Ruch rozwijający dla dzieci
Światowej sławy pedagog przedstawia metodę twórczego rozwoju dziecka przez ruch i ćwiczenia.
Metoda Weroniki Sherborne ze względu na swoją naturalność, prostotę i efektywność zyskała uznanie na całym świecie i jest propagowana jako jeden z ważnych czynników rozwoju psychicznego małych dzieci, szczególnie niepełnosprawnych. Wykorzystując dotyk, ruch oraz wzajemne relacje fizyczne, emocjonalne i społeczne przyczynia się do rozszerzenia świadomości samego siebie i pogłębienia kontaktu z innymi ludźmi. W Polsce ma wielu zwolenników i jest stosowana w przedszkolach, młodszych klasach szkoły podstawowej oraz w pracy z osobami dorosłymi z różnymi zaburzeniami rozwojowymi.
Książka przeznaczona jest dla studentów kierunków pedagogicznych (szczególnie pedagogika specjalna), psychologicznych oraz rehabilitacji na AWF. Znakomita pomoc dla nauczycieli, terapeutów, psychologów i pedagogów szkolnych, pracowników pomocy społecznej, wychowawców przedszkolnych, pielęgniarek oraz rodziców.
Przedmowa do wydania polskiego 7
Wprowadzenie 11
CZĘŚĆ PIERWSZA. Czego uczymy 13
1. Rozwijanie wzajemnych kontaktów 14
Cele zabawy relacyjnej 14
Typy zabawy relacyjnej 16
2. Rozwijanie świadomości własnego ciała 49
Wczesny rozwój 49
Dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym 53
CZĘŚĆ DRUGA. Dlaczego uczymy 67
3. Analiza ruchu: teoria ruchu Labana 68
4. Obserwowanie ruchu 74
Co oceniamy 74
Cele 74
Korzyści dla nauczyciela 75
Obserwowanie dzieci 76
CZĘŚĆ TRZECIA. Jak uczymy 83
5. Treść, struktura i metody nauczania 84
Dzieci z poważnymi trudnościami w uczeniu się 84
Dzieci z umiarkowanymi trudnościami w uczeniu się 90
Dzieci prawidłowo rozwijające się. 93
Tworzenie programu 97
CZĘŚĆ CZWARTA. Specjalne wyzwania 103
6. Zajęcia ruchowe dla dzieci i dorosłych z głębokimi i sprzężonymi zaburzeniami 104
Charakterystyka 104
Cele 105
Potrzeby społeczne 1 emocjonalne 105
Rola opiekuna 110
Potrzeby fizyczne 111
Tworzenie programu 112
7. Zajęcia ruchowe dla dzieci z problemami psychologicznymi 114
Dzieci z tendencjami autystycznymi 114
Dzieci nadpobudliwe 115
Dzieci unikające kontaktów 116
Dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi i zaburzeniami zachowania 118
Dzieci z mutyzmem selektywnym 119
Cechy dobrego nauczyciela 119
CZĘŚĆ PIĄTA. Ruch rozwijający: streszczenie 121
Dodatek 1. Zestaw ćwiczeń z rozdziałów 1 i 2 123
Dodatek 2. Komentarze dzieci 127
Materiały pomocnicze 131