Ruch Muzyczny nr 17/2021
#17/2021
W numerze między innymi:
Flirt z klasyką, czyli crossover. Czy jest katalizatorem zainteresowania muzyką bardziej wyrafinowaną? Mariusz Gradowski przypomina przykłady przekraczania granic gatunkowych, Jacek Hawryluk proponuje przegląd nagrań z pogranicza różnych estetyk, a dyrektorzy polskich instytucji muzycznych, w rozmowach z Karoliną Dąbek, próbują tłumaczyć konieczność wprowadzania lżejszego repertuaru do kalendarza wydarzeń.
Relacje z Salzburger Festspiele, Festiwalu Wagnerowskiego w Bayreuth, Międzynarodowych Letnich Kursów Nowej Muzyki w Darmstadt, Cappelli Angelica w Gdańsku, Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem, Musica Divina w Krakowie, Festiwalu Bachowskiego w Świdnicy, Eliminacji XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Kromer Festiwalu w Bieczu.
Recenzje nagrań Jana Lisieckiego, Sinfonii Varsovii, Wrocław Baroque Ensemble, CBSO, „Fidelia”, Alice Coltrane, Changüí, Anton Lukoszevieze i Kerry’ego Yonga, Odyssey one, książek o muzykach ulicznych i publikacji „O samodzielności artysty muzyka” Małgorzaty Sternal.
„Fajnie jest pobyć czasem tym złym” – z Ildarem Abdrazakowem rozmawia Ewa Palińska
Oskar Łapeta kreśli sylwetkę angielskiego kompozytora Havergala Briana. Paweł Gancarczyk przypomina dorobek Josquina des Prez w pięćsetlecie śmierci, a Mateusz Ciupka pisze o dyrygentach, którzy umarli z batutą w ręce.
Szósty odcinek „Historii artysty” – wspomnień Wiktora Brégy.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- EAN: 9770003596107
- Liczba stron: 52
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
STREFA RUCHU
Anse, romanse, mezalianse – Mariusz Gradowski
Między dźwiękami – Jacek Hawryluk
Heretyczka w świątyni sztuki – Karolina Dąbek
RELACJE
Salzburski przegląd damskich obcasów – Jacek Marczyński
Panie z Zielonego Wzgórza – Jolanta Łada-Zielke
Jak przejąć kontrolę nad festiwalem, nie wychodząc z domu – Monika Żyła
Natura i kultura – Małgorzata Kęsicka
Zakopiańskie prawykonania – Magdalena Stochniol
Dopóki płoną świece – Dominika Micał
Świdnica przemieniona – Mateusz Ciupka
Indywidualizm konsekwentnie temperowany – Dariusz Marciniszyn
Uczestnicy warsztatów krytyki muzycznej NIFC o eliminacjach
Festiwal z wycieczkami – Krzysztof Stefański
WYDAWNICTWA
Nokturny – w poszukiwaniu prostoty? – Marcin Majchrowski
Uznanie po czasie – Mateusz Borkowski
Wrocławski Zieleński – Witold Paprocki
Muzyka jak morze – Dominika Micał
Fidelio doświadczony przez COVID – Jacek Marczyński
Między ciszą a ciszą – Filip Lech
Alicja w krainie Wed – Przemek Psikuta
Guantánamo Social Club – Magdalena Tejchma
Eksperymenty ze Studiem – Wioleta Żochowska
Oblicza muzyki ulicy – Ewelina Grygier
Samodzielność muzyka za pieniądze rodziców – Ania Karpowicz
ROZMOWA
Ildar Abdrazakow: Fajnie jest pobyć czasem tym złym – Ewa Palińska
SWOBODA RUCHU
Havergal Brian. Ambicje i kompleksy – Oskar Łapeta
„Komponował, kiedy chciał”. O Josquinie na pięćsetlecie – Paweł Gancarczyk
Dyrygent – ryzykowna robota – Mateusz Ciupka
OD REDAKCJI
Crossem przez świat – Daniel Cichy
FELIETON
Wszyscy wielcy kompozytorzy nie żyją – Andrzej Babecki