Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji
Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania to podręcznik stanowiący kompendium wiedzy na temat:
- Rozwoju biologicznego człowieka. Czytelnik znajdzie tu charakterystykę rozwoju fizycznego, motorycznego oraz psychicznego i psychoseksualnego człowieka. W tej części opisano także potrzeby biologiczne człowieka i sposoby ich zaspokajania, opisano przebieg rytmów biologicznych.
- Zdrowia i wybranych problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Autorzy przedstawili tu zagadnienia zdrowia oraz czynników je warunkujących, scharakteryzowali sytuację zdrowotną dzieci i młodzieży, opisali wybrane problemy zdrowotne na wczesnych etapach życia oraz możliwości podejmowania działań profilaktycznych.
- Stanu zdrowia oraz ochrony i promocji zdrowia nauczycieli. W tej części podano charakterystykę społeczno-demograficzną nauczycieli w Polsce oraz specyficzne wyzwania i zagrożenia dla zdrowia, które wiążą się z wykonywaniem tego zawodu. Szczegółowo opisano wybrane problemy zdrowia fizycznego i psychicznego oraz działania podejmowane dla ochrony i promocji zdrowia nauczycieli.
- Środowiska i organizacji pracy szkoły. Autorzy opisali w tej części środowisko społeczne szkoły, wybrane elementy środowiska fizycznego oraz organizację pracy i życia szkoły w tych aspektach, które mają związek ze zdrowiem.
- Profilaktyki oraz promocji zdrowia w szkole i przedszkolu. Ostatnią część podręcznika poświęcono możliwościom przeciwdziałania problemom zdrowotnym i zachowaniom ryzykownym dzieci i młodzieży oraz działaniom w zakresie promocji zdrowia, w tym tworzeniu przedszkola i szkoły promującej zdrowie.
Zagadnienia biomedyczne są od kilkudziesięciu lat ważnym elementem interdyscyplinarnego kształcenia studentów pedagogiki i kierunków nauczycielskich na różnych wydziałach uczelni wyższych i do nich ten podręcznik jest adresowany przede wszystkim. Może być on również przydatny nauczycielom, pedagogom i innym osobom pracującym z dziećmi i młodzieżą, rodzicom uczniów i wychowanków oraz twórcom polityki edukacyjnej. Mamy nadzieję, że przygotowaliśmy podręcznik do studiowania i wykorzystania w przyszłej i obecnej pracy zawodowej, a także w codziennym życiu.
Chcielibyśmy, aby zawarte w podręczniku informacje i praktyczne wskazówki pomogły Czytelnikom lepiej poznać i zrozumieć biomedyczne kwestie związane z funkcjonowaniem dzieci i młodzieży. Ważne jest dla nas także, aby pozwoliły im one lepiej poznać siebie, swój organizm/ciało i jego rozwój w poszczególnych okresach życia, skłoniły do refleksji nad własnym zdrowiem i dbałością o nie, umożliwiły identyfikację własnych problemów zdrowotnych i poszukiwanie skutecznych sposobów ich rozwiązania.
Z tekstu
Nowoczesny, świetnie przygotowany podręcznik w swym założeniu obejmuje najistotniejsze uwarunkowania rozwojowe, zdrowotne i społeczne edukacji dzieci i młodzieży, a także ochronę i promocję zdrowia nauczycieli. Ważnym elementem są też zdrowotne aspekty środowiska szkoły (w tym jej klimat społeczny) oraz organizacja procesu nauczania.
Podręcznik ten może być wartościową lekturą dla praktykujących nauczycieli i pedagogów, nie tylko w szkole, lecz także w ośrodkach pracy pozalekcyjnej dla dzieci i młodzieży, a także w świetlicach środowiskowych. Interesujące treści znajdą w nim także socjolodzy, pracownicy socjalni i pracownicy szeroko pojętego zdrowia publicznego.
Z recenzji dr hab. n. med. prof. IMiD Anny Oblacińskiej
Strony 11-17_REP.pdf(pdf)
124 KB
Barbara Woynarowska
Lekarz pediatra, specjalista medycyny szkolnej, prof. dr. hab. med. Emerytowany profesor w Katedrze Biomedycznych Podstaw Rozwoju i Seksuologii Wydziału Pedagogicznego UW. Współtwórczyni polskiej koncepcji szkoły promującej zdrowie, kierownik międzynarodowych badań HBSC w Polsce (1990–2004), członek Komitetu Zdrowia Publicznego PAN (1999-2019). Współautorka koncepcji edukacji zdrowotnej w podstawie programowej kształcenia ogólnego (2008). Autorka/współautorka ponad 600 publikacji z zakresu medycyny szkolnej, auksologii, medycyny sportowej, edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia.
Anna Kowalewska
Wirusolog, pedagog, dr n. med., dr hab. n. społ.. Adiunkt w Katedrze Biomedycznych Podstaw Rozwoju i Seksuologii Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego. Wieloletni wykładowca i współautorka podręczników do biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania. Członek krajowej i międzynarodowej grupy badawczej HBSC. Autorka/współautorka ponad 130 publikacji dotyczących zagadnień biologicznych podstaw zachowań człowieka, zdrowia dzieci i młodzieży ze szczególnym uwzględnieniem zachowań ryzykownych oraz promocji zdrowia i profilaktyki uzależnień.
Zbigniew Izdebski
Pedagog, seksuolog, specjalista w zakresie zdrowia publicznego, doradca rodzinny, prof. dr hab. n. hum. Kierownik Katedry Biomedycznych Podstaw Rozwoju i Seksuologii Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego oraz Katedry Humanizacji Medycyny i Seksuologii Collegium Medicum Uniwersytetu Zielonogórskiego. Od 2010 r. współpracownik naukowy Instytutu ds. Badań nad Seksem, Płciowością i Prokreacją im. Alfreda Kinseya na Indiana University. Autor licznych polskich i międzynarodowych badań nad seksualnością człowieka. Realizator projektów badawczych dotyczących seksualności Polaków w cyklu życia.
Magdalena Woynarowska
Pedagog, nauczyciel języka francuskiego, dr hab. n. społ. Adiunkt w Zakładzie Zdrowia Publicznego Wydziału Nauki o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Współautorka narzędzi do autoewaluacji w szkole i przedszkolu promującym zdrowie. Autorka projektu promocji zdrowia pracowników szkół promujących zdrowie. Współredaktorka/współautorka podręczników dla szkół promujących zdrowie (ogólnodostępnych i specjalnych) i przedszkoli promujących zdrowie oraz autorka/współautorka 60 publikacji dotyczących zdrowia nauczycieli i pracowników niepedagogicznych, edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia.
Seria Edukacja i zdrowie
Edukacja i zdrowie to cykl podręczników do podstawowych przedmiotów na kierunku pedagogika. Czytelnicy znajdą tu wiedzę na temat biologicznych podstaw funkcjonowania człowieka oraz kształtowania nawyków i zachowań sprzyjających zdrowiu.