Reinterpretacje
Prezentowane studium przybliża architekturę jezuitów w Ameryce Południowej w okresie kolonialnym. Czytelnik może zapoznać się zarówno ze skomplikowaną sytuacją kulturową, na której tle powstawały prezentowane obiekty, jak i z zaskakującym bogactwem form, które zostały wykreowane przez europejskich przybyszów w kontakcie z rdzennymi społecznościami. Sztuka barokowej Ameryki Łacińskiej jest zjawiskiem szczególnym. W zapoznaniu się z tą egzotyczną rzeczywistością pomaga bogaty materiał ilustracyjny, pozwalający na uświadomienie sobie odmienności barokowej architektury chrześcijańskiej w różnych zakątkach świata. W publikacji nie ograniczono się do obiektów dobrze znanych i projektowanych przez słynnych architektów, ale przedstawiono też architekturę andyjskich prowincji dawnego Wicekrólestwa Peru oraz misyjne świątynie w tropikalnych regionach dzisiejszych Boliwii, Paragwaju czy Brazylii. Książka przeznaczona jest dla historyków sztuki, jednak może stać się ciekawą lekturą dla osób, które – zafascynowane odległymi kulturami - chciałyby dowiedzieć się czegoś więcej o architekturze kolonialnej Ameryki Południowej, a także o tym, jak na przestrzeni wieków zmieniało się widzenie obiektów architektonicznych tego dalekiego kontynentu.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7969-937-7
- ISBN druku: 978-83-7969-220-0
- Liczba stron: 462
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Od Autorki 12 Mapy 16 WSTĘP 20 1. Cel pracy 22 2. Ramy chronologiczne i terytorialne 25 3. Stan badań 26 3.1. Architektura kolonialna w Ameryce Południowej 26 3.2. Architektura jezuitów w Ameryce Południowej 28 3.3. Sztuka kolonialna - badania polskie i rosyjskie 32 4. Metody badań 36 4.1. Badania terenowe 36 4.2. Charakterystyka źródeł rękopiśmiennych i drukowanych 37 4.3. Charakterystyka materiału ikonograficznego 40 5. Metodologia badań 41 5.1. Percepcja dzieła architektury 43 5.1.1. Percepcja zmysłowo-estetyczna 44 5.1.2. Percepcja semiotyczna 45 5.1.3. Cztery typy obrazowości w percepcji dzieła architektonicznego 47 5.1.4. Percepcja jako indywidualna iluzja 52 5.2. Estetyka recepcji i recepcja dzieł architektonicznych 55 5.3. Interpretacje dzieła architektury 56 6. Struktura pracy 59 7. Nazwy geograficzne, nazwy własne, wyrazy obcego pochodzenia i inne kwestie językowe 60 Ilustracje 62 ROZDZIAŁ I. KRÓTKIE WPROWADZENIE HISTORYCZNE, KULTUROWE I ARTYSTYCZNE 68 1. Ramy kulturowe i związany z nimi aparat pojęciowy 70 1.1. Nowy Świat 71 1.2. Indie Zachodnie 72 1.3. Ameryka Łacińska 72 1.4. Kolonia i kolonializm 74 1.5. Kultura i cywilizacja 76 2. „Terminologiczne grzęzawisko”, czyli aparat pojęciowy z zakresu historii sztuki charakterystyczny dla sztuki prezentowanego obszaru w XVI-XVIII wieku 78 3. Historia kolonii w Ameryce Południowej i podstawy ich funkcjonowania 82 3.1. Ameryka hiszpańskojęzyczna - Wicekrólestwo Peru, Nowa Granada, La Plata 82 3.1.1. Historia, podział terytorialny i podstawy ekonomiczne funkcjonowania kolonii 82 3.1.2. Stosunki etniczne i społeczne 86 3.1.3. Kościół i ewangelizacja 87 3.1.4. Sztuka 89 3.2. Brazylia 91 3.2.1. Historia, podział terytorialny i ekonomiczne podstawy funkcjonowania kolonii 91 3.2.2. Stosunki etniczne i społeczne 93 3.2.3. Kościół i ewangelizacja 94 3.2.4. Sztuka 95 4. Historia zakonu jezuitów 96 4.1. Powstanie zakonu jezuitów 96 4.2. Historia jezuitów w Ameryce Południowej 97 4.2.1. Obszar hiszpańskojęzyczny 97 4.2.2. Brazylia 97 4.2.3. Wygnanie jezuitów 98 5. Architektura jezuicka - zagadnienia ogólne i teoretyczne 99 5.1. Charakterystyka architektury jezuickiej - rodzaje świątyń ze względu na funkcje 99 5.2. Styl jezuicki 100 5.2.1. Styl jezuicki jako bogactwo form i dekoracji 101 5.2.2. Styl jezuicki jako skromność i umiar 103 5.2.3. Styl jezuicki a kościoły Il Gesù i Sant’Ignazio w Rzymie 104 5.2.4. Na sposób jezuicki, czyli modo nostro i akomodacja w architekturze 106 Ilustracje 110 ROZDZIAŁ II. ARCHITEKTURA MISYJNA - MIĘDZY GLOBALNOŚCIĄ A LOKALNOŚCIĄ 114 1. Misyjny charakter Towarzystwa Jezusowego 116 2. Jezuici i strategia urbanistyczna 119 2.1. Miasta „idealne” Ameryki Południowej 120 2.1.1. Lima 121 2.1.2. Trujillo 125 2.1.3. Cusco 126 2.2. Urbanistyka i budownictwo zakonu jezuitów 130 2.3. Metropolie, miasta i miasteczka 131 2.4. Redukcje i misje 134 2.4.1. Dzielnice indiańskie i redukcje - miasta i prowincja 141 2.4.2. Misje wśród Indian Guarani, Chiquitos i Mojos 148 2.4.3. Brazylijskie aldeamento 151 3. Typ kościoła misyjnego 153 3.1. Interpretacja „międzynarodowa” architektury misyjnej 153 3.1.1. Plan i struktura kościoła misyjnego 153 3.1.2. Materiał konstrukcyjny 155 3.2. Lokalne odmiany architektury misyjnej, jej znaczenie dawniej i dziś 159 3.2.1. Kolumbia i peruwiańskie Altiplano 159 3.2.2. Misje wśród Indian Guarani, Chiquitos i Mojos 162 3.2.3. Chiloé 165 3.2.4. Kościoły brazylijskie - pomiędzy architekturą centrum i prowincji 170 Ilustracje 176 ROZDZIAŁ III. ARCHITEKTURA REGIONALNA - KOŚCIOŁY JEZUICKIE 204 1. Metropolia i prowincja 206 2. Lokalne nurty i miejscowe tradycje architektoniczne 208 2.1. Świątynia jezuitów i architektura regionu kuzkeńskiego 208 2.1.1. Fasada kościoła jezuitów w Cusco i jej wpływ na architekturę miasta oraz regionu 211 2.1.2. Plan kościoła, system konstrukcyjny i układ przestrzenny 216 2.1.3. Motywy dekoracyjno-ornamentalne 218 2.1.4. Cusqueñismo i architektura kolonialna miasta 218 2.2. Dekoracja mestizo i mudéjar 221 2.2.1. Dekoracja mestizo w regionie arequipeńskim 222 2.2.2. Dekoracja mestizo w Collao 224 2.2.3. Sucre i Potosi - dekoracja w typie mudéjar 228 2.3. Kościoły jezuickie w Cordobie, Asunción i Santa Fe 232 2.4. Kościoły peruwiańskiego wybrzeża 234 Ilustracje 240 ROZDZIAŁ IV. MODEL KOŚCIOŁA IL GESÙ I ARCHITEKTURA KOLONIALNA AMERYKI POŁUDNIOWEJ – KONFRONTACJE 262 Wprowadzenie 264 1. Modele w badaniach humanistycznych i w architekturze 265 1.1. Model architektoniczny 267 1.2. Model architektoniczny a model mentalny w badaniach form architektonicznych i ich percepcji 268 2. Model kościoła Il Gesù jako model badawczy 273 2.1. Plan i układ przestrzenny - model 273 2.2. Kompozycja fasady - model 274 2.3. Kaplice i nawy boczne - terminologia, forma, funkcja 276 3. Kościół Il Gesù i architektura Ameryki Południowej - relacje 281 3.1. Buenos Aires 282 3.2. Quito 284 3.3. San Pablo w Limie i San Ignacio w Bogocie 286 3.4. San Francisco w Limie 289 4. Kościół Il Gesù i badania nad architekturą Ameryki Południowej - interpretacje 290 4.1. Kościół Il Gesù w historii architektury nowożytnej Europy 290 4.2. Południowoamerykańskie fasady kościołów w typie Il Gesù 293 4.2.1. Fasada La Compańia w Quito 293 4.2.2. Fasada kościoła w Salvadorze da Bahia 296 4.2.3. Fasada kościoła Sao Miguel 303 4.2.4. Fasady kościołów niejezuickich 305 4.3. Układ przestrzenny Il Gesù w kontekście badań architektury południowoamerykańskiej 308 4.3.1. Układ przestrzenny kościołów w Popayan, Cartagenie, Buenos Aires 309 4.3.2. Struktura przestrzenna kościołów jezuickich w Brazylii i model Il Gesù 311 4.3.3. Układ przestrzenny Il Gesù a świątynie niejezuickie 312 Ilustracje 314 Podsumowanie 340 Ilustracje 352 Spis map i ilustracji 368 Skróty 380 Bibliografia 382 Summary 434 Indeks osób 442 Indeks topograficzno-rzeczowy 450 Od redakcji 462