Postępowanie podatkowe. 810 wyjaśnień i interpretacji
\n\nPublikacja stanowi kompendium wiedzy o procedurach podatkowych, poczynając od czynności sprawdzających, poprzez kontrolę podatkową, postępowanie podatkowe, aż po postępowanie przed sądami administracyjnymi. Zawiera tezy z prawie 600 orzeczeń sądów administracyjnych rozstrzygających spory podatników z organami w sprawach podatkowych. Opracowanie obejmuje także pisemne interpretacje przepisów Ordynacji podatkowej wydawane przez Ministerstwo Finansów. \n \n Autorzy wyjaśniają m.in. następujące zagadnienia:
uprawnienia organów w trakcie "kontroli krzyżowej",
prawa i obowiązki przysługujące stronom w kontroli podatkowej,
odwołanie od decyzji i postępowanie odwoławcze,
sprzeciw wobec podjęcia i wykonywania czynności kontrolnych,
doręczenia pism w postępowaniu podatkowym i sądowym,
terminy i ich przywracanie,
skuteczność skarg na decyzje podatkowe,
środki odwoławcze od orzeczeń sądu.
Książka opiera się na bogatej praktyce i doświadczeniu autorów (sędziów Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, doradcy podatkowego i pracownika Urzędu Kontroli Skarbowej), którzy na co dzień zajmują się doradzaniem w sprawach z zakresu procedur podatkowych podatnikom, pracownikom organów skarbowych, czy też rozstrzyganiem sporów sądowych pomiędzy kontrolowanymi a organami skarbowymi.
\n\n\n\nAdresaci:\n
Publikacja przeznaczona jest dla doradców podatkowych, pracowników administracji skarbowej, radców prawnych, adwokatów oraz aplikantów. Zainteresuje również księgowych, dyrektorów finansowych, przedsiębiorców i studentów prawa oraz pracowników naukowych zajmujących się problematyką kontroli podatkowej, postępowania podatkowego i postępowania przed sądami administracyjnymi w sprawach podatkowych.
\n\n\n\n
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-264-7165-0
- ISBN druku: 978-83-264-4368-8
- EAN: 9788326471650
- Liczba stron: 786
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów str. 29 Rozdział 1 Czynności sprawdzające str. 33 A. Podejmowanie czynności sprawdzających przez organy I instancji str. 33 1. Jaki charakter i cel mają czynności sprawdzające? str. 33 2. Fakultatywny charakter czynności sprawdzających str. 34 3. Na czym polegają ograniczenia odnoszące się do zakresu czynności sprawdzających? str. 35 4. Czy naruszenie przepisów o czynnościach sprawdzających może prowadzić do stwierdzenia nieważności decyzji podatkowej? str. 36 5. Czynności sprawdzające a postępowanie podatkowe i kontrola podatkowa str. 36 6. Możliwość jednoczesnego prowadzenia wobec podatnika czynności sprawdzających oraz innej procedury podatkowej - wyjątkiem od zasady str. 37 7. Konsekwencje przeprowadzenia czynności sprawdzających str. 38 8. Czy w trakcie prowadzonych już czynności sprawdzających organ podatkowy może rozpocząć wobec tego samego podatnika formalną weryfikację deklaracji za inne (kolejne) lata podatkowe? str. 38 9. Kiedy małżonkowie mogą występować w toku czynności sprawdzających jako jedna strona postępowania, a kiedy małżonek ma prawo podejmować określone czynności w imieniu drugiego małżonka? str. 39 10. Czy czynności sprawdzające mogą odnosić się do deklaracji podatkowych dotyczących zobowiązań podatkowych, które powstają na podstawie decyzji organu podatkowego? str. 40 11. Czy zachowanie podatników w toku czynności sprawdzających zagrożone jest karą porządkową? str. 41 B. Korekta deklaracji podatkowej przez organ podatkowy/podatnika str. 42 12. Jakiego rodzaju błędy, omyłki i braki w zakresie niezachowania wymogów dotyczących deklaracji mogą być przedmiotem korekty w toku czynności sprawdzających? str. 42 13. Kiedy organ podatkowy może samodzielnie dokonać korekty deklaracji podatkowej i co podatnik może wówczas uczynić? str. 43 14. W jaki sposób podatnik sam koryguje deklarację po wezwaniu go do tego przez organ podatkowy i jakie skutki prawne to wywołuje? str. 44 15. Jaki jest termin do złożenia korekty deklaracji przez wezwanego do takiego postępowania na podstawie art. 274 § 1 pkt 2 o.p.? str. 44 16. Żądanie organu podatkowego udzielenia przez podatnika wyjaśnień dotyczących poprawności deklaracji podatkowej str. 45 17. Jakie prawa ma osoba, wobec której podjęto czynności sprawdzające? str. 46 C. Niektóre pozostałe uprawnienia przysługujące organowi podatkowemu w toku czynności sprawdzających str. 47 18. Przesłanki i przebieg oględzin lokalu mieszkalnego podatnika str. 47 19. Czy przepisy ordynacji podatkowej stanowią samoistną podstawę prawną do przedłużenia terminu zwrotu podatku? str. 48 20. Czy w celu przedłużenia terminu zwrotu podatku organ podatkowy jest zobowiązany dowieść, że ma podstawy, aby zakładać bezzasadność tego zwrotu? str. 49 21. Uprawnienia podatnika w przypadku kolejnego przedłużenia przez organ podatkowy terminu zwrotu podatku str. 49 D. Uprawnienia organów w trakcie "kontroli krzyżowej" str. 50 22. Jaki jest zakres kontroli krzyżowej u kontrahentów podatnika? str. 50 23. Jakich dokumentów może żądać organ podatkowy do przedłożenia w trakcie czynności sprawdzających? str. 51 24. Porównanie uprawnień organów podatkowych i organów kontroli skarbowej w kontroli krzyżowej str. 51 25. Limity czasu trwania kontroli krzyżowej str. 53 26. Skutki naruszenia zasad prowadzenia kontroli krzyżowej str. 53 27. Składanie oświadczeń do protokołu str. 55 28. Zawieszenie prawa do kontroli krzyżowej str. 56 29. Odmowa okazania dokumentów str. 56 30. Szczegółowy zakres czynności sprawdzających dokonywanych przez organy kontroli skarbowej str. 57 31. Jakie przepisy mają zastosowanie do czynności sprawdzających w sprawach nieuregulowanych w dziale V o.p.? str. 58 32. Wezwanie do okazania dowodów str. 59 33. Żądanie kserokopii dokumentów od podatnika str. 60 34. Zawieszenie możliwości skorygowania deklaracji str. 60 35. Wykorzystanie dowodów zebranych podczas kontroli krzyżowej str. 61 36. Żądanie przedłożenia dokumentów nie jest równoznaczne z przeprowadzeniem kontroli podatkowej str. 62 37. Dowód z kontroli krzyżowej zamiast postępowania dowodowego u kontrolowanego podatnika str. 63 38. Rozszerzenie zakresu kontroli krzyżowej str. 64 39. Wyjaśnienia w trakcie czynności sprawdzających str. 64 40. Żądanie okazania dokumentów innych niż faktura VAT str. 65 Rozdział 2 Kontrola podatkowa str. 67 A. Zasady ogólne prowadzenia kontroli podatkowej str. 67 41. Funkcja zasad ogólnych str. 67 42. Zasada legalizmu w kontroli podatkowej str. 68 43. Zasada zaufania str. 68 44. Zasada informowania i wyjaśniania str. 69 45. Zasada prawdy obiektywnej str. 69 46. Zasada czynnego udziału strony w postępowaniu str. 71 47. Zasada przekonywania str. 72 48. Zasada wnikliwości i szybkości str. 73 49. Zasada pisemności str. 74 50. Zasada jawności str. 74 B. Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli str. 75 51. Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli str. 75 52. Elementy zawiadomienia str. 76 53. Przesłanki wyłączające obowiązek zawiadomienia podatnika str. 77 54. Przesłanki wyłączenia związane z przedmiotem kontroli str. 77 55. Kontrola zasadności zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego str. 78 56. Kontrola wszczęta na żądanie organu prowadzącego postępowanie przygotowawcze str. 78 57. Kontrola opodatkowania przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych str. 80 58. Kontrola niezgłoszonej do opodatkowania działalności gospodarczej str. 81 59. Kontrola w przypadku uzyskania informacji o tzw. praniu brudnych pieniędzy str. 81 60. Kontrola na legitymację str. 82 61. Kontrola kas fiskalnych str. 83 62. Rozszerzenie zakresu kontroli na inne okresy rozliczeniowe str. 83 63. Przesłanki niezawiadamiania o kontroli związane z podmiotem kontroli str. 84 64. Prawomocne skazanie lub popełnienie wykroczenia polegające na utrudnianiu kontroli str. 85 65. Zobowiązanie w postępowaniu egzekucyjnym w administracji str. 85 66. Bezskuteczność lub utrudnienie doręczenia str. 86 67. Negatywne skutki zawiadomienia o planowanej kontroli str. 86 68. Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia postępowania kontrolnego przez organy kontroli skarbowej str. 88 69. Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia postępowania do dnia 29 lipca 2010 r str. 88 70. Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia postępowania od dnia 30 lipca 2010 r str. 89 C. Wszczęcie kontroli podatkowej str. 89 71. Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli podatkowej str. 89 72. Treść i zakres upoważnienia do wszczęcia kontroli podatkowej str. 91 73. Zakres przedmiotowy kontroli podatkowej str. 92 74. Pouczenie o prawach i obowiązkach kontrolowanego str. 94 75. Doręczenie upoważnienia do wszczęcia kontroli podatkowej str. 95 76. Tryby wszczęcia kontroli podatkowej str. 96 77. Ponowne wszczęcie kontroli podatkowej str. 96 78. Kontrola podatkowa a czynności sprawdzające str. 97 79. Kontrola podatkowa a kontrola skarbowa str. 97 80. Czynności dowodowe w postępowaniu kontrolnym i kontroli podatkowej str. 99 D. Doręczenia w kontroli podatkowej str. 100 81. Doręczenia jako czynność materialno-techniczna str. 100 82. Skuteczność doręczania pism str. 101 83. Uprawnieni do doręczania pism str. 102 84. Zasada doręczania pism stronie kontroli podatkowej i wyjątki od tej zasady str. 102 85. Zawiadomienie o zmianie adresu str. 105 86. Doręczanie pism poza granice kraju str. 105 87. Pisma pochodzące od obcej władzy str. 106 88. Wyznaczenie miejsca doręczania pism osobom prawnym str. 106 89. Odbiorca pisma w podmiocie gospodarczym str. 107 90. Zagadnienia praktyczne wynikające z doręczania pism podmiotom gospodarczym str. 107 91. Pisma skierowane do osób prawnych lub jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej str. 109 92. Miejsce doręczania pism osobom fizycznym str. 110 93. Doręczenie zastępcze w przypadku osób fizycznych str. 111 94. Kierowanie pism do osób fizycznych nieznanych z miejsca pobytu str. 112 95. Obowiązki odbiorcy pisma str. 112 E. Terminy w kontroli podatkowej str. 113 96. Terminy - ich rodzaje i znaczenie str. 113 97. Obliczanie terminów str. 116 98. Odraczanie i przywracanie terminów str. 118 99. Przywracanie terminów w orzecznictwie sądów administracyjnych str. 120 100. Okoliczności nieuzasadniające przywrócenia terminu w orzecznictwie str. 121 101. Charakter terminu do złożenia zastrzeżeń do protokołu kontroli podatkowej str. 123 102. Skracanie terminów str. 124 103. Wyznaczanie nowych terminów str. 124 104. Wydłużanie terminów str. 124 105. Dotrzymanie terminu a sposoby doręczania pism i dokumentów str. 125 106. Skutki niedotrzymania terminów przez kontrolowanego str. 126 107. Skutki uchybienia terminom przez organ str. 127 F. Tajemnica skarbowa w kontroli podatkowej str. 128 108. Zakres pojęciowy tajemnicy skarbowej str. 128 109. Udzielanie informacji zbiorczych o podatnikach str. 129 110. Akta kontroli podatkowej i postępowania podatkowego a informacja publiczna str. 129 111. Wykorzystanie informacji podatników niezwiązanych z kontrolą podatkową str. 130 112. Zobowiązani do zachowania tajemnicy skarbowej str. 130 113. Nadawanie klauzuli "tajemnica skarbowa" str. 131 114. Specyfika rozwiązań dotyczących tajemnicy skarbowej w ustawie o kontroli skarbowej str. 132 115. Wyłączenie spod tajemnicy skarbowej w przypadku kontroli skarbowej str. 133 116. Zgoda na ujawnienie tajemnicy skarbowej str. 134 117. Zakres podmiotowy stosowania tajemnicy skarbowej przez kontrolę skarbową str. 134 118. Specyfika dostępu do tajemnicy skarbowej w ustawie o kontroli skarbowej str. 135 119. Zwolnienie z tajemnicy skarbowej str. 137 120. Pozyskiwanie przez organy ścigania dowodów objętych tajemnicą skarbową str. 138 121. Tajemnica skarbowa w aspekcie ograniczenia prawa wglądu do akt sprawy i ochrony interesu publicznego osób trzecich str. 139 G. Czas trwania kontroli str. 140 122. Ramy czasowe trwania kontroli podatkowej str. 140 123. Zawiadomienie o niezakończeniu kontroli podatkowej w terminie a moc dowodowa zebranych dokumentów str. 140 124. Wielokrotne przedłużanie czasu trwania kontroli podatkowej str. 141 125. Czas trwania kontroli podatkowej a czas trwania postępowania podatkowego str. 141 126. Wpływ zasady szybkości i prostoty na czas trwania procedur kontrolnych str. 142 127. Wyjątki od terminów przewidzianych na załatwienie sprawy str. 142 128. Nieprzeprowadzenie procedur kontrolnych we właściwym terminie str. 144 129. Środki dyscyplinujące organ podatkowy str. 145 130. Uprawnienie do ponaglenia organu podatkowego str. 145 131. Definicja bezczynności organu podatkowego str. 146 132. Złożenie skargi na bezczynność organu podatkowego str. 146 133. Bezczynność samorządowego kolegium odwoławczego str. 147 134. Odpowiedzialność odszkodowawcza str. 147 135. Odpowiedzialność pracownika organu podatkowego str. 147 H. Reprezentacja kontrolowanego str. 148 136. Czy kontrolowany musi osobiście brać udział w kontroli podatkowej? str. 148 137. Kto może być upoważniony do reprezentowania kontrolowanego i jakie przepisy ordynacji podatkowej mają do niego zastosowanie? str. 149 138. Forma ustanowienia osoby upoważnionej do reprezentowania str. 150 139. Pozycja prawna osoby reprezentującej kontrolowanego str. 152 140. Status reprezentanta w orzecznictwie sądów administracyjnych str. 153 141. Pełnomocnik kontrolowanego str. 155 142. Zakres pełnomocnictwa w orzecznictwie sądów administracyjnych str. 156 143. Obowiązek działania za osobę trzecią str. 158 144. Fałszywy pełnomocnik str. 158 145. Rzekomy pełnomocnik str. 160 146. Skuteczność pełnomocnictwa str. 160 147. Pełnomocnictwo dorozumiane str. 161 148. Pełnomocnik osoby prawnej i spółki str. 161 149. Zawiadomienie organu o udzielonym pełnomocnictwie str. 162 150. Ustanowienie pełnomocnika przed wszczęciem kontroli str. 163 151. Legitymacja pełnomocnika str. 164 152. Urzędowe poświadczenie pełnomocnictwa str. 164 153. Opłata skarbowa od dokumentu str. 166 154. Pełnomocnictwo udzielone do protokołu str. 166 155. Obowiązek dołączenia pełnomocnictwa do akt str. 166 156. Akta w rozumieniu art. 137 § 3 o.p str. 167 157. Obowiązek dołączania pełnomocnictwa do akt w orzecznictwie sądów administracyjnych (najnowsze orzecznictwo w zakresie wykładni art. 137 § 3 o.p.) str. 168 158. Nieuzasadniony obowiązek dołączania pełnomocnictwa po zmianie procedury kontrolnej str. 170 159. Pełnomocnictwo w kontroli a pełnomocnictwo w postępowaniu str. 171 160. Substytucja w kontroli podatkowej str. 171 161. Zakres substytucji w zależności od statusu pełnomocnika str. 172 162. Praktyka organów skarbowych w zakresie dopuszczania substytuta do kontroli podatkowej str. 173 163. Umocowanie pełnomocnika po ustanowieniu substytuta str. 175 164. Doręczanie pism substytutowi str. 176 165. Skutki naruszenia regulacji dotyczących pełnomocnictwa str. 176 166. Pominięcie pełnomocnika w kontroli i postępowaniu str. 177 167. Wielość pełnomocników w kontroli str. 178 168. Cofnięcie pełnomocnictwa str. 178 169. Wypowiedzenie pełnomocnictwa w orzecznictwie sądów str. 179 170. Forma wypowiedzenia pełnomocnictwa str. 180 171. Prokurent przedsiębiorcy str. 180 172. Ustanowienie prokurenta str. 181 173. Przedstawiciel ustawowy str. 181 174. Kontrolowany nieposiadający pełnej zdolności do czynności prawnych str. 182 175. Reprezentacja małoletniego kontrolowanego str. 182 176. Kurator dla osoby nieobecnej str. 183 177. Obligatoryjność stosowania art. 138 o.p str. 184 178. Przedstawiciel do działań doraźnych str. 184 I. Prawa i obowiązki stron w kontroli podatkowej str. 185 179. Prawa i obowiązki stron w kontroli podatkowej str. 185 180. Uprawnienia organów skarbowych str. 186 181. Sankcje karne skarbowe w kontroli podatkowej str. 187 182. Kara porządkowa w kontroli podatkowej str. 188 183. Uprawnienia organów służące sprawnemu zrealizowaniu kontroli podatkowej str. 188 184. Prawo wstępu do pomieszczeń kontrolowanego str. 188 185. Prawo wstępu do lokalu mieszkalnego str. 189 186. Prawo legitymowania str. 189 187. Prawo do stosownych warunków pracy str. 190 188. Prawo żądania wskazania osoby upoważnionej str. 190 189. Żądanie okazania majątku i jego oględzin str. 190 190. Udostępnianie dokumentów oraz sporządzenie ich kopii i odpisów str. 191 191. Zbieranie materiałów w zakresie kontroli str. 191 192. Zabezpieczenie zebranych dowodów str. 192 193. Żądanie przeprowadzenia spisu z natury str. 192 194. Żądanie złożenia oświadczenia majątkowego str. 192 195. Oświadczenia składane przez kontrolowanych str. 193 196. Tłumaczenie dokumentacji kontrolnej str. 194 197. Uprawnienia związane z przesłuchaniem i żądaniem wyjaśnień str. 195 198. Prawo do korzystania z pomocy Policji i innych organów str. 195 199. Obowiązki organów skarbowych związane z realizacją uprawnień kontrolowanych str. 196 200. Prawa kontrolowanych str. 196 201. Prawo czynnego udziału w czynnościach kontrolnych w każdym stadium kontroli str. 197 202. Prawo do informacji o prawach i obowiązkach str. 197 203. Prawo do identyfikacji osób dokonujących kontroli str. 198 204. Prawo do zapoznania się z zakresem i planowanym czasem trwania kontroli str. 198 205. Prawo do przeglądania akt sprawy w każdym stadium kontroli str. 198 206. Prawo do składania wyjaśnień z własnej inicjatywy i wnoszenia wniosków dowodowych str. 199 207. Prawo do żądania wyłączenia pracownika organu skarbowego przeprowadzającego czynności kontrolne str. 199 208. Prawo do pisemnego prowadzenia czynności kontrolnych str. 199 209. Prawo do wyznaczenia osoby zastępującej kontrolowanego, tzw. stałego reprezentanta str. 199 210. Prawo do ustanowienia pełnomocnika str. 200 211. Prawo do korekty deklaracji str. 200 212. Obowiązki przedsiębiorców związane z realizacją uprawnień kontrolujących str. 200 J. Postępowanie dowodowe w kontroli podatkowej str. 201 213. Zakres pojęciowy słowa "dowód" str. 201 214. Otwarty system środków dowodowych str. 201 215. Zasada oficjalności i zupełności postępowania dowodowego str. 202 216. Inicjatywa przeprowadzania dowodów str. 204 217. Zasada swobodnej oceny dowodów str. 205 218. Zasada czynnego udziału strony w postępowaniu dowodowym str. 206 219. Zawiadomienie strony o przeprowadzeniu dowodu str. 207 220. Wyznaczenie terminu na przedstawienie dowodu str. 208 221. Otwarty katalog środków dowodowych str. 208 222. Przesłuchanie w charakterze świadka str. 209 223. Brak zdolności do występowania w charakterze świadka str. 210 224. Zasada zakazu odmawiania zeznań w charakterze świadka str. 211 225. Pouczenie o prawie odmowy zeznań str. 211 226. Dokumentowanie przesłuchania świadka str. 212 227. Zgoda strony na przesłuchanie str. 212 228. Wezwanie strony do złożenia wyjaśnień str. 213 229. Powołanie w sprawie biegłego str. 213 230. Wiadomości specjalne str. 214 231. Kto może być biegłym? str. 214 232. Sposób powołania biegłego str. 215 233. Bezstronność biegłego str. 216 234. Zasadność przeprowadzania oględzin str. 217 235. Księgi podatkowe str. 218 236. Walor szczególnej mocy dowodowej ksiąg podatkowych str. 219 237. Rzetelność ksiąg str. 219 238. Ocena rzetelności ksiąg str. 220 239. Uznanie ksiąg podatkowych za nierzetelne i wadliwe str. 221 240. Udokumentowanie nierzetelności lub wadliwości ksiąg w postępowaniu podatkowym i kontroli podatkowej str. 222 241. Określenie podstawy opodatkowania w drodze oszacowania str. 223 242. Udokumentowanie procesu szacowania podstawy opodatkowania str. 223 243. Metoda określenia podstawy opodatkowania str. 224 244. Odpowiedzialność za nierzetelne prowadzenie ksiąg str. 225 245. Pozyskiwanie dowodów finansowych przez organy podatkowe str. 225 246. Zakres informacji pozyskiwanych przez organy podatkowe z instytucji finansowych str. 226 205. Prawo do przeglądania akt sprawy w każdym stadium kontroli str. 198 206. Prawo do składania wyjaśnień z własnej inicjatywy i wnoszenia wniosków dowodowych str. 199 207. Prawo do żądania wyłączenia pracownika organu skarbowego przeprowadzającego czynności kontrolne str. 199 208. Prawo do pisemnego prowadzenia czynności kontrolnych str. 199 209. Prawo do wyznaczenia osoby zastępującej kontrolowanego, tzw. stałego reprezentanta str. 199 210. Prawo do ustanowienia pełnomocnika str. 200 211. Prawo do korekty deklaracji str. 200 212. Obowiązki przedsiębiorców związane z realizacją uprawnień kontrolujących str. 200 J. Postępowanie dowodowe w kontroli podatkowej str. 201 213. Zakres pojęciowy słowa "dowód" str. 201 214. Otwarty system środków dowodowych str. 201 215. Zasada oficjalności i zupełności postępowania dowodowego str. 202 216. Inicjatywa przeprowadzania dowodów str. 204 217. Zasada swobodnej oceny dowodów str. 205 218. Zasada czynnego udziału strony w postępowaniu dowodowym str. 206 219. Zawiadomienie strony o przeprowadzeniu dowodu str. 207 220. Wyznaczenie terminu na przedstawienie dowodu str. 208 221. Otwarty katalog środków dowodowych str. 208 222. Przesłuchanie w charakterze świadka str. 209 223. Brak zdolności do występowania w charakterze świadka str. 210 224. Zasada zakazu odmawiania zeznań w charakterze świadka str. 211 225. Pouczenie o prawie odmowy zeznań str. 211 226. Dokumentowanie przesłuchania świadka str. 212 227. Zgoda strony na przesłuchanie str. 212 228. Wezwanie strony do złożenia wyjaśnień str. 213 229. Powołanie w sprawie biegłego str. 213 230. Wiadomości specjalne str. 214 231. Kto może być biegłym? str. 214 232. Sposób powołania biegłego str. 215 233. Bezstronność biegłego str. 216 234. Zasadność przeprowadzania oględzin str. 217 235. Księgi podatkowe str. 218 236. Walor szczególnej mocy dowodowej ksiąg podatkowych str. 219 237. Rzetelność ksiąg str. 219 238. Ocena rzetelności ksiąg str. 220 239. Uznanie ksiąg podatkowych za nierzetelne i wadliwe str. 221 240. Udokumentowanie nierzetelności lub wadliwości ksiąg w postępowaniu podatkowym i kontroli podatkowej str. 222 241. Określenie podstawy opodatkowania w drodze oszacowania str. 223 242. Udokumentowanie procesu szacowania podstawy opodatkowania str. 223 243. Metoda określenia podstawy opodatkowania str. 224 244. Odpowiedzialność za nierzetelne prowadzenie ksiąg str. 225 245. Pozyskiwanie dowodów finansowych przez organy podatkowe str. 225 246. Zakres informacji pozyskiwanych przez organy podatkowe z instytucji finansowych str. 226 Rozdział 3 Kontrola podatkowa przedsiębiorców str. 274 A. Specyfika kontroli podatkowej przedsiębiorców str. 274 288. Podstawy prawne kontroli podatkowej przedsiębiorców str. 274 289. Zasada prymatu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej str. 274 290. Zakres stosowania ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w sprawach podatkowych str. 276 291. Definicja przedsiębiorcy str. 277 292. Działalność wytwórcza w rolnictwie str. 278 293. Wątpliwości związane ze statusem przedsiębiorcy w kontroli podatkowej str. 279 294. Działalność agroturystyczna a kontrola podatkowa przedsiębiorców str. 279 295. Profesjonalny wynajem nieruchomości str. 280 296. Kluby i stowarzyszenia sportowe str. 280 297. Kasy oszczędnościowo-kredytowe str. 280 298. Stowarzyszenia str. 281 299. Wolne zawody str. 281 300. Działanie w szarej strefie a kontrola podatkowa str. 282 301. Stanowisko Ministra Finansów w zakresie kontroli podmiotów niezarejestrowanych str. 283 302. Status podatnika a obowiązek stosowania przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej str. 283 303. Przerwy w działalności gospodarczej a posiadanie statusu przedsiębiorcy str. 284 304. Kontrola w znaczeniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej str. 285 305. Postępowanie podatkowe a kontrola podatkowa str. 287 306. Kontrola skarbowa a kontrola podatkowa str. 288 307. Postępowanie kontrolne a kontrola podatkowa str. 290 308. Problematyka rozróżnienia procedury kontroli podatkowej i postępowania kontrolnego w orzecznictwie sądów administracyjnych str. 291 309. Czynności sprawdzające a kontrola podatkowa str. 294 310. Czynności sprawdzające i ich charakter w orzecznictwie sądów administracyjnych str. 296 311. Organy właściwe w zakresie kontroli podatkowej przedsiębiorców str. 297 312. Różnice w zakresie kontroli wynikające ze specyfiki organów kontrolnych str. 299 B. Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli str. 300 313. Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli str. 300 314. Elementy zawiadomienia str. 300 315. Wszczęcie kontroli bez zawiadomienia str. 301 316. Przeprowadzenie kontroli na podstawie bezpośrednio stosowanych przepisów powszechnie obowiązującego prawa wspólnotowego str. 302 317. Popełnienie przestępstwa skarbowego, wykroczenia skarbowego lub zabezpieczenie dowodów ich popełnienia str. 304 318. Wszczęcie kontroli a wpis w książce kontroli str. 306 319. Inne przesłanki wyłączające zawiadomienie przedsiębiorcy str. 307 320. Zwolnienie z obowiązku zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli na podstawie przepisów ordynacji podatkowej str. 307 321. Niezawiadomienie o kontroli ze względu na jej przedmiot i zakres oraz z uwagi na kontrolowany podmiot str. 308 322. Kontrola zasadności zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług str. 308 323. Kontrola wszczęta na żądanie organu prowadzącego postępowanie przygotowawcze o przestępstwo lub przestępstwo skarbowe str. 309 324. Kontrola opodatkowania przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych str. 311 325. Kontrola niezgłoszonej do opodatkowania działalności gospodarczej str. 311 326. "Pranie brudnych pieniędzy" str. 311 327. Kontrola na legitymację str. 312 328. Kontrola doraźna str. 313 329. Rozszerzenie zakresu kontroli na inne okresy rozliczeniowe str. 313 330. Prawomocne skazanie lub popełnienie wykroczenia polegającego na utrudnianiu kontroli str. 314 331. Kontrolowany zobowiązany w postępowaniu egzekucyjnym w administracji str. 314 332. Utrudnione doręczenie str. 315 333. Specyfika zawiadamiania o zamiarze wszczęcia postępowania kontrolnego str. 315 334. Nowelizacja ustawy o kontroli skarbowej w zakresie wszczęcia postępowania kontrolnego str. 317 335. Skutki zawiadomienia podatnika o planowanej kontroli str. 319 C. Wszczęcie kontroli podatkowej str. 320 336. Specyfika wszczęcia kontroli podatkowej wobec przedsiębiorcy str. 320 337. Elementy upoważnienia do przeprowadzenia kontroli podatkowej wobec przedsiębiorców str. 321 338. Sprostowanie oczywistych omyłek w upoważnieniu do wszczęcia kontroli podatkowej str. 323 339. Oznaczenie daty rozpoczęcia i terminu zakończenia kontroli podatkowej przedsiębiorców str. 324 340. Przedsiębiorca jako osoba uprawniona do odbioru upoważnienia do wszczęcia kontroli podatkowej str. 324 341. Tryby wszczęcia kontroli podatkowej wobec przedsiębiorcy str. 325 342. Prawo do korekty w aspekcie wszczęcia kontroli podatkowej wobec przedsiębiorcy str. 327 D. Czas trwania kontroli podatkowej wobec przedsiębiorcy str. 327 343. Prawidłowe wyznaczenie czasu trwania kontroli podatkowej u przedsiębiorcy str. 327 344. Wyznaczanie limitów czasu trwania kontroli w dniach roboczych str. 328 345. Efektywność wyznaczania czasu trwania kontroli u przedsiębiorców str. 329 346. Odstępstwa od ogólnych zasad wyznaczania czasu trwania kontroli podatkowej str. 330 347. Przedłużenie czasu trwania kontroli podatkowej u przedsiębiorcy str. 331 348. Terminy na załatwienie sprawy str. 332 349. Przekroczenie limitu czasu przeprowadzenia kontroli podatkowej a ważność czynności kontrolnych str. 333 350. Przerwanie kontroli str. 334 E. Sprzeciw na czynności kontrolne str. 335 351. Charakter prawny sprzeciwu str. 335 352. Podmiotowy i przedmiotowy zakres sprzeciwu str. 336 353. Warunki formalne wniesienia sprzeciwu str. 337 354. Przywrócenie terminu na wniesienie sprzeciwu str. 338 355. Procedura rozpatrywania sprzeciwów przez organy kontrolne str. 340 356. Sposób liczenia terminów w procedurze rozpatrywania sprzeciwu str. 340 357. Praktyka postępowania organów skarbowych ze sprzeciwami niedopuszczalnymi w świetle zapisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej str. 342 358. Postanowienia "o niedopuszczalności sprzeciwu" str. 343 359. Prawidłowość oceny wydania postanowienia "o niedopuszczalności sprzeciwu" w ocenie sądów str. 343 360. Rozstrzyganie quasi-sprzeciwu zwykłym pismem str. 344 361. Postanowienie o kontynuacji czynności kontrolnych, na które służy zażalenie str. 345 362. Postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania w sprawie sprzeciwu na podstawie art. 165a o.p str. 346 363. Stanowisko NSA w zakresie rozstrzygania spraw wpadkowych str. 347 364. Postanowienie o umorzeniu postępowania jako bezprzedmiotowego str. 348 365. Rozstrzygnięcie sprzeciwu w decyzji kończącej postępowanie kontrolne str. 349 366. Uznanie quasi-sprzeciwu jako skargi na działania organu lub jego pracowników str. 349 367. Quasi-sprzeciw jako skarga w orzecznictwie sądów str. 351 368. Problem stosowania prawidłowej formy rozstrzygnięcia sprzeciwu w orzecznictwie str. 353 369. Skutki wniesienia sprzeciwu dla przedsiębiorcy str. 354 370. Sprzeciwy w statystyce organów skarbowych str. 356