Uwaga: Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujące z nami firmy badawcze. W programie służącym do obsługi Internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.
MENU

Nowe praktyki kulturowe Polaków(Miękka)

Megaceremoniały i subświaty

3.50  [ 2 oceny ]
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły »
Cena detaliczna: 59,00 zł
44,25
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 14,75 zł
Stan magazynowy:Średnia ilość
Dodaj do schowka
Wysyłka: 24h
Dostawa
Produkt posiadamy w magazynie i wyślemy go w ciągu 24 godzin w dni robocze.

Uwaga! Całkowity czas oczekiwania na zamówienie = czas wysyłki podany na stronie każdego produktu + dostawa przez przewoźnika. 
Podane terminy dotyczą dni roboczych (poniedziałek-piątek,
z wyłączeniem dni wolnych od pracy).
Dostawa i płatność
Cennik dostaw
Paczki dostarczamy wyłącznie na terenie Polski.
Dostawa gratis do księgarni PWN oraz dla paczek o wartości od 300 zł.
Płatność elektroniczna (PayU, BLIK)
Kiosk RUCHu - odbiór osobisty
5,99 zł
Poczta Polska - odbiór w punkcie
7,99 zł
Kurier pocztowy
9,99 zł
Paczkomaty InPost
9,99 zł
Kurier
14,99 zł
Księgarnia PWN - odbiór osobisty
0,00 zł
Płatność za pobraniem
Kiosk RUCHu - odbiór osobisty
8,99 zł
Poczta Polska - odbiór w punkcie
9,99 zł
Kurier pocztowy
11,99 zł
Kurier
17,99 zł

Nowe praktyki kulturowe Polaków

Tomasz Szlendak i Krzysztof Olechnicki z przeciwległych biegunów opisują życie kulturalne Polaków po 1989 roku. Pierwszy przez pryzmat świata festiwali – wielozmysłowej kultury iwentu, drugi z perspektywy zamkniętych enklaw czy też subświatów internetu. Efektem jest fascynujący reportaż socjologiczny nie tyle o uczestnictwie Polaków w kulturze, ile o Polakach jako społeczeństwie potransformacyjnym.

Autorzy widzieli krańce internetu i byli wszędzie, gdzie gromadzą się Polacy w poszukiwaniu rozrywki. Odwiedzilli m.in. Przystanek Woodstock, Off Festiwal, Air Show, IX Borzęckie Święto Grzyba, Mazurską Noc Kabaretową czy Festiwal Filmu i Sztuki Dwa Brzegi.

Jak wyglądają Polacy widziani z tych biegunków?

Z badań – szczegółowo i barwnie w książce opisanych – wynika, że potransformacyjne polskie społeczeństwo nie istnieje. Nowe praktyki kulturowe Polaków to lektura obowiązkowa nie tylko dla socjologów ale również dla kulturoznawców, animatorów kultury a także tych, którzy odpowiadają za ofertę kulturalną.

Książka to mariaż traktatu teoretycznego z reportażem etnograficznym.
Wszystko to, co wyda się czytelnikom bliskie nieznośnemu wartościowaniu, nie wynika z chęci zaprezentowania i uwypuklenia klasowych przewag, jest natomiast efektem przyjętej tu konwencji spotkania z egzotyką. Zwraca ona uwagę na tezy o kulturze zastępującej strukturę.

Od Autorów

  • Sposób dostarczenia produktu fizycznego
    Sposoby i terminy dostawy:
    • Paczka w RUCHu - dostawa 2 dni robocze
    • Odbiór paczki w urzędzie Poczty Polskiej - dostawa 2 dni robocze
    • Dostawa Pocztą Polską - dostawa 2 dni robocze
    • Odbiór paczki w Paczkomacie InPost - dostawa 2 dni robocze
    • Dostawa kurierem - dostawa 1 dzień roboczy
    • Odbiór własny w księgarni PWN - dostawa 3 dni robocze
    Ważne informacje o wysyłce:
    • Nie wysyłamy paczek poza granice Polski.
    • Dostawa do części Paczkomatów InPost oraz opcja odbioru osobistego w księgarniach PWN jest realizowana po uprzednim opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem.
    • Całkowity czas oczekiwania na paczkę = termin wysyłki + dostawa wybranym przewoźnikiem.
    • Podane terminy dotyczą wyłącznie dni roboczych (od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem dni wolnych od pracy).
Wprowadzenie. Polacy i Polki w dwóch czasach
(Krzysztof Olechnicki i Tomasz Szlendak) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Siedem tez o przemianach uczestnictwa Polaków w kulturze . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Polki i Polacy w dwóch kulturowych czasach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Kultura i uczestnictwo w „duchu” potransformacyjnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Model rutynizacji karnawału w kulturze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Model ucieczki w alternatywne subświaty kulturowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25

CZĘŚĆ I. MEGACEREMONIAŁY. RÓŻOWE OGRODY
(Tomasz Szlendak)

Rozdział 1. Kultura iwentowa. Wyostrzona charakterystyka problemu . . . 33

Rozdział 2. Wielozmysłowa kultura iwentu. Rozrysowanie konceptu . . . . 37
Współczesne praktyki kulturalne. Dyspozycje mentalne, ograniczenia
strukturalne i atrybuty społeczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Rozproszenie uwagi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Rozsypany czas wolny/Czas dla siebie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Społeczny przymus emitowania wrażeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Efekt 1: Okienkowy odbiór kultury i wszystkożerność kulturalna . . . . . . . . . . . . 44
Efekt 2: Wielozmysłowe preferencje kulturalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Efekt 3: Kumulowanie „płaskich” ekscytacji i natychmiastowe dzielenie się
nimi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
O charakterze i społecznych uwarunkowaniach lokalnych odmian
wielozmysłowej kultury iwentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50

Rozdział 3. Niemiejsca i nieczas: pejzaż megawydarzeń . . . . . . . . . . . . . . . . 55

Rozdział 4. Komercja z niekomercją w komercyjnym splocie . . . . . . . . . . . . 67

Rozdział 5. Biała klacz, ukradkowe psów głaskanie. Wielozmysłowe
(a)traktory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77

Rozdział 6. Uczestnicy: próba generalizacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
Dzieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Złoty płaszcz, błyszcząca pidżama . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102

Rozdział 7. Po co? Siedem motywacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
Spęd . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
Piwo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
Grono . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
Marka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
POP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
Dystynkcja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
Zapomnienie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
W ostatniej chwili . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121

Rozdział 8. Praktyki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
Wałęsanie się i przyglądanie ludziom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
Zbiorowe nieinterakcje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
Konsumpcja i zabawa ludyczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
Przymknięte oko kontroli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Sieciowo-gronowe sterowanie strawą kulturalną . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
Cyfrowłączanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
Branie czynnego udziału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
Pogoda jako sternik praktyk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
Materialne rusztowania praktyk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146

Rozdział 9. Nawigowanie po morzu symultaniczności . . . . . . . . . . . . . . . . . 155
Sposoby radzenia sobie z symultanicznością . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Ekonomizacja uczestnictwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163

Rozdział 10. Zajebiście i letnio . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167

Rozdział 11. Pluszowy apartheid imprezowy. O strukturze utwardzanej
festiwalami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
Klasowe uporządkowanie imprez . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
Kolizje obcych planet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180
Segregacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186
Zagrody dla VIP-ów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191

Rozdział 12. Nawet darmo nie jest za darmo. O pieniądzach . . . . . . . . . . . 193

Rozdział 13. Przyszłość: nuda i spirala wzrostu oczekiwań . . . . . . . . . . . . . 197
Interludium. Ostentacja jako norma (Tomasz Szlendak) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201
Polaków wyjście z szafy, kultura konsumpcji, performans i styl . . . . . . . . . . . . . . 201
Stylistyka godności w czasach strukturalnie zdekrystalizowanych . . . . . . . . . . . . 204
Ułuda codziennej performatyki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
Polski pejzaż performansów: klasa a styl . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212
Dopuśćmy na koniec Interludium pewną myśl . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218

CZĘŚĆ II. SUBŚWIATY. NA WYSPACH ODSZCZEPIONYCH ZNACZEŃ
(Krzysztof Olechnicki)
Wprowadzenie. Subświaty-wyspy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221

Rozdział 1. Internetowe subświaty kulturowe: charakterystyka, defi nicja
i typologia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227

Rozdział 2. Długie odwiedziny: opis subświatów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235
Hyperreal . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237
Wizaż . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 238
Gildia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 239
But w Butonierce. Bespoke Social Club . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241
Polski Portal Piwowarski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243
Digart . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243

Rozdział 3. Wyspy odszczepionych znaczeń i zapełnianie próżni
socjologicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245

Rozdział 4. Produkcja i dystrybucja wiedzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251

Rozdział 5. Dyskurs profesjonalny, hierarchia, elitarność . . . . . . . . . . . . . . . 257

Rozdział 6. Starzy i młodzi, gapowicze i prosumenci . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265

Rozdział 7. Jaszczurom wstęp wzbroniony! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 273

Rozdział 8. Chronosocjologia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279

Rozdział 9. R.I.P. dla subświata . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 283

Rozdział 10. Dewirtualizacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 289

Rozdział 11. Transformersi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 299

Rozdział 12. Tożsamość, opór, solidarność . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 307
Samokrytyka, tematy niedobadane. Czy dwubiegunowy model tłumaczy
wszystko? (Krzysztof Olechnicki i Tomasz Szlendak) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309
Aneks metodologiczny. Jak badaliśmy megaceremoniały i subświaty
(Krzysztof Olechnicki i Tomasz Szlendak) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 321

Nota bibliografi czna i podziękowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 361

Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 363

Spis ilustracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 371

Indeks nazwisk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 373
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Tomasz Szlendak

prof. dr hab., profesor zwyczajny, Dyrektor Instytutu Socjologii UMK, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. Zajmuje się socjologią kultury, konsumpcji, rodziny i płci oraz psychologią ewolucyjną. Opublikował m.in. Architektonikę romansu (2002), Zaniedbaną piaskownicę (2003), Supermarketyzację (2004) i Socjologię rodziny (2010). Jest członkiem redakcji „Studiów Socjologicznych” oraz członkiem rady naukowej czasopisma „Kultura i Edukacja”. Był stypendystą Fundacji na rzecz Nauki Polskiej oraz tygodnika „Polityka”. Prowadzi badania nad przemianami obyczajów, aktywnością kulturalną, seksualnością i jakością życia. Śledzi trendy i zastanawia się, co socjologia może powiedzieć o przyszłości.

Krzysztof Olechnicki

dr hab., prof. UMK, profesor nadzwyczajny, Kierownik Zakładu Badań Kultury IS UMK, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. Interesuje się możliwościami metod wizualnych (socjologia i antropologia wizualna), antropologią społeczną, socjologią internetu i nowymi ruchami społecznymi. Był stypendystą Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej i tygodnika „Polityka” w ramach akcji „Zostańcie z nami”.

    Polecamy

    Inne autora

    Recenzje

    Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!