Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej
Celem serii przewodników metodycznych Edukacja dla mądrości, jest wskazanie praktycznych i metodycznych wskazówek pozwalających nauczycielom, wychowawcom i rodzicom uczniów organizować warunki rozwijania mądrości oraz zdolności sprzyjających mądremu myśleniu i działaniu. W pierwszej części tej serii zostały przedstawione propozycje metodyczne służące rozwijaniu mądrości dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów w szkole podstawowej, natomiast w tej części autorka zaproponowała scenariusze ćwiczeń i zajęć na poziomie ponadpodstawowym. By jednak umożliwić czytelnikom jedynie tej książki poznanie podstaw teoretycznych edukacji dla mądrości, podobnie jak w części pierwszej z tej serii, zostały tu zaprezentowane najistotniejsze informacje dotyczące koncepcji rozwijania mądrości w szkole.
Prezentowana publikacja stanowi praktyczny przewodnik metodyczny dla nauczycieli gimnazjów i liceów zakresie rozwijania mądrości dzieci. Kolejny tom po publikacji dla przedszkoli i szkół podstawowych.
W książce zaprezentowano syntetycznie koncepcję edukacji dla mądrości oraz dostarczono nauczycielom konkretnych narzędzi do wykorzystania w pracy edukacyjnej i wychowawczej z młodzieżą w postaci ćwiczeń proponowanych w codziennych sytuacjach edukacyjnych oraz scenariuszy zajęć.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8088-313-0
- ISBN druku: 978-83-8088-312-3
- Liczba stron: 158
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 9 Rozdział 1. Edukacja dla mądrości 15 Rozdział 2. Cele kształcenia młodzieży a założenia edukacji dla mądrości 25 Rozdział 3. Przykłady sytuacji edukacyjnych w edukacji dla mądrości 51 3.1. Rozwijanie inteligencji analitycznej 52 3.2. Rozwijanie inteligencji twórczej 54 Zadanie 1. „Łańcuch skojarzeń” 55 Zadanie 2. „Skojarzenia bliższe i dalsze” 56 Zadanie 3. „Jak można wykorzystać inaczej manipulację językową?” 57 Zadanie 4. „Co by było, gdyby...” 57 Zadanie 5. ,,Świat bez wad” 58 Zadanie 6. „Skojarzenia i analogie” 58 Zadanie 7. „Wynalazki, jakich jeszcze nie ma” 59 Zadanie 8. „Kultura – co to takiego?” 59 Zadanie 9. „Konflikt wartości – jak rozpoznać i rozwiązać?” 60 Zadanie 10. „Oblicza empatii” 61 Zadanie 11. „Recepta na optymizm” 62 Zadanie 12. „Projektowanie odpoczynku” 62 Zadanie 13. „Kruszenie problemu” 63 Zadanie 14. „Co można zrobić, by zmienić…?” 64 3.3. Rozwijanie inteligencji praktycznej 65 Zadanie 1. „Czy w życiu można się pogubić?” 66 Zadanie 2. „Udowodnię, że nie można!” 67 Zadanie 3. „Upominek dla kogoś, kto nie lubi…” 67 Zadanie 4. „Wady i zalety aktywności w sieci” 68 Zadanie 5. „Ulepszamy pracę Samorządu” 69 Zadanie 6. „Działania charytatywne” 70 Zadanie 7. „Planowanie z przyszłości” 71 Zadanie 8. „Moje mocne i słabe strony” 73 Zadanie 9. „Nie wystarczy dużo wiedzieć, by być mądrym” 74 Zadanie 10. ,,Giełda porad dla…” 74 Zadanie 11. „Zgodnie z prawem” 75 Zadanie 12. „Alternatywy” 76 Zadanie 13. „Czynniki do eliminacji” 76 Zadanie 14. „Podziel się swoją wiedzą i umiejętnościami z innymi” 77 Zadanie 15. „Jak organizować sobie naukę w domu?” 78 3.4. Rozwijanie refleksyjności 79 3.5. Rozwijanie myślenia dialogicznego 80 Zadanie 1. „Inne zakończenie” 82 Zadanie 2. „Podobieństwa i różnice” 82 Zadanie 3. „Subkultury” 83 Zadanie 4. „Szumy medialne” 83 Zadanie 5. „Potrzeby ludzi” 84 Zadanie 6. „Profesjonalista” 85 Zadanie 7. „Kim/czym jestem i dlaczego?” 86 Zadanie 8. „Na ratunek Ziemi” 87 Zadanie 9. „Pomóż innym zapamiętać to pojęcie” 87 Zadanie 10. „Co odkryłby Kolumb, gdyby żył dziś?” 88 Zadanie 11. „Wada czy zaleta?” 88 Zadanie 12. „Wywiad z…” 89 Zadanie 13. „Autorefleksja” 90 3.6. Rozwijanie myślenia dialektycznego 91 Zadanie 1. „Jeśli nie konformizm, to co?” 92 Zadanie 2. „Dobro jednostki” 92 Zadanie 3. ,,Polska solidarna czy liberalna?” 93 Zadanie 4. „Alternatywa” 94 Zadanie 5. Mapa mentalna na temat: „Odpowiedzialność za zdrowie własne i innych ludzi” 94 Zadanie 6. „Modyfikacja ideologii” 95 Zadanie 7. „Interpretacja dzieła sztuki” 96 Zadanie 8. „Inny tytuł?” 96 Zadanie 9. „Relatywizm w odbiorze świata” 97 Zadanie 10. „Za i Przeciw” 98 Zadanie 11. „Analogie bliskie i odległe” 99 Rozdział 4. Scenariusze zajęć sprzyjających rozwojowi mądrości młodzieży 101 Temat: Pokojowe rozwiązywanie konfliktów 103 Temat: Prawa Newtona – druga zasada dynamiki 106 Temat: Nierówność trójkąta 109 Temat: Twierdzenie Pitagorasa 112 Temat: Umberto Eco i jego rozważania o Internecie 115 Temat: Edukacja globalna – Efekt Domina 117 Temat: Jak radzić sobie podczas podejmowania decyzji? 121 Temat: Jakie przedmioty zdawać na maturze? 124 Temat: Myśl augustyńska podstawą filozofii średniowiecznej 127 Temat: Prawo autorskie 129 Temat: Zasady zdrowego żywienia 132 Temat: Trening zdrowotny 136 Temat: Malarskie interpretacje utworów Fryderyka Chopina 141 Temat: Głos jako instrument muzyczny 144 Zakończenie 147 Bibliografia 149 Od Redakcji 155 Aneks. Karty pracy 157