Kwartalnik Pedagogiczny 2021/3 (261)
Prezentowany numer otwierają 2 teksty poświęcone sztuce i edukacji.
Pierwszy z nich odkrywa edukacyjny potencjał projektów artystycznych przedstawionych w Polskim Pawilonie w Wenecji podczas dwóch edycji 56. i 57. Biennale Sztuki: Halka/Haiti 18°48’05”N 72°23’01”W (2015) i Mały Przegląd (2017). Pedagogiczna perspektywa zakreślona przez autorkę rozciąga się od teorii wychowania estetycznego, przez pedagogikę krytyczną do obserwowanego w XXI wieku zwrotu edukacyjnego w sztuce współczesnej.
Pedagogów wrażliwych na przemiany w sztuce zainteresuje drugi artykuł o paradoksach estetycznych i głębokich przewrotach w rozumieniu jej istoty i roli w życiu człowieka. Następny artykuł to pogłębiona i oryginalna refleksja na temat egzystencjalnych podstaw patriotyzmu, tożsamości i śmierci. Zapoznaje ze złożonymi problemami, przed jakimi staje współczesna teoria i praktyka pedagogiczna, szczególnie w obszarach wychowania obywatelskiego, patriotycznego i moralnego.
Kolejne tematy zawarte w numerze to: wyobraźnia pedagogiczna (jako kompetencja poznawcza), dylematy współczesnej szkoły, wiek rodziców a szkolne funkcjonowanie uczniów (studium empiryczne). Na szczególną uwagę zasługuje artykuł o instrumentalizacji myślenia. O iluzji refleksyjności w kształceniu nauczycieli przekonują autorki na podstawie analizy programu akademickiego przygotowania zawodowego nauczycieli.
- Kategorie:
- Redakcja: Joanna Madalińska-Michalak
- Język wydania: polski
- ISSN: 2657-6007
- Liczba stron: 164
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
ARTYKUŁY Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz – Edukacyjny potencjał Pawilonu Polonia na Biennale Sztuki w Wenecji: Halka/Haiti oraz Mały Przegląd 7 Justyna Żak-Szwarc – Paradoksy estetyczne w świetle polemik artystów i teoretyków w XX i XXI wieku 30 Jan Rutkowski – Patriotyzm, tożsamość i śmierć. Rozważania o egzystencji jednostki i wspólnoty politycznej 47 Jarema Drozdowicz – Wyobraźnia pedagogiczna. Źródła interdyscyplinarne i zarys koncepcji 62 Piotr Mosiek – Współczesna szkoła wobec dylematów codzienności – oblicza wsparcia dla samodzielności i rozwoju 83 Renata Góralska, Małgorzata Kosiorek – Instrumentalizacja myślenia. O iluzji refleksyjności w kształceniu nauczycieli 103 Roman Dolata, Barbara Murawska – Wiek rodziców a szkolne funkcjonowanie uczniów klasy szóstej 124 ARTYKUŁ RECENZYJNY Aleksandra Matysiak – Naród... jaki naród? Wizja narodu w polskiej edukacji szkolnej 152 Noty o Autorach 161 ********* ARTICLES Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz – Educational potential of the Polonia Pavilion at the Venice Biennale of Art: Halka/Haiti and Little Review 7 Justyna Żak-Szwarc – Aesthetic paradoxes in the light of polemics of artists and theoreticians in the 20th and 21st centuries 30 Jan Rutkowski – Patriotism, identity and death. Reflections on the existence of an individual and a political community 47 Jarema Drozdowicz – Pedagogical imagination. Interdisciplinary sources and an outline of the concept 62 Piotr Mosiek – Contemporary school in the light of the dilemmas of everyday life: the face of support for self-reliance and development 83 Renata Góralska, Małgorzata Kosiorek – Instrumentalisation of thinking. On the illusion of reflexivity in teacher education 103 Barbara Murawska, Roman Dolata – Parents’ age and school functioning of sixth-grade students 125 REVIEW ARTICLE Aleksandra Matysiak – Nation… what nation? The vision of the nation in Polish school education 152 Contributors to this issue 161