Diagnoza organizacji od A do Z. Praktyczny podręcznik diagnozy dla konsultantów, trenerów i menedżerów
Książka nominowana w konkursie ECONOMICUS Dziennika Gazety Prawnej
Każda organizacja to złożony system, na który powinno się patrzeć z wielu perspektyw. Najczęściej audyt organizacyjny oznacza albo spojrzenie z punktu widzenia ekonomicznego, albo z punktu widzenia operacji. Kiedy jednak trzeba dokonać poważnych zmian
w organizacji, oznacza to najczęściej konieczność zmian w mentalności. Tymczasem mało jest narzędzi diagnostycznych do oceny sposobu myślenia w organizacji, a przeprowadzanym w tej dziedzinie badaniom można często zarzucić, że ich wyniki są niejednoznaczne i nie wykazują, czy organizacja jest zdrowa czy chora, a jeśli chora, to co konkretnie należałoby zrobić, by ją uzdrowić.
Autor tej książki - praktyk, który sam jako konsultant zdiagnozował ponad 100 organizacji - proponuje bardzo szeroki zakres zaawansowanych narzędzi diagnostycznych do badania organizacji. Przede wszystkim zaś - co jest ewenementem - pierwszą klasyfikację modeli mentalnych związanych z życiem organizacyjnym, które nazywa patologiami organizacyjnymi. Prezentuje opisy dwunastu najczęściej występujących patologii wraz z wyjaśnieniami, jak sobie z nimi poradzić.
Każda z patologii jest zilustrowana odpowiednim studium przypadku i określona za pomocą pięciu osi, opisujących kolejno: łatwo dostrzegalne objawy patologii, patologie związane z osobami kierującymi organizacjami, nieprawidłowości operacji i procesów, patogenne oddziaływanie środowiska organizacji i rozwój zjawisk patologicznych w czasie. W części o charakterze narzędziowym omówiono szczegółowo takie zagadnienia jak:
proces diagnostyczny i rola, jaką odgrywają w nim specjaliści z różnych dziedzin,
badania diagnostyczne prowadzone przy użyciu map poznawczych,
najważniejsze metody diagnostyczne i sposoby analizowania ich wyników,
metody tworzenia wybranych testów psychologicznych.
Adresaci:
Nie chodzi tu o kolejną metodę pod chwytliwą nazwą - ta książka jest podręcznikiem dla wymagającego czytelnika, który przeszedł już przez fazę gadżetów i szuka solidnej wiedzy osadzonej w badaniach i w praktyce. Jest lekturą obowiązkową dla konsultantów i trenerów zarządzania oraz wartościową pozycją dla menedżerów organizacji, w których mogą występować patologie.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-264-5298-7
- ISBN druku: 978-83-264-4041-0
- EAN: 9788326452987
- Liczba stron: 324
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
O autorze str. 11 Podziękowania str. 13 Przedmowa str. 15 Część I. Podstawy diagnozowania str. 21 1. Diagnoza holistyczna a diagnoza psychologiczna organizacji str. 23 Problem granic w diagnozie - holistyczność diagnozy str. 28 Diagnoza holistyczna jako różne "rzuty" organizacji str. 33 Specyfika diagnozy psychologicznej str. 36 Rodzaje konstruktów str. 37 Podsumowanie str. 41 2. Nozologia patologii organizacyjnych jako metateoria szczegółowych teorii organizacyjnych str. 43 Systematyka patologii str. 48 Znaczenie typu patologii dla diagnozy organizacji str. 51 Podsumowanie str. 62 3. Cztery perspektywy widzenia organizacji str. 64 Znaczenie rozwoju dla diagnozy organizacyjnej str. 70 Specyfika rozwoju organizacyjnego str. 70 Psychologiczne źródła systemowego izomorfizmu w organizacjach str. 71 Model indywidualnej ewolucji w spostrzeganiu organizacji jako wytyczna diagnozy str. 74 Kręgi konstruktów organizacyjnych str. 75 Aspekt socjologiczny wyników odzwierciedlania str. 86 Podsumowanie str. 86 4. A natomia zdrowej organizacji i jej zaburzenia wynikające z wpływu ludzi str. 87 Co jest potrzebne firmie, aby mogła istnieć str. 91 Ścieżka: klienci - przewaga konkurencyjna - płace - zaangażowanie pracowników str. 94 Ścieżka: system informacyjny - system ocen - system płac - płace str. 98 Ścieżka: godność - porozumienie - zaufanie - zaangażowanie str. 100 Zarządzanie kompetencjami str. 102 Podsumowanie str. 104 5. Strategiczny kontekst diagnozy str. 105 Wpływ wielkości organizacji na patologie i działania diagnostyczne str. 110 Typologia strategiczna organizacji str. 113 Podsumowanie str. 119 Część II. Proces i narzędzia diagnozy str. 121 6. Etapy procesu diagnozy str. 123 Faza pierwsza: od zgłoszenia się klienta do podpisania kontraktu na przeprowadzenie diagnozy str. 128 Faza druga: diagnozowanie str. 136 Faza trzecia: przekazanie wyników diagnozy zainteresowanym str. 140 Wymagania formalne dotyczące raportów analitycznych str. 140 Prezentacje str. 145 Autodiagnoza str. 146 Podsumowanie str. 146 7. Mapy poznawcze jako źródło wiedzy o procesach postrzegania i rozumowania w organizacji str. 148 Co to są mapy poznawcze? str. 154 Po co badać mapy poznawcze? str. 157 Podstawowe zasady i warunki badania map poznawczych str. 158 Problemy związane z pomiarem str. 160 Prowadzenie wywiadów str. 161 Kodowanie i opracowywanie danych - analiza słownika str. 165 Analiza struktury map poznawczych str. 172 Interpretacja wyników str. 175 Podsumowanie str. 177 8. Wywiad jako podstawowe narzędzie diagnozy organizacji str. 178 Przygotowywanie się do wywiadów i rozmów diagnostycznych str. 184 Co presuponują rozmówcy, czyli prywatne teorie na temat firmy str. 187 Rodzaje wywiadów str. 191 Błędy popełniane w trakcie wywiadów diagnostycznych i niebezpieczeństwa związane ze stosowaniem tej techniki str. 203 Podsumowanie str. 205 9. Testy psychologiczne w diagnozie patologii organizacyjnych str. 206 Istota i cele badania kwestionariuszowego str. 210 Psychometryczne badanie wiedzy ukrytej str. 211 Modele wnioskowania na podstawie kwestionariusza o sytuacji w organizacji str. 220 Dostosowanie narzędzi do potrzeb organizacji str. 225 Pułapka operacjonalizacji str. 231 Podsumowanie str. 232 10. Obserwacja i techniki symulacyjne str. 233 Obserwacja interakcji str. 238 Obserwacja rozwiązywania sytuacji symulowanych str. 241 Analiza danych werbalnych str. 246 Mapowanie owalami str. 249 Podsumowanie str. 251 11. Analiza dokumentów str. 252 Analiza dokumentów finansowych str. 257 Analiza statutu str. 266 Analiza stron internetowych str. 270 Podsumowanie str. 277 12. W stronę pełnej partycypacji w zarządzaniu str. 278 Konsekwencje diagnozy str. 281 Program na dziś str. 284 Co nie sprzyja pełnej partycypacji w zarządzaniu? str. 286 Możliwe działania interwencyjne str. 287 Podsumowanie str. 289 Dodatek. Zadania do przemyślenia str. 291 Literatura cytowana str. 297 Indeks str. 319