Relacje w organizacji
Czy można opracować instrukcję obsługi człowieka? Można spróbować, ale liczba oraz złożoność mechanizmów, które wpływają na ludzkie zachowania jest olbrzymia. Nie da się ich zaprezentować w formie algorytmu. Zachowania ludzi są wypadkową czynników indywidualnych, charakteryzujących jednostkę (takich jak osobowość, temperament, system wartości, doświadczenia, etc.) oraz czynników sytuacyjnych (np. stosowanych w firmie rozwiązań organizacyjnych, zachowania przełożonego lub składu zespołu projektowego). Wyniki badań wielu socjologów, psychologów, antropologów czy specjalistów od zarządzania pozwoliły zidentyfikować i opisać wiele mechanizmów wyjaśniających zachowania ludzi w organizacji. Książka stanowi podręcznik kształtowania relacji społecznych w organizacji. Opisywane w niej mechanizmy wyjaśniające zachowania pracowników i przełożonych zostały zilustrowane przykładami płynącymi z praktyki gospodarczej. Dzięki temu zrozumienie prezentowych treści staje się proste, a sama lektura bardzo interesująca. Niniejszą publikację można polecić zarówno tym, którzy mają doświadczenie w zarządzaniu ludźmi i nadal chcą pogłębiać wiedzę w tym obszarze, jak i tym, którzy dopiero stoją przed wyzwaniami menedżerskimi. Ważne jest to, że dzięki niej wszyscy zainteresowani rozwojem kompetencji kierowniczych otrzymają zbiór inspiracji i praktycznych rozwiązań opartych na solidnych naukowych podstawach i najlepszych praktykach zarządzania, wynikających z bogatych doświadczeń autorów.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8088-246-1
- ISBN druku: 978-83-8088-245-4
- Liczba stron: 250
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 Część 1. Relacje przełożony–podwładny 11 Rozdział 1. Awans przez rekrutację wewnętrzną, czyli członek zespołu zostaje przełożonym (Inez Milopulos) 13 Co oznacza awans przez rekrutację wewnętrzną? 15 Jakie są możliwe reakcje zespołu? 16 Jak rozwiązać problem oporu ze strony pracowników? 17 Zadania dla nowego menedżera 18 Jak pomóc menedżerowi w przystosowaniu się do nowej roli – zadania dla firmy 23 Podsumowanie 27 Rozdział 2. Sytuacje niewygodne w relacjach przełożony–podwładny (Maciej Malarski) 31 Jak radzić sobie z postawą roszczeniową pracowników? 33 Czy można ufać ludziom? W jaki sposób ich kontrolować, stawiać wymagania i rozliczać 36 Czy rozwój zawodowy musi zawsze być związany z awansem? Co zrobić, kiedy awans nie jest możliwy? 39 A jeśli trzeba zwolnić, to kiedy i jak to zrobić? 41 Podsumowanie 45 Rozdział 3. Zasady budowy systemu motywacji w organizacji, czyli jak w pełni wykorzystać siłę wynagrodzeń (Tomasz Czapla) 47 Czym jest motywacja oraz jakie są kluczowe składowe tego zjawiska? 49 Z czego wynika motywacyjny charakter wynagrodzeń? 52 Jakie są najczęstsze błędne wyobrażenia o motywacji? 59 Podsumowanie 61 Część 2. Relacje w zespole 63 Rozdział 4. Jednostka w grupie, grupa w jednostce, czyli jak i dlaczego inni wpływają na nasze zachowanie (Katarzyna Januszkiewicz) 65 Dlaczego obecność innych wpływa na nasze zachowanie? 67 Czy możemy poradzić sobie z siłą grupy? 69 Konformista, czyli kto? 71 Kto ulega grupie? 73 W jakich sytuacjach ulegamy? 75 Jakiej grupie łatwiej nie ulec? 76 Czy jednostka może wpłynąć na grupę? 77 Czy demokracja szkodzi organizacji? 78 Czy wystarczy ukryć się w tłumie, by wyłączyć rozsądek? 79 Jakie czynniki sprzyjają myśleniu grupowemu? 80 Jak obecność innych wpływa na nasze działanie? 82 Kiedy grupa jest wsparciem? 83 Podsumowanie 86 Rozdział 5. Rywalizacja czy współpraca, czyli jak zorganizować pracę w zespole (Ilona Świątek-Barylska) 89 Jaka jest rola rywalizacji w zespole? 91 Dlaczego pracownicy ze sobą rywalizują? 93 Co się dzieje w sytuacji, gdy rywalizacja przeradza się w „wyścig szczurów”? 95 Czy nadmierna rywalizacja skłania do odejścia z pracy? 97 Jakie jest znaczenie współpracy w zespole? 98 Jak budować kulturę współpracy w firmie? 98 Czy pracując w zespole zawsze uzyskujemy dobre rezultaty? 99 Czy wybór między rywalizacją a współpracą to forma dylematu społecznego? 103 Jakie są determinanty wyboru: rywalizacja czy współpraca? 105 Podsumowanie 108 Rozdział 6. Coaching zespołowy czyli jak prowadzić grupę ku efektywnemu rozwiązywaniu problemów (Małgorzata Kołodziejczak, Piotr Mikosik) 111 Coaching: czym jest a czym nie jest? 113 Jaki wpływ na proces coachingu i jego efekty ma kultura organizacyjna? 116 Co to jest coaching zespołowy 119 Jak przeprowadzić proces moderowanych sesji problemowych? 121 Podsumowanie 133 Rozdział 7. Komunikacja w zespołach zadaniowych, czyli sposób na komunikację w warunkach tymczasowości (Magdalena Zalewska-Turzyńska) 135 Czym jest zespół zadaniowy? 137 Dlaczego heterarchia sprawdza się w zespołach zadaniowych? 137 Na jak długo powoływać zespół? 141 Gdzie napotkasz trudności w zarządzaniu zespołem zadaniowym? 143 Podsumowanie 149 Część 3. Relacje w różnorodności i zmienności 151 Rozdział 8. Znaczenie kultury organizacyjnej w budowaniu relacji społecznych (Izabela Bednarska-Wnuk) 153 Czym jest kultura organizacja? 155 Jak kształtować kulturę organizacyjną? 159 Kultura organizacyjna a relacje społeczne – wzajemne sprzężenie w organizacji? 164 Podsumowanie 167 Rozdział 9. My i oni, czyli jak wygląda świat przez kulturowe okulary (Joanna Małgorzata Michalak) 169 Co to jest etniczna różnorodność kulturowa? 172 Na czym polegają różnice kulturowe między ludźmi? 173 Jakich korzyści może spodziewać się firma, która przeciwdziała dyskryminacji i stosuje w praktyce zarządzanie różnorodnością kulturową? 185 W jaki sposób rozwijać kulturę różnorodności etnicznej w firmie? 187 W jaki sposób rozwijać inteligencję kulturową własną i pracowników? 189 Podsumowanie 193 Rozdział 10. Zarządzanie wiekiem, zarządzanie pokoleniami – czyli jak efektywnie kierować zespołem wielopokoleniowym (Justyna Kliombka-Jarzyna, Patrycja Woszczyk) 195 Jaka sytuacja demograficzna czeka nas w Polsce i jakie są jej skutki dla firm 197 Jakie pokolenia są dziś obecne na rynku pracy 198 Na jakim etapie rozwoju kariery jesteś? 203 W jaki sposób praktycznie wykorzystać wiedzę o pokoleniach i jak dbać o rozwój na każdym etapie życia zawodowego? 205 Jak budować kulturę zaangażowania wśród pracowników z różnych pokoleń? 209 Podsumowanie 214 Rozdział 11. Zarządzanie zmianą, czyli jak radzić sobie ze zmianą z perspektywy organizacji i jednostki (Witold Buraczyński) 217 Jakie jest osiem kroków wprowadzania zmiany według J. Kottera? 219 Na czym polega SDB Change Management Programme? 223 Czy menedżer ma prawo „nie wiedzieć” co się stanie i jaki będzie wynik? 226 Relacje między menedżerami w procesie zmian – czyli dlaczego jedni mogą więcej od innych? 236 Zarządzający w procesie zmiany. Czy menedżer wie więcej o zmianie niż pracownik? 240 Czego oczekuje się od menedżera w procesie zmiany? 242 Kto jest twórcą i hamulcowym zmiany? 246 Podsumowanie 249