Edukacja europejska - od wielokulturowości do międzykulturowości
Książka ukazuje problemy edukacji europejskiej w perspektywie zróżnicowania kulturowego. Wykorzystane w niej źródła pochodzą przede wszystkim z obszaru francuskojęzycznego. Jej przedmiotem są koncepcje edukacji europejskiej, głównie te, które mają na celu wspieranie integracji społeczno-kulturowej, zawierają treści dotyczące tożsamości, obywatelskości i wspólnotowości europejskiej oraz zakładają formalną i nieformalną współpracę międzynarodową w dziedzinie edukacji.
Autor podejmuje m.in. kwestie komunikacji, dyskryminacji i integracji kultur, wyróżnianych na podstawie narodowości, rasy, płci, religii, orientacji seksualnej, sytuacji socjalnej. Najistotniejsze kategorie pojęciowe to: Inni i Obcy, wielokulturowość, międzykulturowość, pogranicze oraz edukacja wielokulturowa, międzykulturowa, regionalna i obywatelska.
Wielostronne przedstawienie okoliczności integracji europejskiej, związanych z nią zagadnień edukacyjnych, spis około 200 instytucji i organizacji międzynarodowych oraz zamieszczenie bogatego wyboru literatury przedmiotu czynią z książki swoisty przewodnik, przydatny badaczom problematyki europejskiej, nauczycielom, uczniom i studentom oraz osobom zainteresowanym zróżnicowaniem kulturowym w różnych kontekstach.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7587-761-8
- ISBN druku: 978-83-7587-164-7
- Liczba stron: 472
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 1. Założenia metodologiczne 15 1.1. Przedmiot i cele badań 15 1.2. Charakterystyka procedury badawczej i problemy badawcze 17 2. Zróżnicowanie kulturowe a edukacja 25 2.1. Zróżnicowanie kulturowe 37 2.1.1. Wielokulturowość 41 2.1.2. Międzykulturowość 46 2.1.3. Granice i pogranicza 56 2.2. Edukacja w warunkach zróżnicowania kulturowego 65 2.2.1. Edukacja wielokulturowa 68 2.2.2. Edukacja międzykulturowa 76 2.2.3. Edukacja regionalna 90 2.2.4. Edukacja obywatelska 102 2.2.5. Człowiek pogranicza i tożsamość międzykulturowa 108 2.3. Pedagogika międzykulturowa – od pedagogii do poddyscypliny pedagogicznej 116 3. Okoliczności powstania koncepcji edukacji europejskiej 127 3.1. Tożsamość i kultura europejska 127 3.2. Źródła zróżnicowania społeczeństw Europy 132 3.3. Następstwa zróżnicowania społeczeństw Europy 153 3.4. Historyczne przesłanki i perspektywy społeczno-kulturowej integracji europejskiej 157 3.5. Szkoła w Europie wobec problemów zróżnicowania kulturowego 180 4. Zróżnicowanie kulturowe europejskiego kręgu kultury francuskiej a edukacja 193 4.1. Społeczność frankofońska w Europie 193 4.2. Zróżnicowanie kulturowe społeczeństwa francuskiego 199 4.2.1. Współczesna tożsamość mieszkańców Francji 201 4.2.2. Społeczne następstwa zróżnicowania kulturowego 207 4.3. Oświata francuska wobec problemów zróżnicowania kulturowego 227 4.3.1. Zasada świeckości oświaty 235 5. Problemy edukacji w działalności europejskich instytucji i organizacji międzynarodowych 247 5.1. UNESCO 250 5.2. Rada Europy 255 5.3. Unia Europejska 262 5.4. Inne instytucje i organizacje 270 5.5. Współpraca europejska w dziedzinie pedagogiki międzykulturowej 279 6. Ideologiczne i aksjologiczne podstawy koncepcji edukacji europejskiej 289 6.1. Podstawy ideologiczne – europejski wymiar edukacji 289 6.2. Podstawy aksjologiczne 298 7. Typologia koncepcji edukacji europejskiej 309 7.1. Kryterium I – usytuowanie w kontekście etnicznym, narodowym lub ponadnarodowym 311 7.2. Kryterium II – usytuowanie w ideologii społecznej właściwej środowisku 312 7.3. Kryterium III – usytuowanie w określonym obszarze aktywności społecznej 313 7.4. Kryterium IV – uprzywilejowanie i preferowanie określonych rozwiązań metodycznych 315 7.5. Kryterium V – aktualność, elastyczność, postępowość i zdolność dostosowania do zmieniających się okoliczności 317 8. Treści koncepcji edukacji europejskiej oraz cele i zadania realizujących je podmiotów 319 8.1. Koncepcje jednostkowo-rodzinne 323 8.2. Koncepcje lokalno-regionalne 327 8.3. Koncepcje narodowo-państwowe 333 8.4. Koncepcje ponadnarodowe 337 9. Formy realizacji koncepcji edukacji europejskiej 341 9.1. Międzynarodowe programy instytucji i organizacji europejskich 341 9.2. Wymiany międzynarodowe osób 344 9.3. Współpraca przygraniczna i międzyregionalna 345 9.4. Języki obce i poszukiwanie języka międzynarodowego 348 9.5. Multimedialne środki komunikowania 351 9.6. Integracja z Innymi i Obcymi 356 9.7. Przeciwdziałanie wykluczaniu, marginalizacji oraz agresji wobec Innych i Obcych 360 9.8. Kultura, sztuka i wspólne dziedzictwo cywilizacyjne 364 9.9. Inicjatywy sportowe 369 10. Problemy i perspektywy realizacji koncepcji edukacji europejskiej 373 10.1. Niejasność idei europejskiego wymiaru edukacji 373 10.2. Banalizacja i folkloryzacja zróżnicowania kulturowego 377 10.3. Nieuwzględnianie efektu pogranicza 378 10.4. Napięcia w sferze religijnej i światopoglądowej 380 10.5. Stereotypowe treści materiałów dydaktycznych 383 10.6. Sprzeczności między założeniami a realizacją koncepcji edukacji 384 10.7. Ukryty program polityki oświatowej 388 10.8. Wielość paradygmatów refleksji pedagogicznej i praktyki edukacyjnej 390 10.9. Poszukiwanie wartości uniwersalnych 396 10.10. Różnice w pojmowaniu obywatelskości i edukacji obywatelskiej 398 10.11. Problemy w nauczaniu języków obcych 399 10.12. Dominacja języka angielskiego w polityce oświatowej