Edukacja do samodzielności
Główną zaletą książki jest doskonała precyzja (bez zbędnych, nazbyt formalnych odniesień) w ujmowaniu trudnych zagadnień filozoficznych i wysoki poziom rozważań merytorycznych. Napisana jest przez praktyka, ale głęboko świadomego obszernego zaplecza teoretyczno-konceptualnego, stojącego za konkretnymi rozwiązaniami. To nie tylko wykład określonej metody kształcenia, ale również, a może przede wszystkim – potężna etyka. To nie tylko technika – jak uczyć – ze szczególnym podkreśleniem nauczania – etyki, ale również, a może bardziej podstawowe – przesłanie moralne, które winno towarzyszyć każdemu nauczycielowi. Tym ważniejsze, że nie ograniczone do jednego kontekstu idei (przeświadczeń światopoglądowych), ale przedstawiającego, jak funkcjonować w zróżnicowaniu tych właśnie idei.
Z recenzji prof. nadzw. dr. hab. Macieja Woźniczki
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy
im. Jana Długosza w Częstochowie
W serii ukazały się:
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości dziecka. Koncepcja i wskazówki metodyczne
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć w przedszkolu i szkole podstawowej
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć dla młodzieży
Robert J. Sternberg, Linda Jarvin, Elena L. Grigorenko, Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu. Jak zapewnić uczniom sukces
E. Płóciennik, Mądrość dziecka. Predyspozycje – przejawy – perspektywy wspierania
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8142-381-6
- ISBN druku: 978-83-8142-380-9
- Liczba stron: 284
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WSTĘP 13 Problematyka książki 13 Powody i cele napisania tej książki 14 Specyfika i efekty proponowanej metody (WDF) 15 Zakres zastosowania WDF 17 Adresaci książki 18 Perspektywa ujęcia tematu i wynikające z niej ograniczenia 18 Kompozycja książki 19 Strategia wywodu 19 Moja droga do tej książki 22 Własne teksty wykorzystane w książce 26 Podziękowania 27 CZĘŚĆ I. TEORIA 31 Rozdział 1. EDUKACJA WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE 33 1.1. Wizja edukacji 34 1.2. Współczesny oraz przyszły świat a jednostka 36 1.2.1. Główne obszary zmian 36 1.2.2. Sytuacja jednostki 39 1.3. Kompetencje wymagane od współczesnych 41 1.3.1. Rozumienie świata 42 1.4. Aktualny obraz edukacji 43 1.4.1. Deklarowane cele 43 1.4.2. Raport z badań 44 1.4.3. Dominujące metody i strategie 46 1.4.4. Diagnoza 49 1.5. Podsumowanie: zadania współczesnej edukacji 51 Rozdział 2. FILOZOFOWANIE 55 2.1. Dwoistość ujmowania filozofii 57 2.2. Filozofowanie – charakterystyka 61 2.2.1. Filozofowanie jako rozumowanie 61 2.2.2. Filozofowanie jako myślenie racjonalne (antyirracjonalne) 64 2.2.3. Swoistość filozofowania 66 2.2.3.1. Samozwrotność – krytycyzm 66 2.2.3.2. Samozwrotność – krytyczność 69 2.2.3.3. Różnozałożeniowość 71 2.2.3.4. Holistyczna optyka oglądu 73 2.2.3.5. Teoretyczność 74 2.2.3.6. Historyczność 76 2.2.3.7. Dialogiczność 77 2.3. Podsumowanie 79 2.3.1. Wyjściowe kompetencje filozofowania 80 2.3.1.1. Zdziwienie i załamanie się poczucia oczywistości 80 2.3.1.2. Świadomość własnej niewiedzy i podważenie „dogmatycznej pewności siebie 81 2.3.1.3. Zdolność zapytywania 82 2.3.1.4. Postawa dialogiczna 82 Rozdział 3. DIALOG – NARZĘDZIE FILOZOFOWANIA (w kontekście edukacji) 85 3.1. Pierwowzór dialogu – dialog sokratejski 87 3.1.1. Cel 89 3.1.2. Punkt wyjścia 91 3.1.3. Środki 93 3.1.4. Specyfika 93 3.2. Dialog intelektualny 94 3.2.1. Cel 94 3.2.2. Punkt wyjścia 95 3.2.3. Przebieg 97 3.2.4. Efekt 100 3.3. Dialog egzystencjalny 102 3.3.1. Cel 103 3.3.2. Punkt wyjścia 103 3.3.3. Przebieg 104 3.3.4. Efekt 105 3.4. Podsumowanie 106 Rozdział 4. WARSZTATY Z DOCIEKAŃ FILOZOFICZNYCH. TEORIA 111 4.1. Wstępna charakterystyka 112 4.2. Geneza 115 4.3. Historia 118 4.4. Obszary zastosowania WDF 121 4.5. Założenia 125 4.5.1. Filozoficzne 125 4.5.1.1. Antropologiczne 125 4.5.1.2. Metafilozoficzne 131 4.5.1.3. Ontologiczne 132 4.5.1.4. Epistemologiczne 133 4.5.1. Psychologiczne 136 4.5.1. Metodologiczne 138 4.6. Podsumowanie 141 Rozdział 5. WARSZTATY Z DOCIEKAŃ FILOZOFICZNYCH. ETYKA 143 5.1. Stanowisko etyczne prezentowane przez Lipmana 144 5.1.1. Trzy argumenty przeciw postawie kodeksowej 146 5.1.1.1. Stosunek do obligatoryjności wartości i norm 146 5.1.1.2. Obraz moralnej rzeczywistości 149 5.1.1.3. Położenie i wizja podmiotu moralnego 149 5.1.2. Powinności podmiotu moralnego 151 5.1.2.1. Przed decyzją 151 5.1.2.2. Przy podejmowaniu decyzji 153 5.1.2.3. Po decyzji 155 5.1.3. Kompetencje podmiotu moralnego 156 5.1.4. Wychowanie moralne 158 5.2. Lipmanowska strategia edukacji etycznej (WDF) 160 5.2.1. Narzędzia moralnego wychowania 160 5.2.1.1. Dialog uczniów 161 5.2.1.2. Wiara w moralny potencjał wychowanków 162 5.2.1.3. Przykład dawany przez wychowawców 163 5.2.2. Oświeceniowy efekt dociekań filozoficznych 165 5.3. Dociekania filozoficzne a relatywizm etyczny (sytuacjonizm) 165 5.3.1. Co to jest sytuacjonizm? 166 5.3.1.1. Pierwsze uściślenie: relatywizm etyczny 166 5.3.1.2. Drugie uściślenie: subiektywistyczny relatywizm etyczny 167 5.3.1.3. Trzecie uściślenie: sytuacjonizm 169 5.3.2. Program Lipmana a sytuacjonizm 170 5.3.3. Program Lipmana a „beztreściowa wolność” w sferze etycznej 175 5.4. Podsumowanie 177 CZĘŚĆ II. METODYKA 181 Rozdział 6. WARSZTATY Z DOCIEKAŃ FILOZOFICZNYCH. METODYKA 183 6.1. Klimat zajęć 184 6.1.1. Czynniki sytuacyjne 184 6.1.2. Czynniki psychologiczne 187 6.1.2.1. Zasady zachowania się na WDF 187 6.1.2.2. Postawa prowadzącego 189 6.2. Struktura warsztatu 191 6.2.1. „Lodołamacz” 192 6.2.2. Materiał do dociekań 196 6.2.2.1. Ćwiczenia 196 6.2.2.2. Tekst 199 6.2.3. Zbieranie pytań i problemów 200 6.2.3.1. Rodzaje pytań 201 6.2.3.2. Myślenie pytajne 203 6.2.3.3. Działania prowadzącego 208 6.2.4. Wybór tematu dociekań 209 6.2.5. Dociekania filozoficzne 210 6.2.5.1. Rozpoczynanie dociekań 211 6.2.5.2. Cechy stanowiące o filozoficzności dociekań 211 6.2.5.3. Działania prowadzącego 218 6.2.5.4. Korzyści płynące z uczestnictwa w dociekaniach 219 6.2.6. Zakończenie warsztatów 223 6.2.7. Ewaluacja 224 6.2.8. Tryb otwarty i zamknięty warsztatów 226 6.3. Podsumowanie 227 Rozdział 7. ROLA PROWADZĄCEGO – DYREKTYWA WYCOFANIA SIĘ Z MERYTORYCZNEJ WARSTWY DIALOGU 231 7.1. Przesłanki tytułowej dyrektywy 232 7.2. Respektowanie tytułowej dyrektywy w kolejnych fazach WDF 234 7.2.1. Przygotowanie do dociekań 235 7.2.2. Trwanie dociekań 237 7.2.3. Zakończenie dociekań 241 7.3. Krytyka tytułowego zalecenia i odpowiedź na nią 241 7.3.1. Wprowadzanie w stan chaosu światopoglądowego . 242 7.3.2. Skłanianie do amoralizmu 244 7.3.3. Indoktrynowanie 245 7.3.3.1. Co to jest indoktrynacja? 246 7.3.3.2. Relacja między edukacją a indoktrynacją 247 7.3.3.3. Niezbędny zakres indoktrynacji 248 7.3.3.4. Indoktrynacja a WDF 249 7.3.4. Podważanie autorytetów 250 7.3.4.1. Czym jest autorytet? 250 7.3.4.2. Autorytet a WDF 254 7.4. Podsumowanie 256 ZAKOŃCZENIE 259 LITERATURA PRZYWOŁANA W TEKŚCIE 265 SPIS SCHEMATÓW I TABEL 281 OD REDAKCJI 283