Partycypacja społeczna w lokalnej polityce przestrzennej
Książka prezentuje problematykę udziału społeczeństwa w kształtowaniu i prowadzeniu polityki przestrzennej. Omówiono w niej m.in. takie zagadnienia, jak:
dostęp partycypujących do informacji publicznej,
prawne formy partycypacji społecznej w lokalnej polityce przestrzennej,
gwarancje partycypacji społecznej w lokalnej polityce przestrzennej.
Publikacja opiera się na wykładni obowiązujących przepisów prawa, analizie orzecznictwa sądowego i administracyjnego, poglądów doktryny prawa oraz literatury przedmiotu.
Adresaci:
Opracowanie przeznaczone jest dla osób zatrudnionych w jednostkach samorządu terytorialnego oraz administracji publicznej, zajmujących się omawianą tematyką. Będzie również przydatne dla prawników obsługujących powyższe podmioty. Dodatkowo może zainteresować socjologów, politologów, mieszkańców, przedstawicieli ruchów miejskich i organizacji pozarządowych.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8107-201-4
- ISBN druku: 978-83-8092-869-5
- EAN: 9788381072014
- Liczba stron: 248
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 11 Od autora | str. 15 Wstęp | str. 17 Rozdział 1 Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej jako zadanie publiczne | str. 25 1. Uwagi ogólne | str. 25 2. Pojęcie polityki przestrzennej | str. 27 3. Podmioty polityki przestrzennej | str. 30 3.1. Podmioty polityki przestrzennej o kompetencji formalnej | str. 31 3.2. Inne podmioty polityki przestrzennej | str. 33 4. Wybrane instrumenty polityki przestrzennej | str. 35 4.1. Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju | str. 36 4.2. Plan zagospodarowania przestrzennego województwa | str. 37 4.3. Ramowe studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego związku metropolitalnego | str. 39 4.4. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy | str. 40 4.5. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego | str. 41 Rozdział 2 Partycypacja społeczna w realizacji zadań publicznych | str. 44 1. Uwagi ogólne | str. 44 2. Pojęcie partycypacji społecznej | str. 46 3. Formy partycypacji społecznej | str. 49 3.1. Referendum | str. 51 3.2. Niewiążące formy partycypacji społecznej | str. 52 3.3. Organy doradcze o składzie społecznym | str. 54 4. Przedmiot partycypacji społecznej | str. 54 4.1. Partycypacja społeczna w planistyce | str. 55 4.2. Partycypacja społeczna w legislacji | str. 56 4.3. Partycypacja społeczna w postępowaniach dotyczących spraw indywidualnych | str. 59 5. Uzasadnienie partycypacji społecznej w realizacji zadań publicznych | str. 61 5.1. Uzasadnienie aksjologiczne | str. 61 5.2. Uzasadnienie prakseologiczne | str. 66 Rozdział 3 Dostęp do informacji publicznej jako warunek partycypacji społecznej w polityce przestrzennej | str. 71 1. Uwagi ogólne | str. 71 2. Konstrukcja prawa dostępu do informacji publicznej | str. 72 2.1. Podstawa prawna | str. 72 2.2. Zakres podmiotowy | str. 73 2.2.1. Podmioty uprawnione | str. 74 2.2.2. Podmioty zobowiązane | str. 75 2.3. Zakres przedmiotowy | str. 77 2.4. Analiza wybranych przypadków | str. 78 2.4.1. Akty planowania przestrzennego | str. 79 2.4.2. Materiał planistyczny | str. 80 2.4.3. Wykazy/ewidencje/rejestry | str. 82 3. Ustawowe ograniczenia prawa do informacji publicznej | str. 85 3.1. Ograniczenia wynikające z konstrukcji definicji legalnej pojęcia "informacja publiczna" | str. 86 3.2. Ograniczenia wynikające z konstrukcji "dokumentu wewnętrznego" | str. 88 3.3. Inne ograniczenia ustawowe | str. 92 3.3.1. Ograniczenia wynikające z potrzeby ochrony informacji niejawnych | str. 93 3.3.2. Ograniczenia wynikające z potrzeby ochrony tajemnicy przedsiębiorcy | str. 94 3.3.3. Ograniczenia wynikające z potrzeby ochrony prywatności osób fizycznych | str. 96 4. Tryby udostępniania informacji publicznej przez organy administracyjne | str. 100 4.1. Bezwnioskowe tryby udostępniania informacji publicznej | str. 101 4.2. Wnioskowy tryb udostępniania informacji publicznej | str. 105 4.3. Dobre praktyki | str. 108 Rozdział 4 Formy partycypacji społecznej w polityce przestrzennej | str. 111 1. Uwagi ogólne | str. 111 2. Obligatoryjne formy partycypacji społecznej w lokalnej polityce przestrzennej | str. 112 2.1. Wnioski i uwagi | str. 114 2.1.1. Wnioski | str. 117 2.1.2. Uwagi | str. 120 2.2. Dyskusja publiczna | str. 126 2.3. Komisje urbanistyczno-architektoniczne | str. 132 3. Fakultatywne formy partycypacji społecznej w lokalnej polityce przestrzennej | str. 137 3.1. Konsultacje społeczne | str. 138 3.1.1. Konstrukcja prawna konsultacji społecznych | str. 142 3.1.1.1. Podstawa prawna | str. 142 3.1.1.2. Zakres podmiotowy | str. 143 3.1.1.2.1. Podmioty konsultowane | str. 144 3.1.1.2.2. Podmioty konsultujące | str. 147 3.1.1.3. Zakres przedmiotowy | str. 148 3.1.2. Formy konsultacji społecznych | str. 150 3.1.3. Dobre praktyki | str. 154 3.1.3.1. Planowanie partycypacyjne | str. 155 3.1.3.2. Otwarta przestrzeń | str. 156 3.1.3.3. Twenty-first century town meeting | str. 157 3.1.3.4. Komórki planujące | str. 158 3.1.3.5. Sondaż deliberatywny | str. 159 3.2. Uprawnienia opiniodawcze instytucji społecznych | str. 161 3.2.1. Uprawnienia opiniodawcze jednostek pomocniczych gminy (dzielnicy, osiedla, sołectwa) | str. 163 3.2.2. Uprawnienia opiniodawcze organizacji pozarządowych | str. 167 3.3. Organy doradcze inne niż komisje urbanistyczno-architektoniczne | str. 169 Rozdział 5 Gwarancje prawne partycypacji społecznej w lokalnej polityce przestrzennej | str. 173 1. Uwagi ogólne | str. 173 2. Środki prawne gwarantujące partycypację społeczną w lokalnej polityce przestrzennej | str. 175 2.1. Kontrola społeczna | str. 175 2.1.1. Petycja | str. 177 2.1.2. Skarga | str. 181 2.2. Nadzór administracyjny | str. 185 2.2.1. Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody stwierdzające nieważność aktu planowania przestrzennego | str. 187 2.2.2. Orzeczenie wskazujące nieistotne naruszenie prawa | str. 191 2.3. Kontrola sądowa | str. 193 2.3.1. Skarga podmiotu spoza sektora publicznego na akty planowania przestrzennego | str. 195 2.3.1.1. Podmioty uprawnione i konstrukcja legitymacji skargowej | str. 195 2.3.1.2. Pojęcie interesu prawnego i uprawnienia | str. 198 2.3.1.3. Zakres przedmiotowy skargi | str. 201 2.3.2. Skarga wojewody na akty planowania przestrzennego | str. 202 3. Rodzaje naruszeń prawa w zakresie partycypacji społecznej w lokalnej polityce przestrzennej | str. 206 Wnioski | str. 215 Wykaz literatury | str. 231 Wykaz stron internetowych | str. 235