Zarządzanie wiedzą w organizacjach
Problem starzenia się społeczeństw nabiera coraz większego znaczenia dla nich samych i gospodarki, dlatego rządy państw, a także inne organizacje podejmują działania mające na celu zapobieganie negatywnym skutkom tego zjawiska. Przyczyny są dość złożone i mają podłoże zarówno społeczne, ekonomiczne, jak i obyczajowe. Trend senioralizacji społeczeństwa, który już dawno został zauważony przez marketing, sprzedaż i reklamę, w zarządzaniu wiedzą jest wciąż zjawiskiem wymagającym szczegółowego badania.
Celem książki jest sprawdzenie, czy i jak ważnym elementem jest wykorzystanie potencjału wiedzy u pracowników 50+; określenie czynników kształtujących potrzeby tworzenia systemów sukcesji wiedzy z uwzględnieniem specyfiki danej gałęzi gospodarki; zidentyfikowanie czynników ograniczających lub uniemożliwiających wprowadzanie efektywnych systemów; porównanie stanu deklarowanego przez respondentów ze stanem rzeczywistym w obszarze zarządzania wiedzą osób 50+. Celem praktycznym opracowania jest stworzenie optymalnego modelu zarządzania wiedzą w organizacji, który jest zgodny z prawodawstwem międzynarodowym, unijnym i polskim, opartym na najnowszych trendach w zarządzaniu oraz spójnym z wynikami otrzymanych badań.
Część teoretyczna pracy została poświęcona przeglądowi metod zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia zarządzania wiedzą w organizacjach. Część badawcza została napisana na podstawie analizy badań ankietowych 560 respondentów przeprowadzonych w 16 organizacjach o charakterze produkcyjnym, usługowym oraz w administracji.
Opracowanie zawiera cztery rozdziały łączące w sobie cechy opisowe i empiryczne. Pierwszy rozdział prezentuje przegląd doktryn kierowania ludźmi w kontekście zarządzania wiedzą w organizacji. W drugim rozdziale przedstawiono współzależny system prawny, zaczynając od dokumentów opracowanych przez Organizację Narodów Zjednoczonych, OECD, Unię Europejską oraz Polskę. Rozdział trzeci opisuje grupę badawczą oraz badanie pilotażowe. W czwartym rozdziale opisano model pozwalający na efektywne przejmowanie wiedzy z uwzględnieniem specyfiki osób 50+, jego założenia oraz zastosowanie. Opracowanie zawiera też opis zarządzania zdalnego w czasach COVID.
- Kategorie:
- ISBN: 978-83-208-2474-2
- ISBN druku: 978-83-208-2425-4
- Liczba stron: 260
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Przedmowa Wstęp Podziękowania ROZDZIAŁ 1 Nowe trendy w warunkach zarządzania jako odpowiedź na zmiany demograficzne na rynku pracy 1.1. Początki idei zarządzania wiedzą w organizacjach 1.2. Współczesne zarządzanie wiedzą 1.3. Techniki uczenia grupowego w procesach zarządzania wiedzą 1.4. Zarządzanie 3.0 – rozwój kompetencji w organizacji 1.5. Zarządzanie zdalne zespołami rozproszonymi – wirtualnymi 1.6. Praca w warunkach wymuszonej izolacji COVID-19 1.7. Charakterystyka zarządzania w zmianach demograficznych ROZDZIAŁ 2 Uwarunkowania prawne i instytucjonalne wobec osób 50+ 2.1. Rozwiązania prawne międzynarodowe 2.2. Rozwiązania prawne Unii Europejskiej dotyczące osób 50+ 2.3. Prawo polskie w obszarze wspierania osób 50+ 2.4. Zmiany prawne w czasie pandemii COVID-19 (marzec−wrzesień 2020) i ich wpływ na pracowników 50+ ROZDZIAŁ 3 Zarządzanie wiedzą w organizacjach z uwzględnieniem potencjału osób 50+. Analiza wyników badań 3.1. Cele i założenia przeprowadzonego badania 3.2. Charakterystyka organizacji biorących udział w badaniu 3.3. Przekazywanie wiedzy w organizacji przez osoby 50+ 3.4. Kierownicy i ich wsparcie w dzieleniu się wiedzą 3.5. Opis próby badawczej 3.6. Wnioski i rekomendacje do wprowadzenia zarządzania wiedzą uwzględniającego specyfikę osób 50+ ROZDZIAŁ 4 Opis modelu 4.1. Koncepcje uczenia się i nauczania − wprowadzenie do holistycznego modelu zarządzania wiedzą w organizacjach osób 50+ 4.2. Podstawowe zasady modelu 4.3. Założenia modelu 4.4. Holistyczny model przejmowania wiedzy od osób 50+ w organizacji 4.5. Podsumowanie Zakończenie Bibliografia Spis tabel, rysunków i wykresów