Działalność gospodarcza jednostek samorządu terytorialnego. Dopuszczalność i granice jej prowadzenia
W publikacji omówiono zagadnienia prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki samorządu terytorialnego z uwzględnieniem jej racjonalności i efektywności, a przede wszystkim w kontekście legalności, w tym dopuszczalnych form prawnoorganizacyjnych jej prowadzenia.
W poszczególnych częściach książki zostały omówione zróżnicowane formy i sposoby prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki samorządu terytorialnego, zarówno w sferze użyteczności publicznej, jak i poza nią. Zagadnienia te były prezentowane podczas ogólnopolskiego seminarium naukowego, które zostało zorganizowane przez Katedrę Prawa Samorządu Terytorialnego Uniwersytetu Jagiellońskiego w dniu 19 listopada 2015 r.
Na szczególną uwagę zasługuje temat dotyczący gospodarki komunalnej i działalności gospodarczej samorządu terytorialnego, w którym podjęto analizę przesłanek kwalifikowania danej działalności samorządu do działalności gospodarczej z perspektywy doktryny i orzecznictwa sądowego, a także zagadnienie działalności powiatu w zakresie nieodpłatnej pomocy prawnej.
Publikacja umożliwia zapoznanie się z analizą przepisów prawa określających dopuszczalność prowadzenia działalności gospodarczej przez samorządy oraz ich wykładnią, a także z obowiązującym orzecznictwem sądowym.
Adresaci:
Książka przeznaczona jest dla pracowników samorządowych, w szczególności odpowiedzialnych za gospodarkę komunalną, oraz radców prawnych zatrudnionych w urzędach. Zainteresuje też środowisko akademickie - wykładowców oraz studentów prawa, administracji i zarządzania w administracji.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8092-577-9
- ISBN druku: 978-83-264-8967-9
- EAN: 9788380925779
- Liczba stron: 346
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 13 Wstęp | str. 17 Lidia Zacharko Prawne aspekty prowadzenia działalności gospodarczej przez samorząd gminny w modelu europejskim | str. 23 I. Zagadnienia wprowadzające | str. 23 II. Prawny aspekt przedsiębiorczości (podstawy prawne działalności gospodarczej samorządu terytorialnego) | str. 26 III. Spółki prawa handlowego jako forma prywatyzacji organizacyjnej zadań publicznych | str. 29 IV. Podsumowanie | str. 35 Kazimierz Bandarzewski Gospodarka komunalna i działalność gospodarcza samorządu terytorialnego | str. 37 I. Wprowadzenie | str. 37 II. Czy jednostki samorządu terytorialnego powinny prowadzić działalność gospodarczą? | str. 38 III. Pojęcie działalności gospodarczej w ustawach regulujących ustrój samorządu terytorialnego | str. 39 IV. Gospodarka | str. 40 V. Działalność gospodarcza jednostek samorządu terytorialnego w sferze użyteczności publicznej | str. 43 VI. Działalność gospodarcza jednostek samorządu terytorialnego poza sferą użyteczności publicznej | str. 48 VII. Pośrednie oddziaływanie jednostek samorządu terytorialnego na działalność gospodarczą | str. 51 VIII. Podsumowanie | str. 52 Mateusz Judziński Pojęcie sfery użyteczności publicznej w kontekście działalności gospodarczej jednostek samorządu terytorialnego | str. 55 I. Wprowadzenie | str. 55 II. Akty prawne normujące aspekty prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki samorządu terytorialnego | str. 55 III. Wpływ sfery użyteczności publicznej na granice swobody prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki samorządu terytorialnego | str. 57 IV. Orzecznictwo sądów w zakresie wykładni pojęcia sfery użyteczności publicznej | str. 61 V. Wnioski | str. 62 Renata Płaszowska Pojęcie użyteczności publicznej jako wyznacznik ram dopuszczalności prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki samorządu terytorialnego | str. 64 I. Wprowadzenie | str. 64 II. Pojęcie użyteczności publicznej na gruncie ustaw samorządowych | str. 66 III. Kwestia użyteczności publicznej w przepisach ustawy o gospodarce komunalnej | str. 70 IV. Pojęcie użyteczności publicznej w doktrynie prawa | str. 76 V. Podsumowanie | str. 79 Wojciech Gonet Realizacja zadań gospodarczych przez gminy | str. 82 I. Klasyfikacja zadań gospodarczych | str. 83 II. Wybór zadań gospodarczych do realizacji przez gminę | str. 86 III. Granice rozwoju infrastrukturalnego gminy | str. 91 IV. Zakończenie | str. 92 Aleksandra Ozimek Zasady zarządu mieniem gminy oraz korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej | str. 94 I. Wprowadzenie | str. 94 II. Właściwość organów do ustanawiania zasad zarządu mieniem gminy | str. 97 III. Charakter prawny uchwał | str. 98 IV. Delegacje ustawowe do stanowienia zasad zarządu mieniem | str. 100 V. Przekazanie zadań jednostce pomocniczej | str. 102 VI. Mienie komunalne a mienie gminne | str. 105 VII. Pojęcie zarządu, gospodarowania i administrowania mieniem | str. 109 VIII. Zarządzanie mieniem gminy oraz korzystanie z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej - wybrane przykłady | str. 110 IX. Zakończenie | str. 114 Bogusław Przywora Uwarunkowania prawne prowadzenia przez gminę działalności gospodarczej w celu realizacji zadań - wybrane zagadnienia konstytucyjnoprawne | str. 118 I. Wstęp | str. 118 II. Problem prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki publiczne, w tym jednostki samorządu terytorialnego, w świetle orzecznictwa, ze szczególnym uwzględnieniem wytycznych Trybunału Konstytucyjnego | str. 120 III. Uwarunkowania prowadzenia działalności gospodarczej przez gminę | str. 125 IV. Wnioski | str. 128 Dawid Chaba, Tomasz Noszczyk Ograniczenia prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki samorządu terytorialnego w Polsce | str. 131 I. Wstęp | str. 131 II. Podstawy prawne | str. 133 III. Działalność komunalna a działalność gospodarcza | str. 135 IV. Działalność gospodarcza a zadania polskich samorządów | str. 138 V. Ograniczenia w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki samorządu terytorialnego | str. 141 VI. Zakończenie | str. 145 Paulina Łazutka Wybrane aspekty działalności gospodarczej związków jednostek samorządu terytorialnego | str. 147 I. Wprowadzenie | str. 147 II. Charakterystyka związków jednostek samorządu terytorialnego | str. 148 III. Działalność gospodarcza związków jednostek samorządu terytorialnego - uwagi ogólne | str. 150 IV. Działalność gospodarcza związków w sferze użyteczności publicznej | str. 154 V. Działalność gospodarcza związków wykraczająca poza sferę użyteczności publicznej | str. 155 VI. Podsumowanie | str. 161 Tomasz Długosz Wokół działalności gospodarczej gmin - głos w dyskusji | str. 163 I. Wprowadzenie | str. 163 II. Gospodarka gminna i działalność gospodarcza | str. 165 III. Formy prowadzenia gospodarki gminnej | str. 173 IV. Konkluzje | str. 175 Grzegorz Suliński Obligacje przychodowe jako sposób finansowania inwestycji publicznych | str. 177 I. Wstęp | str. 177 II. Źródła prawa | str. 179 III. Istota prawna obligacji przychodowych | str. 179 1. Zakres przedmiotowy obligacji przychodowych | str. 179 2. Zakres podmiotowy obligacji przychodowych | str. 180 3. Postanowienia konieczne uchwały o emisji obligacji przychodowych | str. 182 IV. Zalety obligacji przychodowych | str. 182 V. Trudności w emisji obligacji przychodowych | str. 185 1. Zagadnienia wstępne | str. 185 2. Pojęcie przedsięwzięcia | str. 186 3. Zakres odpowiedzialności emitenta obligacji przychodowych z tytułu obligacji | str. 189 VI. Wnioski | str. 191 Jarosław Czerw Kompetencje rad gmin w zakresie gospodarki komunalnej w świetle przepisów ustawy o gospodarce komunalnej - wybrane zagadnienia | str. 194 I. Działalność gospodarcza gminy | str. 194 II. Kompetencje rady gminy w zakresie gospodarki komunalnej | str. 197 III. Podsumowanie | str. 207 Dominika Cendrowicz, Karolina Rokicka Ochrona wykorzystywania mienia komunalnego gminy w działalności gospodarczej prowadzonej z udziałem radnych | str. 208 I. Wstęp | str. 208 II. Pojęcie mienia komunalnego | str. 210 III. Cele ochrony mienia komunalnego | str. 212 IV. Ograniczenia w działalności gospodarczej prowadzonej przez radnego z wykorzystaniem mienia komunalnego | str. 213 V. Zakres dopuszczalnego korzystania z mienia komunalnego przez radnego | str. 218 VI. Skutki wykorzystywania przez radnego mienia komunalnego w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej | str. 220 VII. Podsumowanie | str. 222 Michał Kania Partnerstwo publiczno-prywatne jako metoda realizacji zadań jednostek samorządu terytorialnego. Nieustająca szansa na rozwój czy nieustająca pożywka dla malkontentów? | str. 224 I. Wprowadzenie | str. 224 II. Przyczyny braku szerszego wykorzystywania partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce | str. 230 III. Perspektywy konieczności wykorzystywania partnerstwa publiczno-prywatnego w polskich realiach | str. 233 IV. Warunki szerszego wykorzystania partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce | str. 235 V. Konkluzje | str. 239 Katarzyna Płonka-Bielenin Spółka komandytowa jako forma realizacji umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym | str. 241 I. Uwagi wstępne | str. 241 II. Kwalifikacja prawna umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym | str. 243 III. Spółka komandytowa jako instrument realizacji umowy | str. 250 Maciej M. Sokołowski Wybrane zagadnienia prawne działalności samorządu terytorialnego w zakresie energetyki | str. 257 I. Wprowadzenie | str. 257 II. Planowanie i organizacja zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na obszarze gminy | str. 258 III. Prawne uwarunkowania realizacji zadań samorządu na poziomie gminy | str. 262 IV. Zaopatrywanie w ciepło w gminie na tle sytuacji sektora ciepłownictwa | str. 265 V. Koncesjonowanie działalności przedsiębiorstw energetycznych w zakresie ciepłownictwa | str. 268 VI. Niektóre obowiązki przedsiębiorstw energetycznych w odniesieniu do zaopatrywania w ciepło | str. 271 VII. Ustalanie taryf dla potrzeb zaopatrzenia w ciepło | str. 273 VIII. Podsumowanie | str. 275 Michał Biliński Jednostki samorządu terytorialnego a sport. Wspieranie i działalność gospodarcza | str. 277 I. Wprowadzenie | str. 277 II. Samodzielna działalność gospodarcza jednostek samorządu terytorialnego w ramach sportu | str. 278 III. Wspieranie sportu określone ustawą o sporcie | str. 286 IV. Podsumowanie | str. 288 Stefan Płażek Nowe usługi powiatu w zakresie nieodpłatnej pomocy prawnej | str. 290 I. Pojęcie pomocy prawnej | str. 290 II. Historia wprowadzenia obecnej regulacji | str. 291 III. Dokumenty konieczne dla rozpoczęcia funkcjonowania ustawy | str. 293 IV. Uwagi do poszczególnych zapisów ustawy | str. 299 V. Podsumowanie | str. 304 Hiroko Tsuchiya Funkcjonowanie przedsiębiorstw komunalnych w samorządzie terytorialnym w Japonii | str. 310 I. Wprowadzenie | str. 310 II. Zarys systemu samorządu terytorialnego w Japonii | str. 311 III. Zadania samorządu terytorialnego | str. 313 IV. Usługi publiczne wykonywane przez samorząd terytorialny | str. 314 V. Przedsiębiorstwa komunalne w samorządzie terytorialnym | str. 316 VI. Sposób wykonywania zadań publicznych (usług publicznych) przez lokalne przedsiębiorstwa komunalne | str. 320 VII. Poszukiwanie metod efektywnego wykonywania usług publicznych | str. 322 VIII. Podsumowanie | str. 326 Literatura | str. 329 Noty o autorach | str. 343