Preambuła aktu normatywnego
Prezentowana praca jest poświęcona preambule aktu normatywnego. Tematyka ta jest przedstawiona z perspektywy polskiej doktryny prawa, procesów stanowienia prawa oraz jego stosowania, w przedziale czasowym obejmującym lata 1989-2007. Celem przeprowadzonych badań nad preambułą traktowaną jako kategoria prawa jest jej analiza w aspekcie teoretycznoprawnym, dogmatycznoprawnym, socjologicznoprawnym i historycznoprawnym. Zakres przedmiotowy prezentowanej pracy obejmuje: 1) poglądy polskiej doktryny prawa na temat preambuły, ze szczególnym uwzględnieniem jej funkcji i charakteru normatywnego; 2) ragulacje krajowe i wspólnotowe odnoszące się do preambuły oraz jej rolę w wykładni prawa; 3) wpływ zmian społecznych i wprowadzenia zasady demokratycznego państwa prawnego na częstotliwość zamieszczania preambuł w aktach normatywnych i sposoby postępowania z preambułami nieprzystającymi do nowej rzeczywistości; 4) preambuły w polskiej tradycji konstytucyjnej i przebieg prac nad tworzeniem nowej ustawy zasadniczej w aspekcie dotyczącym preambuły oraz dochodzenie do kompromisu konstytucyjnego w zakresie treści poprzedzającej artykułowy tekst konstytucji; 5) charakterystykę preambuły zawartej w Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 roku na tle rozwiązań przyjętych w konstytucjach państw europejskich; 6) poglądy na temat preambuł i ich ocena w wystąpieniach poselskich; 7) rolę preambuły w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego, Sądu Najwyższego i sądów administracyjnych.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-227-3085-0
- ISBN druku: 978-83-227-3085-0
- Liczba stron: 626
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 11 Rozdział I. Preambuła w polskiej doktrynie prawa 23 1.1. Preambuła jako przedmiot badań – ustalenia terminologiczne, geneza i rozwój zjawiska 23 1.2. Rodzaje aktów normatywnych zawierających preambuły 31 1.3. Miejsce preambuły w akcie normatywnym i status języka preambuł 39 1.4. R odzaje preambuł 52 1.5. Funkcje preambuł 56 1.6. Spór o charakter normatywny preambuły 63 1.7. Podsumowanie rozdziału pierwszego 79 Rozdział II. Preambuła wobec multicentryczności polskiego prawa – regulacje krajowe i wspólnotowe oraz rola preambuły w wykładni prawa 81 2.1. Wprowadzenie do problematyki 81 2.2. Multicentryczność systemu prawa i jej konsekwencje 82 2.3. Preambuła w regulacjach techniki prawodawczej 84 2.3.1. Ewolucja polskich zasad techniki legislacyjnej w odniesieniu do preambuł 84 2.3.2 Preambuła w regulacjach prawa wspólnotowego 92 2.4. Rola preambuły w wykładni prawa 96 2.4.1. Wykładnia funkcjonalna w tradycji polskiego prawoznawstwa 96 2.4.2. Specyfika wykładni prawa wspólnotowego 103 2.4.3. Interpretacyjna funkcja preambuły w prawie krajowym 115 2.4.4. Znaczenie preambuły w wykładni prawa wspólnotowego 118 2.4.5. Symptomy nowego spojrzenia na wykładnię w polskiej teorii prawa i badaniach empirycznych 121 2.5. Wykładnia preambuły 140 2.6. Podsumowanie rozdziału drugiego 141 Rozdział III. Preambuła w polskim ustawodawstwie w obliczu zmian społecznych i zasady demokratycznego państwa prawnego 143 3.1. Charakter zmiany społecznej i jej wpływ na strukturę normatywną życia społecznego 143 3.2. Rola wprowadzenia zasady demokratycznego państwa prawnego w przeobrażeniach ustrojowych w Polsce 152 3.3. Polityka polskiego parlamentu w zakresie preambuł po zmianie demokratycznej 1989 roku 159 3.3.1. Przejawy nieufności prawodawcy w stosunku do preambuł 160 3.3.1.1. Uchwalanie nowych preambuł – rozmiary zjawiska 160 3.3.1.2. Inne sposoby wskazywania na cel regulacji 164 3.3.1.3. Odnośniki 166 3.3.1.4. Etapy podejmowania decyzji o poprzedzaniu ustaw preambułami i tryb postępowania z projektami ustaw 167 3.3.2. Sposoby postępowania z istniejącymi preambułami – przyczyny i zasięg dokonywania zmian 170 3.4. Charakterystyka preambuł z lat 1989–2007 177 3.4.1. Sposoby redagowania preambuł 177 3.4.2. Rodzaje uchwalanych preambuł z punktu widzenia ich treści 180 3.4.3. Semantyczna zawartość preambuł 183 3.5. Podsumowanie rozdziału trzeciego 193 Rozdział IV. Preambuła w polskiej tradycji konstytucyjnej i w pracach nad nową Konstytucją RP 195 4.1. Uwagi wprowadzające 195 4.2. Polska tradycja konstytucyjna w zakresie zamieszczania preambuł w ustawach zasadniczych 196 4.3. Preambuła w pracach nad Konstytucją i w jej projektach w latach 1989–1993 210 4.4. Spór o preambułę w projektach konstytucji w latach 1993–1997 219 4.5. Preambuła jako element kompromisu politycznego 236 4.5.1. Ewolucja idei kompromisu w sprawie nowej konstytucji i jej konsekwencje 236 4.5.2. Kontrowersje związane z treścią preambuły zgłaszane podczas debaty konstytucyjnej i dochodzenie do kompromisu 239 4.6. Podsumowanie rozdziału czwartego 250 Rozdział V. Preambuła Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 roku 251 5.1. Ogólna charakterystyka preambuły konstytucyjnej 251 5.1.1. Uwagi wprowadzające 251 5.1.2. Preambuła jako integralny element konstytucji i jej struktura formalna 252 5.1.3. Invocatio Dei 257 5.1.4. Określenie autorytetu ustrojodawczego 262 5.1.5. Rozliczenia z przeszłością 265 5.1.6. Państwo w preambule 269 5.1.7. Prawo w preambule 275 5.1.8. Status obywatela w preambule 281 5.1.9. Preambuła a wartości 284 5.1.10. Godność człowieka 303 5.1.11. Sprawiedliwość 306 5.1.12. Zasada pomocniczości 313 5.1.13. Zasada dobra wspólnego 319 5.1.14. Zasada dialogu społecznego 327 5.2. Preambuła a bezpośrednie stosowanie konstytucji 330 5.3. Rola preambuły konstytucyjnej w wykładni przepisów ustawy zasadniczej 341 5.4. Preambuła a funkcje konstytucji 346 5.5. Preambuła w projektach nowych konstytucji 354 5.6. Podsumowanie rozdziału piątego 361 Rozdział VI. Preambuła w wystąpieniach poselskich w latach 1989–2007 363 6.1. Uwagi wprowadzające 363 6.2. Wiedza na temat instytucji preambuły w wystąpieniach posłów 365 6.2.1. Sposoby rozumienia terminu „preambuła” 365 6.2.2. Charakter normatywny preambuły 368 6.2.3. Rodzaje aktów normatywnych, których preambuły przywoływano 371 6.2.4. Zasadność i motywy zamieszczania preambuł w aktach normatywnych 382 6.3. Cel regulacji prawnej jako element preambuły 394 6.4. Preambuła jako nośnik wartości 398 6.5. Ocena preambuł w poglądach posłów 415 6.5.1. Braki w treści i niezgodność preambuł z rzeczywistością społeczną 415 6.5.2. Kompatybilność między preambułą a artykułową częścią aktu normatywnego jako kryterium oceny preambuły 421 6.5.3. Postulat zgodności między preambułą a jej realizacją w rzeczywistości społecznej 424 6.6. Preambuła Konstytucji rp z 2 kwietnia 1997 roku w wystąpieniach posłów 425 6.7. Podsumowanie rozdziału szóstego 433 Rozdział VII. Preambuła w orzecznictwie sądowym w latach 1989–2007 435 7.1. Uwagi wprowadzające 435 7.2. Sposób rozumienia preambuły i stosowana terminologia 436 7.3. Tradycja przywoływania preambuł w procesie stosowania prawa oraz formy działalności orzeczniczej sądów 437 7.4. Podmioty odwołujące się do preambuł i rodzaje aktów, na których preambuły powoływano się w orzecznictwie 439 7.5. Problem normatywności preambuły 443 7.6. Rola pozajęzykowych dyrektyw wykładni w kontekście preambuły 451 7.7. Preambuła Konstytucji rp z 2 kwietnia 1997 roku w orzecznictwie sądowym 457 7.8. Preambuły zawarte w ustawach w orzecznictwie sądowym 487 7.9. Preambuły w umowach międzynarodowych w orzecznictwie sądowym 521 7.10. Preambuły aktów prawa wspólnotowego w orzecznictwie sądowym 538 7.11. Preambuły aktów podustawowych w orzecznictwie sądowym 557 7.12. Podsumowanie rozdziału siódmego 559 Wnioski końcowe 561 Bibliografia 575 I. Wykaz aktów normatywnych przywołanych w pracy 575 1. Polskie akty konstytucje 575 2. U stawy 576 3. Dekrety 580 4. Akty podustawowe 581 5. Akty prawa wspólnotowego 582 6. Konwencje i umowy międzynarodowe 583 7. Konstytucje państw obcych 583 8. I nne akty 584 II. Wykaz orzeczeń sądowych przywołanych w pracy 585 Trybunał Konstytucyjny 585 Sąd Najwyższy 586 Naczelny Sąd Administracyjny 588 Wojewódzkie Sądy Administracyjne 591 Inne sądy 592 III. Opracowania 593 IV. Wykaz badań opinii publicznej wykorzystanych w pracy 615 Opinie Rady Legislacyjnej przy Prezesie Rady Ministrów 615 V. Sprawozdania Stenograficzne 616 VI. Biuletyny Komisji Konstytucyjnej Zgromadzenia Narodowego 624 VII. Druki Sejmowe 625