Prawo do fonogramu w świetle ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
Książka jest pierwszą monografią poświęconą problematyce prawa do fonogramu, będącego prawem pokrewnym prawu autorskiemu. Zasadniczym jej celem jest ustalenie, czy w świetle polskiej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych każda rejestracja dźwięku prowadzi do powstania prawa do fonogramu oraz czy każdy podmiot prawa cywilnego, który dokonał utrwalenia dźwięku, może być pierwotnie uprawniony z tytułu prawa do fonogramu. Istotnymi przedmiotami prowadzonych analiz są także:
umowa przenosząca prawo do fonogramu,
naruszenie prawa do fonogramu na przykładzie samplingu,
umowa o korzystanie z fonogramu,
remastering jako postać zwielokrotnienia fonogramu.
Przedstawione informacje będą przydatne czytelnikom m.in. w sporach o naruszenie prawa do fonogramu czy przy konstruowaniu umów przenoszących prawo do fonogramu oraz umów licencyjnych.
Adresaci:
Publikacja jest przeznaczona przede wszystkim dla pracowników firm fonograficznych, producentów muzycznych oraz prawników zajmujących się omawianą tematyką.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8107-293-9
- ISBN druku: 978-83-8107-099-7
- EAN: 9788381072939
- Liczba stron: 304
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 13 Podziękowania | str. 17 Wstęp | str. 19 Rozdział I Ochrona dźwięku | str. 21 1. Status normatywny i ontologiczny pojęcia "dźwięk" - wprowadzenie | str. 21 2. Geneza ustanowienia ochrony fonogramów | str. 24 3. Reżimy ochrony fonogramów | str. 26 3.1. Wprowadzenie | str. 26 3.2. Ochrona fonogramów w ramach reżimu prawa karnego | str. 27 3.3. Ochrona fonogramów w ramach reżimu prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji | str. 30 3.4. Ochrona fonogramów w ramach reżimu prawa autorskiego oraz w ramach reżimu praw pokrewnych | str. 32 4. Spełnienie warunków formalnych a udzielenie ochrony | str. 34 Rozdział II Regulacja prawa do fonogramu w zagranicznych porządkach prawnych | str. 38 1. Uwagi wstępne | str. 38 2. Ochrona nagrania dźwiękowego (sound recording) w ramach systemu copyright | str. 38 2.1. USA | str. 38 2.2. Wielka Brytania | str. 63 3. Ochrona fonogramu w ramach systemu droit d'auteur | str. 71 3.1. Niemcy | str. 71 3.2. Szwajcaria | str. 73 3.3. Francja | str. 74 Rozdział III Przedmiot utrwalenia w postaci fonogramu | str. 77 1. Wprowadzenie | str. 77 2. Utwór (dzieło) jako przedmiot utrwalenia w postaci fonogramu | str. 78 2.1. Wstęp | str. 78 2.2. Pojęcie utworu w prawie autorskim | str. 79 2.3. Utwór muzyczny | str. 80 2.4. Utwór fonograficzny | str. 83 2.5. Utwór audialny | str. 87 3. Nadanie | str. 88 4. Artystyczne wykonanie | str. 90 Rozdział IV Źródła norm prawnych i zakres ich stosowania odnośnie do fonogramu | str. 92 1. Uwagi wstępne | str. 92 2. Zagadnienia intertemporalne | str. 93 3. Podmiotowe przesłanki ochrony fonogramu | str. 93 4. Umowy międzynarodowe jako źródła prawa odnoszące się do prawa do fonogramu w Polsce | str. 95 4.1. Wprowadzenie | str. 95 4.2. Zasady ochrony | str. 95 4.3. Normy prawa obcych | str. 101 4.4. Stosowanie umów międzynarodowych do tzw. sytuacji wewnątrzkrajowych | str. 102 5. Normy prawa unijnego | str. 103 Rozdział V Przedmiot prawa do fonogramu | str. 105 1. Przedmiot prawa do fonogramu w świetle umów międzynarodowych | str. 105 1.1. Konwencja rzymska | str. 105 1.2. Porozumienie TRIPS | str. 106 1.3. Traktat WIPO o artystycznych wykonaniach i fonogramach | str. 107 2. Przedmiot prawa do fonogramu w świetle ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych | str. 110 2.1. Przedmiot prawa do fonogramu w świetle poglądów przedstawicieli polskiej doktryny | str. 110 2.2. Przesłanki warunkujące powstanie prawa do fonogramu | str. 114 2.2.1. Wprowadzenie | str. 114 2.2.2. Wideogram | str. 116 2.2.3. Powstanie prawa do fonogramu | str. 118 2.3. Remastering ("cyfrowa korekcja i oczyszczenie dźwięku z szumów i trzasków?") | str. 126 Rozdział VI Podmiot prawa do fonogramu | str. 128 1. Podmiot prawa do fonogramu w świetle umów międzynarodowych | str. 128 1.1. Konwencja rzymska | str. 128 1.2. Porozumienie TRIPS | str. 129 1.3. Traktat WIPO o artystycznych wykonaniach i fonogramach | str. 129 2. Podmiot prawa do fonogramu w świetle ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych | str. 130 2.1. Podmiot prawa do fonogramu w świetle poglądów przedstawicieli polskiej doktryny | str. 130 2.2. Kryteria kwalifikowania podmiotu jako producenta fonogramu | str. 134 Rozdział VII Treść prawa do fonogramu | str. 140 1. Treść prawa do fonogramu w świetle umów międzynarodowych | str. 140 1.1. Konwencja rzymska | str. 140 1.2. Porozumienie TRIPS | str. 143 1.3. Traktat WIPO o artystycznych wykonaniach i fonogramach | str. 144 2. Treść prawa do fonogramu w świetle ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych | str. 149 2.1. Wprowadzenie | str. 149 2.2. Uprawnienia bezwzględne | str. 150 2.2.1. Wstęp | str. 150 2.2.2. Prawo do fonogramu przysługujące producentowi bez uszczerbku dla praw twórców lub artystów wykonawców | str. 150 2.2.3. Wyłączność na rozporządzanie i korzystanie z fonogramu | str. 151 2.2.4. Uprawnienie do zwielokrotniania | str. 152 2.2.5. Uprawnienie do wprowadzania do obrotu | str. 153 2.2.6. Uprawnienie do najmu oraz użyczania egzemplarzy fonogramu | str. 155 2.2.7. Uprawnienie do publicznego udostępniania fonogramu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym | str. 156 2.3. Uprawnienia względne | str. 157 2.3.1. Wstęp | str. 157 2.3.2. Nadawanie fonogramu | str. 160 2.3.3. Reemitowanie fonogramu | str. 165 2.3.4. Odtwarzanie fonogramu | str. 166 3. Prawo do fonogramu jako prawo terminowe | str. 169 3.1. Czas ochrony fonogramu | str. 169 3.2. Wygaśnięcie prawa do fonogramu | str. 172 Rozdział VIII Ograniczenie treści prawa do fonogramu | str. 175 1. Ograniczenie treści prawa do fonogramu na podstawie konwencji międzynarodowych | str. 175 2. Ograniczenie treści prawa do fonogramu w polskiej ustawie | str. 177 2.1. Wprowadzenie | str. 177 2.2. Dozwolony użytek prywatny | str. 178 Rozdział IX Obrót prawem do fonogramu w świetle polskiej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych | str. 182 1. Wprowadzenie | str. 182 2. Przeniesienie prawa do fonogramu | str. 188 2.1. Schemat konstrukcyjny umowy przenoszącej prawo do fonogramu | str. 188 2.2. Umowa przenosząca własność - podstawowe założenia konstrukcyjne | str. 192 2.3. Umowa przelewu - podstawowe założenia konstrukcyjne | str. 197 2.4. Umowa przenosząca prawo do fonogramu | str. 199 2.4.1. Umowa przenosząca prawo do fonogramu - pojęcie technicznoprawne | str. 199 2.4.2. Podzielność prawa do fonogramu | str. 209 3. Obciążenie prawa do fonogramu | str. 219 3.1. Wprowadzenie | str. 219 3.2. Obciążenie prawa do fonogramu jako rezultat czynności prawa rzeczowego | str. 221 3.3. Charakter prawny umowy licencyjnej - umowa o korzystanie z fonogramu | str. 222 3.3.1. Wstęp | str. 222 3.3.2. Umowa o korzystanie z utworu jako czynność prawna rozporządzająca | str. 223 3.3.3. Umowa o korzystanie z utworu jako czynność prawna upoważniająca, upoważniająco-zobowiązująca bądź czynność prawna zobowiązująca | str. 227 3.3.4. Umowa o korzystanie z fonogramu jako czynność prawna zobowiązująca | str. 229 Rozdział X Naruszenie prawa do fonogramu w świetle polskiej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych | str. 231 1. Uwagi wstępne | str. 231 2. Wkroczenie w uprawnienia wyłączne producenta fonogramu | str. 233 2.1. Wprowadzenie | str. 233 2.2. Sampling | str. 234 2.2.1. Sampling w świetle ochrony sound recording na gruncie Copyright Act z 1976 r. | str. 235 2.2.2. Sampling w świetle ochrony sound recording na gruncie CDPA | str. 242 2.2.3. Sampling w świetle ochrony fonogramu na gruncie UrhG | str. 244 2.3. Naruszenie prawa do fonogramu w świetle umów międzynarodowych | str. 247 2.4. Naruszenie prawa do fonogramu w świetle dyrektyw UE | str. 248 2.5. Naruszenie prawa do fonogramu w świetle polskiej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych | str. 248 Rozdział XI Prawo do głosu a prawo do fonogramu | str. 251 1. Wprowadzenie | str. 251 2. Status ontologiczny pojęcia "głos" | str. 251 3. Ochrona głosu w ramach konstrukcji prawa majątkowego na przykładzie right of publicity | str. 253 4. Ochrona głosu jako dobra niemajątkowego w świetle prawa polskiego | str. 260 4.1. Wprowadzenie | str. 260 4.2. Ochrona głosu w ramach konstrukcji prawa osobistego | str. 261 4.2.1. Uwagi wstępne | str. 261 4.2.2. Pojęcie dóbr osobistych | str. 262 4.2.3. Pojęcie prawa podmiotowego osobistego | str. 263 4.2.4. Głos jako dobro osobiste w świetle prawa polskiego | str. 266 5. Prawo do głosu a prawo do fonogramu - kolizja praw podmiotowych bezwzględnych | str. 273 Zakończenie | str. 281 Bibliografia | str. 287