Nowoczesne metody zarządzania sprawami publicznymi w mieście
Zarządzanie sprawami publicznymi w mieście ma swoją specyfikę w porównaniu do procesów decyzyjnych zachodzących w organizacjach innych sektorów. Organizacje, którymi są miasta, działają nie dla zysku, ale w interesie publicznym, a decyzje podejmowane przez włodarzy miast znacząco oddziałują na system społeczno-gospodarczy. Otoczenie warunkujące te decyzje, jest obecnie dynamiczne, rodzi nowe wyzwania, w tym presję konkurencyjną. Stąd miasta, podobnie jak organizacje innych sektorów, poszukują nowych metod zarządzania dla sprawniejszego radzenia sobie ze zmieniającymi się uwarunkowaniami.
Znajdują tu między innymi zastosowanie instrumenty wykorzystywane w sektorze przedsiębiorstw, które odpowiednio zaadaptowane do specyfiki organizacji, jaką jest miasto, mogą generować wartość publiczną. Tworzenie tej wartości, rozumiane jako naczelny cel funkcjonowania publicznej organizacji, powinno definiować dobór odpowiedniego instrumentarium.
W monografii przedstawiono wybrane nowatorskie, współcześnie użyteczne metody zarządzania sprawami publicznymi w mieście. Z tego powodu książka ta, choć przede wszystkim adresowana do badaczy zainteresowanych zarządzaniem w miastach i ich rozwojem, może być też przydatna zarówno dla menedżerów publicznych gotowych na stosowanie nowatorskich rozwiązań w sferze zarządzania w mieście, jak i studentów kierunków związanych z zarządzaniem w miastach i organizacjach publicznych sfery samorządowej.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8220-216-8
- ISBN druku: 978-83-8220-215-1
- Liczba stron: 172
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 Rozdział 1. Zarządzanie w mieście 15 Wprowadzenie 15 1.1. Pojęcie i cele miasta 15 1.2. Specyfika zarządzania w organizacji publicznej 18 1.3. Ewolucja podejść w zarządzaniu publicznym. Od administrowania do wartości publicznej 26 Podsumowanie 29 Rozdział 2. Planowanie w mieście 31 Wprowadzenie 31 2.1. Istota planowania 31 2.2. Planowanie strategiczne 32 2.3. Zintegrowana analiza SWOT 34 2.4. Planowanie zintegrowane 41 2.5. Hierarchizacja celów. Macierz korelacji i analiza wielokryterialna 45 Podsumowanie 47 Rozdział 3. Zarządzanie projektami 49 Wprowadzenie 49 3.1. Istota projektu i uwarunkowania sprawnej realizacji 50 3.2. Zespół projektowy 54 3.3. Drzewo problemów i drzewo celów 55 Podsumowanie 59 Rozdział 4. Koncepcja stakeholders w zarządzaniu miastem 61 Wprowadzenie 61 4.1. Interesariusze miasta 61 4.2. Mapowanie interesariuszy 63 4.3. Upodmiotowienie mieszkańców 65 4.3.1. Budżet obywatelski 65 4.3.2. Panel obywatelski 68 4.3.3. Miejski hackathon 70 4.3.4. World café 72 4.4. Współpraca z organizacjami III sektora 74 4.5. Partnerstwo publiczno‑prywatne 80 4.6. Współpraca z innymi jednostkami samorządu terytorialnego 84 4.6.1. Uwarunkowania współpracy z innymi jednostkami samorządu terytorialnego 84 4.6.2. Związek jednostek samorządu terytorialnego 85 4.6.3. Porozumienie samorządowe 86 4.6.4. Stowarzyszenie jednostek samorządu terytorialnego 87 4.6.5. Centrum usług wspólnych 87 Podsumowanie 89 Rozdział 5. Marketing miasta 91 Wprowadzenie 91 5.1. Istota i cele marketingu miasta 91 5.2. Miejski marketing mix 93 5.3. Social media 98 Podsumowanie 99 Rozdział 6. Generowanie innowacji miejskich 101 Wprowadzenie 101 6.1. Potrzeby innowacyjne w mieście 101 6.2. Living Lab 102 6.3. Innowacyjne zamówienia publiczne 106 6.4. Foresight 110 6.5. Metoda delficka 112 6.6. Metoda scenariuszowa 114 6.7. Burza mózgów 115 6.8. Design thinking 116 Podsumowanie 118 Rozdział 7. Nowoczesne metody finansowe w zarządzaniu w mieście 119 Wprowadzenie 119 7.1. Potrzeba stosowania nowoczesnych metod finansowania zadań 119 7.2. Faktoring 120 7.3. Wykup wierzytelności 121 7.4. Forfaiting 122 7.5. Sekurytyzacja 122 7.6. Leasing komunalny 123 7.7. Obligacje komunalne 124 Podsumowanie 125 Rozdział 8. Nowoczesne metody kontroli w miastach 127 Wprowadzenie 127 8.1. Istota kontroli 127 8.2. Benchmarking 128 8.3. Obserwacja uczestnicząca 134 8.4. Badania fokusowe 134 8.5. Strategiczna Karta Wyników 135 8.6. Karta Wyników Wartości Publicznej, PVSC 138 Podsumowanie 142 Rozdział 9. Zarządzanie informacjami 143 Wprowadzenie 143 9.1. Rola zasobów informacyjnych w zarządzaniu 143 9.2. Open data 145 9.3. Big data 149 Podsumowanie 150 Zakończenie 153 Bibliografia 157 Spis tabel 169 Spis rysunków 171