Wiodące wartości w zarządzaniu przedsiębiorstwami rodzinnymi
Książka jest próbą wypełnienia luki, jaka istnieje w opracowaniach teoretycznych i praktycznych w zakresie zarządzania zmianami, konfliktami i podejmowania decyzji w firmach rodzinnych. Problematyka ta jest związana z rzeczywistym kształtowaniem wartości w następujących obszarach: biznesowym, rodzinnym i jednostek w przedsiębiorstwie rodzinnym. Przeprowadzono analizę rozwoju cyklu życia firmy w trzech sytuacjach: w przeważającym rozwoju firmy, rodziny i jednostki. Badano reakcje całego systemu na podejmowanie decyzji, zmiany i konflikty związane z zarządzaniem. Badania przeprowadzono w 112 firmach rodzinnych z Wielkopolski. Dzięki autorskiej metodyce badawczej wyodrębniono wartości firmy rodzinnej. Dodatkowo przeprowadzono wywiad bezpośredni z właścicielem najstarszej rodzinnej firmy na świecie (1300-letniej) – japońskiej Hoshi Ryokan.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7775-239-5
- ISBN druku: 978-83-7775-239-5
- Liczba stron: 330
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 7 Rozdział 1. Przedsiębiorstwo rodzinne, pojęcia i typologia 19 1.1. Pojęcie przedsiębiorstwa rodzinnego 19 1.1.1. Pojęcie przedsiębiorstwa rodzinnego na świecie 19 1.1.2. Pojęcie przedsiębiorstwa rodzinnego w Polsce 33 1.2. Typologia przedsiębiorstw rodzinnych 41 1.2.1. Typologia Gravesa 41 1.2.2. Typologia subiektywno-obiektywna 43 1.2.3. Typologia oparta na własności i potencjalnym transferze międzypokoleniowym 44 1.2.4. Typologia rodzinno-biznesowa 45 1.2.5. Typologia w ujęciu teorii agencyjnej 47 1.2.6. Typologia zachowań menedżerskich w ujęciu teorii dobrego gospodarza 49 1.2.7. Typologia na podstawie zmiennych formalizacja–profesjonalizacja 52 1.2.8. Typologia obejmująca jakość realizacji celów rodziny i przedsiębiorstwa 54 1.2.9. Typologia na podstawie skali F-PEC 55 1.2.10. Typologia na podstawie więzi rodzinnych 58 1.2.11. Typologia Surdeja i Wacha 63 1.3. Przedsiębiorstwa rodzinne w perspektywie długowiecznej 64 Rozdział 2. Cykl życia przedsiębiorstwa rodzinnego 85 2.1. Składowe przedsiębiorstwa rodzinnego 85 2.2. Przedsiębiorstwo rodzinne oparte na cyklu życia firmy 87 2.3. Przedsiębiorstwo rodzinne oparte na cyklu życia rodziny 102 2.4. Przedsiębiorstwo rodzinne oparte na cyklu życia jednostki 110 Rozdział 3. Zarządzanie zmianą i wiedzą w przedsiębiorstwach rodzinnych 121 3.1. Ujęcie zmiany w zarządzaniu 121 3.2. Metody i modele wprowadzania zmian 125 3.3. Strategie wprowadzania zmian a miejsce i rola lidera oraz pozostałych pracowników 134 3.4. Opór wewnętrzny wobec wprowadzania zmian 145 3.5. Rola i zarządzanie wiedzą 153 3.6. Sukcesja jako proces zarządzania zmianą i wiedzą 158 3.7. Bariery w procesie sukcesji 166 Rozdział 4. Problemy i decyzje w przedsiębiorstwach rodzinnych 169 4.1. Rodzaje problemów w przedsiębiorstwach 169 4.2. Analiza sytuacji problemowej 174 4.3. Pojęcia i rodzaje decyzji w kontekście firmy rodzinnej 177 4.4. Klasyfikacja decyzji kierowniczych 178 4.5. Podejmowanie decyzji – działanie, proces, system 182 4.6. Modele podejmowania decyzji 187 4.7. Wykorzystanie metod badawczych w podejmowaniu decyzji 192 4.8. Bariery w podejmowaniu decyzji 195 4.8.1. Bariery obiektywne w podejmowaniu decyzji 195 4.8.2. Subiektywne bariery w podejmowaniu decyzji 197 4.8.3. Niepewność i ryzyko w procesach decyzyjnych 199 Rozdział 5. Kryzysy i konflikty w przedsiębiorstwach rodzinnych 203 5.1. Kryzys a konflikt. Definicje i rodzaje 203 5.2. Przebieg konfliktu 206 5.3. Przyczyny konfliktów 220 5.4. Model „konflikty i kryzysy” w przedsiębiorstwie rodzinnym 222 5.5. Model eskalacji konfliktu na gruncie przedsiębiorstwa rodzinnego 232 5.6. Pozostałe metody rozwiązywania konfliktów 237 Rozdział 6. Wartości biznesowe, rodzinne i indywidualne w przedsiębiorstwach rodzinnych 245 6.1. Modelowe ujęcie wartości w przedsiębiorstwie rodzinnym 245 6.2. Macierze i wskaźniki wartości przedsiębiorstw rodzinnych 247 6.3. Bariery w realizacji wartości biznesowych, rodzinnych i indywidualnych w przedsiębiorstwach rodzinnych 257 6.4. Analiza wpływu wybranych zmiennych zarządzania na wskaźniki wartości i zagrożenia barierami w ich realizacji 266 6.4.1. Wstęp metodyczny 266 6.4.2. Wnioski z badań ilościowych 270 6.5. Wartości rodzinnej firmy H?shi Ryokan 279 Rozdział 7. Wiodące wartości przedsiębiorstw rodzinnych – metodyka zrealizowanych badań 282 7.1. Organizacja badania 282 7.2. Faza I. Wywiady grupowe pogłębione 282 7.2.1. Wywiad grupowy pogłębiony. Etap 1 283 7.2.2. Wywiady grupowe pogłębione. Etap 2 284 7.2.3. Wywiady grupowe pogłębione. Etap 3 287 7.3. Faza II. Wywiady indywidualne pogłębione 289 7.3.1. Organizacja badania 289 7.3.2. Ocena zidentyfikowanych wartości w firmach rodzinnych oraz ocena barier w ich realizacji 290 7.3.3. Ocena procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie i udziału jednostek i rodziny w ich przebiegu 296 7.3.4. Ocena czynników związanych z zarządzaniem wiedzą jawną i ukrytą i wprowadzaniem zmian 298 7.3.5. Testy identyfikujące style menedżerskie i rozwiązywania konfliktów 301 7.4. Faza III. Mieszanka metod 305 Zakończenie 306 Bibliografia 310 Spis rysunków 323 Spis tabel 328