Procesowe zarządzanie jakością dostaw w branży motoryzacyjnej
Kryzys gospodarczy z lat 2008 i 2009 doprowadził do znacznych zakłóceń i zmian w branży motoryzacyjnej, wśród producentów samochodów europejskich, azjatyckich, a głównie ame-rykańskich (na przykład bankructwo i zamknięcie zakładów General Motors, Chryslera
i z tym związany interwencjonizm rządu USA). Po tym okresie branża stopniowo odbudowała się, ale już w zmienionej strukturze udziałowców i nowych właścicieli znanych marek (Ford pozbył się Jaguara oraz Land Rovera, które przejął indyjski koncern Tata Motors). Obecnie branża motoryzacyjna charakteryzuje się dążeniem do doskonałości w warunkach postępującej globalizacji i internacjonalizacji gospodarki światowej, poszukiwaniem nowych rynków zbytu (Brazylia, Rosja, Indie i Chiny w skrócie określane BRIC), taniej siły roboczej, nowych lokali-zacji przedsiębiorstw w krajach słabiej rozwiniętych (np. kraje Europy Wschodniej: Węgry, Polska czy Czechy), wdrażając technologie, które się sprawdziły. Przykładem takich dążeń są również przedsiębiorstwa dostawców elementów branży przemysłu motoryzacyjnego, którzy tworzą nowe lokalizacje w otoczeniu producentów pojazdów. Otoczenie współczesnych przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej cechuje się dużą zmiennością, złożonością oraz nie-pewnością, a jego elementy przenikają się i wzajemnie na siebie oddziałują. Tym samym bran-ża motoryzacyjna producentów pojazdów jak i dostawców elementów pojazdów musi radzić sobie z globalnymi zmianami otoczenia, reagować na potrzeby klientów oraz tworzyć warunki do wprowadzania zmian w perspektywie długoterminowej (industrializacja i urbanizacja w gospodarkach rynków wschodzących, polityka zrównoważonego rozwoju, nowe technologie).
Aktualnie poważny problem dla omawianej branży spowodowała pandemia COVID-19
i związane z tym przerwy w działalności lub braki pracowników wynikające z obowiązkowego pobyt pracowników w miejscu zamieszkania. Niektóre przedsiębiorstwa produkcyjne zatrzy-mały produkcje, inne szukają nowych dostawców, a część nie ma „żadnego problemu
z łańcuchem dostaw i produkcją”. Prze- ważnie nie działają zakłady zlokalizowane w Chinach: Renault czy PSA. Znaczne zakłócenia są w eksporcie części chińskich producentów między innymi do zakładów Hyundaia w Rosji. Przestoje miały zakłady: Nissana, Hondy, Kii oraz Hyundaia, natomiast zakłady europejskie: BMW, Toyota, PSA czy Volkswagen zapewniają o ciągłości produkcji, choć wszyscy zaznaczają, że w niedalekiej przyszłości możliwe będą prze-stoje.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7775-592-1
- ISBN druku: 978-83-7775-592-1
- Liczba stron: 114
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów i oznaczeń 6 1. Wprowadzenie 8 2. Współczesne kierunki zmian i trendy w branży motoryzacyjnej 12 2.1. Czynniki i kierunki zmian w branży motoryzacyjnej 12 2.2. Rozwój rynków pojazdów zasilanych alternatywnymi źródłami napędu 15 2.3. Główne trendy 16 2.4. Strategiczne znaczenie relacji z dostawcami 19 2.5. Podsumowanie 21 3. Podejście procesowe do zarządzania przedsiębiorstwem w branży motoryzacyjnej 23 3.1. Pojęcie procesu 23 3.2. Istota podejścia procesowego 24 3.3. Koncepcje i metody zarządzania procesowego 26 4. Zasady, metody i narzędzia stosowane w zarządzaniu jakością dostaw 36 4.1. Pojęcie zasad, metod i narzędzi w zarzadzaniu jakością dostaw 36 4.2. Charakterystyka i podział zasad, metod i narzędzi w zarządzaniu jakością dostaw 37 4.2.1. Zasady zarządzania jakością 37 4.2.2. Metody 37 4.2.3. Narzędzia zarządzania jakością 47 5. Rozwiązania systemowe w zakresie kwalifikacji nowych dostawców w branży motoryzacyjnej 50 5.1. Model klient–dostawca 50 5.2. Metodyka badań 51 5.3. Kierunki zmian w zakresie rozwiązań systemowych w branży motoryzacyjnej 53 5.4. Rozwiązania systemowe w zakresie zarządzania jakością dostaw 56 5.4.1. Struktura systemów zarządzania jakością 56 5.4.2. Struktura systemów zarządzania jakością w branży motoryzacyjnej 57 5.4.3. Indywidualne wymagania klientów branży motoryzacyjnej w zakresie zarządzania jakością 63 5.4.4. Wymagania wstępne na etapie oceny i kwalifikacji dostawców 63 5.4.5. Analiza wyników badań w zakresie rozwiązań systemowych kwalifikacji nowych dostawców 67 5.5. Rozwiązania stosowane w zakresie zarządzania dostawcami przez grupę MAHLE 68 5.5.1. Charakterystyka grupy przedsiębiorstw MAHLE 68 5.5.2. Rozwiązania stosowane w procesie kwalifikacji i współpracy z dostawcami 70 5.5.3. Wyniki audytu związanego z analizą potencjału poddostawcy 76 5.5.4. Analiza wyników badań rozwiązań stosowanych w zarządzaniu jakością dostaw przez przedsiębiorstwo MAHLE 80 6. Podsumowanie i wnioski 81 Literatura 83 Załączniki 91