MENU

Nowe praktyki kulturowe Polaków

(Miękka)

Megaceremoniały i subświaty

4.33  [ 6 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
Cena katalogowa: 79,00 zł
Najniższa cena z 30 dni: 59,25 zł
Cena produktu

Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.

Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.

Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.

67,94
Dodaj do schowka
Dostępność: w magazynie
Średnia liczba
Dostawa i płatność
Termin wysyłki
- Zamów z DPD (kurier lub punkty) do 19:30, a Twoją paczkę wysyłamy jeszcze dziś i dostarczymy jutro!
- Dotyczy dni roboczych (poniedziałek-piątek, z bez dni wolnych od pracy) oraz towarów dostępnych w magazynie.
- Pozostałe zamówienia realizujemy w terminie deklarowanym na stronie produktu.
- Czas oczekiwania na zamówienie = wysyłka + dostawa przez przewoźnika.
Dostawa i płatność
- Paczki dostarczamy wyłącznie na terenie Polski; od 299 zł dostawa GRATIS!
- Dla zamówień o wartości powyżej 500 zł wyłącznie płatność elektroniczna.


Przedpłata (Przelewy24)
do 299 zł
od 299 zł
Dostawa 
- Kurier DPD
12,49 zł
0 zł
1 dzień
- Odbiór w punktach DPD
10,99 zł
0 zł
1 dzień
- InPost Paczkomaty 24/7
13,99 zł
0 zł
1 dzień
- ORLEN Paczka
9,99 zł
0 zł
1 dzień
- Odbiór w Punktach Poczta, Żabka
10,99 zł
0 zł
2 dni
- Pocztex
11,99 zł
0 zł
2 dni
- Odbiór w księgarni PWN
0 zł
0 zł
2-3 dni

Pobranie
do 299 zł
od 299 zł
Dostawa 
- Kurier DPD
16,49 zł
0 zł
1 dzień
- Odbiór w Punktach Poczta, Żabka
14,99 zł
0 zł
1-2 dni
- Pocztex
15,99 zł
0 zł
2 dni
Zarezerwuj i odbierz w księgarni stacjonarnej PWN

Nowe praktyki kulturowe Polaków

Tomasz Szlendak i Krzysztof Olechnicki z przeciwległych biegunów opisują życie kulturalne Polaków po 1989 roku. Pierwszy przez pryzmat świata festiwali – wielozmysłowej kultury iwentu, drugi z perspektywy zamkniętych enklaw czy też subświatów internetu. Efektem jest fascynujący reportaż socjologiczny nie tyle o uczestnictwie Polaków w kulturze, ile o Polakach jako społeczeństwie potransformacyjnym.

Autorzy widzieli krańce internetu i byli wszędzie, gdzie gromadzą się Polacy w poszukiwaniu rozrywki. Odwiedzilli m.in. Przystanek Woodstock, Off Festiwal, Air Show, IX Borzęckie Święto Grzyba, Mazurską Noc Kabaretową czy Festiwal Filmu i Sztuki Dwa Brzegi.

Jak wyglądają Polacy widziani z tych biegunków?

Z badań – szczegółowo i barwnie w książce opisanych – wynika, że potransformacyjne polskie społeczeństwo nie istnieje. Nowe praktyki kulturowe Polaków to lektura obowiązkowa nie tylko dla socjologów ale również dla kulturoznawców, animatorów kultury a także tych, którzy odpowiadają za ofertę kulturalną.

Książka to mariaż traktatu teoretycznego z reportażem etnograficznym.
Wszystko to, co wyda się czytelnikom bliskie nieznośnemu wartościowaniu, nie wynika z chęci zaprezentowania i uwypuklenia klasowych przewag, jest natomiast efektem przyjętej tu konwencji spotkania z egzotyką. Zwraca ona uwagę na tezy o kulturze zastępującej strukturę.

Od Autorów

  • Sposób dostarczenia produktu fizycznego
    Sposoby i terminy dostawy:
    • Odbiór osobisty w księgarni PWN - dostawa 2-3 dni robocze
    • Odbiór w InPost Paczkomaty 24/7 - dostawa 1 dzień roboczy
    • Kurier pocztowy (dostawa do domu lub pracy) - dostawa 2 dni robocze
    • Odbiór w Punktach Poczta, Żabka - dostawa 2 dni robocze
    • Punkty partnerskie ORLEN Paczka - dostawa 1-2 dni
    • Kurier (DPD) - dostawa 1 dzień roboczy
    Ważne informacje:
    Czas oczekiwania na zamówiony towar = czas wysyłki produktu + dostawa przez przewoźnika
    • Całkowity czas oczekiwania na realizację zamówienia jest sumą czasu wysyłki podanej na stronie każdego produktu oraz czasu potrzebnego przewoźnikowi na dostarczenie paczki. Podane terminy dotyczą zawsze dni roboczych (od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem dni wolnych od pracy).
    • Wysyłkę zamówień prowadzimy jedynie na terenie Polski.
    • Dostawa do Księgarni PWN, punktów ORLEN Paczka, stacji Orlen, sklepów Żabka oraz Paczkomatów InPost nie jest realizowana dla zamówień z płatnością przy odbiorze.
    • Cena towaru na fakturze VAT jest podwyższona o ewentualny koszt transportu.
    • W przypadku zamówienia kilku towarów koszt przesyłki wybranej przez Klienta zostanie podzielony i przyporządkowany proporcjonalnie do cen kupionych produktów.
    • Produkty dostępne w PRZEDSPRZEDAŻY wysyłane są po dacie premiery wydawniczej.
Wprowadzenie. Polacy i Polki w dwóch czasach
(Krzysztof Olechnicki i Tomasz Szlendak) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Siedem tez o przemianach uczestnictwa Polaków w kulturze . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Polki i Polacy w dwóch kulturowych czasach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Kultura i uczestnictwo w „duchu” potransformacyjnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Model rutynizacji karnawału w kulturze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Model ucieczki w alternatywne subświaty kulturowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25

CZĘŚĆ I. MEGACEREMONIAŁY. RÓŻOWE OGRODY
(Tomasz Szlendak)

Rozdział 1. Kultura iwentowa. Wyostrzona charakterystyka problemu . . . 33

Rozdział 2. Wielozmysłowa kultura iwentu. Rozrysowanie konceptu . . . . 37
Współczesne praktyki kulturalne. Dyspozycje mentalne, ograniczenia
strukturalne i atrybuty społeczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Rozproszenie uwagi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Rozsypany czas wolny/Czas dla siebie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Społeczny przymus emitowania wrażeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Efekt 1: Okienkowy odbiór kultury i wszystkożerność kulturalna . . . . . . . . . . . . 44
Efekt 2: Wielozmysłowe preferencje kulturalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Efekt 3: Kumulowanie „płaskich” ekscytacji i natychmiastowe dzielenie się
nimi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
O charakterze i społecznych uwarunkowaniach lokalnych odmian
wielozmysłowej kultury iwentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50

Rozdział 3. Niemiejsca i nieczas: pejzaż megawydarzeń . . . . . . . . . . . . . . . . 55

Rozdział 4. Komercja z niekomercją w komercyjnym splocie . . . . . . . . . . . . 67

Rozdział 5. Biała klacz, ukradkowe psów głaskanie. Wielozmysłowe
(a)traktory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77

Rozdział 6. Uczestnicy: próba generalizacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
Dzieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Złoty płaszcz, błyszcząca pidżama . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102

Rozdział 7. Po co? Siedem motywacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
Spęd . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
Piwo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
Grono . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
Marka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
POP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
Dystynkcja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
Zapomnienie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
W ostatniej chwili . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121

Rozdział 8. Praktyki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
Wałęsanie się i przyglądanie ludziom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
Zbiorowe nieinterakcje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
Konsumpcja i zabawa ludyczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
Przymknięte oko kontroli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Sieciowo-gronowe sterowanie strawą kulturalną . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
Cyfrowłączanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
Branie czynnego udziału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
Pogoda jako sternik praktyk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
Materialne rusztowania praktyk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146

Rozdział 9. Nawigowanie po morzu symultaniczności . . . . . . . . . . . . . . . . . 155
Sposoby radzenia sobie z symultanicznością . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Ekonomizacja uczestnictwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163

Rozdział 10. Zajebiście i letnio . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167

Rozdział 11. Pluszowy apartheid imprezowy. O strukturze utwardzanej
festiwalami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
Klasowe uporządkowanie imprez . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
Kolizje obcych planet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180
Segregacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186
Zagrody dla VIP-ów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191

Rozdział 12. Nawet darmo nie jest za darmo. O pieniądzach . . . . . . . . . . . 193

Rozdział 13. Przyszłość: nuda i spirala wzrostu oczekiwań . . . . . . . . . . . . . 197
Interludium. Ostentacja jako norma (Tomasz Szlendak) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201
Polaków wyjście z szafy, kultura konsumpcji, performans i styl . . . . . . . . . . . . . . 201
Stylistyka godności w czasach strukturalnie zdekrystalizowanych . . . . . . . . . . . . 204
Ułuda codziennej performatyki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
Polski pejzaż performansów: klasa a styl . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212
Dopuśćmy na koniec Interludium pewną myśl . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218

CZĘŚĆ II. SUBŚWIATY. NA WYSPACH ODSZCZEPIONYCH ZNACZEŃ
(Krzysztof Olechnicki)
Wprowadzenie. Subświaty-wyspy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221

Rozdział 1. Internetowe subświaty kulturowe: charakterystyka, defi nicja
i typologia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227

Rozdział 2. Długie odwiedziny: opis subświatów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235
Hyperreal . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237
Wizaż . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 238
Gildia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 239
But w Butonierce. Bespoke Social Club . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241
Polski Portal Piwowarski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243
Digart . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243

Rozdział 3. Wyspy odszczepionych znaczeń i zapełnianie próżni
socjologicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245

Rozdział 4. Produkcja i dystrybucja wiedzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251

Rozdział 5. Dyskurs profesjonalny, hierarchia, elitarność . . . . . . . . . . . . . . . 257

Rozdział 6. Starzy i młodzi, gapowicze i prosumenci . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265

Rozdział 7. Jaszczurom wstęp wzbroniony! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 273

Rozdział 8. Chronosocjologia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279

Rozdział 9. R.I.P. dla subświata . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 283

Rozdział 10. Dewirtualizacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 289

Rozdział 11. Transformersi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 299

Rozdział 12. Tożsamość, opór, solidarność . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 307
Samokrytyka, tematy niedobadane. Czy dwubiegunowy model tłumaczy
wszystko? (Krzysztof Olechnicki i Tomasz Szlendak) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309
Aneks metodologiczny. Jak badaliśmy megaceremoniały i subświaty
(Krzysztof Olechnicki i Tomasz Szlendak) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 321

Nota bibliografi czna i podziękowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 361

Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 363

Spis ilustracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 371

Indeks nazwisk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 373
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
Wprowadzenie-Nowe-praktyki-kulturowe-Polaków-PWN.pdf(pdf)
65 KB

Inni Klienci oglądali również

24,50 zł
32,55 zł

Historyczno kulturowe uwarunkowania rozwoju Polska i Ukraina /Scholar/

Regiony Polski Wschodniej i Zachodniej - ujęcie porównawczeRegionalne zróżnicowanie ziem polskich w perspektywie europejskiejKierunki polityki rozwoju w opinii elit regionalnych Polski i Ukrainy
23,32 zł
30,98 zł

Pozanaukowe fascynacje innością kulturową

We współczesnym świecie, także w Polsce, coraz więcej osób szuka dla siebie drogi życia dalekiej od kulturowego mainstreamu czy masowej konsumpcji. Jedną z takich dróg jest eksplorowanie i poznawanie - nie tylko intelektualne, lecz...
62,71 zł
85,00 zł

Praktyka zawodowa fizjoterapeuty

Ustawa przesądziła, że zawód fizjoterapeuty jest samodzielnym zawodem medycznym, wprowadziła standardy prawne wykonywania zawodu, katalog wymaganych kompetencji fizjoterapeuty, a także – po kilku dekadach oczekiwania - konieczność zdania p...
13,62 zł
24,90 zł

Wehikuł czasu nowy przekład

Herbert George Wells (1866-1946), brytyjski pisarz i publicysta, z wykształcenia biolog. Uznawany jest za jednego z pionierów gatunku science fiction. Mimo że jest autorem ponad sześćdziesięciu książek, literacką sławę zapewniła mu już pierwsza ...
31,24 zł
44,90 zł

Język polski Nowa matura Poziom podstawowy

Publikacja przygotowana została w taki sposób, by oswoić tegorocznych maturzystów z najpotrzebniejszą wiedzą dotyczącąkolejnych okresów i utworów literackich.Omówienie każdej z epok podzielono na dwi...
11,86 zł
16,99 zł

Martynka Nowa koleżanka Zaczynam czytać z Martynką

Seria książeczek "Zaczynam czytać z Martynką" to doskonała pierwsza lektura dla dzieci, które rozpoczynają naukę czytania. Krótki, o prostej budowie fonetycznej, pozbawiony dwuznaków oraz z niewielką liczbą zmiękczeń teks...
64,81 zł
80,00 zł

Mediacje. Podstawy prawne i praktyka stosowania

Książka poświęcona jest zagadnieniu mediacji, najbardziej powszechnemu postępowaniu występującemu w prawie prywatnym i publicznym, prowadzącemu do budowania „relacji prawnych” i rozwiązywania sporów przez skonfliktowane podmioty bez ...
40,47 zł
56,00 zł

Nowy XXI wiek

Rozpad ZSRR i wojna w Kuwejcie w 1991 roku wydawały się końcem pewnej epoki historycznej i początkiem nowej ery XXI wieku, zdominowanej przez Stany Zjednoczone – militarne i gospodarcze hipermocarstwo. Jednak w latach 1997–2003 nastąpił wed...
28,41 zł
39,90 zł

Nowy humanizm

Każdy, kto uważa się za współczesnego intelektualistę, powinien przeczytać tę książkę.Jacek Tabisz zapraszając w podróż po nowym humanizmie pisze wprost: „Jestem i czuję się nowym humanistą, dlatego już teraz wielu czyte...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!