MENU

Dyscyplina finansów publicznych. Aktualne problemy w systemie odpowiedzialności

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Dyscyplina finansów publicznych. Aktualne problemy w systemie odpowiedzialności

\n\nW książce przedstawiono aktualne kwestie pojawiające się na gruncie stosowania ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
\n\n Omówione zagadnienia dotyczą m.in.:

dostępu do informacji publicznej,
przesłanek winy i adekwatności kary, a także roli obrońcy w postępowaniu o naruszenie dyscypliny finansów publicznych,
naruszeń związanych z dokonywaniem wydatków i zaciąganiem zobowiązań,
odpowiedzialności za nierozliczenie w terminie otrzymanej dotacji,
wydatkowania subwencji przez publiczne uczelnie akademickie.

\n\nW publikacji omówiono nowelizację z ustawy - Prawo zamówień publicznych z 11.09.2019 r., która wejdzie w życie od 1 stycznia 2021 r., wprowadzającą istotne zmiany w przepisach ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Odniesiono się także do ostatniej nowelizacji z 2019 r. (Dz.U. poz. 1495), która wprowadza modyfikacje zwolnień z odpowiedzialności w związku z ugodą zawartą przez jednostki sektora finansów publicznych.
\n\nUwzględniono ponadto rozwiązania prawne dotyczące zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania COVID-19 odnoszące się do odpowiedzialności za naruszenia dyscypliny finansów publicznych
\n\nAutorzy książki są naukowcami i praktykami związanymi zarówno z podmiotami finansów publicznych, jak i organami właściwymi w sprawach odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. W związku z tym w opracowaniu przedstawiono najistotniejsze kwestie z punktu widzenia konstrukcji reżimu odpowiedzialności oraz praktyki jej dochodzenia.
\n\n Adresaci:\n Publikacja przeznaczona dla adwokatów i radców prawnych biorących udział w postępowaniach sądowych o naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Zainteresuje też naukowców na kierunkach prawo, administracja, ekonomia, zajmujących się problematyką finansów publicznych.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 13

Przedmowa | str. 19

Rozdział 1
Definicje legalne w regulacjach finansów publicznych – zagadnienia wprowadzające (Paweł Borszowski) | str. 21
1.1. Uwagi ogólne | str. 21
1.2. Wybór obszaru podlegającego definiowaniu w regulacji finansów publicznych | str. 23
1.3. Determinanty wprowadzania definicji legalnych dla ograniczenia obszaru nieostrości w regulacji finansów publicznych | str. 28
1.4. Podsumowanie | str. 30

Rozdział 2
Zwroty niedookreślone (nieostre) w tekście aktu prawnego na przykładzie ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych – analiza wybranych zagadnień (Wojciech Bożek) | str. 32
2.1. Uwagi ogólne | str. 32
2.2. Zwroty niedookreślone i nieostre w tekście aktu prawnego | str. 34
2.3. Zwroty niedookreślone w ustawie o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych na przykładzie „szkodliwości czynu dla finansów publicznych” | str. 36
2.4. Aspekty praktyczne badanej problematyki | str. 47
2.4.1. Wykładnia przepisów o charakterze sankcyjnym | str. 47
2.4.2. Odtworzenie toku rozumowania komisji orzekającej | str. 47
2.4.3. Szkoda dla finansów publicznych. Stopień szkodliwości czynu dla finansów publicznych (znikomy, nieznaczny, znaczny, rażący) | str. 48

Rozdział 3
Dostęp do informacji publicznej w zakresie odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Anna Kościńska-Paszkowska) | str. 50
3.1. Uwagi ogólne | str. 50
3.2. Jawność na gruncie ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. 52
3.3. Dostęp do niektórych informacji | str. 55
3.4. Podsumowanie | str. 59

Rozdział 4
Wina jako przesłanka odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Jerzy Lachowski) | str. 61
4.1. Uwagi ogólne | str. 61
4.2. Pojęcie winy jako przesłanki odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. 62
4.3. Przesłanki przypisania winy | str. 67
4.4. Funkcje winy | str. 72
4.4.1. Funkcja legitymizująca winy | str. 72
4.4.2. Funkcja winy w procesie wymiaru kary | str. 74
4.5. Dodatek praktyczny – wybór tez z orzecznictwa | str. 75

Rozdział 5
Adekwatność kar za naruszenie dyscypliny finansów publicznych – wybrane zagadnienia (Wojciech Gonet) | str. 78
5.1. Uwagi ogólne | str. 78
5.2. Czyny powodujące stratę finansową dla sektora finansów publicznych | str. 79
5.3. Czyny niepowodujące straty finansowej dla sektora finansów publicznych | str. 81
5.4. Katalog kar za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. 83
5.5. Koszty postępowania | str. 85
5.6. Podsumowanie | str. 87

Rozdział 6
Rola obrońcy w postępowaniu o naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Ewa Kosior) | str. 88
6.1. Uwagi ogólne | str. 88
6.2. Umocowanie obrońcy | str. 90
6.3. Tajemnica | str. 94
6.4. Relacja pomiędzy obwinionym a obrońcą. Kolizja interesów | str. 96
6.5. Podsumowanie | str. 103

Rozdział 7
Prawidłowość ugody w przedmiocie należności cywilnoprawnej jako warunek wyłączający bezprawność gospodarowania środkami publicznymi (Joanna M. Salachna) | str. 105
7.1. Uwagi ogólne | str. 105
7.2. Obowiązujące unormowania. Podstawowe warunki zawarcia ugody i ich systemowa analiza | str. 106
7.3. Ocena skutków zawarcia ugody w sprawie spornej należności cywilnoprawnej – zasady | str. 111
7.4. Schemat oceny skutków zawarcia ugody w sprawie spornej należności cywilnoprawnej | str. 112
7.5. Zawieranie ugód a wymogi kontroli zarządczej. Zmodyfikowany schemat oceny skutków ugody | str. 114
7.6. Formuła zawarcia ugody | str. 120
7.7. Względna dobrowolność zawarcia ugody przez jednostkę sektora finansów publicznych (okoliczności wskazujące na obligatoryjność ugodzenia się) | str. 121
7.8. Podsumowanie | str. 124

Rozdział 8
Naruszenie dyscypliny finansów publicznych a udzielanie ulg w spłacie należności jednostek sektora finansów publicznych (Paweł Majka) | str. 125
8.1. Uwagi ogólne | str. 125
8.2. Zakres regulacji prawnych | str. 126
8.3. Pojęcie należności jednostek sektora finansów publicznych | str. 129
8.4. Pojęcie niezgodnego z przepisami udzielania ulg | str. 133
8.5. Podsumowanie | str. 136

Rozdział 9
Upoważnienie jako podstawa do nabycia zdolności dyscyplinarnej za czyny naruszające dyscyplinę finansów publicznych (Anna Rotter) | str. 138
9.1. Uwagi ogólne | str. 138
9.2. Kierownik jednostki sektora finansów publicznych jako podmiot potencjalnie odpowiedzialny za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. 141
9.3. Powierzenie przez kierownika jednostki sektora finansów publicznych określonych obowiązków w zakresie gospodarki finansowej | str. 144
9.4. Powierzenie przez kierownika jednostki sektora finansów publicznych określonych obowiązków głównemu księgowemu | str. 150
9.5. Upoważnienie a pełnomocnictwo | str. 153
9.6. Prawidłowy rozdział zadań pomiędzy pracowników a nienależyte wykonywanie przez kierownika jednostki sektora finansów publicznych obowiązków w zakresie kontroli zarządczej | str. 154
9.7. Podsumowanie | str. 156

Rozdział 10
Naruszenia dyscypliny finansów publicznych związane z dokonywaniem wydatków i zaciąganiem zobowiązań – próba systematyzacji i oceny (Anna Ostrowska) | str. 157
10.1. Uwagi ogólne | str. 157
10.2. Dokonanie wydatku bez upoważnienia lub z przekroczeniem zakresu upoważnienia | str. 160
10.3. Dokonanie wydatku z naruszeniem przepisów dotyczących dokonywania poszczególnych rodzajów wydatków | str. 165
10.4. Zaciągnięcie zobowiązania bez upoważnienia lub z naruszeniem przepisów dotyczących zaciągania zobowiązań | str. 169
10.5. Podsumowanie | str. 174

Rozdział 11
Konstrukcja prawna odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych związana z dokonywaniem wydatków publicznych w formie dotacji na realizację zadań publicznych (Klaudia Stelmaszczyk) | str. 176
11.1. Uwagi ogólne | str. 176
11.2. Wadliwe udzielenie lub przekazanie dotacji – art. 8 pkt 1 u.o.n.d.f.p. | str. 179
11.3. Niezatwierdzenie w terminie przedstawionego rozliczenia dotacji – art. 8 pkt 2 u.o.n.d.f.p. | str. 189
11.4. Nieustalenie kwoty do zwrotu – art. 8 pkt 3 u.o.n.d.f.p. | str. 193
11.5. Podsumowanie | str. 198

Rozdział 12
Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w związku z nierozliczeniem w terminie otrzymanej dotacji (Krzysztof Czarnecki) | str. 199
12.1. Uwagi ogólne | str. 199
12.2. Obowiązek rozliczenia jako signum specificum dotacji | str. 200
12.3. Konstrukcja prawna wybranych rodzajów dotacji a odpowiedzialność na podstawie art. 9 pkt 2 u.o.n.d.f.p. | str. 203
12.4. Podsumowanie | str. 213

Rozdział 13
Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie wydatkowania subwencji przez publiczne uczelnie akademickie (Michał Stawiński) | str. 216
13.1. Uwagi ogólne | str. 216
13.2. Geneza i charakterystyka przepisu art. 9a u.o.n.d.f.p. | str. 216
13.3. Charakter prawny subwencji dla publicznej uczelni akademickiej | str. 219
13.4. Dysponowanie subwencją przez publiczne uczelnie akademickie a znamiona czynu z art. 9a pkt 2 u.o.n.d.f.p. | str. 223
13.5. Pierwsza interpretacja (szeroka) | str. 223
13.6. Druga interpretacja (wąska) | str. 224
13.7. Problemy praktyczne | str. 228

Rozdział 14
O konieczności nowelizacji art. 14 u.o.n.d.f.p. (Jacek Wantoch-Rekowski, Martyna Wilmanowicz) | str. 230
14.1. Uwagi ogólne | str. 230
14.2. Delikt finansowy z art. 14 pkt 1 u.o.n.d.f.p. | str. 230
14.3. Artykuł 14 pkt 1 a art. 16 ust. 1 u.o.n.d.f.p. | str. 233
14.4. Ład finansów ubezpieczeń społecznych a ZUS | str. 236
14.5. Aspekty praktyczne – wybrane orzecznictwo | str. 239

Rozdział 15
Nowe Prawo zamówień publicznych – wyzwania dla orzecznictwa w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Sylwester Kuchnio) | str. 243
15.1. Uwagi ogólne | str. 243
15.2. Znaczenie nowych unormowań zamówień publicznych | str. 243
15.3. Zmiany przepisów ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych dotyczących naruszeń w obszarze zamówień publicznych | str. 247
15.4. Podsumowanie | str. 252

Rozdział 16
Dylematy zamówień podprogowych z perspektywy odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych (Małgorzata Filipek) | str. 253
16.1. Uwagi ogólne | str. 253
16.2. Zamówienia podprogowe – definicja i ich rodzaje | str. 254
16.3. Zasady udzielania zamówień do progu 30 000 euro | str. 262
16.4. Konsekwencje naruszenia zasad wydatkowania środków publicznych | str. 266
16.5. Podsumowanie | str. 269

Rozdział 17
Delikt określenia kryteriów oceny ofert w sposób niezgodny z przepisami o zamówieniach publicznych (Ewaryst Kowalczyk) | str. 271
17.1. Uwagi ogólne | str. 271
17.2. Pojęcie kryteriów oceny ofert w zamówieniach publicznych | str. 272
17.3. Pojęcie określenia kryteriów oceny ofert | str. 274
17.4. Pojęcie niezgodności z przepisami o zamówieniach publicznych jako kwalifikacji określenia kryteriów oceny ofert | str. 277
17.5. Naruszenia przepisów dotyczące doboru poszczególnych rodzajów kryteriów oceny ofert | str. 279
17.5.1. Naruszenie zasady określającej konieczność określania kryteriów oceny ofert związanych z przedmiotem zamówienia | str. 279
17.5.2. Naruszenie zasady ograniczonego zastosowania jedynego lub dominującego kryterium cenowego | str. 280
17.6. Naruszenia dotyczące sposobu (metody) formułowania dobranych kryteriów oceny ofert | str. 281
17.7. Podsumowanie | str. 282

Rozdział 18
Naruszanie dyscypliny finansów publicznych w zakresie sprawozdawczości budżetowej. Aspekty prawne i ekonomiczne (Janusz Sarnowski) | str. 284
18.1. Uwagi ogólne | str. 284
18.2. Znaczenie i funkcje sprawozdawczości w systemie finansów publicznych | str. 285
18.3. Zasady zapewniające jakość prezentowanych danych | str. 287
18.4. Zakres i podstawy prawne sprawozdawczości w sektorze publicznym | str. 288
18.5. Naruszenia dyscypliny finansów publicznych w zakresie sprawozdawczości | str. 289
18.6. Wykazanie danych niezgodnych z danymi z ewidencji księgowej | str. 293
18.7. Sporządzenie sprawozdania na podstawie błędnej ewidencji | str. 294
18.8. Naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie sprawozdawczości budżetowej a uszczerbek dla finansów publicznych. Sankcje za nieprawidłowości w sprawozdawczości | str. 296
18.9. Podsumowanie | str. 298

Rozdział 19
Zmiana umowy o zamówienie publiczne a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w czasie epidemii (Ewa Piechota-Oloś) | str. 300
19.1. Uwagi ogólne | str. 300
19.2. Zmiana umowy na gruncie Prawa zamówień publicznych a dopuszczalna zmiana umowy na podstawie przepisów specustawy o COVID-19 | str. 302
19.3. Odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych jako następstwo zmiany umowy o zamówienie publiczne w trybie przepisów specustawy o COVID-19 | str. 313
19.4. Podsumowanie | str. 317

Wykaz aktów prawnych | str. 319

Bibliografia | str. 323

Autorzy | str. 329
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

34,40 zł
40,00 zł

Czynniki społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw – ujęcie systemowe

Niniejsza monografia stanowi odpowiedź na brak wiedzy w obszarze czynników CSR oraz systemowych zależności pomiędzy nimi. Prezentuje identyfikację czynników CSR w nurtach ekonomii neoklasycznej, ekonomii instytucjonalnej i ekonomii behawi...
15,12 zł
19,90 zł

W czym systemy do monitorowania prądów różnicowych są lepsze od wyłączników różnicowoprądowych

Wyłączniki ochronne różnicowoprądowe oprócz zalet mają i wady. Do nich należy bezpodstawne wyłączenie zasilania na skutek wykrycia prądów różnicowych, które są normalnym zjawiskiem w odbiornikach o charakterze elektro...
34,31 zł
39,90 zł

Problemy badawcze we współczesnych finansach

Znaczenia wiedzy i świadomości finansowej nie da się przecenić, współczesny człowiek potrzebuje ich, by przetrwać, a państwa, by zachować niepodległość. Nie da się funkcjonować bez umiejętności planowania wydatków, regulowania zobowiązań,...
158,76 zł
189,00 zł

Model mediacji na rynku finansowym. Przykład systemu francuskiego

Monografia przedstawia ramy prawne mediacji we Francji. Autorka dokonuje analizy i typologii mediacji w ujęciu przedmiotowym i podmiotowym, analizuje różne rodzaje mediacji na rynku finansowym, dyskutuje problematykę eksternalizacji rozstrzygani...
14,40 zł
16,00 zł

Wybory prezydenckie w Rosji w 2018 roku w świetle niemieckiej opinii publicznej

Autor analizuje, w jaki sposób postrzegane były w Niemczech wybory prezydenckie w Rosji w 2018 roku i próbuje zrekonstruować zasadnicze treści zarejestrowane przez niemiecką opinię publiczną. Intencją pracy było wyodrębnienie głów...
18,00 zł
20,00 zł

Polski lobbing w obszarze prawa autorskiego na tle systemu unijnego

Autorka podejmuje problematykę mającą ważne konsekwencje polityczne, ekonomiczne i społeczne, zarówno w kontekście krajowym, jak również unijnym, szczególnie istotne w warunkach radykalnych zmian uwarunkowań systemowych lobbingu w ...
107,10 zł
119,00 zł

Bezpaństwowość w prawie publicznym

W książce przedstawiono fundamentalne zagadnienia dogmatyki prawa publicznego dotyczące bezpaństwowości, m.in.: definicję tego pojęcia i administracyjnoprawny reżim regulujący problematykę bezpaństwowości oraz status bezpaństwowca. Zagadnienia te zost...
5,40 zł
7,20 zł

Zdrowie publiczne. Rozdział 21

ROZDZIAŁ 21 Z PUBLIKACJI PT. "ZDROWIE PUBLICZNE" REDAKCJA NAUKOWA TERESA BERNADETTA KULIK, ANNA PACIAN. Zdrowie Publiczne jest dziedziną interdyscyplinarną skupiającą zagadnienia zarówno z zakresu medycyny, ekonomii, prawa, zarządzania...
158,76 zł
189,00 zł

Model relacji pomiędzy krajowymi organami administracji publicznej a przedsiębiorcami

Tematem monografii, a jednocześnie podstawowym zagadnieniem badawczym, uczyniono stworzenie z materiału normatywnego, uwarunkowań aksjologicznych i politycznych oraz procesów empirycznych, modelu relacji występującej w sferze gospodarczej pomięd...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!