Prawna ochrona formatów telewizyjnych
Książka otrzymała nagrodę w Konkursie im. dr. Pawła Stępki organizowanym przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji i Uniwersytet Warszawski za najlepsze wydawnictwo naukowe i popularnonaukowe z dziedziny mediów elektronicznych w 2016 r.
Monografia stanowi kompleksową analizę problematyki formatów telewizyjnych oraz możliwości ich prawnej ochrony na gruncie polskiego prawa.
W publikacji przedstawiono m.in.:
konkretne warunki dla uzyskania ochrony przez daną postać formatu telewizyjnego na podstawie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz innych reżimów ochrony,
w jaki sposób twórcy lub producenci formatów mogą dostosować dany format telewizyjny do ochrony na podstawie konkretnego reżimu prawnego oraz
który reżim prawny jest najbardziej odpowiedni dla poszczególnych formatów telewizyjnych.
Zawarte w pracy rozważania i wskazówki mają wymiar praktyczny, gdyż zostały oparte na przeprowadzonych za granicą badaniach rynku formatów telewizyjnych, a także konsultacjach z producentami działającymi w branży na polskim rynku.
Adresaci:
Książka przeznaczona jest dla producentów audycji telewizyjnych, menedżerów w firmach zajmujących się ich produkcją albo licencjonowaniem i autorów scenariuszy lub pomysłów na nie. Zainteresuje radców prawnych, adwokatów, sędziów oraz pracowników naukowych zajmujących się mediami, produkcją telewizyjną i prawem własności intelektualnej.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-264-9023-1
- ISBN druku: 978-83-264-1058-1
- EAN: 9788326490231
- Liczba stron: 252
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz najważniejszych skrótów | str. 9 Wstęp | str. 13 Rozdział I Analiza pojęcia "format telewizyjny" | str. 19 1. Format telewizyjny - charakterystyka ogólna, płaszczyzny definicji | str. 19 2. Szkic formatu | str. 23 3. Format paper - Projekt formatu | str. 24 4. Format bible - Almanach formatu | str. 26 5. Realizacja audiowizualna formatu | str. 30 6. Zróżnicowanie formatów telewizyjnych | str. 30 6.1. Dystynkcja formatów telewizyjnych z uwagi na gatunek projektowanej audycji | str. 31 6.2. Dystynkcja formatów telewizyjnych z uwagi na ich podatność na modyfikacje w ramach regionalnych wersji programów | str. 33 Rozdział II Ochrona formatów telewizyjnych na gruncie prawa autorskiego | str. 37 1. Zasady ochrony prawnoautorskiej - przedmiot ochrony | str. 37 1.1. Konstrukcja pojęcia "utwór" | str. 42 1.2. Przesłanki ochrony prawnoautorskiej - oryginalność | str. 45 1.3. Przesłanki ochrony prawnoautorskiej - indywidualność | str. 48 1.4. Przesłanki konstytuujące utwór a orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE | str. 56 1.5. Popularność dzieła a jego ochrona prawnoautorska | str. 60 1.6. Minimalny próg twórczości - postulaty dla praktyki orzeczniczej | str. 62 1.6.1. Minimalny próg twórczości - krytyka praktyki orzeczniczej | str. 63 1.6.2. Zastosowanie metod ekonomicznej analizy prawa jako kryterium pomocnicze dla oceny minimalnego progu twórczości | str. 67 1.7. Przedmiot ochrony prawnoautorskiej a art. 1 ust. 21 pr. aut. | str. 72 1.7.1. Procedura w rozumieniu art. 1 ust. 21 pr. aut. | str. 77 1.7.2. Idea w rozumieniu art. 1 ust. 21 pr. aut. | str. 79 1.7.3. Czy istnieją granice idei? | str. 82 1.7.4. Granica idei a ekonomiczna analiza prawa | str. 86 1.8. Zbiór (baza danych) jako przedmiot ochrony prawnoautorskiej - art. 3 pr. aut. | str. 89 1.9. Przedmiot ochrony prawnoautorskiej - podsumowanie | str. 95 2. Zakres ochrony prawnoautorskiej - granica naruszenia | str. 98 3. Formaty telewizyjne (formy zjawiskowe formatów) jako przedmiot ochrony prawnoautorskiej | str. 101 3.1. Prawnoautorska ochrona poszczególnych form zjawiskowych formatu telewizyjnego jako dopracowanych idei | str. 102 3.2. Opracowanie formatu telewizyjnego i dzieło z zapożyczeniami z formatu | str. 126 3.3. Ochrona koncepcji audycji objętych formami zjawiskowymi formatu telewizyjnego jako zbioru elementów koncepcji | str. 127 3.4. Studium przypadków naruszeń majątkowych praw autorskich do koncepcji audycji objętych formatem | str. 143 3.4.1. Studium przypadku: Big Brother v. Dwa Światy | str. 145 3.4.2. Studium przypadku: Big Brother v. The Glass House | str. 149 3.4.3 Studium przypadku: Who Wants to Be a Millionaire? v. Kvit eller Dobbelt [Podwajamy albo kończę] | str. 151 4. Legitymacja czynna w zakresie roszczeń o naruszenie majątkowych praw autorskich do formatu telewizyjnego - autorstwo formatu telewizyjnego | str. 154 5. Ochrona prawnoautorska poszczególnych elementów formatu telewizyjnego | str. 156 5.1. Postać fikcyjna | str. 157 5.1.1. Postać prowadzącego/jurora show | str. 161 5.1.2. Postać uczestnika show | str. 163 5.2. Tytuł formatu | str. 165 5.3. Slogan, catchphrase i inne | str. 170 Rozdział III Ochrona formatu telewizyjnego na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz prawa własności przemysłowej | str. 174 1. Ochrona formatu telewizyjnego na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji - wprowadzenie | str. 174 2. Zasady ochrony na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji | str. 178 2.1. Przedsiębiorca jako podmiot posiadający legitymację czynną | str. 179 2.2. Przedsiębiorca jako podmiot posiadający legitymację bierną | str. 182 3. Ochrona formatów przed naśladownictwem na podstawie art. 13 u.z.n.k. | str. 184 4. Ochrona formatów przed naśladownictwem na podstawie art. 3 ust. 1 u.z.n.k. | str. 187 5. Prawa własności przemysłowej a formaty telewizyjne oraz ich elementy | str. 206 5.1. Czy format telewizyjny podlega patentowaniu? | str. 207 5.2. Wzory przemysłowe w formatach telewizyjnych | str. 211 5.3. Ochrona elementów formatu telewizyjnego jako oznaczeń odróżniających | str. 212 5.3.1. Elementy formatu podlegające ochronie jako znaki towarowe | str. 212 5.3.2 Ochrona oznaczeń odróżniających wywodzących się z formatu telewizyjnego | str. 217 Rozdział IV Alternatywne formy ochrony formatów telewizyjnych | str. 220 1. Ochrona formatu jako (zbioru) informacji | str. 220 1.1. Ochrona tajemnicy negocjacji - format jako tajemnica negocjacji | str. 222 1.2. Ochrona tajemnicy przedsiębiorstwa - format telewizyjny jako tajemnica przedsiębiorstwa | str. 228 1.3. Zakres ochrony formatu jako tajemnicy przedsiębiorstwa | str. 235 2. Ochrona w ramach reżimu dóbr osobistych | str. 236 3. Alternatywne rozwiązywania sporów (ADR) na kanwie formatów - działalność Format Recognition and Protection Association | str. 240 4. Umowy dotyczące formatów telewizyjnych | str. 245 4.1. Ograniczenia swobody umów dotyczące licencji formatowych oraz innych umów związanych z formatami telewizyjnymi | str. 246 4.2. Umowy dotyczące formatów a przepisy antymonopolowe | str. 250 Podsumowanie | str. 255 Bibliografia | str. 269 Wykaz najważniejszych orzeczeń | str. 281