Nadzór i regulacja sektora ropy i gazu
W książce poruszono zagadnienie nadzoru państwowego nad sektorem ropy i gazu z uwzględnieniem zmian wynikających z dużej nowelizacji ustawy - Prawo geologiczne i górnicze, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
Autor przedstawia w sposób kompleksowy rolę administracji geologicznej i górniczej w procesie prowadzenia operacji w zakresie poszukiwania, rozpoznawania i wydobywania węglowodorów. Prezentuje także krytyczną analizę obecnych rozwiązań oraz własne propozycje uregulowań de lege ferenda.
Obok typowej dla działalności w tym sektorze instytucji koncesji, omawiane są także pozostałe instrumenty nadzoru przewidziane w ustawie, w tym niedawno ustanowiona decyzja o pozytywnym zakwalifikowaniu do fazy przetargowej oraz decyzja inwestycyjna. Analiza dokonywana jest na tle zbliżonych unormowań obowiązujących w innych sektorach gospodarki. Inną zaletą opracowania jest poszerzenie materiału badawczego o uwagi dotyczące prawodawstwa obcego, w tym rozwiązań prawnych obowiązujących w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Irlandii i Norwegii.
Adresaci:
Publikacja jest skierowana przede wszystkim do kadry menedżerskiej firm działających w sektorze ropy i gazu, sędziów sądów administracyjnych oraz pracowników organów administracji geologicznej i górniczej. Będzie też przydatnym źródłem wiedzy dla osób biorących udział w procesie legislacyjnym, zaangażowanych w działalność lobbingową, a także tych zajmujących się naukowo prawem gospodarczym.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8092-573-1
- ISBN druku: 978-83-264-8704-0
- EAN: 9788380925731
- Liczba stron: 392
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 11 Podziękowania | str. 15 Rozdział 1 Zagadnienia wstępne | str. 17 1.1. Uzasadnienie wyboru tematu | str. 24 1.2. Aktualny stan nauki | str. 28 1.3. Cel oraz układ pracy | str. 34 1.4. Metody badawcze | str. 43 1.5. Podstawowe pojęcia | str. 46 Rozdział 2 Funkcje państwa w gospodarce | str. 48 2.1. Wprowadzenie | str. 48 2.2. Interes publiczny w polskim prawie administracyjnym | str. 49 2.3. Funkcje państwa ze szczególnym uwzględnieniem funkcji reglamentacyjnej, regulacyjnej i policyjnej | str. 68 2.4. Reglamentacyjne i regulacyjne ograniczenia działalności gospodarczej na tle konstytucyjnej zasady wolności działalności gospodarczej | str. 98 2.4.1. Pojęcie wolności i jej ograniczenia | str. 99 2.4.2. Rozwój historyczny wolności gospodarczej w prawie polskim | str. 103 2.4.3. Wolność gospodarcza jako publiczne prawo podmiotowe | str. 104 2.5. Wybrane administracyjnoprawne środki ograniczania wolności gospodarczej | str. 112 2.5.1. Nadzór materialny | str. 112 2.5.2. Nadzór prewencyjny | str. 117 2.5.3. Nadzór weryfikacyjny | str. 122 2.5.4. Nadzór regulacyjny | str. 136 2.5.5. Koncesje | str. 141 2.5.5.1. Model francuski | str. 141 2.5.5.2. Model niemiecki | str. 145 2.5.5.3. Koncesja w prawie polskim na tle innych form reglamentacji działalności gospodarczej | str. 149 2.5.5.4. Koncesja jako forma porozumienia pomiędzy organem koncesyjnym a podmiotem realizującym inwestycję celu publicznego | str. 165 Rozdział 3 Prawna regulacja działalności w sektorze górnictwa ropy naftowej i gazu ziemnego | str. 172 3.1. Wprowadzenie | str. 172 3.2. Cele prawnej regulacji górnictwa ropy naftowej i gazu ziemnego | str. 174 3.2.1. Ochrona środowiska | str. 175 3.2.2. Racjonalna gospodarka złożami kopalin | str. 179 3.2.3. Bezpieczeństwo państwa z uwzględnieniem bezpieczeństwa energetycznego | str. 182 3.2.4. Obronność | str. 189 3.2.5. Ochrona fiskalnych interesów państwa | str. 190 3.2.6. Bezpieczeństwo ludzi i mienia | str. 191 3.3. Formy nadzoru nad sektorem górnictwa ropy naftowej i gazu ziemnego | str. 192 3.3.1. Nadzór prewencyjny | str. 192 3.3.2. Nadzór weryfikacyjny | str. 201 3.3.3. Koncesje węglowodorowe | str. 208 3.3.3.1. Uwagi ogólne | str. 208 3.3.3.2. Koncesja węglowodorowa w ujęciu historycznym | str. 210 3.3.3.3. Koncesja węglowodorowa w aktualnym stanie prawnym na tle pozostałych koncesji górniczych | str. 218 3.3.3.4. Koncesja węglowodorowa w prawie Unii Europejskiej | str. 236 3.3.4. Projekt robót geologicznych | str. 242 3.3.5. Decyzja inwestycyjna | str. 247 3.3.6. Plan ruchu zakładu górniczego | str. 252 3.3.7. Świadectwa kompetencji zawodowych | str. 258 3.4. Ustrój organów administracji geologicznej i górniczej | str. 261 3.5. Podsumowanie uwag na temat prawnej regulacji działalności w sektorze górnictwa ropy naftowej i gazu ziemnego | str. 265 3.6. Analiza krytyczna aktualnych rozwiązań | str. 269 Rozdział 4 Prawna regulacja sektora górnictwa ropy naftowej i gazu ziemnego za granicą | str. 277 4.1. Wprowadzenie | str. 277 4.2. Wielka Brytania | str. 278 4.3. Irlandia (wzmianka) | str. 295 4.4. Królestwo Norwegii | str. 296 4.5. Stany Zjednoczone Ameryki na przykładzie prawodawstwa stanu Teksas oraz prawodawstwa federalnego | str. 303 4.6. Podsumowanie uwag prawnoporównawczych | str. 321 Rozdział 5 Model nadzoru nad sektorem ropy i gazu | str. 324 5.1. Wprowadzenie | str. 324 5.2. Niezależny organ regulacyjny. Uwagi ogólne | str. 332 5.3. Niezależny organ regulacyjny. Cel działania | str. 346 5.4. Niezależny organ regulacyjny. Ustrój i pozycja w ramach istniejącej struktury organów administracji państwa | str. 348 5.5. Niezależny organ regulacyjny. Zakres kompetencji i zadań oraz formy działania | str. 354 5.6. Nadzór prewencyjny | str. 357 5.7. Nadzór weryfikacyjny | str. 361 5.8. Nowa koncesja węglowodorowa | str. 363 5.9. Niezależny organ regulacyjny. Podsumowanie uwag na temat zakresu zadań i kompetencji | str. 369 5.10. Niezależny organ regulacyjny. Metody rozwiązywania sporów | str. 370 5.11. Niezależny organ regulacyjny. Uwagi końcowe | str. 372 Bibliografia | str. 375