Psychologia zdrowia
Po 13 latach od pierwszego wydania przedstawiamy Czytelnikom poszerzoną i unowocześnioną edycję podręcznika Psychologia zdrowia.
W nowej wersji podręcznika uwzględniono dynamiczny rozwój psychologii zdrowia jako dziedziny badan i praktyki, który nastąpił w ostatnich latach. W publikacji zrelacjonowano obszerny dorobek polskich naukowców, jest ona także dostosowana do realiów polskiego systemu ochrony zdrowia. Treści podręcznika odpowiadają programowi kształcenia z zakresu psychologii zdrowia.
W nowej edycji Psychologii zdrowia Czytelnik znajdzie:
-
informacje na temat statusu psychologii zdrowia jako nauki i jej relacji do innych dziedzin psychologii oraz innych nauk. Autorki przedstawiły także historię kształtowania się dyscypliny i obowiązujące na różnych etapach jej rozwoju paradygmaty – aż do dzisiejszego kształtu i współczesnych wyzwań;
-
wyczerpujący opis podstawowych terminów, problemów i koncepcji teoretycznych związanych ze zdrowiem i chorobą;
-
analizę poznawczych i behawioralnych uwarunkowań zdrowia i choroby, a także opis modeli wyjaśniających zachowania zdrowotne i ich zmiany;
-
opis psychologicznych mechanizmów zdrowia i choroby, psychologicznych następstw choroby oraz organizacji zachowania wobec własnej choroby;
-
rozbudowaną część dotyczącą psychologicznych aspektów relacji lekarz-pacjent oraz znaczenia psychologii zdrowia dla wybranych działów medycyny;
-
rozdział dotyczący metodologicznych aspektów prowadzenia badań w psychologii zdrowia.
Podręcznik jest przeznaczony dla studentów wybierających psychologię zdrowia jako przedmiot swojej specjalizacji zawodowej, oraz absolwentów psychologii zatrudnionych w sektorze zdrowia. Jest też pomyślany tak, aby mogli z niego korzystać studenci innych kierunków: medycyny, pielęgniarstwa, pedagogiki, socjologii, zdrowia publicznego. Odbiorcami publikacji mogą być także specjaliści z innych dziedzin, współpracujący z psychologami: socjologowie, asystenci społeczni, pedagodzy, nauczyciele, lekarze i pielęgniarki, także specjaliści w zakresie rehabilitacji i kultury fizycznej oraz kształtowania środowiska.
W nowym wydaniu podręcznika przedstawiono współczesne wyzwania naukowe, edukacyjne i praktyczne stojące przed psychologią zdrowia. W większym stopniu nawiązano do kontekstu społecznego i zdrowia publicznego, co jest ważne ze względu na zwiększające się obciążenia zdrowotne związane z wydłużaniem się życia człowieka. Uwzględniono również nowe sposoby programowania badań, wychodząc naprzeciw nowym wyzwaniom, przede wszystkim dla praktyki, w postaci technologii innowacyjnych. Treści zawarte w podręczniku mają nie tylko walor poznawczy, lecz także praktyczny, poprzez wskazanie możliwości poprawy czy utrzymania zdrowia, oraz ekonomiczny, ponieważ zapobieganie chorobom i promowanie zdrowia może przyczynić się do obniżenia kosztów opieki zdrowotnej.
Z recenzji prof. dr hab. Janiny Ogińskiej-Bulik,
Irena Heszen-Celińska
Prof. dr hab., obecnie na emeryturze po 50 latach pracy naukowo-dydaktycznej. Prowadziła badania naukowe jako kierownik zespołów badawczych w Akademii Medycznej w Warszawie, w Uniwersytecie Śląskim, w Uniwersytecie Warszawskim i w Uniwersytecie SWPS. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, była wielokrotnie wybierana do Komitetu Nauk Psychologicznych PAN, działała w międzynarodowych towarzystwach naukowych, między innymi jako delegat PTP do Międzynarodowej Unii Nauk Psychologicznych IUPsyS.
Opublikowała około 160 prac, w tym ponad 20 książek jako autor lub redaktor. Dorobek naukowy w całości mieści się w obszarze psychologii zdrowia, rozumianej jako dziedzina psychologii zajmująca się zarówno badaniami psychologicznych aspektów zdrowia i choroby, jak i praktycznym zastosowaniem wiedzy psychologicznej z tego zakresu. Zainteresowania naukowe obejmują problematykę psychologii stresu i radzenie sobie (monografia Psychologia stresu, 2013), psychologicznych aspektów relacji lekarz−pacjent (monografia Lekarz i pacjent. Badania psychologiczne, 1992 i liczne artykuły, z których dwa zajęły pierwsze i drugie miejsce na liście cytowań autorów polskich w dyscyplinie Public Health & Health Care w latach 1981−1999) oraz zagadnienia duchowości z perspektywy psychologicznej. Jest promotorem 25 prac doktorskich.
Helena Sęk
Prof. dr hab., Instytutu Psychologii Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, aktualnie profesor emerytowana. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, honorowym członkiem Komitetu Psychologii PAN i międzynarodowych towarzystw naukowych. Opublikowała ponad 180 prac, w tym książki jako autor lub redaktor. Jest współautorką pierwszego polskiego podręcznika Psychologia kliniczna (1969/1978) pod redakcją A. Lewickiego i autorką oraz redaktorką Społecznej psychologii klinicznej (1991), Wprowadzenia do psychologii klinicznej (2001) i dwutomowej Psychologii klinicznej (2005) oraz podręcznika Psychologia zdrowia (2007). W 2016 roku redagowała wraz z prof. Lidią Cierpiałkowską i przygotowała teksty do nowego zbiorowego wydania Psychologii klinicznej. Badania naukowe łączyła z kształceniem i praktyką kliniczną.
Jej zainteresowania obejmują podstawy psychologii klinicznej i psychologii zdrowia, psychologię zaburzeń psychicznych, psychologię stresu i krytycznych wydarzeń oraz zasobów i problemy wsparcia społecznego. W roku 2013 została nagrodzona przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej złotym medalem za długoletnią służbę. W 2019 r. otrzymała medal Palmae Universitatis Studiorum Posnaniensis. Wyróżnienie to przyznawane jest uczonym, mającym szczególne zasługi dla rozwoju Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Seria Psychologia kliniczna
„Psychologia kliniczna” to cykl znakomitych podręczników przygotowanych przez specjalistów z najważniejszych ośrodków akademickich w Polsce. Czytelnicy znajdą w nich kompendium wiedzy na temat zdrowia psychicznego i jego zaburzeń u dzieci, młodzieży oraz dorosłych. Podręczniki odpowiadają programom z podstawowych przedmiotów na studiach psychologicznych (takich jak psychologia kliniczna dorosłych, psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, psychologia zdrowia), ich treści zostały oparte na obowiązujących klasyfikacjach zaburzeń. Autorzy podają komplet informacji na temat patomechanizmu, diagnozy, przebiegu i terapii zaburzeń zdrowia psychicznego.