Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrazasz zgode na uzycie tych ciasteczek. Wiecej informacji, w tym o mozliwosci zmiany ustawien cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatnosci.
MENU

Koncepcja zbrodni przeciwko ludzkości w międzynarodowym prawie karnym(eBook)

0.00  [ 0 ocen ]
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły »
  • Wydanie: Warszawa, 1, 2020

  • Seria / cykl: Rozprawy Prawnicze. Seria monograficzna Instytutu Nauk Prawnych PAN

  • Autor: Michał Jan Filipek

  • Wydawca: Instytut Nauk Prawnych PAN

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Cena detaliczna: 149,00 zł
134,10
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 14,90 zł
Dodaj do schowka
Wysyłka: online

Koncepcja zbrodni przeciwko ludzkości w międzynarodowym prawie karnym

Publikacja z serii „Rozprawy Prawnicze. Seria monograficzna Instytutu Nauk Prawnych PAN. Niniejsza praca służy trzem celom badawczym: Celem ogólnym jest określenie podstawy kryminalizacji zbrodni przeciwko ludzkości. Jego realizacji posłużyła analiza wszystkich ważniejszych międzynarodowych definicji bezprawności zbrodni przeciwko ludzkości, co wiązało się z wyróżnieniem i zbadaniem wszystkich elementów konstytutywnych tej kategorii zbrodni. Pierwszym szczegółowym celem badawczym było udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy aktorzy niepaństwowi, czyli podmioty o charakterze pozapaństwowym (tzw. non-state actors), mogą zostać uznani za organizację w rozumieniu art. 7 ust. 2 lit. a StMTK. Drugim celem była próba udzielenia od powiedzi na pytanie, czy państwa-strony Statutu Rzymskiego są zobowiązane do inkorporowania definicji zbrodni międzynarodowych do swoich wewnętrznych systemów prawa karnego. Przyjęte w pracy rozwiązania terminologiczne są powszechnie stosowane przez zagraniczną doktrynę międzynarodowego prawa karnego. W opracowaniu wykorzystano trzy metody badawcze powszechnie stosowane w badaniach z zakresu nauk prawnych. Podstawową metodą badawczą zastosowaną w pracy jest metoda formalno-dogmatyczna. Analizie poddano regulacje zbrodni przeciwko ludzkości zawarte w szeregu instrumentów międzynarodo- woprawnych. Materiał badawczy stanowiło również orzecznictwo międzynaro- dowych trybunałów karnych oraz wybranych sądów krajowych. Ponadto wykorzystano metodę prawnohistoryczną oraz prawnoporównawczą. Metoda prawnohistoryczna zastosowana została w celu przedstawienia procesu kształtowania się podstaw prawnych penalizacji zbrodni przeciwko ludzkości oraz ewolucji koncepcji tej zbrodni w międzynarodowym prawie karnym. Metoda prawnoporównawcza umożliwiła zaś porównanie rozwiązań i koncepcji prawnych wywodzących się z prawa krajowego i międzynarodowego. Książka jest uzupełnioną wersję rozprawy doktorskiej pt. Koncepcja zbrodni przeciwko ludzkości w w świetle Statutu Rzymskiego Międzynarodowego Trybunału Karnego obronionej w czerwcu 2018 r. w Instytucie Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów i skrótowców . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Od autora . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
WPROWADZENIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
1. Problemy badawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  19
2. Terminologia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     21
3. Zastosowane metody badawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
4. Zakres przedmiotu badań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
5. Struktura pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
1. GENEZA I ROZWÓJ KONCEPCJI ZBRODNI PRZECIWKO LUDZKOŚCI. RYS HISTORYCZNY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
1.1. Ogólna charakterystyka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
1.2. Indywidualne oraz ponadindywidualne dobra chronione, przedmiot zamachu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
1.3. Przeciwko ludzkości czy przeciwko człowieczeństwu? . . . . . . . . . . . . . . 36
1.4. Narodziny nowej zbrodni – początki koncepcji zbrodni przeciwko ludzkości 40
1.5. Od Norymbergi do Rzymu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
1.5.1. Karta Międzynarodowego Trybunału Wojskowego . . . . . . . . . . . . 47
1.5.2. Ustawa nr 10 Sojuszniczej Rady Kontroli z 20 grudnia 1945 r. o ukaraniu osób winnych zbrodni wojennych, zbrodni przeciw
pokojowi oraz zbrodni przeciw ludzkości . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
1.5.3. „Druga Norymberga” – Statut Międzynarodowego Trybunału Wojskowego dla Dalekiego Wschodu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
1.5.4. Zasady norymberskie (raport J. Spiropoulosa) . . . . . . . . . . . . . . . . 62
1.5.5. Projekt kodyfikacji przestępstw przeciwko pokojowi i bezpieczeństwu ludzkości z 1951 r. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
1.5.6. Projekt kodyfikacji przestępstw przeciwko pokojowi i bezpieczeństwu ludzkości z 1954 r. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
1.5.7. Okres przejściowy (1954–1991) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
1.5.8. Projekt kodyfikacji zbrodni przeciwko pokojowi i bezpieczeństwu ludzkości z 1991 r. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
1.5.9. Projekt kodyfikacji zbrodni przeciwko pokojowi i bezpieczeństwu ludzkości z 1996 r. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
1.6. Międzynarodowe trybunały karne ad hoc . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
1.6.1. Statut Międzynarodowego Trybunału Karnego dla byłej Jugosławii 77
1.6.2. Statut Międzynarodowego Trybunału Karnego dla Rwandy . . . . . 80
1.7. Statut Rzymski Międzynarodowego Trybunału Karnego . . . . . . . . . . . . . 84
1.8. Zbrodnia przeciwko ludzkości w statutach trybunałów hybrydowych . . . 95
1.8.1. Nadzwyczajne Izby Sądowe Kambodży . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
1.8.2. Specjalny Trybunał dla Sierra Leone . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
1.8.3. Specjalne Panele Sądzące Poważne Zbrodnie w Timorze Wschodnim . .100
1.8.4. Specjalne Panele Sądowe dla Kosowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
1.8.5. Izba do spraw Zbrodni Wojennych dla Bośni i Hercegowiny . . . . 101
1.8.6. Prace Komisji Prawa Międzynarodowego nad projektem międzynarodowej konwencji o przeciwdziałaniu i karaniu zbrodni przeciwko ludzkości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
2. STRUKTURA ZBRODNI PRZECIWKO LUDZKOŚCI JAKO ZBRODNI PRAWA MIĘDZYNARODOWEGO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
2.1. Trójczłonowa struktura zbrodni międzynarodowej . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
2.1.1. Element actus reus zbrodni przeciwko ludzkości . . . . . . . . . . . . . 113
2.1.2. Element mens rea zbrodni przeciwko ludzkości . . . . . . . . . . . . . . 115
2 .1 .3 . Okoliczności wyłączające odpowiedzialność karną . . . . . . . . . . . 119
 
3. ELEMENTY KONSTYTUTYWNE ZBRODNI PRZECIWKO LUDZKOŚCI – CHAPEAU DEFINICJI (TZW. ELEMENTY CHAPEAU) . . . . . . . . . . . . . . . 123
3.1. Element rozległego lub systematycznego ataku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
3.1.1. Rdzeń definicji bezprawia zbrodni przeciwko ludzkości – pojęcie „ataku” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
3.1.2. Związek czynu bądź działania sprawcy z całościowym atakiem skierowanym przeciwko ludności cywilnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
3.1.3. Rozległy charakter ataku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
3.1.4. Systematyczny charakter ataku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
3.1.5. „Rozległy i systematyczny” czy „rozległy lub systematyczny”? . . . 137
3.1.6. Wymóg świadomości ataku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
3.2. Element skierowania ataku przeciwko jakiejkolwiek ludności cywilnej . . 143
3 .2 .1 . Attack directed against any civilian population – historyczne czy praktyczne znaczenie zaimka any? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
3.2.2. Pojęcie „ludności cywilnej” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
3.2.2.1. Znaczenie pojęcia „ludności” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
3.2.2.2. Osoba cywilna, ludność cywilna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
3.2.2.3. Osoba cywilna a kombatant – rozróżnienie obu pojęć . . . . . 153
3.2.2.4. Pojęcie „ludności cywilnej” w kontekście konfliktu zbrojnego 155
3.2.2.5. Pojęcie „ludności cywilnej” w czasie pokoju . . . . . . . . . . . . 156
3.2.2.6. Cel ataku: ludność cywilna – „własna” czy strony przeciwnej? 157
3.2.3. Brak powiązania z konfliktem zbrojnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
3.2.4. Interpretacja elementu skierowania ataku przeciwko ludności cywilnej. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159
3.3. Element polityki państwa lub organizacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
3.3.1. Element polityki państwa lub organizacji – ewolucja i rozwój koncepcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
3.3.2. Element polityki państwa lub organizacji w świetle orzecznictwa międzynarodowych trybunałów karnych ad hoc . . . . . . . . . . . . . 163
3.3.3. Element polityki państwa lub organizacji jako element statutowej definicji zbrodni przeciwko ludzkości (art. 7 STMTK) . . . . . . . . . . 165
3.4. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
4. POSTACI ZBRODNI PRZECIWKO LUDZKOŚCI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
4.1. Przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171
4.1.1. Zabójstwo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171
4.1.1.1. Zbrodnia zabójstwa w orzecznictwie międzynarodowych trybunałów karnych ad hoc . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172
4.1.1.2. Element actus reus zbrodni zabójstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
4.1.1.3. Element mens rea zbrodni zabójstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
4.1.2. Eksterminacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176
4.1.2.1. Zbrodnia eksterminacji w orzecznictwie międzynarodowych trybunałów karnych ad hoc . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
4.1.2.2. Element actus reus zbrodni eksterminacji . . . . . . . . . . . . . . 180
4.1.2.3. Element mens rea zbrodni eksterminacji . . . . . . . . . . . . . . . 182
4.1.3. Tortury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183
4.1.3.1. Zbrodnia stosowania tortur w orzecznictwie międzynarodowych trybunałów karnych ad hoc . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186
4.1.3.2. Element actus reus zbrodni tortur . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188
4 .1 .3 .3 . Element mens rea zbrodni tortur . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190
4.2. Przestępstwa przeciwko wolności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192
4.2.1. Niewolnictwo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192
4.2.1.1. Zbrodnia niewolnictwa w orzecznictwie międzynarodowych trybunałów karnych ad hoc . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194
4.2.1.2. Elementy actus reus oraz mens rea zbrodni niewolnictwa . . . 195
4.2.1.3. Handel ludźmi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197
4.2.1.3.1.Handel ludźmi a przemyt ludzi . . . . . . . . . . . . . . 202
4.2.1.4. Praca przymusowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203
4.2.1.5. Handel niewolnikami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206
4.2.1.6. Inne instytucje i praktyki zbliżone do niewolnictwa w świetle uzupełniającej konwencji w sprawie zniesienia niewolnictwa
z 1956 r . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207
4.2.2. Deportacja lub przymusowe przemieszczanie ludności . . . . . . . . 209
4 .2 .2 .1 . Deportacja lub przymusowe przemieszczanie ludności w orzecz- nictwie międzynarodowych trybunałów karnych ad hoc . . . . 211
4.2.2.2. Deportacja a przymusowe przemieszczenie ludności . . . . . . 212
4.2.2.3. Element actus reus deportacji lub przymusowego przemieszczenia ludności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212
4.2.2.4. Element mens rea deportacji lub przymusowego przemieszczenia ludności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214
4.2.3. Uwięzienie lub inne dotkliwe pozbawienie wolności fizycznej z naruszeniem podstawowych reguł prawa międzynarodowego . . 215
4.2.3.1. Uwięzienie w orzecznictwie międzynarodowych trybunałów karnych ad hoc . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215
4.2.3.2. Element actus reus zbrodni uwięzienia . . . . . . . . . . . . . . . . 216
4.2.3.3. Element mens rea zbrodni uwięzienia . . . . . . . . . . . . . . . . . 218
4.2.4. Wymuszone zaginięcia osób . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219
4.2.4.1. Zbrodnia wymuszonych zaginięć osób w prawie międzynarodowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219
4.2.4.2. Element actus reus zbrodni wymuszonych zaginięć . . . . . . . 225
4.2.4.2.1.Pozbawienie wolności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226
4.2.4.2.2.Nieudzielenie informacji o losie osoby zaginionej . 227
4.2.4.3. Element mens rea zbrodni wymuszonych zaginięć . . . . . . . . 227
4.3. Przestępstwa przeciwko wolności seksualnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229
4.3.1. Zbrodnia zgwałcenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235
4.3.1.1. Zbrodnia zgwałcenia w orzecznictwie międzynarodowych trybunałów karnych ad hoc . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 238
4.3.1.2. Element actus reus zbrodni zgwałcenia . . . . . . . . . . . . . . . . 240
4.3.1.3. Element mens rea zbrodni zgwałcenia . . . . . . . . . . . . . . . . . 241
4.3.2. Zbrodnia niewolnictwa seksualnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241
4.3.3. Zbrodnia przymusowej prostytucji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245
4.3.4. Zbrodnia wymuszonej ciąży . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248
4.3.5. Zbrodnia przymusowej sterylizacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 252
4.3.6. Inne formy przemocy seksualnej porównywalnej wagi . . . . . . . . . 255
4.4. Przestępstwa na tle dyskryminacyjnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258
4.4.1. Zbrodnia prześladowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259
4.4.1.1. Zbrodnia prześladowania w orzecznictwie międzynarodowych trybunałów karnych ad hoc . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260
4.4.1.2. Element actus reus zbrodni prześladowania . . . . . . . . . . . . . 262
4.4.2. Zbrodnia apartheidu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 274
4.4.2.1. Element actus reus zbrodni apartheidu . . . . . . . . . . . . . . . . 279
4.4.2.2. Element mens rea zbrodni apartheidu . . . . . . . . . . . . . . . . . 283
4.5. Przestępstwa objęte klauzulą otwartą (generalną) art. 7 ust. 1 lit. k STMTK (tzw. inne nieludzkie czyny o podobnym charakterze) . . . . . . . . . . . . . . 283
4.5.1. Klauzula otwarta (inne czyny nieludzkie) w orzecznictwie między- narodowych trybunałów karnych ad hoc . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284
4.5.2. Klauzula otwarta obejmująca inne czyny nieludzkie naruszeniem zasady legalizmu prawa karnego nullum crimen sine lege? . . . . . . 285
4.5.3. Element actus reus czynów objętych klauzulą otwartą zawierającą tzw. inne czyny nieludzkie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290
4.5.4. Element mens rea czynów objętych klauzulą otwartą zawierającą tzw. inne czyny nieludzkie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 294
 
5. KONTROWERSJE WOKÓŁ ELEMENTU POLITYKI PAŃSTWA LUB ORGANIZACJI JAKO JEDNEGO ZE ZNAMION ZBRODNI
PRZECIWKO LUDZKOŚCI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 296
5.1. Znaczenie pojęcia „polityki” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 301
5.2. Znaczenie pojęć „państwa” oraz „organizacji” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 304
5.3. Dlaczego należy szeroko interpretować pojęcie „organizacji” w kontekście elementu polityki państwa lub organizacji? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 316
5.4. Element polityki państwa lub organizacji a wymóg systematycznego charakteru ataku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 332
5.5. Dlaczego element polityki państwa lub organizacji ma zasadnicze znaczenie dla koncepcji zbrodni przeciwko ludzkości?
5.6. Podsumowanie . . . . 333
6. IMPLEMENTACJA DEFINICJI ZBRODNI PRZECIWKO LUDZKOŚCI DO KRAJOWYCH SYSTEMÓW PRAWNYCH. OBOWIĄZEK CZY
WOLNA WOLA PAŃSTW-STRON STATUTU RZYMSKIEGO? . . . . . . 337
ZAKOŃCZENIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 352
Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 361
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ……………………… 379
Wykaz aktów prawnych i innych dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 416
Wykaz orzecznictwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 426
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Wojskowe postępowanie karne w II Rzeczypospolitej (1918–1939) - 06 Rozdz. XI i XII Wznowienie postępowania; Postępowanie wykonawcze

Monografia opisuje przebieg postępowania karnego przed organami wojskowego wymiaru sprawiedliwości II Rzeczypospolitej w latach 1918-1939. Jest to praca pionierska. Przedstawiona w niej problematyka nie była dotychczas przedmiotem badań naukowych. Isto...
22,00 zł

Poziom satysfakcji z życia i poziom inteligencji emocjonalnej wśród skazanych mężczyzn odbywających karę pozbawienia wolności w polskich zakładach karnych

Dagmaria Maria Boruc, powołując się na cele resocjalizacyjne, formułowane w działalności penitencjarnej wobec osób skazanych, stara się uzasadnić poszukiwania nowych psychologicznych wyznaczników czy korelatów zachowań przestępczyc...
35,00 zł

Koncepcja społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw w wirtualnych łańcuchach dostaw

Niniejsze opracowanie przedstawia teoretyczne podstawy koncepcji wirtualizacji łańcuchów dostaw oraz założeń wprowadzania do nich zasad społecznej odpowiedzialności biznesu. Rozważania teoretyczne wsparto badaniami empirycznymi doświadczeń polsk...
22,00 zł

Współczesne koncepcje zarządzania w organizacjach

Opracowanie prezentuje zarówno teoretyczne, jak i empiryczne ujęcie różnorodnych problemów zarządzania w zakresie nowoczesnych koncepcji i metod zarządzania, z uwzględnieniem zagadnień o charakterze strategicznym, z którymi ...

Koncepcje i tendencje rozwoju zawodu specjalisty rachunkowości zarządczej

W warunkach globalnej gospodarki rachunkowość zarządcza, generująca informacje niezbędne do podejmowania decyzji strategicznych oraz operacyjnego zarządzania przedsiębiorstwem, nabiera coraz większego znaczenia. Publikacja jest pierwszą w polskim piśmi...
99,00 zł

Prawne problemy funkcjonowania konsorcjów uczestniczących w obrocie regulowanym przez Prawo zamówień publicznych

Niniejsze opracowanie dotyczy problemów prawnych związanych z funkcjonowaniem w obrocie regulowanym przez PrZamPubl konsorcjów wykonawców. Jego przedmiotem jest w szczególności: prezentacja konsorcjum jako specyficznej formy...

Prawo karne międzynarodowe

Nowoczesny podręcznik akademicki będący prawdziwym kompendium wiedzy o prawie karnym międzynarodowym. Autorzy kontynuują studia rozpoczęte przez prof. Lecha Gardockiego w kultowym już podręczniku Zarys prawa karnego międzynarodowego (PWN 1985). W synte...

Pojęcie ludobójstwa w kontekście orzecznictwa międzynarodowych trybunałów karnych ad hoc

Pojęcie ludobójstwa w prawie międzynarodowym publicznym zostało zdefiniowane w Konwencji z 1948 r. w sprawie zapobiegania i karania zbrodni ludobójstwa i na płaszczyźnie normatywnej nie podlegało zmianom. Jednocześnie jednak ewoluowało, kreując nowe...
109,00 zł

Prawo transportowe. Morze. Ląd. Powietrze

Monografia pokonferencyjna pt. Prawo transportowe: Morze, Ląd, Powietrze stanowi zbiór referatów z zakresu transportu morskiego, transportu lądowego, w tym drogowego i kolejowego oraz transportu lotniczego wygłoszonych podczas II Konferen...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!