MENU

Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym

(eBook)

Podręcznik dla studentów

0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Warszawa, 2009

  • Autor: Alina Budniak

  • Wydawca: Impuls

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Cena katalogowa: 39,80 zł
31,04
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym

Edukacja społeczno-przyrodnicza jako jeden z obszarów zintegrowanej edukacji dzieci przedszkolnych i w młodszym wieku szkolnym obejmuje wiele różnorodnych treści: biologicznych, społecznych, geograficznych, historycznych, fizycznych, związanych z higieną i bezpieczeństwem i wiele innych. Nauczyciel dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, chcąc w sposób rzetelny wprowadzić podstawy wiedzy z wymienionych dziedzin i przygotować fundament dla kształcenia systematycznego, winien odpowiednio przygotować się do swej pracy.

Ze względu na rozległość treści edukacji społeczno-przyrodniczej, obejmującej tak wiele różnorodnych zagadnień z – czasem bardzo odległych – dyscyplin wiedzy, przygotowanie nauczyciela dzieci w wieku 3-10 lat wymaga uwzględnienia w programie studiów równie wszechstronnego materiału merytorycznego i metodycznego.

Niniejszy podręcznik, opracowany z myślą o studentach kierunków pedagogicznych, przygotowujących się do pracy z dziećmi przedszkolnymi i wczesnoszkolnymi, podręcznik zawiera zagadnienia teoretyczne, obejmujące podstawy nauczania o otaczającym dziecko środowisku (przyrodniczym, geograficznym, społecznym i in.) oraz propozycje metodyczne związane z przedszkolną i wczesnoszkolną edukacją środowiskową. Zakres materiału kształcenia studentów obejmuje w sposób uporządkowany zagadnienia teoretyczne poznane w trakcie realizacji różnorodnych przedmiotów kształcenia w szkole średniej, z punktu widzenia ich przydatności w pracy wychowawczej i dydaktycznej z dziećmi w wieku 3-10 lat, prezentację tych informacji w takich powiązaniach, by jako nauczyciel mógł je wykorzystać w kształtowaniu u dzieci zintegrowanego obrazu świata; ponadto w podręczniku zawarto metodyczne podstawy edukacji środowiskowej dzieci. Z

e względu na założony cel podręcznika – konieczność połączenia zarówno podstaw nauczania o środowisku, jak i metodyki przedszkolnej i wczesnoszkolnej edukacji środowiskowej treści pomieszczone w podręczniku dotyczą obu zakresów przygotowania studentów do zawodu nauczycielskiego: merytorycznego i metodycznego. Po wyjaśnieniu i scharakteryzowaniu komponentów środowiska człowieka, tekst podręcznik przybliża zagadnienia związane z poznawaniem przyrody przez dzieci: podstawowe cele, zasady, metody i formy poznawania przyrody, omawia treści edukacji środowiskowej realizowane w przedszkolu i klasach początkowych, planowanie zajęć zintegrowanych uwzględniających edukację środowiskową oraz wykorzystywanie mediów dydaktycznych. Dalsza część podręcznika przybliża kolejne zakresy treści edukacji środowiskowej takie, jak: higiena i bezpieczeństwo dziecka, zagadnienia geograficzne, ekologiczne i sozologiczne, historyczne, zawodoznawcze, fizyczne i inne, omawiając zarówno zagadnienia programowe realizowane w pracy z dziećmi przedszkolnymi i w młodszym wieku szkolnym, jak i ich znaczenie w edukacji dziecka.

Praktyczne przygotowanie studentów do pracy z dziećmi przedszkolnymi i w młodszym wieku szkolnym będzie się opierało na zawartych w niniejszym podręczniku zagadnieniach teoretycznych w trakcie ćwiczeń, podczas których studenci będą opracowywać metodyczne przykłady, praktyczne rozwiązania i zadania dotyczące poszczególnych tematów (niektóre pomysły ćwiczeń metodycznych zamieszczone zostały w postaci Zadań do wykonania w poszczególnych rozdziałach podręcznika).

Podręcznik kieruję do nauczycieli dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym oraz studentów kierunków pedagogicznych, szczególnie pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp	9
Rozdział 1. Środowisko i człowiek	17
	1.1. Środowisko – wyjaśnienie pojęć	17
	1.2. Składniki środowiska i ich charakterystyka	19
	1.3. Środowisko a zdrowie	30
	Zadania	31
Rozdział 2. Poznawanie przyrody – edukacja o środowisku, w środowisku i dla środowiska	33
	2.1. Poznawanie przyrody przez dzieci	33
	2.2. Fazy poznawania przyrody	37
	2.3. Zasady nauczania o środowisku	42
	Zadania	43
Rozdział 3. Cele, zadania i treści edukacji środowiskowej. Planowanie zajęć zintegrowanych	45
	3.1. Cele edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach początkowych	45
	3.2. Zadania edukacji środowiskowej	53
	3.3. Porównanie tradycyjnej i holistycznej edukacji środowiskowej	54
	3.4. Przygotowanie nauczyciela do zajęć	57
	3.5. Planowanie zajęć edukacji środowiskowej	58
	3.6. Sytuacje edukacyjne i ich elementy składowe	61
	3.7. Treści edukacji przyrodniczej jako czynnik integrujący w edukacji początkowej	66
	Zadania	72
Rozdział 4. Metody edukacji środowiskowej i ich charakterystyka. Formy aktywności dzieci w kontaktach ze środowiskiem. Pomoce dydaktyczne w edukacji społeczno-przyrodniczej	75
	4.1. Metody edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej	75
	4.2. Wybrane klasyfikacje metod	77
	4.3. Strategia wielostronnego kształcenia	78
	4.4. Cechy charakterystyczne wybranych metod edukacji społeczno-przyrodniczej	80
	4.5. Formy zajęć edukacji środowiskowej wykorzystywane w przedszkolu i klasach I–III	85
	4.6. Wycieczka i spacer w edukacji przyrodniczej i społecznej	87
	4.7. Prace domowe o tematyce społeczno-przyrodniczej	94
	4.8. Rola pomocy dydaktycznych w edukacji społeczno-przyrodniczej	98
	Zadania	104
Rozdział 5. Poznawanie otoczenia społecznego	107
	5.1. Dziecko wśród ludzi	107
	5.2. Przygotowanie dziecka do życia w społeczeństwie	112
	5.3. Praca ludzi w różnych zawodach – produkcja i wytwarzanie	115
	5.4. Poznawanie przeszłości – treści historyczne w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej	117
	5.5. Przedmioty w otoczeniu dziecka i ich poznawanie	120
	5.6. Tradycje, zwyczaje i obrzędy jako przykład wrastania w kulturę	121
	Zadania	125
Rozdział 6. Higiena osobista i otoczenia dziecka. Odżywianie	127
	6.1. Zdrowie, higiena – podstawowe pojęcia	127
	6.2. Czynniki warunkujące zdrowie	130
	6.3. Wychowanie zdrowotne i edukacja zdrowotna	131
	6.4. Zasady edukacji zdrowotnej	133
	6.5. Edukacja zdrowotna dzieci	134
	6.6. Treści edukacji zdrowotnej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym	137
	Zadania	141
Rozdział 7. Bezpieczeństwo dziecka w ruchu drogowym, w przedszkolu, szkole, w czasie zabaw	143
	7.1. Przygotowanie dziecka do przestrzegania norm i zasad bezpieczeństwa	143
	7.2. Problematyka bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym	145
	7.3. Cele i zadania edukacji komunikacyjno-drogowej dzieci w wieku 3–10 lat	150
	7.4. Bezpieczeństwo dzieci w domu, przedszkolu, szkole i w czasie zabaw	155
	Zadania	157
Rozdział 8. Poznawanie roślin i zwierząt przez dzieci	159
	8.1. Poznawanie roślin i zwierząt w ujęciu programu	159
	8.2. Znaczenie poznawania świata roślin i zwierząt przez dzieci	161
	8.3. Znaczenie hodowli roślin i zwierząt w edukacji	167
	Zadania	173
Rozdział 9. Ochrona przyrody i krajobrazu	175
	9.1. Zasoby przyrody a człowiek	175
	9.2. Ochrona środowiska – ustalenia terminologiczne	176
	9.3. Tradycje ochrony przyrody na świecie i w Polsce	178
	9.4. Formy ochrony przyrody w Polsce	185
	9.5. Tematy związane z ochroną przyrody i krajobrazu realizowane w przedszkolu i klasach początkowych	189
	Zadania	192
Rozdział 10. Edukacja ekologiczna dzieci młodszych a zagrożenia środowiska naturalnego	193
	10.1. Pojęcie ekologii i jej cechy charakterystyczne jako nauki	193
	10.2. Zagrożenia środowiska a człowiek	199
	10.3. Cele i zadania edukacji ekologicznej	202
	10.4. Treści, metody i formy edukacji ekologicznej w przedszkolu i klasach początkowych	212
	10.5. Kształtowanie postaw proekologicznych	213
	Zadania	217
Rozdział 11. Pogoda i klimat. Obserwacja pogody	219
	11.1. Pogoda, klimat, mikroklimat – meteorologia i klimatologia	219
	11.2. Elementy pogody i sposoby ich pomiaru	221
	11.3. Obserwowanie pogody z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym	225
	11.4. Fenologiczne, klimatyczne i astronomiczne pory roku	227
	11.5. Specyfika klimatu Polski	229
	Zadania	232
Rozdział 12. Doświadczenia, eksperymenty i obserwacje zjawisk fizycznych, chemicznych i przyrodniczych	233
	12.1. Konieczność stosowania doświadczeń i eksperymentów przyrodniczych w pracy z dziećmi w wieku 3–10 lat	233
	12.2. Kształtowanie umiejętności obserwacji	236
	12.3. Badanie otaczającego świata – rola doświadczeń i eksperymentów przyrodniczych w poznawaniu praw rządzących przyrodą	240
	12.4. Podstawowe wskazówki metodyczne dotyczące organizacji działań eksperymentalnych dzieci młodszych	243
	Zadania	246
Rozdział 13. Turystyka i krajoznawstwo w edukacji dzieci młodszych	247
	13.1. Znaczenie turystyki i krajoznawstwa	247
	13.2. Wyznaczanie kierunków w terenie i na mapie	248
	13.3. Mapa i plan – znaki umowne na planie i mapie	250
	13.4. Rodzaje map i ich wykorzystanie w edukacji	251
	13.5. Krajobrazy i ich charakterystyka	253
	13.6. Treści gospodarcze i administracyjne w programach edukacji wczesnoszkolnej	256
	Zadania	257
Spis schematów i tabel	259
Aneks	261
	Załącznik 1. Pytania dzieci	261
	Załącznik 2. Wynalazki	267
	Załącznik 3. Rośliny	269
	Załącznik 4. Zwierzęta	271
	Załącznik 5. Zjawiska pogodowe	273
	Załącznik 6. Przykładowy konspekt (scenariusz) zajęć zintegrowanych dla klasy I	274
	Załącznik 7. Wykaz literatury na temat doświadczeń i eksperymentów dla dzieci młodszych	280
	Załącznik 8. Wykaz literatury na temat wynalazków	284
	Załącznik 9. Wykaz literatury zawierającej odpowiedzi na dziecięce pytania	286
	Załącznik 10. Wykaz literatury na temat bezpieczeństwa dzieci	289
Bibliografia	291
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

39,75 zł
53,00 zł

Zasady rachunkowości, sprawozdawczości i rewizji finansowej w funduszach inwestycyjnych

Rynek instytucji zbiorowego inwestowania w Polsce rozwija się w ostatnich latach bardzo dynamicznie. W funduszach inwestycyjnych zgromadzono obecnie prawie 200 mld zł. Inwestorzy instytucjonalni i indywidualni mają szeroki dostęp do wielu rodzajó...
17,16 zł
19,95 zł

Zjawisko Fringe Belt w strukturze morfologicznej miast polskich na przykładzie Radomia

W książce podjęto zagadnienie powszechnie znane i analizowane w zagranicznej literaturze przedmiotu, ale nowatorskie na gruncie polskich badań urbomorfologicznych. Monografia jest poświęcona koncepcji Fringe Belt – jednej z kluczowych w brytyjski...
49,68 zł
55,20 zł

Dobrobyt społeczno - gospodarczy. Pomiar, skutki regulacji, czynniki pozaekonomiczne

U podstaw rozwoju ekonomicznego leży wiele czynników, które rozpatrywane były na przestrzeni lat przez ekonomistów z różnych szkół. W zależności od tego z której szkoły się wywodzili, zakładali mniejszy lub wię...
22,36 zł
26,00 zł

Balistyka wewnętrzna lufowych układów bezodrzutowych w ujęciu teorii bilansów

Współczesne pole walki wymaga od projektantów i wytwórców broni ciągłej modernizacji istniejącego sprzętu uzbrojenia, modernizacji zmierzającej w kierunku miniaturyzacji jego wymiarów a co za tym idzie zmniejszenia je...
53,99 zł
59,99 zł

Wojna w Wietnamie 1941–1975

Konflikt w Wietnamie wywołał tak wielkie poruszenie, że minęło dwadzieścia lat, zanim w 1995 roku Stany Zjednoczone i Wietnam w pełni wznowiły stosunki dyplomatyczne, wskutek czego spory o Wietnam osłabły, lecz nie ustały. W istocie utrzymujące się ani...
3,12 zł
4,00 zł

Nego smutna historia o zniszczeniu dziecka przez szkołę

„Nad Inowrocławiem wisiała księżycowa noc sierpniowa, jedna z tych nocy, co, chociaż jasne, mają tyle smutku i melancholii, że psy spać nie chcą — i wyją przeciągle. Ludzie tak nie czynią, może jedynie dlatego, że pies, gdy mu się wyć chce,...
119,25 zł
159,00 zł

Fizjoterapia w ortopedii

Podręcznik - w nowym 2 wydaniu - nadal bazuje na nabytej przez Czytelnika podczas studiów wiedzy z zakresu: anatomii, fizjologii, patofizjologii, kinezjologii, diagnostyki obrazowej, fizjoterapii oraz znajomości zagadnień klinicznych z obszaru o...
43,50 zł
58,00 zł

Rynek nieruchomości gminnych w czasie kryzysu i po kryzysie

Książka, niezależnie od swojego naukowego charakteru, stanowi zbiór wskazówek i zaleceń na temat sprawnego gospodarowania nieruchomościami gminnymi w czasie kryzysu oraz po kryzysie. Podjęte zostały w niej m.in. zagadnienia odnoszące się ...
38,00 zł
47,50 zł

Kobiety żołnierze w składzie Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Afganistanie

Monografia podejmuje aktualny i kontrowersyjny temat feminizacji bezpieczeństwa w kontekście zmieniających się ról społecznych kobiet i mężczyzn. Jest pierwszą w Polsce próbą zebrania danych na temat udziału kobiet-żołnierzy w misjach i o...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!