Narracyjne aspekty językowego obrazu świata
Celem niniejszej publikacji jest próba ujęcia znaczenia słowa w rozbudowaną, dynamiczną formę o strukturze narracyjnej. Motywem przewodnim książki jest interpretacja jednej z najpiękniejszych i najbardziej inspirujących, a zarazem niejednoznacznych i trudnych do zdefiniowania kategorii ludzkiego świata wewnętrznego – marzenia we współczesnej polszczyźnie. Autorka, opisując językową strukturę MARZENIA, odwołuje się do koncepcji schematu narracyjnego, który pomaga „ujawnić” wpisaną w znaczenia słów językowo-kulturową „opowieść”. Książka Doroty Filar proponuje przeniesienie sposobu rozumienia świata w naturalnych dla człowieka kategoriach „opowieści” na grunt semantyki – ujęcie znaczenia słowa w rozbudowaną, dynamiczną formę narracyjną.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7784-420-5
- ISBN druku: 978-83-7784-420-5
- Liczba stron: 224
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 CZĘŚĆ PIERWSZA. NARRACYJNE ASPEKTY ZNACZENIA 15 I. ZAGADNIENIA OGÓLNE 19 1. Pojęciowy i kulturowy wymiar języka 19 1.1. Definicje języka i kultury a zadania semantyki 19 1.2. Językowy obraz świata 22 1.3. Definicja otwarta 28 2. Onomazjologia i semazjologia w opisie języka 34 2.1. Semazjologia i onomazjologia w teoretycznej refleksji lingwistycznej 35 2.2. Onomazjologia i semazjologia w praktyce leksykograficznej 40 3. Język a procesy poznawcze człowieka: modele kognitywne w analizie lingwistycznej 44 3.1. Język a świat ludzkich pojęć 44 3.2. Struktury wiedzy w umyśle: teoria schematów 47 3.3. Schemat i jego pochodne – kłopoty terminologiczne 53 II. NARRACYJNOŚĆ JĘZYKA I KULTURY 65 1. Narracja i narracyjność w badaniach interdyscyplinarnych 68 2. Geneza oraz istota teorii schematów narracyjnych 79 2.1. Schematy zdarzeń (events), skrypty (scripts), sceny (scenes), opowiadania (stories) 80 2.2. Skrypty, sceny, scenariusze w koncepcjach lingwistycznych 82 2.3. Czym są schematy narracyjne? 84 3. Język jako wielka narracja 86 III. HOMO NARRATOR: PODMIOT I PODMIOTOWOŚĆ JAKO RACJA ISTNIENI A JĘZYKA 95 CZĘŚĆ DRUGA ŚCIEŻKI JĘZYKOWYCH NARRACJI: OBRAZ MARZENIA W POLSZCZYŹNIE 105 IV. SEMANTYKA MARZENIA W JĘZYKOWEJ KONWENCJI 107 1. Marzyć i marzenie: etymologia, rozwój semantyczny 109 2. Marzyć i marzenie: rodzina wyrazów 112 3. Rama pojęciowa M AR ZE NI A i jej leksykalne wykładniki 115 4. Marzyć – klasyfikacja znaczeń 118 4.1. Marzyć – ‘wyobrażać sobie’, ‘fantazjować’ 119 4.2. Marzyć – ‘pragnąć’, ‘dążyć do…’ 120 4.3. Marzyć – ‘tęsknić’, ‘odtwarzać w pamięci’ 121 4.4. Marzyć – ‘śnić’, ‘roić we śnie’ 121 5. Schemat narracyjny marzenia 122 V. TEKST JAKO PRZESTRZEŃ JĘZYKOWEJ NARRACJI 125 1. Rola tekstu w ujawnianiu narracyjnej struktury znaczenia 126 2. Dynamika schematu narracyjnego a kreatywność języka 126 VI. BOHATER JĘZYKOWYCH „NARRACJI O MARZENIU” 129 1. Wnętrze człowieka jako ‘siedlisko marzeń’ 130 1.1. „Dusza twoja śmie marzyć” 133 1.2. „Głowa pełna marzeń” 137 1.3. „W marzeniach serca” 139 2. „Niebieskiego mgła spojrzenia” i „uśmiech marzący”– uzewnętrznianie świata wewnętrznego 142 3. Daltoniści i niebieskie migdały – czyli – kto nie może marzyć? 149 4. Kim jest (proto)typowy marzyciel? 155 4.1. „Jak poeta marzę” – poeta jako prototypowy marzyciel 158 4.2. „Moje dziecinne marzenie”: ‘dzieciństwo’ i ‘młodość’ w semantyce marzenia 161 4.3. „Piastunka snów i marzeń” – miłość w „narracji o marzeniu” 171 ZAKOŃCZENIE. Koncepcja języka jako wielkiej narracji a badania nad językowym obrazem świata 183 LITERATURA 187 SUMMARY 209