Socjoterapia młodzieży
Książka Socjoterapia młodzieży. Studium psychologiczno-pedagogiczne to kompendium wiedzy na temat tej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej skierowanej do młodzieży z grup ryzyka. Autorki rozumieją socjoterapię jako grupową pomoc polegającą na intencjonalnym uruchamianiu czynników pomocowych, które występują między członkami grupy, w relacji z socjoterapeutą i w procesie grupowym. Celem tego oddziaływania jest uaktywnienie potencjału rozwojowego, zapobieganie kształtowaniu się zaburzeń i problemów zdrowotnych oraz zmiana trajektorii rozwoju i wzmocnienie mechanizmów zdrowia i/lub osłabienie patomechanizmu utrzymującego problemy psychospołeczne.
Czytelnik znajdzie tu:
• Charakterystykę adolescencji jako okresu przejścia między dzieciństwem a dorosłością oraz określenie zadań rozwojowych młodzieży.
• Opis socjoterapii jako szczególnej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, lokującej się między modelami zdrowia i zaburzeń.
• Informacje na temat diagnozowania w socjoterapii jako wieloaspektowego i celowego procesu zbierania informacji, stawiania hipotez diagnostycznych oraz ich weryfikacji.
• Analizę socjoterapii jako sposobu pomagania w drodze uruchamiania procesu grupowego i aktywowania czynników pomocowych.
• Wiedzę na temat pożądanych cech socjoterapeuty: kompetencji psychologiczno-pedagogicznych, diagnostycznych, pomocy grupowej, pracy pomocowej z młodzieżą, autoedukacyjnych i moralnych, a także tożsamości zawodowej socjoterapeuty.
Uznajemy doniosłe znaczenie okresu adolescencji jako czasu obdarzonego silnym potencjałem rozwojowym, podczas którego istnieją niepowtarzalne możliwości wsparcia rozwoju i pomocy dla nastolatków. Młodzież uczestniczącą w socjoterapii postrzegamy jako jednostki, które dysponują osobistym potencjałem umożliwiającym im coraz bardziej niezależne i podmiotowe życie, dokonywanie samodzielnych wyborów oraz kształtowanie własnej biografii, ale także jako osoby, które lokują się w grupach zwiększonego ryzyka, ponieważ borykają się z różnego typu problemami w funkcjonowaniu psychospołecznym.
Z tekstu
- Kategorie:
- ISBN: 978-83-01-21754-9
- ISBN druku: 978-83-01-21638-2
- Liczba stron: 240
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 Rozdział 1. Zdrowie psychiczne młodzieży podejmującej socjoterapię 13 1.1. Współczesna młodzież i socjoterapia w pozycji „pomiędzy” 15 1.2. Zdrowie psychiczne młodzieży w Polsce 23 1.3. Młodzież podejmująca socjoterapię w obliczu zadań i zmian rozwojowych 33 1.4. Możliwość stosowania socjoterapii wobec młodzieży podejmującej zachowania ryzykowne 46 1.5. Podsumowanie 53 Rozdział 2. Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla młodzieży 55 2.1. Kontrowersje wokół rozumienia socjoterapii 56 2.2. Socjoterapia a psychologiczne modele zdrowia i zaburzeń 64 2.3. Miejsce socjoterapii wśród innych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej 69 2.4. Cele oddziaływań socjoterapeutycznych 74 2.5. Socjoterapia a wyzwania dla skutecznej pomocy psychologiczno-pedagogicznej 82 2.6. Podsumowanie 87 Rozdział 3. Diagnozowanie w socjoterapii 89 3.1. Diagnozowanie w socjoterapii - ujęcie procesualne i wielopłaszczyznowe 92 3.2. Diagnoza kwalifikująca do socjoterapii i jej kontekst 95 3.3. Diagnoza wyjaśniająca oraz konceptualizacja przypadku w socjoterapii 99 3.4. Diagnozowanie systemu społecznego 103 3.5. Diagnozowanie grupy socjoterapeutycznej 108 3.6. Ocena skuteczności socjoterapii 116 3.7. Podsumowanie 117 Rozdział 4. Praca z grupą młodzieży w socjoterapii 119 4.1. Warunki formalne organizowania grup socjoterapeutycznych 121 4.2. Czynniki pomocowe w socjoterapii 130 4.3. Proces grupowy w socjoterapii 140 4.4. Metody i techniki pracy grupowej w socjoterapii 145 4.5. Ćwiczenia i zabawy socjoterapeutyczne a praca z grupą w podejściu psychodynamicznym i poznawczo-behawioralnym 151 4.6. Stosowanie i konstruowanie programów socjoterapeutycznych 155 4.7. Podsumowanie 165 Rozdział 5. Socjoterapeuta wobec wyzwań pracy z grupą młodzieży 167 5.1. Teoria jako identyfikacja zawodowa socjoterapeuty 169 5.2. Kompetencje w pracy socjoterapeutycznej 171 5.3. Doświadczenia zawodowe socjoterapeutów i wybór sposobu pracy w socjoterapii 183 5.4. Etyka i superwizja w pracy socjoterapeutów 193 5.5. Podsumowanie 199 Zakończenie 201 Literatura 205 Indeks nazwisk 221 Indeks rzeczowy 225 O Autorkach