Podstawowe problemy teorii wychowania fizycznego
Podręcznik poświęcony jest problemom ogólnej teorii wychowania oraz szczegółowym zagadnieniom teorii wychowania i rozwoju fizycznego człowieka z naciskiem na edukację dzieci i młodzieży. Autor wyjaśnia kluczowe pojęcia, takie jak „
wychowanie”, „kształcenie”, „edukacja”, „kultura fizyczna”. Analizuje czynniki, środki i warunki występujące w wychowaniu fizycznym. Omawia metody kształcenia i wychowania fizycznego oraz kwestie związane z rozwojem fizycznym i motorycznym. Wiele miejsca zajmuje osoba nauczyciela, jego kompetencje, efektywność, innowacyjność, zaangażowanie i motywacja. Dużo uwagi poświęcono roli pedagoga jako promotora zdrowia i animatora aktywności fizycznej w czasie wolnym.
Jest to podręcznik dla studentów pedagogiki, nauczycieli wychowania fizycznego, a także nauczycieli akademickich.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7587-952-0
- ISBN druku: 978-83-7587-015-2
- Liczba stron: 222
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 Rozdział 1. Teoria wychowania jako dyscyplina pedagogiczna 11 Rozdział 2. Kultura fizyczna 15 2.1. Zagadnienia terminologiczne 15 2.2. Wzory kultury fizycznej na przestrzeni dziejów 17 2.3. Formy uczestnictwa w kulturze fizycznej 21 Rozdział 3. Wychowanie fizyczne 23 3.1. Pojęcie wychowania 23 3.2. Istota wychowania fizycznego 26 3.3. Ewolucja poglądów dotyczących istoty i celów wychowania fizycznego 27 3.4. Teoretyczne podstawy fizycznego wychowania 31 3.5. Cechy wychowania 32 3.6. Teoretyczne podstawy fizycznego kształcenia 34 3.7. Błędy w procesie wychowania 36 Rozdział 4. Cele wychowania fizycznego 45 4.1. Aksjologiczne podstawy celów wychowania fizycznego 45 4.2. Znaczenie wartości w edukacji szkolnej 47 4.3. Definicje wartości w kontekście różnych dziedzin nauki 48 4.4. Klasyfikacja wartości – podział dychotomiczny wartości 52 4.5. Istota i znaczenie celów wychowania 53 4.6. Funkcje celów wychowania 54 4.7. Rodzaje celów wychowania fizycznego 58 4.8. Kompetencje ucznia 61 Rozdział 5. Czynniki, środki i warunki wychowania fizycznego 65 Rozdział 6. Funkcje ruchu 69 6.1. Ruch jako czynnik stymulujący 69 6.2. Ruch jako czynnik adaptacyjny 70 6.3. Ruch jako czynnik kompensacyjny i korekcyjny 71 Rozdział 7. Rozwój fizyczny człowieka 75 7.1. Pojęcie rozwoju fizycznego i jego uwarunkowania 75 7.2. Ocena rozwoju fizycznego 77 7.3. Kontrola stanu fizycznego dzieci i młodzieży 80 7.4. Zmiany w postawie ciała 81 7.5. Metody oceny postawy ciała 82 7.6. Charakterystyka rozwoju fizycznego i motorycznego dzieci i młodzieży 85 Rozdział 8. Motoryczność ludzka 93 8.1. Przejawy motoryczności 93 8.2. Interpretacja podstawowych pojęć związanych z motorycznością 98