Między obrazem a tekstem
„Obraz” to malowidło na płótnie, ale też abstrakcja – wyobrażenie obiektów, relacji i zdarzeń w umyśle. Myślimy – i mówimy – o tekstach jako „obrazach rzeczywistości” i „malujemy obrazy słowami”, zastępując pisarza malarzem w zgodzie z rozbudowaną metaforą pojęciową. „Obrazowanie” to termin opisujący raczej konstruowanie tekstu niż obrazu. Z drugiej strony, w terminologii wielu badaczy, obraz jest też „tekstem”, który można „odczytać” w taki lub inny
sposób. Jeśli jednak obraz jest tekstem, a tekst obrazem, to jak rozumieć słowo „między”? Czy może istnieć coś – jakaś przestrzeń – między bytami, które są, jak nam podpowiada (mądrze, czy oszukańczo?) język, tożsame? I czy „między” łączy tu, czy dzieli? Czy relacja między obrazem a tekstem jest podobna do uczucia między dwiema osobami? Czy też zieje między nimi przepaść, lub rozciąga się ziemia niczyja? Sensy gmatwają się coraz bardziej, to, co wydawało się proste, wcale takie nie jest.
Owa niejednoznaczność, paradoksalność, owo zapętlenie tytułu oddaje jednak świetnie zawartość tego tomu. Mnogość punktów widzenia, z jakich patrzą na temat autorzy, ich odmienne pojmowanie interesujących nas relacji i różne sposoby ich opisu – ich różne obrazy w ich tekstach – tworzą mozaikę złożoną z bardzo różnych elementów, które jednak układają się (mamy taką nadzieję) w barwną i interesującą całość.
Fragment wstępu
- Kategorie:
- Redakcja: Alina Kwiatkowska, Jerzy Jarniewicz
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7525-257-6
- Liczba stron: 218
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 5 ALINA KWIATKOWSKA: Postrzeganie, obraz, język – okiem kognitywisty 9 BARBARA LEWANDOWSKA-TOMASZCZYK: Kategorie obrazowania i reprezentacja rzeczywistości 19 ELŻBIETA TABAKOWSKA: Między obrazen a tekstem, czyli o przekładzie intersemiotycznym 37 TERESA TOMASZKIEWICZ: Tłumaczenie piktogramów i ikon 49 TOMASZ PIEKOT: Problemy analizy przekazów werbalno-wizualnych na przykładzie wiadomości prasowych 65 GRZEGORZ SZTABIŃSKI: Jak obrazy łączą się ze słowami 75 MARTA MORACZEWSKA: Promocja myślenia. Grupa Twożywo jako „jammerzy” kultury 97 ZENON FAJFER: Muza liberatury (czyli kto się boi wdowy Wadman) 109 JACEK GUTOROW: Wallace Stevens: malarstwo jako dekreacja 117 BEATA ŚNIECIKOWSKA: Obrazowość jako wyznacznik haiku – na przykładzie polskich kontynuacji i imitacji gatunku 131 JERZY JARNIEWICZ: Fotograficzne inspiracje w „wierszach bagiennych” Seamusa Heaneya 149 TADEUSZ SŁAWEK: „Życie mgliście zarysowane”. Słowo i rysunek w pismach H. D. Thoreau 159 TOBIASZ CWYNAR: Poza językiem: David Gascoyne, Yves Tanguy i odzyskanie immanencji 179 TADEUSZ RACHWAŁ: Imago mundi, czyli o powtarzaniu 197 JOANNA ŚLÓSARSKA: Między rejestracją a symulacją – artystyczne obrazowanie morfizacji obiektów 209