Psychologia Kluczowe koncepcje Tom 2
Tom II podręcznika omawia 3 wielkie tematy w psychologii: emocje i motywacje, uczenie się oraz pamięć. Problematyka związana z emocjami szczególnie obrosła w mity i wątpliwości. Autorzy rozprawiają się z tradycyjnym poglądem ukazującym emocje jako kłopotliwy ciężar i przeszkodę w korzystaniu z rozumu. Według nich inteligentna maszyna pozbawiona uczuć nie potrafiłaby wytworzyć zgodnego z prawdą obrazu rzeczywistości.
Przedstawiają także różne rodzaje motywacji, wskazując charakterystyczne dla nich wpływy biologiczne, umysłowe, behawioralne i społeczno-kulturowe. Jednak motywy w dużym stopniu zależą od procesów uczenia się, natomiast u podstaw innych leżą przede wszystkim czynniki biologiczne. Co więcej, motywy różnią się między sobą wrażliwością na bodźce środowiskowe, na wzmocnienia i na wpływy społeczno-kulturowe. Zarówno emocje, jak i procesy motywacyjne są niezwykle istotne w zdobywaniu, przetwarzaniu i stosowaniu informacji - na równi z inteligencją, dobrą pamięcią i zdolnością uczenia się. W niniejszym tomie wszystkie te relacje zostały szczegółowo omówione.
W książce czytelnik znajdzie wiele praktycznych wskazówek oraz odpowiedzi na ważne pytania. W jaki sposób kontrolować emocje? Skąd się bierze motywacja i jak ją wzmacniać? Czy należy karać i nagradzać dzieci? Jak się uczyć i jak rozumieć wybryki pamięci?
Patroni medialni:

Robert L. Johnson
Znany na arenie międzynarodowej naukowiec brytyjski z dziedziny zarządzania, zajmujący się również doradztwem i prowadzeniem szkoleń dla menedżerów wielkich przedsiębiorstw na całym świecie.
Philip Zimbardo
ur. 1933
Zyskał sobie międzynarodową sławę jako „twarz i głos współczesnej psychologii” dzięki swemu popularnemu telewizyjnemu cyklowi edukacyjnemu Discovering Psychology (Odkrywając psychologię), produkowanemu przez telewizję PBS, oraz częstej obecności w mediach i bestsellerowym książkom, takim jak Paradoks czasu (wspólnie z Johnem Boydem, WN PWN, 2009) czy Efekt Lucyfera. Dlaczego dobrzy ludzie czynią zło? (WN PWN, 2008), a wreszcie, dzięki należącemu już do klasyki, Stanfordzkiemu Eksperymentowi Więziennemu.
Zimbardo był profesorem Uniwersytetu Stanforda od 1968 roku (obecnie na emeryturze). Wcześniej wykładał na uniwersytetach Yale, New York i Columbia. Nadal prowadzi zajęcia z psychologii terroryzmu w Naval Post Graduate School w Monterey w stanie Kalifornia oraz z psychologii społecznej na Palo Alto University w Kalifornii. W 2002 roku był przewodniczącym American Psychological Association (Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne), dwukrotnie przewodniczącym Western Psychological Association (Zachodnie Towarzystwo Psychologiczne) oraz kierował pracami Council of Scientific Society Presidents (Rada Przewodniczących Towarzystw Naukowych). Obecnie pełni funkcję przewodniczącego Western Psychological Foundation (Zachodnia Fundacja Psychologiczna) oraz dyrektora Center for Interdisciplinary Policy, Education, and Research on Terrorism (Interdyscyplinarne Centrum Polityki, Edukacji i Badań nad Terroryzmem).
W związku ze swoją działalnością edukacyjną, naukową, pisarską i medialną, a także za zasługi dla rozwoju psychologii, Zimbardo otrzymał liczne nagrody i tytuły. Jest laureatem Nagrody Fundacji Vaclava Havla za życiowy dorobek badawczy nad kondycją istoty ludzkiej. Wśród ponad czterystu publikacji naukowych jego autorstwa, w tym pięćdziesięciu monografii i podręczników, znajdują się dwa najdłużej wydawane podręczniki psychologii: Psychologia i życie (wspólnie z Richardem Gerrigiem, WN PWN 2012) i Psychologia. Kluczowe koncepcje (wspólnie z Robertem Johnsonem i Vivian McCann, WN PWN 2017).
W ostatnich latach rozwój teorii perspektywy czasowej doprowadził do jego współpracy w Rosemary i Richardem Swordami. Efektem tej współpracy jest terapia równoważeniem postrzegania perspektyw czasowych, książka Siła czasu (WN PWN, 2013) oraz blog w Psycholody Today. Philip Zimbardo jest głównym konsultantem Aetas: Mind Balancing Apps.