robocze, które odbyło się w marcu 2013 roku. Spotkanie to zaowocowało kilkoma interesującymi referatami, które po rozszerzeniu do wersj...
24,00 zł

Aktualne problemy prawa medycznego

Oddajemy do rąk Czytelników monografię wpisującą się w trwającą od lat dyskusję dotyczącą problemów prawa medycznego – dziedziny o charakterze interdyscyplinarnym, która od lat podlega nieustannemu i stabilnemu rozwojowi. Pos...
1,99 zł

Antologia literacka. Przemiany, ekspansja i perspektywy gatunku. Seria pierwsza - 05 Antologia w polskim systemie prawa autorskiego

„Epoka nasza jest epoką antologii” – teza Władysława Tatarkiewicza, wyartykułowana jeszcze na przełomie lat 70. i 80. ubiegłego wieku, nie straciła na aktualności. Antologia wydaje się jedną z form bloku silva o kapitalnym znaczeniu d...
213,00 zł

Umowy w obrocie gospodarczym. Wzory. Komentarze. Orzecznictwo

Publikacja stanowi rozwinięcie i uzupełnienie dwóch poprzednich książek z serii "Biblioteka Prawa Handlowego": Kodeksowe umowy handlowe i Pozakodeksowe umowy handlowe. Zawiera wzory umów handlowych wraz ze zwięzłymi komentarzami...
25,00 zł

Zarys nauki o prawie i wiedzy o bezpieczeństwie

Prawo jest jedną z najważniejszych form organizowania relacji społecznych, zarówno na poziomie całego państwa, jak i poszczególnych organizacji, które są fundamentalnymi elementami życia społecznego. Służy utrwalaniu istniejącego p...
39,95 zł

Ustalanie cen odsprzedaży towarów w prawie europejskim i amerykańskim

Książka jest poświęcona zagadnieniu dopuszczalności ustalania cen odsprzedaży towarów w prawie unijnym i amerykańskim. Przedstawiona prawnoporównawcza analiza właściwych rozwiązań prawa europejskiego i amerykańskiego, przeprowadzona z wyk...
119,00 zł

Powaga rzeczy osądzonej wyroku sądu administracyjnego

Monografia pt. Powaga rzeczy osądzonej wyroku sądu administracyjnego dotyczy analizy istoty oraz znaczenia jednej z podstawowych instytucji procesowych postępowania sądowoadministracyjnego. Res iudicata została w niej ukazana nie tylko z punktu widzeni...
170,00 zł

Tomasz Gizbert-Studnicki. Pisma wybrane. Prawo. Język, normy, rozumowania

Księga stanowi zbiór najważniejszych tekstów Profesora Tomasza Gizberta-Studnickiego, wybranych i opracowanych przez najbliższych współpracowników autora. Część tekstów, wcześniej publikowanych tylko w językach obcych...
39,90 zł

Arteterapia Od rozważań nad teorią do zastosowań praktycznych

Prace i dorobek zespołu współpracującego z prof. Karolakiem są dobrze znane w Polsce i poza granicami kraju. Kolejne konferencje i spotkania oraz inicjatywy wspierające ruch związany z arteterapią pozwalają mieć nadzieję, że uzyskiwać ona będzie...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!