Asertywność nauczycieli. Badania empiryczne
Autorzy podjęli ważny problem, który stosunkowo rzadko jest przedmiotem szerzej zakrojonych badań. (…) Przyjęcie postawy asertywnej pozwala jednostce na bycie sobą, akceptowanie siebie, swobodne wyrażanie opinii i emocji, a także na okazywanie sobie szacunku, z jednoczesnym poszanowaniem praw innych ludzi. Są to umiejętności niezbędne współczesnemu człowiekowi dla satysfakcjonującego funkcjonowania w społeczeństwie. (…) Należy podkreślić dużą wartość poznawczą pracy, która wynika z faktu, iż dostarcza wielu cennych informacji zweryfikowanych empirycznie w badaniach przeprowadzonych w grupie nauczycieli reprezentujących różne szczeble edukacji. (…) Porządkuje wiedzę dotyczącą problematyki asertywności, rozproszoną na co dzień w licznych opracowaniach naukowych, i przedstawia ją w formie przystępnej dla potencjalnego czytelnika. (…) Uważna lektura pozwala także znaleźć wiele odniesień do praktyki edukacyjnej, które mogą mieć zastosowanie w pracy wychowawczej nauczycieli. Wykorzystanie przez nich odpowiednich wniosków i propozycji rozwiązań zawartych w pracy oraz włączenie ich do określonych strategii edukacyjnych mogłoby ułatwić rozwój postawy asertywnej u wszystkich partnerów interakcji zachodzących w szkole (…) [ Z recenzji prof. nadzw. dr. hab. Mieczysława Radochońskiego]
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7784-742-8
- ISBN druku: 978-83-7784-742-8
- Liczba stron: 286
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 I. Wprowadzenie w problematykę asertywności 13 1. Pojęcie asertywności 13 2. Rodzaje zachowań asertywnych 20 3. Uwarunkowania asertywności 23 4. Znaczenie asertywności w psychospołecznym funkcjonowaniu człowieka 28 5. Znaczenie asertywności w pracy nauczyciela 32 II. Założenia badawcze 37 1. Przedmiot, problematyka badawcza i cel badań 37 2. Metoda badań 39 2.1. Kwestionariusz Asertywności Nauczyciela/Wychowawczy (KAN/W – T. Zubrzycka-Maciąg, J. Kirenko) 39 2.2. Inwentarz Osobowości NEO-FFI (P.T. Costa, R.R. McCrae) 40 2.3. Skala Samooceny (SES – M. Rosenberg) 41 2.4. Kwestionariusz COPE (COPE – C.S. Carver, M.S. Scheier, J.K. Weintraub) 41 2.5. Kwestionariusz Orientacji Życiowej (SOC-29 – A. Antonovsky) 41 2.6. Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej (INTE – N.S. Schutte, J.M. Malauff, L.E. Hall, D.J. Haggerty, J.T. Cooper, C.J. Golden, I. Dornheim) 42 3. Demograficzno-społeczna charakterystyka badanych nauczycieli 42 III. Poziom asertywności badanych nauczycieli 55 1. Statystyki opisowe asertywności badanych nauczycieli 55 2. Zróżnicowanie poziomów asertywności w obrębie zmiennych socjodemograficznych badanych nauczycieli 62 3. Typy asertywności badanych nauczycieli 135 4. Typy asertywności a struktura socjodemograficzna badanych nauczycieli 137 5. Komponenty asertywności a ich obszary zawodowych oddziaływań 147 Podsumowanie 150 IV. Psychospołeczne uwarunkowania asertywności badanych nauczycieli 155 1. Cechy osobowości 155 1.1. Wprowadzenie w problematykę osobowości 155 1.2. Związki pomiędzy cechami osobowości a asertywnością badanych Nauczycieli 162 2. Samoocena 165 2.1. Wprowadzenie w problematykę samooceny 165 2.2. Związki pomiędzy samooceną a asertywnością badanych nauczycieli 174 3. Radzenie sobie w sytuacjach trudnych 177 3.1. Wprowadzenie w problematykę radzenia sobie w sytuacjach trudnych 177 3.2. Związki pomiędzy radzeniem sobie w sytuacjach trudnych a asertywnością badanych nauczycieli 188 4. Poczucie koherencji 190 4.1. Wprowadzenie w problematykę poczucia koherencji 190 4.2. Związki pomiędzy poczuciem koherencji a asertywnością badanych nauczycieli 200 5. Inteligencja emocjonalna 205 5.1. Wprowadzenie w problematykę inteligencji emocjonalnej 205 5.2. Związki pomiędzy inteligencją emocjonalną a asertywnością badanych Nauczycieli 214 Podsumowanie 219 V. Czynniki psychospołeczne związane z asertywnością badanych nauczycieli 223 1. Obrona swoich praw 223 2. Przyjmowanie ocen pozytywnych i negatywnych 227 3. Wyrażanie ocen pozytywnych i negatywnych 231 4. Wyrażanie próśb 235 5. Wyrażanie uczuć 239 6. Wyrażanie opinii 242 7. Szanowanie cudzych granic 246 8. Wynik globalny 249 Podsumowanie 253 Zakończenie 255 Bibliografia 261 Spis tabel i wykresów 279