Wokół edukacji polonistycznej w szkole
Niniejsza publikacja składa się z 28 tekstów (poddanych modyfikacjom), które ukazały się drukiem w latach 1973–2014. Ich tematy oscylują wokół trzech głównych zagadnień (wprawdzie wyodrębnionych umownie, ale – w założeniu – porządkujących), spajających to, co obowiązywało w tradycyjnie rozumianym nauczaniu języka polskiego, z tym, co współtworzy polonistykę nowoczesną. Mamy tu więc, obok łączenia dawnych i nowych teorii językoznawczych, wykorzystywanie w podobnym (dychotomicznym) zestawieniu: pojęć i problemów, metod kształcenia oraz umiejętności redagowania przez uczniów określonych form wypowiedzi; w niemal każdym z artykułów obserwuje się liczne odniesienia do historii dydaktyki i systemu językowego. Omawiając kolejne kwestie, badaczka z reguły nawiązuje do preferowanych w rożnych okresach teorii naukowych i chętnie włącza w prowadzony wywód osiągnięcia wielu dyscyplin wiedzy: począwszy od strukturalizmu po holizm i antropocentryzm, od psycholingwistyki i socjolingwistyki przez pragmatykę językową po etnolingwistykę i aksjologię, jednocześnie doprecyzowując i stosując w swoich szkicach ważne terminy, np.: sprawność językowa, kompetencja komunikacyjna, kompozycja, spójność przekazu.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7784-806-7
- ISBN druku: 978-83-7784-806-7
- Liczba stron: 372
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Słowo wstępne 7 I. KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE – KONCEPCJE, KOMPONENTY, DZIAŁANIA 11 Sprawność językowa i komunikacyjna w historii dydaktyki polonistycznej (1950–2000) 13 Antropocentryzm a kształcenie językowe 29 Integracja w kształceniu polonistycznym 43 Nauczanie integrujące na lekcjach języka polskiego 55 Dyskurs edukacyjny jako neologizm w nauczaniu integrującym 65 Kształcenie logicznego myślenia jako kształcenie kompetencji językowej 81 Zanikanie w szkole wiedzy o historyczności języka polskiego 95 Bogactwo/ubóstwo słownika jako przejaw stereotypowego myślenia o sprawności językowej uczniów 107 II. DYNAMIZM ZJAWISK KULTUROWYCH I AKSJOLOGICZNYCH 119 Ekspansja nazw kobiet jako przejaw zmian społecznych i obyczajowych 121 Ekspansja wyrazu seks we współczesnych słownikach 133 Kim chcę być w dorosłym życiu? – opinie czternastolatek 145 „Posiadanie” jako wartość najwyższa w młodzieżowych ocenach narodowości 157 Nauczanie dowcipu w szkole 171 Wartościowanie w kształceniu językowym (dla licealistów) 185 Indywidualizacja języka postaci w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza 199 III. CECHY UCZNIOWSKICH TEKSTOW PISANYCH 207 O typowości tekstów uczniowskich 209 Strategie obronne uczniowskiego pisania w dyskursie edukacyjnym 221 Substytucja tekstowa – uczniowska strategia pisania form wypowiedzi 237 Spójność tekstu w wypracowaniach olimpijczyków 249 Łatwa i trudna kompozycja wypracowań uczniowskich 259 Typologia opowiadania uczniowskiego 269 Schematyzm działań dydaktycznych przyczyną niskiej sprawności pragmatycznej (na przykładzie opisów szkolnych) 279 Pseudopoetyckość – uczniowska cecha opisów krajobrazów 291 Cechy stylistyczne rozprawek uczniów-olimpijczyków 301 Streszczenie – bardzo ważna umiejętność ucznia 311 Leksyka wiersza lirycznego w uczniowskim przekładzie 319 Zła tradycja pisania o wierszach w szkole 329 Wnioski (syntezy lekcyjne) – negatywne wzorce pisania i nauczania 341 Nota wydawnicza (zestaw chronologiczny) 349 Bibliografia i wyjaśnienie skrótów 351