Ruch Muzyczny nr 6/2022
#6/2022
W numerze między innymi:
Wspomnienie o Redaktorze Wielkim. Zmarłego niedawno Ludwika Erhardta, który przez 37 lat kierował naszym magazynem, wspominają: Ewa Pikulska, Olgierd Pisarenko, Józef Kański, Elżbieta Szczepańska, Dorota Szwarcman, Kacper Miklaszewski, Danuta Gwizdalanka, Małgorzata Komorowska, Dorota Kozińska, Piotr Mika i Daniel Cichy.
Mateusz Ciupka rozmawia z Jarosławem Szemetem, kierownikiem artystycznym Filharmonii Śląskiej, o wojnie w Ukrainie i ratowaniu ukraińskich muzykaliów.
Duchowość muzyki Wschodu i Zachodu. Marcin Trzęsiok przygląda się inspiracjom buddyjskim w muzyce XX wieku. Piotr Tabakiernik w rozmowie z Krzysztofem Stefańskim pochyla się nad znaczeniem muzyki w liturgii katolickiej. Romuald Twardowski opowiada o muzyce prawosławia i rozmaitych utworach, na których odcisnęła swe piętno.
Recenzje festiwalu Opera Rara w Krakowie, Akademii Telemannowskiej we Wrocławiu, Festiwalu Wolności w Warszawie, a także spektakli: „A Quiet Place” Bernsteina w Paryżu, „Koronacji Poppei” Monteverdiego w Polskiej Operze Królewskiej i „El Abrecartas” w Mardrycie.
Kalejdoskop muzyki ukraińskiej na płytach. Recenzje płyt oraz książek: „Alla Mazurka.
Biografia Bohdana Mazurka” Bolesława Błaszczyka oraz opublikowanych przez IS PAN badań na temat gustów muzycznych Polaków.
Kariera to nie jedna chwila, tylko ich suma – z Janem Lisieckim rozmawia Mateusz Ciupka.
Barbara Kinga Majewska pisze o przyszłości wykonawstwa współczesnej muzyki wokalnej, a Danuta Gwizdalanka zaprasza na kolejny odcinek cyklu „Tajne/Muzyczne”.
Paweł Bień kontynuuje „Słuchanie obrazów”.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- EAN: 9770003596107
- Liczba stron: 52
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
LUDWIK ERHARDT (1934–2022). Wspominają: Ewa Pikulska, Olgierd Pisarenko, Józef Kański, Elżbieta Szczepańska, Dorota Szwarcman, Kacper Miklaszewski, Danuta Gwizdalanka, Małgorzata Komorowska, Dorota Kozińska, Piotr Mika i Daniel Cichy
STREFA RUCHU
Droga dźwięku. Inspiracje buddyjskie w muzyce – Marcin Trzęsiok
Piotr Tabakiernik: Eksponować piękno – Krzysztof Stefański
Pieśń Cherubinów. Zagłada i odrodzenie – Romuald Twardowski
RELACJE
„Winterreise” i kawałek dalej – Adam Suprynowicz
Ryzyko popłaca – Mateusz Borkowski
Telemann we Wrocławiu – Aleksandra Wróblewska
Szalony García, kolorowa Tysman – Dariusz Marciniszyn
Pozornie spokojne miejsce – Jacek Marczyński
Siła rozumu i siła władzy – Jacek Marczyński
Przeszłość ukryta w listach – Leszek Bernat
WYDAWNICTWA
Kalejdoskop muzyki ukraińskiej – Katarzyna Ryzel
Cudowny pejzaż Krakowa – Mateusz Borkowski
Frazowanie i marketing – Łucja Siedlik
W stronę klasycyzmu – Dariusz Marciniszyn
Dwubiegunowe trio – Filip Lech
Grając (w) otwarcie – Piotr Tkacz
Horyzonty muzyki elektroakustycznej – Wioleta Żochowska
Katarzyna Wyrzykowska: Degustacja Polski – Anna Świętochowska, Michał Mendyk
ROZMOWA
Jan Lisiecki: Kariera to nie jedna chwila, tylko ich suma – Mateusz Ciupka
SWOBODA RUCHU
Przyszłość wykonawstwa współczesnej muzyki wokalnej – Barbara Kinga Majewska
Tajne/Muzyczne (2): Perlustracja, czyli wścibstwo upaństwowione – Danuta Gwizdalanka
OD REDAKCJI
Olympia, papier milimetrowy i papierosowe opary – Karolina Kolinek-Siechowicz
FELIETON
Pagórki po kolana – Rafał Wawrzyńczyk
Z ARCHIWUM R
Inter arma silent Musae? – Katarzyna Ryzel
REKOMENDACJE
Wydarzenia muzyczne na najbliższe dwa tygodnie poleca redakcja
SŁUCHANIE OBRAZÓW
Jak Kossak odkrył w sobie puzonistę – Paweł Bień