Zintegrowane z prawem Unii Europejskiej postępowania administracyjne
W publikacji analizie poddano problematykę zjawiska europeizacji prawa o postępowaniu administracyjnym w ujęciu systemowym, wyróżniając i charakteryzując kategorię zintegrowanych z prawem Unii Europejskiej postępowań administracyjnych. Przedstawiono wiele zagadnień o charakterze teoretycznym oraz praktycznym, m.in.:
pojęcie i systematykę postępowania administracyjnego,
dekodyfikację, atomizację i autonomizację procedur administracyjnych,
pojęcie, podstawy prawne, metody i modele europeizacji prawa o postępowaniu administracyjnym,
pojęcie, modele i przykłady zintegrowanych postępowań administracyjnych,
koncepcje doktrynalne pochodne europeizacji prawa,
konsekwencje europeizacji prawa, w tym współstosowanie krajowych i unijnych norm procesowych,
wpływ unijnych norm procesowych na wszczęcie zintegrowanego postępowania administracyjnego przez organ krajowy, jego przebieg, rozstrzygnięcia oraz ich trwałość.
"Praca ma charakter nowatorski, jest dojrzała i dowodzi zdolności badawczych autorki. Przedstawiono w niej oryginalną i spójną koncepcję zintegrowanych postępowań administracyjnych wraz z analizą i oceną wpływu unijnych norm procesowych na krajowe postępowania administracyjne".
Dr hab. Małgorzata Jaśkowska, prof. UKSW
Adresaci:Monografia przeznaczona jest dla przedstawicieli zawodów prawniczych, powinna zainteresować również pracowników organów administracji publicznej stosujących prawo unijne, a także pracowników naukowych.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8124-062-8
- ISBN druku: 978-83-8107-626-5
- EAN: 9788381240628
- Liczba stron: 616
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 13 Wstęp | str. 17 Rozdział 1 System przepisów o postępowaniu administracyjnym | str. 27 1. Pojęcie postępowania administracyjnego | str. 27 1.1. Postępowanie administracyjne sensu stricto i sensu largo | str. 27 1.2. Pojęcie postępowania, procesu i procedury administracyjnej - rozważania terminologiczne | str. 41 1.3. Generacje procedur administracyjnych | str. 47 1.4. Dynamiczna definicja postępowania administracyjnego | str. 51 2. Prawo procesowe w systemie prawa administracyjnego | str. 56 2.1. Pojęcie i elementy systemu przepisów o postępowaniu administracyjnym | str. 56 2.2. Normy procesowe a normy materialne i ustrojowe | str. 62 2.3. Zadania i funkcje administracyjnych norm procesowych | str. 69 3. Systematyka postępowania administracyjnego a spójność systemu przepisów o postępowaniu administracyjnym | str. 78 3.1. Postępowanie ogólne i postępowania szczególne | str. 78 3.2. Rodzaje administracyjnych postępowań szczególnych | str. 83 3.2.1. Postępowania autonomiczne i nieautonomiczne | str. 83 3.2.2. Postępowania odrębne | str. 86 3.2.3. Postępowania hybrydowe | str. 90 3.2.4. Postępowania celu publicznego | str. 93 3.2.5. Postępowania złożone i zintegrowane z prawem Unii Europejskiej | str. 95 3.3. Mieszane tryby postępowań administracyjnych | str. 99 3.4. Dekodyfikacja, atomizacja i autonomizacja procedur administracyjnych | str. 103 4. Podsumowanie | str. 111 Rozdział 2 Europeizacja prawa o postępowaniu administracyjnym | str. 115 1. Pojęcie i zakres europeizacji prawa o postępowaniu administracyjnym | str. 115 1.1. Pojęcie europeizacji prawa | str. 115 1.2. Pojęcie europeizacji prawa o postępowaniu administracyjnym | str. 128 1.3. Zakres europeizacji prawa o postępowaniu administracyjnym | str. 131 2. Koncepcje doktrynalne pokrewne europeizacji prawa o postępowaniu administracyjnym | str. 138 2.1. Uwagi wstępne | str. 138 2.2. Multicentryczność systemu prawa | str. 140 2.3. Europejska przestrzeń prawna i unijny kodeks proceduralny | str. 145 2.4. Europejskie i globalne prawo administracyjne | str. 149 3. Podstawy prawne, metody i modele europeizacji prawa o postępowaniu administracyjnym | str. 157 3.1. Podstawy prawne europeizacji prawa o postępowaniu administracyjnym | str. 157 3.2. Metody europeizacji prawa o postępowaniu administracyjnym | str. 166 3.2.1. Uwagi wstępne | str. 166 3.2.2. Metoda kompleksowa | str. 169 3.2.3. Metoda sektorowa | str. 173 3.3. Modele wpływu prawa unijnego na krajowe prawo o postępowaniu administracyjnym | str. 175 4. Środki normatywne europeizacji prawa o postępowaniu administracyjnym | str. 179 4.1. Charakter prawny środków normatywnych europeizacji prawa o postępowaniu administracyjnym | str. 179 4.2. Katalog środków normatywnych europeizacji prawa o postępowaniu administracyjnym | str. 183 4.2.1. Europejska Konwencja Praw Człowieka | str. 183 4.2.2. Karta Praw Podstawowych | str. 188 4.2.3. Traktaty unijne | str. 192 4.2.4. Rozporządzenia, dyrektywy i decyzje | str. 197 4.2.5. Soft law | str. 203 5. Podsumowanie | str. 208 Rozdział 3 Zintegrowane postępowania administracyjne | str. 213 1. Konsekwencje europeizacji prawa o postępowaniu administracyjnym | str. 213 1.1. Ogólne i szczególne skutki europeizacji prawa o postępowaniu administracyjnym | str. 213 1.2. Wymóg uwzględniania zasad ogólnych prawa Unii Europejskiej | str. 216 1.3. Ograniczenie zasady autonomii proceduralnej państw członkowskich | str. 231 1.4. Współstosowanie krajowych i unijnych norm procesowych | str. 238 1.5. Kształtowanie się nowych modeli proceduralnych i instytucji procesowych | str. 250 2. Pojęcie i modele zintegrowanych postępowań administracyjnych | str. 257 2.1. Pojęcie i charakter prawny zintegrowanych postępowań administracyjnych | str. 257 2.2. Modele zintegrowanych postępowań administracyjnych | str. 265 2.2.1. Uwagi wstępne | str. 265 2.2.2. Model scentralizowany prosty | str. 268 2.2.3. Model scentralizowany złożony | str. 270 2.2.4. Model zdecentralizowany prosty | str. 271 2.2.5. Model zdecentralizowany złożony | str. 272 2.2.6. Modele mieszane | str. 273 3. Przykłady zintegrowanych postępowań administracyjnych z udziałem krajowych organów administracji | str. 274 3.1. Uwagi wstępne | str. 274 3.2. Postępowania scentralizowane złożone | str. 278 3.3. Postępowania zdecentralizowane proste | str. 281 3.4. Postępowania zdecentralizowane złożone | str. 285 3.5. Tryby mieszane | str. 290 4. Podsumowanie | str. 292 Rozdział 4 Wpływ unijnych norm procesowych na wszczęcie postępowania administracyjnego | str. 297 1. Uwagi wstępne | str. 297 2. Tryb wszczęcia zintegrowanego postępowania administracyjnego | str. 302 2.1. Sposoby wszczęcia zintegrowanego postępowania administracyjnego | str. 302 2.2. Wymogi wniosku o wszczęcie zintegrowanego postępowania administracyjnego | str. 312 2.3. Ocena właściwości organu oraz dopuszczalności wniosku o wszczęcie zintegrowanego postępowania administracyjnego | str. 319 3. Skutki wszczęcia zintegrowanego postępowania administracyjnego | str. 329 3.1. Zawisłość sprawy administracyjnej | str. 329 3.1.1. Pojęcie sprawy administracyjnej zintegrowanej z prawem Unii Europejskiej i stanu jej zawisłości | str. 329 3.1.2. Zakres przedmiotowy sprawy zintegrowanej | str. 331 3.1.3. Zakres podmiotowy sprawy zintegrowanej | str. 334 3.2. Ogólne zasady związane z tokiem zintegrowanego postępowania administracyjnego | str. 344 3.2.1. Obowiązki organu administracji wynikające z prawa do dobrej administracji | str. 344 3.2.2. Umożliwienie stronom udziału w postępowaniu | str. 347 3.2.3. Dostęp do akt sprawy | str. 350 3.2.4. Rozpatrzenie sprawy w rozsądnym terminie | str. 356 3.2.5. Bezstronne i sprawiedliwe rozpatrzenie sprawy | str. 364 4. Podsumowanie | str. 368 Rozdział 5 Wpływ unijnych norm procesowych na przebieg postępowania administracyjnego | str. 377 1. Charakter prawny postępowania wyjaśniającego w zintegrowanym postępowaniu administracyjnym | str. 377 1.1. Zakres postępowania wyjaśniającego | str. 377 1.1.1. Uwagi wstępne | str. 377 1.1.2. Zasada prawdy obiektywnej | str. 379 1.1.3. Dowody | str. 385 1.1.4. Ciężar dowodów i obowiązek współpracy stron | str. 393 1.2. Prawo do wysłuchania i prawa pokrewne | str. 398 1.3. Formy postępowania wyjaśniającego | str. 408 1.3.1. Organizacja postępowania wyjaśniającego | str. 408 1.3.2. Konsultacje z zainteresowanymi grupami społecznymi | str. 410 1.3.3. Inspekcje | str. 415 2. Współdziałanie organów w zintegrowanym postępowaniu administracyjnym | str. 420 2.1. Zakres współdziałania organów w zintegrowanym postępowaniu administracyjnym | str. 420 2.2. Formy współdziałania organów w zintegrowanym postępowaniu administracyjnym | str. 424 2.2.1. Formy współdziałania organów w ujęciu sensu stricto | str. 424 2.2.2. Formy pomocy wzajemnej | str. 431 3. Przeszkody w prowadzeniu zintegrowanego postępowania administracyjnego | str. 437 4. Podsumowanie | str. 443 Rozdział 6 Wpływ unijnych norm procesowych na wydawanie rozstrzygnięć w postępowaniu administracyjnym i ich trwałość | str. 449 1. Uwagi wstępne | str. 449 2. Charakterystyka rozstrzygnięć zintegrowanego postępowania administracyjnego | str. 451 2.1. Typy rozstrzygnięć zintegrowanego postępowania administracyjnego i ich charakter prawny | str. 451 2.1.1. Akty indywidualne i generalne | str. 451 2.1.2. Decyzje explicite i implicite | str. 458 2.1.3. Decyzje jednostkowego i wielokrotnego rozstrzygania (stosowania) | str. 461 2.1.4. Decyzje uznaniowe, związane i o wymiarze konsensualnym | str. 464 2.1.5. Decyzje zdecentralizowane i scentralizowane | str. 468 2.1.6. Decyzje samoistne i zależne | str. 469 2.2. Forma i elementy decyzji w zintegrowanym postępowaniu administracyjnym | str. 471 2.2.1. Forma decyzji | str. 471 2.2.2. Elementy decyzji | str. 474 2.2.3. Sprostowanie i wyjaśnienie decyzji | str. 482 3. Skutki rozstrzygnięć w zintegrowanym postępowaniu administracyjnym | str. 483 3.1. Zawiadamianie o decyzji w zintegrowanym postępowaniu administracyjnym | str. 483 3.2. Wykonalność decyzji w zintegrowanym postępowaniu administracyjnym | str. 488 3.2.1. Przedmiotowy zakres związania decyzją wydaną w postępowaniu zintegrowanym | str. 488 3.2.2. Podmiotowy zakres związania decyzją wydaną w postępowaniu zintegrowanym | str. 489 3.2.3. Terytorialny zakres związania decyzją wydaną w postępowaniu zintegrowanym | str. 493 3.2.4. Temporalny zakres związania decyzją wydaną w postępowaniu zintegrowanym | str. 495 4. Zagadnienie trwałości rozstrzygnięć w zintegrowanym postępowaniu administracyjnym | str. 499 4.1. Uwagi wstępne | str. 499 4.2. Aprioryczne środki kontroli prawidłowości decyzji administracyjnej | str. 501 4.3. Zwyczajne środki zaskarżenia decyzji wydanych w zintegrowanym postępowaniu administracyjnym | str. 508 4.4. Nadzwyczajne tryby weryfikacji decyzji wydanych w zintegrowanym postępowaniu administracyjnym | str. 518 4.4.1. Charakter prawny nadzwyczajnych trybów weryfikacji decyzji | str. 518 4.4.2. Nadzwyczajne tryby weryfikacji decyzji wszczynane na wniosek strony | str. 519 4.4.3. Nadzwyczajne tryby weryfikacji decyzji wszczynane z urzędu | str. 525 4.5. Sądowa kontrola decyzji wydanych w zintegrowanym postępowaniu administracyjnym | str. 534 5. Podsumowanie | str. 544 Zakończenie | str. 553 Akty prawne | str. 567 Pozostałe dokumenty | str. 581 Orzecznictwo | str. 583 Bibliografia | str. 589