MENU

Kwartalnik Pedagogiczny 2022/2 (264)

(ePrasa)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Warszawa, 2022

  • Seria / cykl: KWARTALNIK PEDAGOGICZNY

  • Redakcja naukowa: Joanna Madalińska-Michalak

  • Wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Kwartalnik Pedagogiczny 2022/2 (264)

Na tom składa się siedem artykułów naukowych podejmujących ważne i jednocześnie rzadko poruszane problemy współczesnej edukacji i pedagogiki. Wśród autorów znajdują się zarówno młodzi naukowcy z Polski i z zagranicy, jak i uznani badacze rzeczywistości edukacyjnej.

Alsu Shakmaeva w artykule przeglądowym systematyzuje wiedzę z zakresu badań nad lękiem uczniów przed matematyką jako przedmiotem nauczania w szkole. Szczególną uwagę poświęca rodzinie, szkole, grupie rówieśniczej jako czynnikom odgrywającym istotną rolę w powstawaniu tego lęku. Omawia także narzędzia stosowane do pomiaru jego poziomu w różnych grupach wiekowych i analizuje wyjaśnienia relacji między lękiem a osiągnięciami matematycznymi uczniów z uwzględnieniem badań nad emocjami i pracą mózgu dziecka.

Badania Małgorzaty Kamińskiej pokazują, że nauczyciele i dyrektorzy szkół w zdecydowany sposób doceniają wartość pracy zespołowej. Niemniej jednak, badani mają krytyczny stosunek do realizacji leżących u podstaw pracy zespołowej założeń w praktyce szkolnej. Wskazują oni na symptomy świadczące o izolacyjnym charakterze pracy nauczyciela i o dominacji sposobów myślenia i działania, charakterystycznych dla kultury indywidualizmu i rywalizacji. Wyniki badań kierują naszą uwagę w stronę propozycji poprawy jakości pracy zespołowej.

Yedil Nurymbetov opisuje najnowsze reformy oświatowe w Kazachstanie i ich wpływ na edukację nauczycieli oraz postrzeganie zawodu nauczyciela. Autor stawia tezę, że jednym z głównych wskaźników atrakcyjności tego zawodu jest wybieranie go przez najzdolniejszych uczniów szkół średnich. Przedstawione wyniki badań dowodzą, że wdrożone reformy oświatowe mające na celu podniesienie prestiżu zawodu nauczyciela przynoszą pozytywny efekt.

Urszula Dobrosielska w artykule inspirowanym myślą Jana Błońskiego przedstawia pedagogiczne możliwości tekstu wydobyte z krytyki literackiej i filozofii hermeneutycznej. Autorka poszukuje w pracach Błońskiego podejścia interpretacyjnego dla znaczenia literatury w wychowaniu, łącząc je z refleksją nad pojęciami wrażliwości oraz tradycji.

Tekst Marka Jurczyszyna jest rekonstrukcją założeń leżących u podstaw propozycji Locke’a w zakresie wychowania moralnego. Autor wskazuje na priorytetowe zadania wychowania, a zwłaszcza na rozwijanie u wychowanków cnót moralnych.

Karolina Czerwiec prezentuje badania poświęcone analizie doświadczeń rodziców dzieci interpłciowych w zakresie kształtowania tożsamości płciowej dzieci w kontekście uwarunkowań społecznych i edukacyjnych. Na potrzeby badań autorka wykorzystała paradygmat interpretacyjny i metodę studium przypadku. Badania pokazują, że rodzic interpłciowego dziecka potrzebuje wsparcia lekarzy, psychologów, rodziny, jak również bezpiecznej przestrzeni społecznej.

Ewelina Franczyk-Sikorskiej w swoim artykule przygląda się podstawowym założeniom terapii z udziałem zwierząt, wytycznym dotyczącym jej stosowania oraz celom, jakie można osiągnąć przy jej pomocy. Wskazuje, że regulacje prawne w Polsce dotyczące standardów pracy i wymogów, jakie należy spełnić, aby móc stosować tę terapię, nie uwzględniają w sposób zadawalający wytycznych określonych przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Organizacji Zajmujących się Interakcjami Ludzi i Zwierząt (IAHAIO).

*********

The Pedagogical Quarterly 2022/2 (264)

"The Pedagogical Quarterly" is a national quarterly published since 1956. The journal contains theoretical articles on broadly defined pedagogy and discusses the results of research on functioning of an individual in the society. The materials published in the quarterly relate to various sub-disciplines of pedagogy, among others pedeutology, andragogy, history of education, social pedagogy, didactics, psychology of education, philosophy of education, as well as aesthetic education. The authors of texts written in Polish or English are outstanding Polish and foreign specialists.

*********

Prof. dr hab. Joanna Madalińska-Michalak (ORCID 0000-0001-9980-6597) – pedagog, kierownik Katedry Dydaktyki i Pedeutologii na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego, profesor honorowy Uniwersytetu w Aarhus. Przewodnicząca Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego (PTP 2014-2020), wiceprzewodnicząca World Education Reasearch Association (WERA), członkini Rady Naukowo-Zarządczej European Educational Research Association (EERA), przewodnicząca Sieci Naukowej Teacher Education Policy in Europe Network (TEPE Network 2016-2020). Redaktor serii naukowej "Key Issues in Teacher Education: Research, Policy and Practice" (Brill), redaktor naczelna „Kwartalnika Pedagogicznego” (WUW).
Od ponad 25 lat naukowo zajmuje się takimi subdyscyplinami pedagogiki jak: pedeutologią, pedagogiką porównawczą, pedagogiką szkoły oraz zarządzaniem i przywództwem edukacyjnym. Promotor rozpraw doktorskich z zakresu edukacji, kompetencji, rozwoju i pracy nauczyciela oraz przywództwa edukacyjnego i kultury szkoły. Uczestniczy w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli oraz w doskonaleniu dyrektorów szkół z zakresu przywództwa edukacyjnego.
Autorka ponad 180 publikacji naukowych. Najważniejsze publikacje książkowe: "Pedeutologia. Prawno-etyczne podstawy zawodu nauczyciela" (WUW 2021), "Pedagogika i edukacja wobec kryzysu zaufania, wspólnotowości i autonomii" (WUW 2020), "Teacher Leadership" (2018), "O nową jakość edukacji nauczycieli" (WUW 2017), "Etyka w systemie edukacji w Polsce" (współaut. A.J. Jeżowski, S. Więsław, 2017), "Dyrektor szkoły liderem – inspiracje i perspektywy" (2015), "Przywództwo edukacyjne – współczesne wyzwania" (współred. nauk. S.M. Kwiatkowski, 2014), "Skuteczne przywództwo na obszarach zaniedbanych społecznie. Studium porównawcze" (2012), "Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela" (2010), "Uwarunkowania sukcesów zawodowych nauczycieli. Studium przypadków" (2007) oraz "Poczucie odpowiedzialności zawodowej nauczycieli. Studium teoretyczno-empiryczne" (2003).

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Joanna Madalińska-Michalak – Wprowadzenie 7

ARTYKUŁY
Alsu Shakmaeva − Math anxiety – When the emotional brain paralyzes the thinking brain 11

Małgorzata Kamińska − Praca zespołowa nauczycieli − od kultury indywidualizmu do kultury współdziałania 29

Yedil Nurymbetov − Recruiting the high-achieving graduates to the teaching profession – The case of Kazakhstan 53

Urszula Dobrosielska − Pedagogiczne możliwości tekstu literackiego. Inspiracje myślą Jana Błońskiego 75

Marek Jurczyszyn − Johna Locke’a myśl wychowawcza w kwestii nabywania cnót moralnych 91

Karolina Czerwiec − Experiences of parents of an intersex child – A case study 105

Ewelina Franczyk-Sikorska − Terapia z udziałem zwierząt (animal assisted therapy) jako komplementarna metoda terapii 125

Noty o Autorach 137

*********

Joanna Madalińska-Michalak – Introduction 7

ARTICLES
Alsu Shakmaeva − Math anxiety – When the emotional brain paralyzes the thinking brain 11

Małgorzata Kamińska – Teacher teamwork – From the culture of individualism to the culture of cooperation 29

Yedil Nurymbetov − Recruiting the high-achieving graduates to the teaching profession – The case of Kazakhstan 53

Urszula Dobrosielska – Pedagogical possibilities of the literary text. Inspirations from the thought of Jan Blonski 75

Marek Jurczyszyn − John Locke’s educational thought on gaining moral virtues 91

Karolina Czerwiec − Experiences of parents of an intersex child – A case study 105

Ewelina Franczyk-Sikorska − Animal Assisted Therapy as a complementary method of therapy 125

Contributors to this issue 137
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(pdf)
Wprowadzenie
Brak informacji
(pdf)
Brak informacji
(pdf)
Autorzy
Brak informacji

Inni Klienci oglądali również

15,77 zł
16,60 zł

Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne, t. 28

Oddany do rąk czytelników tom niniejszego czasopisma zawiera artykuły o zróżnicowanej tematyce pedagogicznej. W części pierwszej czasopisma zawarto artykuły z zakresu historii i wychowania dzieci i młodzieży. Kolejne części to badania i...
19,95 zł
21,00 zł

ULTRA - dalej niż maraton 02/2022

Zdjęcia na okładce„To jest historia, której chcieliśmy być częścią od jakiegoś już czasu. Pamiętam, gdy pierwszy raz wymieniliśmy się informacjami o Moonvalley ? iskry w oczach i pełne zrozumienie dla tematu. Później był...
4,75 zł
5,00 zł

Kalejdoskop 05/2022

TEMAT NUMERU: Prowincja, czyli matecznikTrudno nam pogodzić się z docierającymi z Ukrainy wstrząsającymi obrazami bestialstwa agresorów i niezawinionego cierpienia ich ofiar. Okrucieństwo i pogarda dla ludzkiego życia wróciły....
9,50 zł
10,00 zł

Pismo. Magazyn Opinii 05/2022

„Pismo. Magazyn opinii” to miesie?cznik, który ła?czy w sobie fakt, literature?, obraz oraz humor. Porusza istotne tematy społeczne, ekonomiczne, naukowe, technologiczne, kulturalne i polityczne. Ukazuje sie? równoczes´n...
22,94 zł
24,15 zł

Folia Medica Lodziensia t. 38 suplement 2/2011

STRESZCZENIE (fragment)Patogeneza podnaskórkowych chorób pęcherzowych o podłożu autoimmunologicznym, do których należą pemfigoid (ang. bullous pemphigoid - BP)i opryszczkowate zapalenie skóry (ang. dermatitis her...
0,95 zł
1,00 zł

Świt ebooków nr 2

Prezentujemy z dumą drugi numer naszego e-magazynu: Lato 2013.Zapraszamy i zachęcamy do współpracy: recenzentów, autorów, wydawców, dystrybutorów.Redaktor naczelny: Maciej ŚlużyńskiSekretarz redakcji...
23,94 zł
25,20 zł

„Cieszyński Almanach Pedagogiczny”. T. 1: Tradycja i współczesność w myśli pedagogicznej

„Cieszyński Almanach Pedagogiczny” jest periodykiem o tematyce ogólnopedagogicznej, otwartym na szeroko rozumianą współpracę. Powstał z inicjatywy Dyrekcji Instytut Nauk o Edukacji Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszy...
17,01 zł
17,90 zł

Linux Magazine 2/2018 (168)

Linux Magazine to czasopismo ukazujące się na rynku już od 2004 roku. Dedykowane jest każdemu użytkownikowi Linuxa, programistom, administratorom baz danych i innym osobom związanym z branżą IT. Magazyn porusza kwestie dotyczące pracy w środowisku Linu...
19,95 zł
21,00 zł

„Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych”. T. 23, nr 2/2016

Kolejny numer czasopisma Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych (2/2016, tom XXIII) zawiera zbiór tekstów ukazujących metodologiczne i metodyczne zagadnienia interdyscyplinarnych badań nad niepełnosp...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!